Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä te muut katsotte elokuvia? Ostaako kukaan enää DVD-levyjä?

Vierailija
10.09.2021 |

Nyt viime aikoina olen katsonut aika paljon Areenasta ja on aina välillä Netflix myös ollut. En kuitenkaan kauheasti tykkää näistä kuukausittaisista suoralaskutuspalveluista, kun en sarjoja kuitenkaan niin paljon seuraa ja monesti Netflixissä ei ole ollut katsottavissa niitä elokuvia, joita olisin halunnut katsoa. Kuvanlaatu ei myöskään siinä edullisimmassa paketissa ole mitenkään kummoinen ja pitää mennä nettiin ladatakseen ja katsoakseen leffoja.

DVDn ostamisessa on etuna rajaton katseluoikeus, toimii ilman nettiä ja valtaosassa kuvanlaatu on huimasti Netflixiä parempi.

Mietin nyt siis otanko syksyn pimeisiin iltoihin Netflixin vai tilaanko pinon DVDeitä?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson niin vähän elokuvia, että yleensä etsin youtubesta sen jos sattuu löytymään. Tai sitten katson jonkun muun sivuston kautta ilmaiseksi. Aika usein löytyy jos hakee. En ole maksanut mitään yhdestäkään elokuvasta tähän mennessä. Tietysti laatu voi olla huonompi, mutta minua ei se haittaa.

Vierailija
62/81 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat perusteet suoratoistojen käytölle: 

-voi katsella mihin aikaan haluaa, TV:ssä leffat ovat yleensä 21-24 välillä ja muuna aikana lähinnä tosi-TV:tä

-ei mainoksia 

-näkee viimeisimmät hittisarjat heti (esim. Handmaid's Tale, Stranger Things jne.) 

-satoja vaihtoehtoja 

-voin katsella jonkun sarjan kokonaan parin viikon kuluessa

-ei tarvita kaappitilaa, siivoamista jne. 

-monesti voi valita ääniraidan ja tekstin itselleen sopivaksi (dvd:ssä kai joissakin voi, tv:ssä ei) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen vielä se, että tietysti jotkut sivustot ikäviä ja voi olla vähän riski mennä sinne jos avautuu kaikkia ponnahdus ikkunoita. Joskus senkin takia on ikävää siellä katsoa, kun klikkaat johonkin ja sitten onkin jo monta ponnahdusikkunaa auki. Omaan koneeseen tosin ei ole viruksia tuolta tullut. Tietoturva on tosin ollut kokoajan päällä. Jos olisi enemmän rahaa ja katsoisin enemmän niin kyllä jokin maksullinen on varmaan parempi.

Vierailija
64/81 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

63 siis 61 viestiin liittyen.

Vierailija
65/81 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän munkin lähteä kirppikselle, jos siellä oikeasti DVD:t on euron kappale? 

Viimeksi kun kävin, katselin jotain leffoja, mutta ne oli hinnoiteltu 5 e/kpl, eikä sillä hinnalla enää kehtaa yksittäistä leffaa osta. Siitä on pari vuotta aikaa. 

Mulla on ongelmana, että vanhimmat DVD:t - tyyliin Matrix ja Big Lebowski ja muut 2000-luvun alun jutut - ovat niin huonolaatuisia HD-telkkarissa tai tietokoneen näytöllä, että se haittaa katseluelämystä. Pitäisikö hankkia Bluerayt niistä vai mikä mahtaisi auttaa? 

Katso myös tori.fi, moni myy DVD.tä halvalla.

Vierailija
66/81 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää dvd n taso ei tarvi olla blueray.

Vierailija
67/81 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole yhdenkään DVD:n kuvanlaatu ainuttakaan suoratoistopalvelua parempi. DVD on ihan roskaa, ei niitä pysty oikein edes katsomaan enää. Blu-Rayt kyllä menee, etenkin jos ovat 4K.

Häh? Oman DVD kokoelman DVDt on oikein katsottavia. Laatu on ihan eri luokkaa verrattuna suoratoistojen peruspaketteihin ja varsinkin jos joskus mistään syystä netti tökkii tai on hidas, suoratoistot on pelkkää rakeista pashaa.

Miksi puhut paskaa? DVD:t ovat 480p, suoratoistopalvelut joko 1080p tai 4K.

Netflixin itsensä mukaan heidän peruspalvelunsa ei ole 1080p, mutta varmasti tiedät tämänkin paremmin kuin palvelun tarjoaja.

Vierailija
68/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoratoistopalveluista. DVD:t jäisivät turhaan pyörimään nurkkiin, koska hyvin harvaa elokuvaa viitsii katsoa montaa kertaa. Ja jos haluaa uusintaa, sekin onnistuu suoratoistopalvelun kautta. 

Tämän takia lainaan DVD:t kirjastosta, suosikit ostan omaan hyllyyn.

Vierailija
69/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoratoistopalveluja kannattaa koko ajan kierrätää, käyttää vain 1-2kk kerralla kunnes katsonut parhaat, ja siirtyy seuraavaan. Esim Netflix, HBO, Viaplay (elisa nykyän?), cmore, prime, ruutu jne.

Vierailija
70/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viddlasta ja Kirjastokinosta

Vierailija
71/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viddlasta ja Kirjastokinosta

Mulla ei toimi iPadissa Viddla…

Vierailija
72/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaisverkosta olen leffat katsonut jo 20+ vuotta.

Vierailija
73/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran mulla on jo olemassa DVD ja Blu-Ray levyillä leffoja ja TV-sarjoja yllinkyllin, lisäksi vielä VHS-nauhoja, en koe järkeväksi maksaa jostain suoratoistopalvelusta vielä lisäksi. Loppujen lopuksi katson kumminkin hyvin vähän elokuvia nykyään, joten voi katsoa sitten omasta kokoelmasta sellaisen leffan, mitä ei ole pitkilleen katsonut. En usko että katsoisin leffoja yhtään enempää, vaikka olisi joku suoratoistopalvelu tilattuna, sitten menisi rahat hukkaan kun niissä on kk-veloitus.

Vierailija
74/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pari suoratoistopalvelua (HBO ja Netflix), mutta elokuvia katson lähinnä blu-rayltä (tai DVD, jos ei ole julkaistu teräväpiirtona).

Suoratoistopalvelujen suurimmat ongelmat on:

1) Ohjelmat on rajatun ajan valikoimassa. Tosi usein näkee viihdeuutisia, jotka alkavat tyyliin "Vielä ehdit katsoa Netflixissä...". Mitäs jos haluat katsoa sen joskus myöhemmin?

2) Ennen 1980-lukua tehtyjä elokuvia ei ole valikoimissa juuri lainkaan. Itseäni kiinnostaa myös klassikot.

Hyllystäni voin poimia haluamani leffan katsottavaksi milloin haluan. Kertakatsominen ei riitä suosikkielokuvien kohdalla. Saatan katsoa suosikkielokuviani useamman kerran vuoden aikana. Ihan samoin kuin kuuntelen samoja musiikkiteoksia useammin kuin kerran.

Vierailija
75/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on pari suoratoistopalvelua (HBO ja Netflix), mutta elokuvia katson lähinnä blu-rayltä (tai DVD, jos ei ole julkaistu teräväpiirtona).

Suoratoistopalvelujen suurimmat ongelmat on:

1) Ohjelmat on rajatun ajan valikoimassa. Tosi usein näkee viihdeuutisia, jotka alkavat tyyliin "Vielä ehdit katsoa Netflixissä...". Mitäs jos haluat katsoa sen joskus myöhemmin?

2) Ennen 1980-lukua tehtyjä elokuvia ei ole valikoimissa juuri lainkaan. Itseäni kiinnostaa myös klassikot.

Hyllystäni voin poimia haluamani leffan katsottavaksi milloin haluan. Kertakatsominen ei riitä suosikkielokuvien kohdalla. Saatan katsoa suosikkielokuviani useamman kerran vuoden aikana. Ihan samoin kuin kuuntelen samoja musiikkiteoksia useammin kuin kerran.

Olen aina ihmetellyt jengiä joka selittää, ettei leffoja jaksa uudestaan katsoa.

Itselläni on välillä suoratoistopalveluitakin käytössä esim. uusien sarjojen katsomiseen, mutta yli tuhannen blu ray ja DVD -kokoelma varmistaa, että niitä suosikkeja voi katsoa uudestaan milloin vain. Musiikkikin löytyy tietysti fyysisenä hyllystä. Joku Spotify on niiiin tylsä ja persoonaton, eikä sieltä löydy läheskään kaikkea. Lisäksi monista levyistä löytyy vain joku karmiva remasteroitu versio. Fyysisestä mediasta luopuneet kyläilijät kuolaavat aina kokoelmiani. Hönöt ovat menneet tähän suoratoistojekkuun, eli maksat jostain mitä et koskaan omista.

Vierailija
76/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut DVD-boxejakin 1-3€/boxi. Aina silloin tällöin törmää kirppiksillä. Varsinkin kesällä jos omistaja on itse myymässä ja oikeasti haluaa tavarasta eroon. Mulla on monta hyllyä täynnä cd- DVD- ja blue ray- levyjä, nautin elokuvien katselusta. Suoratoistopalveluita en käytä.

Vierailija
77/81 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksulla on jotain parisataa dvd:tä hyllyssä, Barbia ja Monster High'ta ja sen semmoista. Meillä kalkkiksilla on vielä jopa VHS:iä :) ja toimiva laitekin. Hauska joskus katsoa kasarileffoja, siellä ne nyt niin vanhat starat ovat vielä niin siloposkisia nuoria aloittelevia näyttelijöitä.

Ostan itselleni dvd:eitä, kun tiedän, että kyseessä on leffa tai sarja, jota katson monta kertaa. Mieheni suosii Blue-Rayta mutta niitä ei saa katsottua läppärillä. Enää en viitsi ostaa summamutikassa mitä tahansa. Muutoin katsomme boksille viikon mittaan tallennettuja leffoja viikonloppuisin, tai sitten telkusta läppärin yhteydellä Areenan ohjelmia.

Lainaan myös kirjastosta elokuvia, ja sitten tietty käymme ihan elokuvateattereissa.

Vierailija
78/81 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kaikki lempielokuvat on dvd.nä. paljon kivempi valita dvd leffa kun yrittää päättä mitä katsoisi netflixissä. Dvd ostan käytettynä.

Vierailija
79/81 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain suoratoistopalveluista. En halua fyysisiä levyjä enkä myöskään kirjoja nurkkiini ikinä enää. Digitaalisena kaikki.

Tiedoksi että DVD:t ja Blu-rayt ovat myös digitaalisia. Hait varmaankin sanaa "ei-fyysinen".

Vierailija
80/81 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan dvd leffoja kirppikseltä. Pidän siitä että ne löytyy kotona ja voi katsella milloin itse haluaa.

Esim.Netflixissä ei ole kaikki elokuvat ja ne on katsottavissa tietyn ajan. Lisäksi menee aikaa selata valikoima läpi ja päättää mitä katsoisi. Jos haluaa katsoa joku tietty elokuva se ei useimmiten löydy sieltä tai on poistunut. 

Näistä syistä dvd elokuvien suosio on taas kasvamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän