Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyläilystä: miten sanoa kohteliaasti

Vierailija
21.10.2014 |

Kyse on siis sukulaisista ja hyvistä ystävistä. Pidän heistä ja haluan viettää aikaa heidän kanssaan, mutta monet tulevat "käymään" ja viipyvät 4-5 tuntia! Minulla on pieniä lapsia ja eläimiä hoidettavana kotona, joten tuollainen sotkee päivän kulun aika hyvin. Lisäksi jos olen varautunut kahvillakäyntiin, mutta vieraat istuvatkin meillä koko päivän niin johan siinä pitäisi alkaa ruokaakin tehdä (mitä taas en ole tajunnut ostaa niin isolle porukalle). Samoin eräs sukulaiseni ilmoitti, että voisi tulla lapsilaumansa kanssa viettämään päivää meille. Siis kutsui käytännössä itse itsensä. Ajatuskin uuvuttaa. Miten tällaiseen voi kohteliaasti vastata, että en jaksa? Mielelläni tapaisin heitä vaikka jossain leikkipuistossa tms., mistä päästäisiin itse kotiin kun siltä tuntuu.

Kuulostan varmaan tylyltä, vaikka ei ome tarkoitus. Jos joku tajuaa mitä tarkoitan niin mielelläni kuulisin hyviä neuvoja!

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:54"]Minä ja ystäväni vieraimemme toistemme luona 4-6tuntia. Vuorotellen molempien luona ja kerran kk tai kahdessa kk. Eli harvoin. Kysytään näin monen vuoden jälkeenkin että syöttekö meillä vai meettekö kotiin ruoka-aikana. Näin ok. Pystyy varautua isompaan määrään ruokaa. Eikä mitään hienouksia kokata. Ihan vaan peruskotiruokaa.
Lapseni saa tästä mielestäni hyvän mallin vieraanvaraisuudesta ja syvästä ystävyydestä.

Jos noita ruokailijoita ja 5 tuntia istuvia vieraita olisi joka viikko niin kyllähän se pidemmän päälle varmaan häiritsisi. Meillä talo elää tavallaan ja vieraat lähtee ajallaan. Jos hyvin tuttuja kylässä voin vaikka ripustaa pyykit kuivumaan siinä sivussa. Isompia siivoja en aloita. :)
[/quote]

Lisään vielä että harvoin meillä edes käy sellasia ihmisiä joiden aikana ei voisi "elää normaalisti arkea". Jos tulee, siihen on varauduttu.

Vierailija
42/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olennainen asia kyläilyissä on se, että kuka on kutsunut. Itse itsensä jatkuvasti kutsuvat vieraat ovat ainakin minun tapauksessani olleet niitä uuvuttavimpia. Jostain syystä he eivät kuitenkaan kutsu omaan kotiinsa kylään. Miksiköhän? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisiakin jotka istuvat koko yön.  Minkä tähden pitää olla kohtelias, voithan sanoa pyydän poistumaan.

Kukaan ei tyhmyyttään tee kiusaa, muista syistä ennemmin.

En itse ainakaan loukkaannu, jos sanotaan tahdon olla yksin, taikka voin loukkaantua jopa enemmän kun hienovaraisesti vihjataan, meillä on nyt muuta...

Vierailija
44/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 12:37"]

On sellaisiakin jotka istuvat koko yön.  Minkä tähden pitää olla kohtelias, voithan sanoa pyydän poistumaan.

En itse ainakaan loukkaannu, jos sanotaan tahdon olla yksin, taikka voin loukkaantua jopa enemmän kun hienovaraisesti vihjataan, meillä on nyt muuta...

[/quote]

Mielestäni kuulostaisi aika tylyltä sanoa vieraille, että "pyydän poistumaan". Pitäisi olla todella ei-toivottu vieras, että noin sanoisin. Ennemmin sanon, että seuraavana päivänä on aikainen nouseminen tai sanon, että kun talossa tulee hiljaisuus klo 23, aion nyt mennä suihkuun ja sitten nukkumaan.

Monella on niitä muitakin suunniltelmia esimerkiksi viikonlopulle, joten menot ovat todennäköisesti ihan oikeita menoja, eikä mitään tekosyitä, joilla vieraat saadaan lähtemään.

Vierailija
45/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en ymmärrä, että itse kutsutaan itsensä johonkin kylään. Tai jos soittaa, että olen sillä suunnalla, voinko piipahtaa, niin ainakaan ei voi olettaa mitään erityistä tarjoilua.

Kun kyläilystä sovitaan, on hyvä tehdä selväksi, laittaako ruokaa vai onko kyseessä kahvittelu. Minä ainakin usein sanon, että voin laittaa lounasta tai että tuletteko kahville. Jos tullaan vaan kahville, vieraiden pitäisi tajuta poistua paikalta kun ruoka-aika lähenee (se tietysti on eri ihmisille hyvin eri asia, mikä on se ruoka-aika).

Jos lapsiperhe tulee meille päivää viettämään, niin vierailu jää tosi lyhyeksi, jos ei tarjoa ruokaa. Minä ihan mielelläni silloin laitan jotain helppoa lounasta, vaikka nakkikeittoa tai makaroonilaatikkoa. En pidä sitä erityisenä vaivana. Jos lapseton ystävä tulee kylään ja alkaa olla lasten nukkumaannemoaika, rekrytoin mieheni nukuttamaan tai sanon, että käyn laittamassa lapset nukkumaan, jutellaan sen jälkeen lisää. Mä nauttisin siitä, että kaveri jää iltaa istumaan ja voi vaikka ottaa lasit viiniä ja nauttia rauhasta, kun lapset nukkuu.

Jos joku kutsuu itse itseään kylään, niin voi hyvin sanoa, että se päivä on meille huono, sopisiko sulle joku toinen päivä. Tai jos et halua vierailusta niin pitkää, sano, että me oltais klo 10-12 leikkipuistossa, tuutteko sinne niin nähdään siellä, me joudutaan lähtemään klo 12 kotiin, kun lasten pitää mennä päiväunille tms.

Vierailija
46/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 13:04"]

[/quote]

Mielestäni kuulostaisi aika tylyltä sanoa vieraille, että "pyydän poistumaan". Pitäisi olla todella ei-toivottu vieras, että noin sanoisin. Ennemmin sanon, että seuraavana päivänä on aikainen nouseminen tai sanon, että kun talossa tulee hiljaisuus klo 23, aion nyt mennä suihkuun ja sitten nukkumaan.

Monella on niitä muitakin suunniltelmia esimerkiksi viikonlopulle, joten menot ovat todennäköisesti ihan oikeita menoja, eikä mitään tekosyitä, joilla vieraat saadaan lähtemään.

[/quote]

Kyllä, tarkoitin vain joka tahallaan käyttää hyväkseen etteivät ihmiset kehtaa sanoa.  Tutulle ihmiselle pitäisi voida sanoa, etten nyt jaksa tai muutoin.

Vierailija
47/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö nämä vänkkääjät tajua, että vaikka kuinka sitä toisten arkea haluaisitte katsella ja "osallistua" kun se on niin luontevaa, niin silti se sotkee perheiden rutiineja. Pikkulapsiperheessä päiväuniaika on monille lapsille tärkeä, samoin nukkumaanmeno, ja se rauhoittuminen ja nukahtaminen kyllä aika harvalla tapahtuu ihan sujuvasti, jos on kylässä vieraita. Siitä voi sitten olla seurauksena iltakeikkumista, katkonaista yöunta, kiukuttelua koko seuraavan päivän jne.

Toki varmasti jotkut lapset jaksavat vieraita kotona ja kaikki sujuu, tai eivät tarvitse niin tarkkoja rutiineja (tai vanhemmat eivät vain jaksa noudattaa niitä). Mutta useimmissa perheissä rutiinit ovat arjen sujumisen vuoksi tarpeen.

Vierailija
48/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 13:04"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, tarkoitin vain joka tahallaan käyttää hyväkseen etteivät ihmiset kehtaa sanoa.  Tutulle ihmiselle pitäisi voida sanoa, etten nyt jaksa tai muutoin.

[/quote]

Joo, samaa mieltä olen. 

-41-

Vierailija
49/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe näyttää kirvoittavan kovasti mielipiteitä... ehkä itsekin sinkkuna, ennen lapsia olin pitempään kylässä ja tykkäsin pitkistä visiiteistä, mutta nyt tuntuu että perhe täyttää sosiaaliset tarpeeni aika hyvin.

Kyse ei myöskään ole siitä, ettenkö voisi tehdä ruokaa vieraille tai pyykätä samalla, vaan kun en halua! Haluan olla omassa rauhassa ja nähdä vieraita vähän pienemmissä pätkissä, ovat he sitten hyviä ystäviä tai kavereita. Ehkä se on vain tämä elämäntilanne...

Ap

Vierailija
50/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 08:53"]Teidän täytyy puhua niille elämänne ihmisille suoraan. Jos pitkä kyläilyaika rasittaa, sanokaa se, ja ehdottakaa esim "tulkaa kello 11, ehditään siinä hyvin jutella ja leikkiä ennen Martan/Kallen päiväunia, joiden aikana käynkin vaunuilla kaupassa". Jos taas ahdistaa ruoanmeno mutta vieraat tervetulleita, avatkaa silloinkin suunne, esimerkiksi "Ai kun kiva, jäätte lounaalle! Tehdäänkö vaikka avokadopastaa? Jos sinä tuot vaikka patongin ja salaattitarpeet niin minä varaudun ruokaan."    Ihmissuhteet toimivat paremmin, kun ei oleta toisen sanattomasti ymmärtävän toiveitasi. [/quote] Niin mutta jos on kyseessä läheinen ystävä joka tulee tuon tuosta ilmoittamatta ja saattaa kevyesti olla koko päivän?

[/quote]

No sitten se ystävyys ei ole kovin läheinen, jos ette pysty kommunikoimaan tarpeista. Läheisen ystävän valjastaisit auttamaan ja hän sitä luultavasti odottaakin, jos kerran koko päiväksi tulee. Silloin olisit kieli pitkällä odottamassa, koska toinen tulee seuraavan kerran, koska voisitte vaikka pestä ikkunat tai jotain muuta erikoista, ja samalla saisi molemmat ilmaista sielunhoitoa, pientä sivistystäkin  ja sosiaalista vajausta kurottua umpeen. Ja puolestasi voisit itse mennä vuoroon vieraisiin, ja hommailisitte heillä kaikenlaista, mihin ei yksinään tahdo toimertua.

Täytyykö tässä yhdistys perustaa niille, jotka haluavat kavereita, joiden kanssa oikeasti ollaankin?

Vierailija
51/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:35"]

Tuo on kyllä todellinen ongelma! Mä jaksan just sen kaksi tuntia puhua jonkun kanssa ja olla samassa huoneessa, mutta sitten on ihan pakko päästä omaan huoneeseen olemaan yksin ja hiljaa, vaikka lukemaan kirjaa ja tekemään käsityötä tai tietokoneelle. Alkaa päätä särkeä ja kaikki energia on valunut pois. Useimmat kaverit ovatkin vain pari tuntia kylässä, mutta sitten on joku iilimato, jolla ei ole mitään käsitystä sopivista kyläilyajoista. Lapset/lapsettomuus ei ole määräävä tekijä. Näin samoin on ollut silloin kun lapset oli pieniä kuin nytkin, kun lapset eivät enää seuraa vanhempia kyläilyihin.

[/quote]

Se iilimato ilmeisesti kuvittelee olevansa ystäväsi, muut tietävät olevansa kavereita. Korjaa nyt äkkiä moinen erehdys ja kerro iilimadolle, mikä hän on oikeasti lajiaan. Hänen syytäänhän se on, kaikki.

Mutta jos itse olet mykkäjänis, voit toki huokailla raskaasti ja nojailla puolisoon sen näköisenä, että aiotte nukahtaa toisianne vasten. Iilimatokin lopulta havahtuu ja poistuu. Älä myöskään soita hänelle enää koskaan vihjailtuasi hänelle, että hän on riesa. Sitten vasta hänelle oikein kirkastuu, ettei häntä kaivata.

Vierailija
52/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin että sopii tulla, mutta sille päivälle on kaikenlaista tekemistä, että toivottavasti ette pahastu jos puuhastelen pyykkejä ja remonttia samalla. Sitten kysyisin että haluatteko ruokaa ja käykö spagetti jauhelihakastikkeella.

Mitä enemmän sanoo asioita ääneen, sen helpompaa on.

Vierailija
53/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 08:53"]Teidän täytyy puhua niille elämänne ihmisille suoraan. Jos pitkä kyläilyaika rasittaa, sanokaa se, ja ehdottakaa esim "tulkaa kello 11, ehditään siinä hyvin jutella ja leikkiä ennen Martan/Kallen päiväunia, joiden aikana käynkin vaunuilla kaupassa". Jos taas ahdistaa ruoanmeno mutta vieraat tervetulleita, avatkaa silloinkin suunne, esimerkiksi "Ai kun kiva, jäätte lounaalle! Tehdäänkö vaikka avokadopastaa? Jos sinä tuot vaikka patongin ja salaattitarpeet niin minä varaudun ruokaan."    Ihmissuhteet toimivat paremmin, kun ei oleta toisen sanattomasti ymmärtävän toiveitasi. [/quote] Niin mutta jos on kyseessä läheinen ystävä joka tulee tuon tuosta ilmoittamatta ja saattaa kevyesti olla koko päivän?

[/quote]

No sitten se ystävyys ei ole kovin läheinen, jos ette pysty kommunikoimaan tarpeista. Läheisen ystävän valjastaisit auttamaan ja hän sitä luultavasti odottaakin, jos kerran koko päiväksi tulee. Silloin olisit kieli pitkällä odottamassa, koska toinen tulee seuraavan kerran, koska voisitte vaikka pestä ikkunat tai jotain muuta erikoista, ja samalla saisi molemmat ilmaista sielunhoitoa, pientä sivistystäkin  ja sosiaalista vajausta kurottua umpeen. Ja puolestasi voisit itse mennä vuoroon vieraisiin, ja hommailisitte heillä kaikenlaista, mihin ei yksinään tahdo toimertua.

Täytyykö tässä yhdistys perustaa niille, jotka haluavat kavereita, joiden kanssa oikeasti ollaankin?

[/quote]

En ole hän, jolle kommentoit, mutta kokemusta pitkään ja hartaasti viipyvistä tulijoista on... Kotini on ollut joskus erittäin suosittu kyläpaikka. Tutuissa oli paljonkin sellaisia, jotka kutsuivat itse itsensä, myös lapsiperheet. 

Ikävä kyllä, en ilmeisimmin osannut olla riittävän diplomaattinen, kun totesin joillekin, että ehdotettu aika ei sopinut. Kävi nimittäin muutaman tutun kanssa sitten niin, että yhteydenpito loppui siihen tai sitten itse aloin vältellä näitä tulijoita. Yleensäkin jos joku "piipahtaja" alkaa viipyä tuntikaupalla, alan ainakin itse väsyä niin pitkään vierailuun.

Kaikin puolin välit pysyvät mielestäni paljon parempina, mikäli siinä kyläilyssä muistetaan vastavuoroisuus ja vierailut ovat sopivan pitkiä. Toisinaan on myös mukava tavata ihan vaikka kaupungilla kahvilla tai käydä ulkona syömässä. 

Ne, jotka kutsuvat itsensä toisen kotiin kylään, voisivat vaihteeksi tehdäkin niin, että kutsuisivat toisen omaan kotiinsa.

-15-

Vierailija
54/55 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:35"]

Tuo on kyllä todellinen ongelma! Mä jaksan just sen kaksi tuntia puhua jonkun kanssa ja olla samassa huoneessa, mutta sitten on ihan pakko päästä omaan huoneeseen olemaan yksin ja hiljaa, vaikka lukemaan kirjaa ja tekemään käsityötä tai tietokoneelle. Alkaa päätä särkeä ja kaikki energia on valunut pois. Useimmat kaverit ovatkin vain pari tuntia kylässä, mutta sitten on joku iilimato, jolla ei ole mitään käsitystä sopivista kyläilyajoista. Lapset/lapsettomuus ei ole määräävä tekijä. Näin samoin on ollut silloin kun lapset oli pieniä kuin nytkin, kun lapset eivät enää seuraa vanhempia kyläilyihin.

[/quote]

Se iilimato ilmeisesti kuvittelee olevansa ystäväsi, muut tietävät olevansa kavereita. Korjaa nyt äkkiä moinen erehdys ja kerro iilimadolle, mikä hän on oikeasti lajiaan. Hänen syytäänhän se on, kaikki.

Mutta jos itse olet mykkäjänis, voit toki huokailla raskaasti ja nojailla puolisoon sen näköisenä, että aiotte nukahtaa toisianne vasten. Iilimatokin lopulta havahtuu ja poistuu. Älä myöskään soita hänelle enää koskaan vihjailtuasi hänelle, että hän on riesa. Sitten vasta hänelle oikein kirkastuu, ettei häntä kaivata.

[/quote]

Eiköhän parissa tunnissa ehditä kuulumiset vaihtaa? Jos olet ollut tilanteessa, jossa vieras vain jatkaa juttuaan, mutta isäntäväki alkaa olla jo vaisummanpuoleinnen, alkaa vieraan olla aika lähteä kotiin. 

Vierailija
55/55 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:24"]

Aihe näyttää kirvoittavan kovasti mielipiteitä... ehkä itsekin sinkkuna, ennen lapsia olin pitempään kylässä ja tykkäsin pitkistä visiiteistä, mutta nyt tuntuu että perhe täyttää sosiaaliset tarpeeni aika hyvin.

Kyse ei myöskään ole siitä, ettenkö voisi tehdä ruokaa vieraille tai pyykätä samalla, vaan kun en halua! Haluan olla omassa rauhassa ja nähdä vieraita vähän pienemmissä pätkissä, ovat he sitten hyviä ystäviä tai kavereita. Ehkä se on vain tämä elämäntilanne...

Ap

[/quote]

Samaa mieltä olen kanssasi. Onhan se eri asia, että onko vieraana jonkun luona vai kestitsemässä vieraita kodissaan. Ainakin minä joka tapauksessa hieman siivoan ennen vieraiden tuloa ja hankin myös tarjottavaa, joten kyllä siitä hieman vaivaakin on. Mieluummin hoidan myös arkiaskareeni ilman vieraiden läsnäoloa. 

Seurasta nautin, mutta jos "ohi kulkevan piipahtajan" vierailu kotonani alkaa olla yli kolme tuntia, kaipaan jo muutakin tekemistä kuin vieraan kanssa juttelua. Kutsutut vieraat ovat tietenkin erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi