Nyt on meidänkin laskettava kulut ja tehtävä säästösuunnitelma
Menot on nousseetvuosi vuodelta, mutta palkat ei, joten nyt alkaa olla tilanne, että kuluja on pakko karsia. Tiedossa on siis tylsää elämää ja pennin venytystä. Elämme mielestäni ihan tavis elämää, mutta siihen ei ole enää varaa. Ensimmäiseksi tulee mieleen alkaa säästämään ruuasta. Itse olen jättänyt jo kotona syömisen ihan minimiinkun käyn työssä lounaalla.
Vakuutuksia on lopetettava ja sanomalehden tilaus peruttava. Ennen lapsia ja niiden ollessa pieniä, jäi rahaa säästöönkin, mutta nyt ei jää mitään eikä siis palkka enää riitä, joten ei auta itku.
Mietin kyllä ensimmäiseksi miten voisin saada jostain lisää rahaa, että ei tarvitsisi alkaa tinkimään, mutta en ole saanut vielä loistoideasta. Olisiko täällä ehdotuksia lisätienesteihin?
Kommentit (48)
Ihan ekana kokeile elää kuukausi ostamatta mitään turhaa. Siis kaikki muu paitsi ruoka ja pakolliset vaatteet (esim. kasvavalle lapselle talvikengät) hyväksyt ostoksiksi. Jokaisen laskun kohdalla mietit onko se välttämätön (vesi ja vuokra ja sähkö on) Sitten kun ostotottumuksesi muuttuvat, niin huomaat, että sitä rahaahan jääkin yli aika paljon.
Vakuutuksia ei suinkaan kannata lopettaa vaan kilpailuttaa. Soittelet ja käyt kysymässä parhaat tarjoukset, saatat säästää monia satoja. Samoin kuin kilpailuta sähköyhtiönne. Kaikki turhat kodinkoneet ja valot pois päältä kun niitä ei tarvita. Ei pitkiä suihkusessioita, jos vesilasku tulee erikseen. Leffojen, lelujen ja vaatteiden shoppailu vähemmälle tai keskität pakolliset ostokset alennusmyynteihin. Jos juotte limsoja, kivennäisvesiö tai alkoholia niin kaikki pois.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:06"]Autot pois ja julkisten käyttäjäksi! Mun kuukausikortti maksaa 50 euroa kuussa, tuollaisella rahalla ei saisi pidettyä minkäänlaista kulkupeliä saati bensoja siihen!
[/quote]
Kaikki eivät asu keskustaajamissa, joissa tämä olisi mahdollista - varsinkaan lapsiperheelle.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:06"]
Autot pois ja julkisten käyttäjäksi! Mun kuukausikortti maksaa 50 euroa kuussa, tuollaisella rahalla ei saisi pidettyä minkäänlaista kulkupeliä saati bensoja siihen!
[/quote]
Meillä ne julkisten kulkureitit eivät osu oikein yhteen omien kulkureittieni kanssa: autolla menee alle 10 minuuttia, kävelemällä n. 40 minuuttia ja bussilla sitten n. 50 minuuttia, kun pitää ensin ajaa päinvastaiseen suuntaan ja odottaa siellä vaihtobussia, joka menee oikeaan suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:35"]
Autot pois ja julkisten käyttäjäksi! Mun kuukausikortti maksaa 50 euroa kuussa, tuollaisella rahalla ei saisi pidettyä minkäänlaista kulkupeliä saati bensoja siihen!
[/quote]
Meillä ne julkisten kulkureitit eivät osu oikein yhteen omien kulkureittieni kanssa: autolla menee alle 10 minuuttia, kävelemällä n. 40 minuuttia ja bussilla sitten n. 50 minuuttia, kun pitää ensin ajaa päinvastaiseen suuntaan ja odottaa siellä vaihtobussia, joka menee oikeaan suuntaan.
[/quote]
No voi kyynel! 40 minuuttia ei ole pitkä matka, siinä tulee liikunta samalla. Nimimerkillä 50 minuuttia kävellen mennen tullen joka päivä kesät talvet. Nyt liioittelin, kelien suosiessa tietty pyörällä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:06"]Autot pois ja julkisten käyttäjäksi! Mun kuukausikortti maksaa 50 euroa kuussa, tuollaisella rahalla ei saisi pidettyä minkäänlaista kulkupeliä saati bensoja siihen! [/quote] Kaikki eivät asu keskustaajamissa, joissa tämä olisi mahdollista - varsinkaan lapsiperheelle.
[/quote]
Muuta pienempään asuntoon ihmisten ilmoille.
Elämästä voi tehdä helppoa tai vaikeaa.
40min kävellen on 20min pyörällä.
Haluatko sä säästää vai selitellä?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:35"]
[/quote]
[/quote]
No voi kyynel! 40 minuuttia ei ole pitkä matka, siinä tulee liikunta samalla. Nimimerkillä 50 minuuttia kävellen mennen tullen joka päivä kesät talvet. Nyt liioittelin, kelien suosiessa tietty pyörällä.
[/quote]
Mielelläänhän sitä lähtee keskellä yötä talsimaan ehtiäkseen 5.30 töihin :D Kaikki eivät ole kuten sinä. On muitakin mahdollisuuksia säästää kuin auto.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:20"]
Enemmän säästät kun syöt töissä eväät etkä käy lounaalla. Epäterveellistä myös paastota illat. Ruokakaupan laskussa pystyy säästämään paljon kun suunnittelee ruuat etukäteen.
[/quote]
työpaikkaruokailu on sosiaalinen tilanne ja olen erittäin sosiaalinen ihminen, joten olisi ihan kamalaa jäädä yksin syömään eväitä. Tosin kamalaahan elämä tulee olemaan muutenkin kun rahaa ei ole enää mihinkään kivaan:(.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:27"]
Ruuassa pystyy säästämään käsittämättömän paljon. Ennen herkkujuustoja ja luomulihaa ostaneena ja nykyään juureskeittoja kokkaavana tajunnut todella kuinka vähälläkin pärjää.
[/quote]
Elämässä ei ole kysymys pärjäämisestä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, mikset mene pyörällä? 40 minuuttia kävellen on alle vartti pyörällä.
Ai tää on näitä ketjuja, joissa aloittaja torppaa yksi kerrallaan kaikki ehdotukset, kunnes kaikki muut kihisevät raivosta.
Nämä ovat ihan parhaita. :)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:06"]Autot pois ja julkisten käyttäjäksi! Mun kuukausikortti maksaa 50 euroa kuussa, tuollaisella rahalla ei saisi pidettyä minkäänlaista kulkupeliä saati bensoja siihen! [/quote] Kaikki eivät asu keskustaajamissa, joissa tämä olisi mahdollista - varsinkaan lapsiperheelle.
[/quote]
pakko olla kaksi autoa. Mies on työssä toisella paikkakunnalla ja minä vien usein lasta lääkärille kroonisen sairauden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin tulee. Varsinkin kun kantaa tavaraa mukana sateessa. Rinkka vaan selkään ja menoksi.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:44"]
Ai tää on näitä ketjuja, joissa aloittaja torppaa yksi kerrallaan kaikki ehdotukset, kunnes kaikki muut kihisevät raivosta.
[/quote]
Tiedäthän, että täällä on ap:n lisäksi muitakin kommentoimassa ehdotuksia.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:44"]
[/quote]
Tiedäthän, että täällä on ap:n lisäksi muitakin kommentoimassa ehdotuksia.
[/quote]
Eipä taida olla.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin tulee. Varsinkin kun kantaa tavaraa mukana sateessa. Rinkka vaan selkään ja menoksi.
[/quote]
Muutamalla on luetunymmärryksessä vähän vikaa. Ap kertoi, että hänellä kestää kävellä 40 min linja-autolle ja linja-automatka lisäksi 50 min eli puolitoista tuntia yhteensä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 22:45"]
[/quote]
pakko olla kaksi autoa. Mies on työssä toisella paikkakunnalla ja minä vien usein lasta lääkärille kroonisen sairauden vuoksi.
[/quote]
Okei, kuinka usein? Kahdesti viikossa lapsi lääkäriin? Vai onko kuitenkin niin että harvemmin kuin kerran viikossa... siinä tapauksessa taksi tulee halvemmaksi, toisesta autosta voi hyvin luopua.
Ruuassa pystyy säästämään käsittämättömän paljon. Ennen herkkujuustoja ja luomulihaa ostaneena ja nykyään juureskeittoja kokkaavana tajunnut todella kuinka vähälläkin pärjää.