Raskaana olevat julkisissa kulkuvälineissä
On päivänselvää, että vanhuksille ja sairaille pitää antaa istumapaikka julkisissa kulkuvälineissä, mutta miksi raskaanaoleville pitäisi? En todellakaan antaisi pallomahalle omaa istumapaikkaani, raskaus ei ole sairaus.
Kommentit (68)
Jossain käytetään ns. priority seat kortteja/merkkejä, jotka oikeuttaa istumapaikkaan/velvoittaa muita paikan antamaan. Suomeen kiitos!
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:02"]On päivänselvää, että vanhuksille ja sairaille pitää antaa istumapaikka julkisissa kulkuvälineissä, mutta miksi raskaanaoleville pitäisi? En todellakaan antaisi pallomahalle omaa istumapaikkaani, raskaus ei ole sairaus. [/quote] No hyvä. Ethän pahastu kun oksennan vahingossa päällesi. t: rajusta aamupahoinvoinnista kärsivä, istuminen helpottaa huomattavasti oloa
[/quote]
Mä mietin just tätä samaa. Jo ennenkuin kukaan ois voinut päältäpäin nähdä, että oon raskaana, oli mun pakko istua bussissa, koska seistessä oksensin. Ja tätä sinänsä jatkui koko raskauden ajan, ihan sinne loppuunkin, kun oli jo se iso mahakin.
Ja itseasiassa, kai hyperemesis gravidarum melkein voidaan luokitella sairaudeksi? Tai ihan sama mulle, mutta turha tulla sanomaan mulle, että raskaana oleva ei ole sairaana, kun mulla raskaana oleminen tarkoittaa yhdenksän kuukauden ajan melkein päivittäistä oksentelua ja jatkuvaa kuvotusta.
[/quote]
Sama. Olen joutunut tämän takia jopa sairaalaan, vaikka "raskaus ei ole sairaus önnönnöö" (ei muuten ole vanhuuskaan).
Kyllä itse antaisin paikkani selkeästi raskaana olevalle. Liikkuvassa ajoneuvossa on kuitenkin aina äkkipysähdyksen riski, ja tuolloin on vaarana että ko. pallomaha kaatuu vatsalleen. Tällöin on sekä naisen, että vatsassa olevan vauvan terveys vaarassa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:11"] [quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:02"]On päivänselvää, että vanhuksille ja sairaille pitää antaa istumapaikka julkisissa kulkuvälineissä, mutta miksi raskaanaoleville pitäisi? En todellakaan antaisi pallomahalle omaa istumapaikkaani, raskaus ei ole sairaus. [/quote] No hyvä. Ethän pahastu kun oksennan vahingossa päällesi. t: rajusta aamupahoinvoinnista kärsivä, istuminen helpottaa huomattavasti oloa [/quote] Mä mietin just tätä samaa. Jo ennenkuin kukaan ois voinut päältäpäin nähdä, että oon raskaana, oli mun pakko istua bussissa, koska seistessä oksensin. Ja tätä sinänsä jatkui koko raskauden ajan, ihan sinne loppuunkin, kun oli jo se iso mahakin. Ja itseasiassa, kai hyperemesis gravidarum melkein voidaan luokitella sairaudeksi? Tai ihan sama mulle, mutta turha tulla sanomaan mulle, että raskaana oleva ei ole sairaana, kun mulla raskaana oleminen tarkoittaa yhdenksän kuukauden ajan melkein päivittäistä oksentelua ja jatkuvaa kuvotusta. [/quote] Sama. Olen joutunut tämän takia jopa sairaalaan, vaikka "raskaus ei ole sairaus önnönnöö" (ei muuten ole vanhuuskaan).
[/quote]
Jos olet kohdannut yhtään samanlaista vähättelyä asian suhteen kuin minä, niin valtavat sympatiat sulle (ja muutenkin toki, jokainen tollasen raskauden kokenut tietää varmaan, miten rankkaa se on).
Minä oksensin koko raskauden ajan, ja välillä olo meni niin heikoksi, että ruokakaupassa jonossa olin pyörtyä. Tuollaisina hetkinä olisin ollut kkiitollinen istumapaikasta, hyvinä hetkinä sen sijaan en mitään erikoiskohtelua tarvinnut
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 14:53"]
[/quote]
Eikös se olisi vain hyvä? Potentiaalisesti yksi tuleva ihminen vähemmän maailmassa, jos siinä kävisi huonosti? Eihän meitä tänne enää lisää tarvita. Minä en ainakaan anna paikkaani kenellekään raskaana olevalle. Kenenkään ei ole pakko olla raskaana ja jos on raskaaksi hankkiutunut, niin se on hänen oma ongelmansa eikä minun.
[/quote]
Enkä minä sinulle, jos joskus olet loukannut itsesi ja liikut kävelykeppien kanssa. Itsepähän olet silloin jalkasi telonut/joutunut leikkaukseen tms. Ajattele, jos kaikki ajattelisivat noin? Osa suomalaisista on ihmeellisen itsekeskeistä ja piittaamatonta porukkaa.
[/quote]
Itse asiassa valitettavasti osa tuntuu tosiaan ajattelevan noin. Itse kun linkkasin keppien kanssa, niin kuljin bussilla töihin. Kuskit olivat mukavia, laskivat bussia, odottelivat että pääsen turvallisesti istumaan jne.
Mutta sen sijaan osa kanssamatkustajista oli todella törkeitä. Törkeintä oli, kun ruuhkaisessa aamubussissa olin ähkimässä vaivaisten paikalle istumaan, niin eräs matami tuli ja suoraan nenäni edestä istui siihen ainoalle vapaalle paikalle. Oli ihan niine hyvineen ja katseli ikkunasta ulos kuin ei huomaisikaan minua. Vittu että teki mieli pamauttaa kepillä takaraivoon.
Toinen vittumainen teko oli vaivaisten paikkojen omiminen. Ne vaivaisten paikat kun on suunniteltu niin, että siinä on tilaa tarpeeksi istuutua siihen vaikka jalka ei taipuisikaan ollenkaan polvesta (kuten minulla ei taipunut) ja saa käännyttyä keppien kanssa. Ystävällisesti pyysin aina, että anteeksi pääsisinkö siihen. Joka kerta meni suu täysin sitruunalle ja tuhahtaen siirryttiin istumaan viereiselle, tervejalkaisten paikalle.
Ja tämä oli vasta bussikulttuuri. Kauppakeskuksissa ei meinattu hissiin päästä, kun tervejalkaiset pitivät tiukasti varattuna hissiä, joka oli tarkoitettu liikuntarajoitteisille. Vieressä kulkivat rullaportaat, mutta silti oli napattava se hissi liikuntarajoitteisen nenän edestä.
Eli kyllä, Suomeen mahtuu ihmeellisen paljon täysin muista piittaamattomia ihmisiä. Onneksi oli muutamia hyviäkin kokemuksia, kuten pidettiin ovea auki ja autettiin jos tiellä oli jokin este, jonka yli en olisi itse keppien kanssa päässyt.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:20"]
Olen viimeisillään raskaana, ja juurikin menneenä viikonloppuna sain seistä julkisissa kenenkään tarjoamatta paikkaa (mahani on erittäin näkyvä, joten ei ollut siitä kiinni). Rahvaat miehetkin vain istuivat. Olen suht. hyvässä kunnossa edelleen, mutta silloin olin hyvin väsynyt ja kärsin liitoskivuista. Silloin kyllä vähän ihmettelin, mitä ihmisten päässä oikein liikkui.
Ilman muuta annan paikkani raskaana olevalle (kun en itse sitä ole), sillä tiedän, miltä se seisoskelu voi tuntua. Samaan opetan kyllä molemmat lapsenikin. Viimeisillään raskaana oleva ei aina voi linnoittautua neljän seinän sisällekään: on käytävä töissäkin äitiysloman alkamiseen saakka jne. Jostain liitoskivuista ei vielä saa saikkua, enkä sitä ole pyytänytkään.
[/quote]
Käsittämätöntä on, että erityisesti miehillä ei tunnu olevan tässä asiassa mitään tapoja. Todennäköisimmin paikan antaa joku sellainen, joka on ehkä muutenkin yhteiskunnassa vähän marginaalisemmassa asemassa. Taikka sitten toinen nainen, joka on itsekin ollut vastikään raskaana. Mutta terve suomalainen mies ei nouse, vaikka mielestäni eniten juuri hänen pitäisi.
Kaikkia ei tietenkään opeteta kotona käytöstavoille, mutta minä olen ne ihan itse hiffannut. Siksi annan julkisissa kulkuvälineissä aina tilaa sitä enemmän tarvitsevalle: raskaana oleville, vanhuksille, sairaille, pienten lasten kanssa liikenteessä oleville... Siitä huolimatta vaikka en aina ole tätä huomaavaisuutta osakseni saanut. Mutta jos saan, kiitän kauniisti. t: pallomaha, joskus ehkä sairas ja vanhakin
Ps. Jos minua jotenkin kohtuuttomasti häiritsisi muiden ihmisten olemassaolo, en käyttäisi joukkoliikennettä. Tai vielä parempi, pysyisin kotona niin ei tarvitsisi sietää muita kuin omaa peilikuvaa.