Järkytyin käydessäni Tampereella
Olen itse helsinkiläinen ja vierailin ensimmäistä kertaa Tampereella sitten lapsuuden Särkänniemireissujen. Olin ajatellut että Tampere on yksi maamme suurista kaupungeista ja sen katukuva nyt ei Helsingistä eroa. Mitä vielä! Tyylikkäitä ihmisiä sai todella hakea ja katukuvan ihmiset olisivat voineet olla yhtälailla Forssasta... Todella vanhanaikaisia tyylittömiä vaatteita, miehillä ihmeellistä amistyyliä ja kivipestyjä farkkuja ja naisilla parin vuoden takaista sesonkia päällä... En edes tajua miten tämä
on mahdollista suurkaupungissa? Tamperelaiset, skarpatkaa!
Kommentit (66)
40, kaltaisesi ihmiset nolaavat Tampereen maineen. Siksihän Tampereelle nauretaan kun omaavat kuulemma lestojen ajatusmaailman potenssiin 100. Ei muka sais olla onnea eikä kaunis Tampereella. Älä tommosia puhu.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:49"]Onko susta Tampere suurkaupunki???? Hahhahhah...eipä ole Helsinkikään, ihan vaan tiedoksi. Olen asunut Tampereella ja asun nyt Hesassa. Muuttaisin heti takas Tampereelle jos töiden kanssa voisin. Tampere on paras kaupunki Suomessa!!!! Ihan paras!!!
[/quote]
se on stadi tai Helsinki ei hesa vitun noob sut on servattu
Minä henkilökohtaisesti arvostan tamperelaisia duunareita huomattavasti enemmän kuin stadilaisia konttorirottia.
No, Tampere tosiaan on aivan erilainen paikka kuin Helsinki.
Itseäni kiusasi Tampereen "junttius" esim. pukeutumisen suhteen myös joskus takavuosina, kunnes ymmärsin sen ytimen eli rentouden ja sallivan suvaitsevuuden. Tampereella on värikästä porukkaa joka lähtöön, eivätkä kaikki nuoret aikuiset ole siellä hipster-muotin mukaisia.
Helsinki on aidosti kylmempi, arvostelevampi ja enemmän pintaa korostava paikka. Siksi asunkin edelleen täällä Tampereella.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:37"]
Olen itse helsinkiläinen ja vierailin ensimmäistä kertaa Tampereella sitten lapsuuden Särkänniemireissujen. Olin ajatellut että Tampere on yksi maamme suurista kaupungeista ja sen katukuva nyt ei Helsingistä eroa. Mitä vielä! Tyylikkäitä ihmisiä sai todella hakea ja katukuvan ihmiset olisivat voineet olla yhtälailla Forssasta... Todella vanhanaikaisia tyylittömiä vaatteita, miehillä ihmeellistä amistyyliä ja kivipestyjä farkkuja ja naisilla parin vuoden takaista sesonkia päällä... En edes tajua miten tämä on mahdollista suurkaupungissa? Tamperelaiset, skarpatkaa!
[/quote]
Ottamatta kantaa tuohon sun muotilässytykseen sun muuhun, mutta missä ihmeen suurkaupungissa kerran Tampereesta oli vaan puhe?
Ensinnäkin Tampere ei ole mikään duunarikaupunki. Tampere on nopeasti oikeistolaistunut kaupunki, josta on hävitetty ensn kaikki teollisuus (Suomen Trikoo ja Valmet viimeisenä, nekin 20 v sitten), sitten vielä tuhottu lähes kaikki se duunarimenneisyydestä muistuttava historiallinen rakennuskanta. Missä kuplassa te elätte, kun luulette, että Tampere on työläiskaupunki vieläkin? Tai punainen? Siinä se valkoisten muistimerkki komeilee keskustassa vieläkin, mitä viimeksi aamulla katsoin. Luksusalueita suunnitellaan ja yliopistolle perustettiin johtamiskorkeakoulu lopettamalla moni muu ala. Sellaiset arvot. Herätkää.
Toiseksi: En itse tunne ketään ns. duunaria, joka pukeutuisi huonosti. Siksi on aika huvittavaa lukea teidän kommenttejanne, että "Tampere on duunarikaupunki ja siksi katukuvassa on huonosti pukeutunutta väkeä". Uskotteko tosiaan, että työläisyys aiheuttaa ne Ed Hardy -vaatteet? Asutteko edes itse Tampereella? No menkääpä Pyynikille, Tahmelaan, Stockan Herkkuun - siellä on tamperelaisia rikkaita Ed Hardyt niskassa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:55"]
No Suomen mittakaavassa Tampere on iso kaupunki! Sen takia yllätyin siitä miten "pikkukylämaisesti" ihmiset siellä pukeutuvat. Ja kun ei kyse ollut siitä etteivät näytä hipstereiltä :D Mimmit oli kuin Fiorellan kuvastosta ja miehet... Hui. Oli kuin olisin astunut isoon Satuhäiden jaksoon! :D Ja esim kesällä Turussa vieraillessani tilanne ei ollut läheskään sama! Turussa kyllä vilisi tyylikkäitä ihmisiä. Ap.
[/quote]
Varo varo varo! Tampere-Turku on tulenarka aihe! Tiesiksää?
Onko Tampereella paljon takatukkia?
Ei ole helsinkiläisellä paljoa varaa kitistä muun Suomen pukeutumisesta. Perusteluni: HEL-looks.
Vierailija kirjoitti:
On, mutta nykyään melkein kaikilla miehillä ihan peruslyhyet hiukset. Täällä ei juurikaan näe kivoja miesnutturoita tai muuten kivoja tyylejä.
Tamperelainen erikoisuus on myös sellainen ysäriponnari miehillä keskellää takaraivoa niin kuin Vintiöissä niillä bisnesmiehillä.
Mä en tiedä Helsingistä sanoo, kun en ole aikoihin käynyt, mutta kai toi tyylittömyys pitää paikkaansa ainakin mun kohdallani. Tänäänkin kuljin Tampereen keskustassa tuulitakki päällä tyytyväisenä :( Mutta se on tosi rento ja hengittävä päällä!
Sori jos näit mut ja silmäs vuosi verta. Mulla oli tosi mukava olo :)
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi on täällä takajeejee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, mutta nykyään melkein kaikilla miehillä ihan peruslyhyet hiukset. Täällä ei juurikaan näe kivoja miesnutturoita tai muuten kivoja tyylejä.
Tamperelainen erikoisuus on myös sellainen ysäriponnari miehillä keskellää takaraivoa niin kuin Vintiöissä niillä bisnesmiehillä.
Olen eri mieltä :) Aivan liikaa näkee miesnutturoita Tampereella. Jos niitä on muualla vielä enemmän, niin otan osaa.
Vierailija kirjoitti:
No Suomen mittakaavassa Tampere on iso kaupunki! Sen takia yllätyin siitä miten "pikkukylämaisesti" ihmiset siellä pukeutuvat. Ja kun ei kyse ollut siitä etteivät näytä hipstereiltä :D Mimmit oli kuin Fiorellan kuvastosta ja miehet... Hui. Oli kuin olisin astunut isoon Satuhäiden jaksoon! :D Ja esim kesällä Turussa vieraillessani tilanne ei ollut läheskään sama! Turussa kyllä vilisi tyylikkäitä ihmisiä. Ap.
Voi kuules kultaseni, jos kaikki suomalaiset tungettaisiin yhteen kaupunkiin, niin siitä tulisi suurin piirtein Barcelonan kokoinen. Suomessa ei taida olla yhtään suurkaupunkia. Tamperekin on sellainen mukava kylä.
Itse olen kaivellut viime aikoina komeroitani, ja vetänyt päälleni farkkuja, joita en ole muistanut olevan olemassakaan. Pahaksi onneksi (?) olen pysynyt vuosikymmenet saman kokoisena, niin voin hyvinkin vetää päälleni joitain 2000 -luvun alun farkkuja. Olen sen verran juntti, etten tiedä mistä tyylikkäät farkut erottaa tyylittömistä. Ja mistä tietää, mitä sesonkia mitkäkin farkut ovat. Kuitenkin Ihan ehjiä ovat, ei yhtään isoa repaleista reikää, kuten monilla hienoilla ihmisillä siellä näyttää olevan.
Oletkohan mahtanut törmätä minuun ja parikymppisiin farkkuihini Tampereella?
Terveisin juntti nainen 50 v. Tampereelta
Vierailija kirjoitti:
Olen itse helsinkiläinen ja vierailin ensimmäistä kertaa Tampereella sitten lapsuuden Särkänniemireissujen. Olin ajatellut että Tampere on yksi maamme suurista kaupungeista ja sen katukuva nyt ei Helsingistä eroa. Mitä vielä! Tyylikkäitä ihmisiä sai todella hakea ja katukuvan ihmiset olisivat voineet olla yhtälailla Forssasta... Todella vanhanaikaisia tyylittömiä vaatteita, miehillä ihmeellistä amistyyliä ja kivipestyjä farkkuja ja naisilla parin vuoden takaista sesonkia päällä... En edes tajua miten tämä
on mahdollista suurkaupungissa? Tamperelaiset, skarpatkaa!
Vaikka tämä olikin provo, niin vastaan kuitenkin.
Mielestäni helsinkiläiset ja tamperelaiset eivät eroa toisistaan mitenkään pukeutumiselta. Helsingissä näkee enemmän erikoista pukeutumista, mutta siinäpä se ero onkin. Kivipessyt farkut ovat edelleen katumuodissa, eikä ne ole missään vaiheessa poistuneetkaan, vaikka ne yhteen vaiheeseen oli melkein ainoa farkkumalli.
Aina helsinkiin mennessä tietää päässeensä perille, kun pysäkit on täynnänsä liika isoja toppatakkeja siwa-kassien kanssa ja kaduilla kävelevät ihmiset on monet muutoinkin kuin kasariUFFin mainoksesta. Ja ei, en tarkoita köyhyyttä tms vaan sitä etteivät ihmiset jaksa välittää ulkonäöstään, ovat luovuttaneet.
Tampereen muoti ei ole makuuni, mutta ainakin siellä on selkeä oma kulttuuri.
Mitä tuossa vasemmistolaiskaupunki. Aina saa suomalaisena noita hävetä.
Tampereella ei ole sellaista keskustaa kuin joissain muissa kaupungeissa. Tai sanotaanko vaikka niin päin, että Tampereella ei ole kaikissa lähiöissä enää palveluja. Siksi kaikenlaiset ihmiset tulee sinne ydinkeskustaan asioimaan. Siksi turistin silmään Tampereen keskustassa pyörii yllättävä lähiömäistä porukkaa.
Omaan silmään Tampereen keskusta on vain tällä hetkellä ihan helkutin täynnä nistejä ja juoppoja ja hulluja. Siinä paraatipaikalla. Ei ole heidän vikansa, vaan taisipa kaupunki kusta pesäänsä leikatessaan mielenterveyspalveluista.
Sitten vielä sellainen sosiologinen, sosiaalipsykologinen, aluetieteellinen ja mielipidekyselyiden paljastama juttu, että Tampereella kuten monissa muissakin Pirkanmaan kaupungeissa on todellinen synti ja tabu laittautua ja olla ylpeä itsestään ja menestyä. Hirveän herkästi sanotaan, että jokin on liian hienoa, liian ylpeetä, liian kruusattua, on turhan paljon olevinaan... Ei saisi olla tyytyväinen eikä iloinen. Se on surullinen mutta myös hassu maakuntaidentiteettimme piirre, johon koko ajan törmään. Viimeksi tänään, kun otin kimppataksin ja oli uudenkarhea auto, niin porukassa joko oudosti mökötti, kunnes töksäytti kuskille "ettei olis liian hieno sun autos tämmöseen hommaan" ja toinen möksö jatkaa "määkin rupesin kattoon, että on taksareilla palkat kohrillaan". Suupielet alaspäin kummallakin kommentaattorilla. Näitä juttuja kuulee oikeasti päivittäin, ja tässä ketjussakin on näitä tyyppejä.
Noposen "Ei tehrä tästä ny numeroo" loistava teos, joka kiteyttää ilmiön.