Raskaana olevat julkisissa kulkuvälineissä
On päivänselvää, että vanhuksille ja sairaille pitää antaa istumapaikka julkisissa kulkuvälineissä, mutta miksi raskaanaoleville pitäisi? En todellakaan antaisi pallomahalle omaa istumapaikkaani, raskaus ei ole sairaus.
Kommentit (68)
Toki sä saat olla mulkku, se on ihan ilmasta. Mulla esim on niin kovat liitoskivut raskauden takia että olen saikulla ja kävelen kyynärsauvojen avulla. Lonkat linksuu irti ja selkä on tulessa. Onneks täällä pääkaupunkiseudulla on ajattelevaisia ihmisiä ja aina on tää pallomaha päässy istumaan. Kerran jopa taksikuski heitti ilman korvausta kotiin <3 Ja miksi joudun kulkemaan julkisilla on se että pakko on käydä kaupassa ja mies on ulkomaankomennuksella vielä kuukauden.
Olen kiltti ihminen, ja sanoin bussissa valtavan pingottuneen mahan kanssa vieressä seisoskelleelle huohottavalle naiselle että ota sinä ihmeessä tämä istumapaikka kun näytät olevan viimeisilläsi ja hymyilin vatsalleen positiivisella tavalla, niin hän katsoi minua jäätävästi ja sanoi "haista v**tu, mä mitään oo!" :-(
Mistä sitä voi oikeasti tietää kuka on raskaana ja kuka ei?
No kielletään sit pallomahoilta, vanhuksilta ja sairailta julkisissa matkustaminen niin sun ei tarvii luovuttaa paikkaasi kellekään.
Olen pari kertaa ollut ilmaisessa Ikea-bussissa, joka on molemmilla kerroilla ollut aivan täynnä. Bussin tullessa ihmiset siis rynnivät jokaisesta ovesta sisälle saadakseen istumapaikan. Itse en päässyt kummallakaan kerralla istumaan, mutta onneksi ei ollut raskautta tai mitään vaivaa silloin. Vaivaisille ei näet kummallakaan kerralla tarjottu paikkoja.
Istumapaikkojen jakaantuminen oli mielenkiintoista mutta karua katsottavaa: jälkimmäisellä kerralla näin hyvin, että yhtään terveen näköistä nuorta miestä ei paikatta jääneissä ollut. Kaikki nuoret ja keski-ikäiset miehet ehtivät siis hyväjalkaisina ja isokokoisina ensimmäisiksi istumaan. Joitain paikkoja jäi sitten muille, esim. terveen näköisille naisille ja joillekin vanhuksille ja vaivaisille. Seisojat olivat vanhuksia, lapsia, raskaana olijoita ja naisia, mutta ei ainuttakaan työikäistä miestä ollut seisomassa saati paikkaa tarjoamassa. Ainoastaan naiset tarjosivat paikkojaan vanhuksille ja pikkulapsille jne, tosin eivät kaikki naisetkaan.
Voi tietty ajatella, että kovin huonokuntoinen ei lähtisi minnekään Ikeaan, mutta minusta tervejalkainen voisi silti tarjota vanhukselle tai odottajalle paikkaa. Oli myös kurja katsella ruuhkabussissa ihmisten jalkoihin kaatuvia pikkulapsia.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:47"]No kielletään sit pallomahoilta, vanhuksilta ja sairailta julkisissa matkustaminen niin sun ei tarvii luovuttaa paikkaasi kellekään.
[/quote]
Tai vielä parempi idea! kielletään kusipäiltä pääsy julkisiin, löytyy kaikille pallomahoille, vanhuksil ja invaliideille tilaa sitte!
Joo, älä vaan anna paikkaa raskaana olevalle. Istu niinkun tatti siinä omalla paikallasi ja tuijota vaan tiukasti eteenpäin. Ole niin tyypillinen suomalainen juntti.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:47"]No kielletään sit pallomahoilta, vanhuksilta ja sairailta julkisissa matkustaminen niin sun ei tarvii luovuttaa paikkaasi kellekään. [/quote] Tai vielä parempi idea! kielletään kusipäiltä pääsy julkisiin, löytyy kaikille pallomahoille, vanhuksil ja invaliideille tilaa sitte!
[/quote]
Noniin teinimutsi, menepäs nurkkaan häpeämään siitä.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:40"]
Voin antaa, jos pyydetään, mutta kyllä "pallomahan" täytyy saada itse suunsa auki.
[/quote]
Onko sulla sama taktiikka vanhuksillekin?
[/quote]
Ei. Annan mielelläni paikan vanhukselle. :)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:02"]
On päivänselvää, että vanhuksille ja sairaille pitää antaa istumapaikka julkisissa kulkuvälineissä, mutta miksi raskaanaoleville pitäisi? En todellakaan antaisi pallomahalle omaa istumapaikkaani, raskaus ei ole sairaus.
[/quote]
Huomaa, että olet nuori ja tyhmä. Tekisi mieli toivoa, että toivottavasti sinulla tulee olemaan vaikea loppuraskaus, huimaa, heikottaa, hikoiluttaa, jalkoja särkee, selkää sattuu.. mutta kun olen aikuinen, en viitsi sellaista toivoa. Karma pitää huolen.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:47"]No kielletään sit pallomahoilta, vanhuksilta ja sairailta julkisissa matkustaminen niin sun ei tarvii luovuttaa paikkaasi kellekään. [/quote] Tai vielä parempi idea! kielletään kusipäiltä pääsy julkisiin, löytyy kaikille pallomahoille, vanhuksil ja invaliideille tilaa sitte!
[/quote]
Noniin teinimutsi, menepäs nurkkaan häpeämään siitä.
[/quote]
En ole teini vaan stadista :D
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:02"]
[/quote]
Huomaa, että olet nuori ja tyhmä. Tekisi mieli toivoa, että toivottavasti sinulla tulee olemaan vaikea loppuraskaus, huimaa, heikottaa, hikoiluttaa, jalkoja särkee, selkää sattuu.. mutta kun olen aikuinen, en viitsi sellaista toivoa. Karma pitää huolen.
[/quote]
Miksi oletat, että aloittaja on raskaana tai haluaa koskaan olla raskaana?
Raskaus ei ole sairaus, mutta: minä sain busseissa supistuksia ja tasapainon ylläpito 140 cm vyötärönympärykselä on aika haastavaa raskauden loppuvaiheessa, kun samalla lähti keskivartalohallinnasta puolet. Asioille oli silti pakko päästä. Kiittelin kyllä vuolaasti niitä, jotka antoivat tilaa :) Onneksi en ap:seen törmännyt....
Mä oon vasta 16 joten jaksan kyllä seistä ihan hyvin. En tiiä millasta on olla raskaana mutta ajattelisin että vois olla aika väsyttävää seistä jos on iso maha niin annan kyllä mun istumapaikan ihan mielellään. Ainakin mun sisko sano että sitä särki selkää ja jalkoja ja se maha paino varmaan 15 kg. Toivon että joskus sit kun ite oon raskaana niin ehkä munkaan ei tarvii seistä kauheen mahan kanssa. :)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:44"]Olen kiltti ihminen, ja sanoin bussissa valtavan pingottuneen mahan kanssa vieressä seisoskelleelle huohottavalle naiselle että ota sinä ihmeessä tämä istumapaikka kun näytät olevan viimeisilläsi ja hymyilin vatsalleen positiivisella tavalla, niin hän katsoi minua jäätävästi ja sanoi "haista v**tu, mä mitään oo!" :-(
Mistä sitä voi oikeasti tietää kuka on raskaana ja kuka ei?
[/quote] Helvetin törkeää käytöstä ku toinen yrittää vaivalla apua tarjota :( oliko nainen minkä ikäinen ja näyttikö edes raskaana olevalta?
Mun mielestä on ihan reilua antaa paikka raskaana olevalle jos on itse nuori ja hyvä kuntoinen ja ei ole itse ihan pakko istua.
Eikös ne kaikki maksa siitä kyydistä saman verran niin istukoon se kuka ehtii. Välttämättä en itse edes istu vaikka vapaata olisikin, mutta emmä tiiä on raskaus=etuoikeus istumaan tai haluuko ne ees istuu... Mua ainakin ärsytti kun sitä istumapaikkaa tarjottiin millon missäkin vaikka pystyin ja halusin seisoa. Sitten piti lopulta istua kun ei halunnut nolota toista vänkäämällä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 13:59"]
Eikös ne kaikki maksa siitä kyydistä saman verran niin istukoon se kuka ehtii. Välttämättä en itse edes istu vaikka vapaata olisikin, mutta emmä tiiä on raskaus=etuoikeus istumaan tai haluuko ne ees istuu... Mua ainakin ärsytti kun sitä istumapaikkaa tarjottiin millon missäkin vaikka pystyin ja halusin seisoa. Sitten piti lopulta istua kun ei halunnut nolota toista vänkäämällä vastaan.
[/quote]
Voihan sitä sanoa "Kiitos ystävällisestä tarjouksesta, mutta minun on parempi seisoa tällä kertaa." Silloin istumapaikan tarjoaja ei loukkaannu, vaan uskaltaa jatkossakin tarjota istuintaan raskaana olevalle henkilölle.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 12:41"]
Voin antaa, jos pyydetään, mutta kyllä "pallomahan" täytyy saada itse suunsa auki.
[/quote]
[/quote]
Tiineet ja vanhukset ovat hiukan eri asia. Vanhukset eivät kuvittele omistavansa koko maailman, toisin kuin tiineet ja mammat penikoineen.
[/quote]