Tehtiinkö synnytyksessäni jotain väärin?
Muiden synnytyskertomukset poikkeavat niin paljon omastani, että ihmetyttää. Raskaus venyi kaksi viikkoa yli lasketun ajan ja varasin ajan käynnistykseen. Käynnistyspäivänä raskaus oli 43+5, eli hurjan pitkällä! Ensin olin käyrillä 20 minuuttia, sitten saliin. Kalvot puhkaistiin heti, ei mitään tippaa. Ilokaasumaski ojennettiin kouraan. Supistukset alkoivat melkein heti. Aukenin hitaasti, sentin tunnissa, joten epiduraalia ei annettu. Tein kuolemaa suihkussa. Vauvan päähän ei laitettu mitään monitoria. Lopulta olin 10cm auki ja synnytys oli kestänyt 12h. Käskettiin ponnistaa ja melkein heti vauvan sydänäänet kääntyivät laskuun. Sitten annettiin epiduraali ja tehtiin hätäsektio. Vauva oli terve onneksi. Painoarvio päivää ennen käynnistystä oli 2900g, vauva oli 4500g. Ihmettelen suuresti sitä, että raskauden annettiin jatkua noin myöhään. Olisiko siitä ollut vaaraa?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:41"]Sinulla on varmaan pitkä kierto? Tuttava ihmetteli miten hänen raskaudet annetaan aina mennä niin paljon yli jopa on 17 päivää mutta hänen kuukautiskiertonsa oli 44 päivää. Eli jos laskee normikiertoon verrattuna niin lapsi saanut alkunsa 7 päivää myöhemmin jos oletetaan sen tapahtuneen kierron puolivälissä.
[/quote]
Se ovulaatio tapahtuu 14 vuorokautta ennen kuukautsten alkamista, oli kierto mikä hyvänsä. Useimmilla se vaan tuppaa olemaan puolivälissä kuukautiskiertoa.
Mun mielestä hauskinta on, että ap ITSE VARASI AJAN KÄYNNISTYKSEEN. Eikös ne yleensä äitipolilta varaa sen?
Lapsi on muutenkin tosiasiassa yliaikainen vasta kun rv 42 on täynnä. Jos painoarvio (joka voi kyllä heittää) on ollut noilla viikoilla 2900g, niin en ihmettele etteivät pitäneet kiirettä.
Mulle arvioitiin lapsen painoksi 2800-2900g, mutta 4210g vauva oli syntyessään. :D
Ei voi olla totta. 41+5 on yliaikaiskontrolli jonka jälkeen äitipolilla käydään kontrolleissa parin päivänvälein kunnes synnytys käynnistetään tai käynnistyy itse.
43+5 ei varmasti päästetä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:11"]
Ei voi olla totta. 41+5 on yliaikaiskontrolli jonka jälkeen äitipolilla käydään kontrolleissa parin päivänvälein kunnes synnytys käynnistetään tai käynnistyy itse. 43+5 ei varmasti päästetä.
[/quote]
Nimenomaan ja eri päivinä voi sattua eri gyne tutkimaan. Siksikään 1,6 kilon heittoa painoarviossa ja todellisessa painossa on vaikea uskoa. Jos rv 43+5 painoarvio olisi noin vähän, olisi todella jo epäilyt erilaisista kehityksen häiriöistä päällä. Tämä olisi toki jo huomattu viimeistään ekassa yliaikaiskontrollissa (pieni arvioitu paino raskauden yliaikaisuuteen nähden) ja synnytys käynnistetty samantien.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:04"]Mulle arvioitiin lapsen painoksi 2800-2900g, mutta 4210g vauva oli syntyessään. :D
[/quote]
Kuinka paljon on sun BMI?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:04"]Mulle arvioitiin lapsen painoksi 2800-2900g, mutta 4210g vauva oli syntyessään. :D
[/quote]
Jos odottava on lihava niin silloin painoarviota on vaikea tehdä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:42"]
No tuon painoarvion vuoksi synnytys olisi pitänyt käynnistää jo aikaisemmin. On myös aika erikoista, että naikkarilla painoarvio menee noin paljon pieleen. Ultrattuhan sua on tuohon rv-määrään jo useasti siellä, naikkarilla. Koska yliaikaisseurannat tehdään neuvolan sijaan äitiyspolilla.
[/quote]
Se menee pieleen, jos lapsella on esim. lyhyt reisiluu tai pitkä reisiluu. Painoa on tosi vaikea silloin todentaa.
[/quote]
Painoarviota ei tehdä pelkästään ultralla, eikä varsinkaan pelkästä reisiluusta. Myös tunnstelemalla tehty kliininen painoarvio on todettu lähes yhtä luotettavaksi kuin ultralla tehty. Painoarviot heittävät keskimäärin 500 g, oli sitten kyseessä ultralla tehty tai kliininen arvio. AP:n on sitäpaitsi arvioinut useampi henkilö. 1,6 kilon heitto painoarviossa on aika hemmetin merkittävä juttu. Sen ja rv 43+5:n perusteella koko alkuperäinen juttu haiskahtaa vähän paskalle, erityisesti jos kyseessä on olut Naistenklinikka.
[/quote]
Ei painoarvion "vääryys" ole mikään vastuuhomma. Se pyritään määrittämään oikein, mutta ei se aina onnistu. Ap:n synnytyksessä on syntynyt terve vauva, eikä kummallakaan ole mitään komplikaatioita. Kilon heitto lapsen painoarviossa on ihan yleinen vielä.