Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos bussissa on joku vaunupaikalla...

Vierailija
20.10.2014 |

Jos bussissa on joku istumassa vaunupaikalla ilman vaunuja, kuuluuko hänen antaa paikka vaunuilla sinne tulevalle? Olin itse menossa bussiin, mutta teinit vallanneet sen keskipaikan. Eivät osoittaneet mitään siirtymisaikeita, joten sanoin heille asiasta ystävällisesti. Kaikki mulkoilivat takaisin, eivät sanoneet mitään ja bussin ovet menivät jo kiinni, etten voinut lähteä pois bussista. Jouduin sitten olemaan siinä keskellä käytävää ovien tukkeena.

Tätä käy joskus muuallakin. Metrossa ja junassa menen aina siihen vaunuun, jossa on tilaa vaunuille, mutta ne on usein täynnä eikä kukaan ilman vaunuja oleva halua antaa paikkaansa. Koitan tietysti olla viemättä tilaa, mutta viimeksikin sain valitukset vanhemmalta naiselta, kun en mahtunut vaunujen kanssa siirtymään metrossa mihinkään ja vein toisen puolen käytävästä.

Mitä ihmettä näissä tilanteissa kuuluisi tehdä? Liikun vasta ensimmäistä kertaa vaunuilla, niin en ole aiemmin tajunnut, että vaunupaikat eivät todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Myös ovia avatessasi ihmiset luulevat, että avaan sen heille, vaikka todellisuudessa avaan sen työntääkseni vaununi sisään. Oli taas niin tyhmä oli Stokkalla, kun äijiä painelee ulos ja minä pidän ovea auki kuin joku ovimies vain päästäkseni sisään.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, junissa varsinkin pyörätuoli/vaunupaikka on teinien suosiossa.

Vierailija
22/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä jännä juttu. Asun Helsingin keskustassa ja ajan ratikalla ja metrolla vähintään pari kertaa viikossa vaunujen kanssa ja koskaan ei ole ollut mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa paikan saamisen suhteen. Ehkä kaksi kertaa vaunuvuoden aikana olen joutunut pyytämään paikkaa tai jäämään pois kyydistä kun mukaan ei mahdu. Aina ihmiset antavat tilaa jos istuvat vaunupaikalla ja jos eivät tajua väistää (esim turistit kolmosen ratikassa), sanon ystävällisesti esim vaunumerkkiä seinässä osoittaen, että tarvitsen tilaa vaunuille. Pyrin tietty olemaan kulkematta pahimpaan ruuhka-aikaan. Bussissa on hankalampaa, kun ne ovat aina täyteen ammuttuja ja pyrinkin niitä välttämään. Lähtökohtaisesti minusta ihmiset ovat erittäin avuliaita ja pitävät esim kaupoissa ovia auki. Tänään juuri stokkalla tosin joku mummeli läiskäytti oven suoraan edestäni kiinni (varmaan epähuomiossa), mutta heti siihen tuli nuori teinipoika auttamaan minua oven kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöissä lukee et vaunuill akulkeva ei ole etuoikeutettu niihin paikkoihin. Jos esim. siinä on laukkujen kans, koirien kans jne. niin vaunujen pitää mennä seuraavaan dösään. Moni kuskihan päästää vaunut sisään siihen ovien eteen mut se ei ole oikein. Peräänajo ja kolaritilanteissa liikennelaitos eikä yhtiö eivät ole silloin korvausvelvollisia kun vaunut ja rattaat on väärällä paikalla.

Eli vaunujen kanssa matkustavilla on väistämisvelvollisuus. Tietenkin jos laukkujen yms. kans matkaava on reilu ja tilaa on muualla nin onhan se sopivaa väistää.

Vierailija
24/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin joskus vaunujen kanssa bussiin joka ei ollut lähelläkään täyttä, millään penkkirivillä ei istunut kahta ihmistä. Kyydissä oli jo yhdet vaunut ja tilaa oli siis toisille. Paitsi että vaunupaikalla istui joku keski-ikäinen mies, sanoin hälle että tämä paikka taisi olla vaunuille, johon hän vain tuhahti ja istui tiukasti penkissään. No, lyttäsin vaunut siihen paikalle aivan miehen polviin kiinni jolloin hän kiroten ja sadatellen nousi, mulkoili ympärilleen vapaita paikkoja, mutta koska olisi joutunut jonkun viereen istumaan niin mieluummin jäi seisomaan. Otsasuoni sillä vaan pullisteli koko loppumatkan. :)

Vierailija
25/25 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:29"]

Säännöissä lukee et vaunuill akulkeva ei ole etuoikeutettu niihin paikkoihin. Jos esim. siinä on laukkujen kans, koirien kans jne. niin vaunujen pitää mennä seuraavaan dösään. Moni kuskihan päästää vaunut sisään siihen ovien eteen mut se ei ole oikein. Peräänajo ja kolaritilanteissa liikennelaitos eikä yhtiö eivät ole silloin korvausvelvollisia kun vaunut ja rattaat on väärällä paikalla.

Eli vaunujen kanssa matkustavilla on väistämisvelvollisuus. Tietenkin jos laukkujen yms. kans matkaava on reilu ja tilaa on muualla nin onhan se sopivaa väistää.

[/quote]

Tämä on oikea vastaus.