Koin vihdoin kassaraivon!#
Olimme suuressa tavaratalossa ruokaostoksilla mieheni kanssa. Meillä oli noin kymmenkunta tuotetta korissa kun mentiin kassalle. Mentiin niille viimeisille kassoille kun siellä oli vähemmän jonoa. Edessämme oli pari muuta asiakasta. Nainen, jolla oli ostoskärry täynnä tuotteita ja hänen perässään mies 3 lapsen kanssa. Miehellä ei ollut kärryä eikä koria, josta päättelinkin että ostoja on vähän ja ne ovat kädessä. Odoteltiin siinä rauhassa, että ensimmäinen nainen sai ostoksensa tehtyä. Mutta juuri kun hän oli maksamassa eteemme vyöryi edessämme seisovan miehen vaimo täpötäysillä ostoskärryillä. Tässä vaiheessa koin elämäni ensimmäisen kassaraivon! Adrenaliini virtasi esteittä sisälläni ja lähdin kärryineni toiselle kassalle. Lähtiessäni puhisin " ei voi olla totta?"
Mitä mieltä olette siskot? Onko fiksua jonottaa kassalla, vaikka ei ole mitään ostettavaa? Onko korrektia seisoa jonossa pitämässä pelkästään paikkaa? Mitä olisi tapahtunut jos vaimo ei olisikaan tullut viimeisellä minuutilla. Olisiko jono pysähtynyt vai olisiko meidät päästetty ohi? Olen yleensä rauhallinen kassajonossa mutta nyt paloi käämit salamannopeasti. No, pääsinpä kerrankin kokomaan tuon kuuluisan kassaraivon ihan itse :)
Kommentit (63)
No ei muuta kun mies seuraavalla kerralla suoraan kassajonoon paikkaa pitämään, niin ei tarvi vastaisuudessa jonotella :)
Itseäni ärsyttää pienissä kaupoissa se, että joskus joku kiilaa eteen kaupan aulan puolelta, eikä mene edes jonoon myymälän puolelle. Enimmäkseen tällaiset ihmiset ostavat nopeasti savukkeita, mutta ärsyttää se silti, joskus jopa raivostuttaa.
Toi on ihan ok, siinä ei ole mitään väärää vaikka se kuinka ärsyttäisi. Olen itsekin monesti toiminut noin, että joku perheestä menee jonottamaan ja toiset sitten vielä hakevat ostoksia. Näin, etenkin silloin kun on kiire ja kaupassa on paljon ihmisiä.
Tällaiset minä-ensin-asiakkaat tuntuvat olevan lisääntyvä luonnonvara... Olen itse kaupassa töissä ja näitähän näkee. Yleisin tilanne on se, kun asiakas tulee palauttamaan ostamaansa tuotetta ja kokee oikeudekseen marssia suoraan kassalle (melkein sinne kassakoppiin asti jossa myyjä on) ja ilmoittaa että palauttaa pitäisi. Siinä vaiheessa kyn sitten näille sankareille kertoo että palautus on normaali kassataphtuma siinä missä muutkin, että normaalisti vaan jonoon odottamaan vuoroa, niin voi kiesus niitä katseita ja sadatteluja. Ja pienet lisä vittuilut saa vielä sitten kun tämä henkilö on odottanut sen vuoronsa... Mahtaako täällä olla joku joka uskaltaa myöntää tekevänsä näin ja hieman perustella miksi se tuntuu oikeutetulta?
En ymmärrä noita hysteerisiä ohittelijoita ja paikanpitelijöitä. Ihan oikeasti, kassat yleensä ovat niin nopeita että kukkurallisen ostoskärryn skannaamiseen menee maksimissaan kolme minuuttia enkä pysty kuvittelemaan, että kukaan kuolisi tuohon odotteluun jos jonossa on kolme kärryä edellä ja itsellään samanlainen kasa tavaraa. Etenkin eläkeläisillä ei ole kiire mihinkään, joten miksi hitossa pitää keksiä noita mielikuvituksellisimpia tapoja ohitella ja pantata jonossa paikkaa? Ja joo, ei se ole laissa kielletty että yksi pitää jonossa paikkaa ja loput tulevat kärryllä perästä, mutta epäkohteliasta ja moukkamaista se kyllä on. Jos joku olisi tehnyt noin ollessani vielä töissä kassalla, olisin takuulla passittanut kärrykiilaajan jonon hännille odottamaan vuoroaan. On se kumma, että aikuisille ihmisille pitää vielä opettaa alkeellisia käytöstapoja.
Itselläni on käynyt niin, että takana jonottava on alkanut kasaamaan omia tavaroitaan tavaroideni päälle, kun ei ole malttanut odottaa, että saan kaiken laitettua hihnalle. Silloin vain otin kapulan ja työnsin sillä tämän ostokset melkein pois hihnalta. Anteeksipyyntöä ei tietenkään kuulunut. Ja monet kerrat olen seisonut jonossa pienten ostosten kanssa, kun yhtäkkiä viereeni on tullut norkoilemaan joku vanhempi henkilö isojen ostoskärryjen kanssa, selkeästi yrittäen kiilata ohitseni kassalle heti kun en huomaa tai jätän pienenkin välin edelläolevaan. Ihan käsittämätöntä käytöstä, en kyllä ikinä päästä ohittelemaan ja viimeistään päästessäni liukuhihnalle asti luovuttavat ja siirtyvät taakseni.
Mulle sattui kerran asiakkaaksi nainen joka lähestulkoon räjähti minulle kun skannasin hänen tuotteitaan, ja yksi tuote ei skannautunutkaan ensimmäisellä yrittämällä joten aloin sitä uudestaan skannaamaan (tähänhän kuuluu ihan helvetisti aikaa), kuinka hän on jo myöhässä tyttönsä hakemisesta treeneistä. Tämähän oli nyt puhtaasti minun syy, ja nainen teki sen oikein selväksi... kannattaisiko sitä aikaa varata enemmän?
Arkipäivää Lappeenrannassa.. Ruplan kurssin putoamisen ja venäläisille tarkoitettujen kassojen myötä toki vähentynyt. Naapurikansa on tehnyt kiilaamisesta taidetta. Joskus vaatekaupassa ryntäsi eteeni kuusi maatuskaa, kun yksi seurueesta oli varannut paikan. En ehtinyt sanoa sanaakaan, kun myyjä passitti seurueen jonon hännille.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:21"]
Olimme suuressa tavaratalossa ruokaostoksilla mieheni kanssa. Meillä oli noin kymmenkunta tuotetta korissa kun mentiin kassalle. Mentiin niille viimeisille kassoille kun siellä oli vähemmän jonoa. Edessämme oli pari muuta asiakasta. Nainen, jolla oli ostoskärry täynnä tuotteita ja hänen perässään mies 3 lapsen kanssa. Miehellä ei ollut kärryä eikä koria, josta päättelinkin että ostoja on vähän ja ne ovat kädessä. Odoteltiin siinä rauhassa, että ensimmäinen nainen sai ostoksensa tehtyä. Mutta juuri kun hän oli maksamassa eteemme vyöryi edessämme seisovan miehen vaimo täpötäysillä ostoskärryillä. Tässä vaiheessa koin elämäni ensimmäisen kassaraivon! Adrenaliini virtasi esteittä sisälläni ja lähdin kärryineni toiselle kassalle. Lähtiessäni puhisin " ei voi olla totta?"
Mitä mieltä olette siskot? Onko fiksua jonottaa kassalla, vaikka ei ole mitään ostettavaa? Onko korrektia seisoa jonossa pitämässä pelkästään paikkaa? Mitä olisi tapahtunut jos vaimo ei olisikaan tullut viimeisellä minuutilla. Olisiko jono pysähtynyt vai olisiko meidät päästetty ohi? Olen yleensä rauhallinen kassajonossa mutta nyt paloi käämit salamannopeasti. No, pääsinpä kerrankin kokomaan tuon kuuluisan kassaraivon ihan itse :)
[/quote]
tosiaankin
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:52"]
Tällaiset minä-ensin-asiakkaat tuntuvat olevan lisääntyvä luonnonvara... Olen itse kaupassa töissä ja näitähän näkee. Yleisin tilanne on se, kun asiakas tulee palauttamaan ostamaansa tuotetta ja kokee oikeudekseen marssia suoraan kassalle (melkein sinne kassakoppiin asti jossa myyjä on) ja ilmoittaa että palauttaa pitäisi. Siinä vaiheessa kyn sitten näille sankareille kertoo että palautus on normaali kassataphtuma siinä missä muutkin, että normaalisti vaan jonoon odottamaan vuoroa, niin voi kiesus niitä katseita ja sadatteluja. Ja pienet lisä vittuilut saa vielä sitten kun tämä henkilö on odottanut sen vuoronsa... Mahtaako täällä olla joku joka uskaltaa myöntää tekevänsä näin ja hieman perustella miksi se tuntuu oikeutetulta?
[/quote]
Sama juttu arpojen/röökien/veikkauspelien/pullokuittien yms. kanssa. "Mä vaan ostaisin pari rivii lottoa" osta vaan, mutta omalla vuorollasi. Samoin nämä yhtäkkiä aulan puolelta juoksevat jotka työntävät suuhun pullokuittia kun "ihan nopeesti ottavat vaan rahat tästä, heh heh". Noitakin kaikkia varten olisi aulassa infopiste, josta saisi hoidettua tehokkaammin nämä asiat. Mutta kun siinä tiskillä oli jo joku ja jonottamaanhan ei ryhdytä, niin mennään kiilailemaan ruokakaupan puolelle vaikka siellä sitä jonoa vasta piisaakin. Lisäpojot, jos tyyppi rupeaa sille kärttyiselle jonolle virnuilemaan että "Heh heh, mä tässä vähän kiilasin, heh hee". Ja vielä ekstraa siitä, jos maksaa pikkuhiluilla kaivellen niitä huolellisesti lompakostaan yksi kerrallaan.
Kyllä osaa olla ihmiset tyhmiä....
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 00:23"]
No kyllä oli munaton mies!
[/quote]
Millä tavalla munaton? Ainakin pokkaa on jos ei muuta.
Eli mistä tahansa miehen tekemisestä voi kaivaa perinteisen "munaton"-kortin, jolla pyritään mitätöimään kyseinen gentlemanni? Onko vastine sitten "tissitön" tai "umpeenkasvanut" naisen ollessa kyseessä?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:57"]
Venäläiset tekee just tota, plus pitävät vielä paikkaa kavereillekin. Kaikessa rauhassa jonotat ja odotat vuoroasi, niin yht'äkkiä jostain pölähtää lauma näitä naapurimaan kansalaisia ja kylmästi kiilaavat eteen. Tämä pätee kaikissa jonotustilanteissa, mm. passijonossa (ja kyse ei ole ollut mistään yhteisviisumeista tms).
[/quote]
On koettu myös, että takana oleva pitkä venäläisseurue alkaa lappaa ostoksia omien ostosten eteen kylmän rauhallisesti. Onko tämä yleistä, vai onko ihan spesiaalitapaus?
[/quote]
Kai keskeytit lappamisen? :O
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:40"]
Turha raivo. Kassalla saa jonottaa. Jokainen saa seistä kaupassa siellä missä haluaa.
[/quote]
Kirjoittamaton sääntö on, että kassalla ei saa pitää paikkaa. Tämä on aivan selvä asia. Kassaa etsivien asiakkaiden pitää voida osata päätellä kassalla jonottavien ihmisten ostosten määrästä, kannattaako juuri sille kassalle jäädä itse. Tosi tyhmä ja röyhkeä mies on ollut kyseessä, jollei kyseessä ollut vain jonkin tavaran unohtaminen aikaisemmin. Siitä ei varmaan kuitenkaan ollut kysymys, koska silloin kärryjä ei enää oteta mukaan.
Emmekö osaa käyttäytyä edes kassalla jonottaessa? Meidän suomalaisten sivistys on ohutta kuorta, kuin omenassa!
Mies salomailta
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:10"]
Venäläiset tekee just tota, plus pitävät vielä paikkaa kavereillekin. Kaikessa rauhassa jonotat ja odotat vuoroasi, niin yht'äkkiä jostain pölähtää lauma näitä naapurimaan kansalaisia ja kylmästi kiilaavat eteen. Tämä pätee kaikissa jonotustilanteissa, mm. passijonossa (ja kyse ei ole ollut mistään yhteisviisumeista tms).
[/quote]
On koettu myös, että takana oleva pitkä venäläisseurue alkaa lappaa ostoksia omien ostosten eteen kylmän rauhallisesti. Onko tämä yleistä, vai onko ihan spesiaalitapaus?
[/quote]
Kai keskeytit lappamisen? :O
[/quote]
Ei ole oma kokemukseni, vaan erään läheisen tuttavani. :) Hän siis oli joutunut tällaiseen tilanteeseen, ja kaupan päälle hän itse on sen vajaat 160 cm pitkä. Ja tuossa tilanteessa siis oli selän takana ollut pitkiä venäläisiä, jotka olivat kylmän rauhallisesti lappaneet omia ostoksia eteen. Oli ilmeisesti hän itse typertynyt täydellisesti, ja kaiken lisäksi kassakin oli vain toljottanut hämmentyneenä ja ottanut hintaa näistä tuotteista. Minä en ole onneksi ihan näin käsittämättömään tilanteeseen joutunut, vaikka onkin tullut omituisia etuilijoita kohdattua.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:31"]
Kerran vanha rouva kysyi kahvipaketti kädessä sopisiko mennä minun edelle (minulla oli puoli kärryllistä tavaraa) ja tottakai suostuin kun ei ollut kiirettä ja ajattelin että hänellä tosiaan olisi se yksi ostos. Kun sanoin että toki saa mennä, niin mummo pyysi miehensä joka oli kärryjen kanssa siinä sivummalla ja alkoivat sitten lastata kaikkia tavaroita hihnalle. Kyllä veti sanattomaksi.
[/quote]
Potentiaalinen uutinen "Viaton heiveröinen mummu tuli mukiloiduksi marketissa"... "Mihin kamala nykynuoriso on oikein menossa!" Hmmm.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:45"]
Kyllä niitä yksinäisiä kärryjä tai ostoskoreja kassajonossa näkee välillä Suomessakin. Yleensä kai siinä on lähdetty vielä hakemaan jotain joka unohtui, eikä heti kauppaan tullessa parkkeerata kärryä jonoon. Itse kyllä ohitan ihan tyynesti kärryt ja korit jonossa, jos lähistöllä ei näy omistajaa.
[/quote]
Minä kyllä ohitan suoraan tuollaiset korit. Ei ole minun tehtäväni jäädä odottelemaan, jos joku elämänhallintaa vailla oleva tyyppi yrittää varailla paikkaa kassajonosta ja olettaa kaikkien kunnioittavan tätä.
Tyly kiilaus vaan, joskus siirrän korin pois jonon tukkeesta, niin saa mamma sitten kaikessa rauhassa mennä jono perälle kun on saanut ostoksensa kerättyä.
[/quote]