Tehtiinkö synnytyksessäni jotain väärin?
Muiden synnytyskertomukset poikkeavat niin paljon omastani, että ihmetyttää. Raskaus venyi kaksi viikkoa yli lasketun ajan ja varasin ajan käynnistykseen. Käynnistyspäivänä raskaus oli 43+5, eli hurjan pitkällä! Ensin olin käyrillä 20 minuuttia, sitten saliin. Kalvot puhkaistiin heti, ei mitään tippaa. Ilokaasumaski ojennettiin kouraan. Supistukset alkoivat melkein heti. Aukenin hitaasti, sentin tunnissa, joten epiduraalia ei annettu. Tein kuolemaa suihkussa. Vauvan päähän ei laitettu mitään monitoria. Lopulta olin 10cm auki ja synnytys oli kestänyt 12h. Käskettiin ponnistaa ja melkein heti vauvan sydänäänet kääntyivät laskuun. Sitten annettiin epiduraali ja tehtiin hätäsektio. Vauva oli terve onneksi. Painoarvio päivää ennen käynnistystä oli 2900g, vauva oli 4500g. Ihmettelen suuresti sitä, että raskauden annettiin jatkua noin myöhään. Olisiko siitä ollut vaaraa?
Kommentit (30)
No todellakin! Istukan toimintahäiriöt ja makrosomia nyt ainakin tuli mieleen.
Mitä provoa tässä on? :o synnytin naistenklinikalla. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:28"]
[/quote]
Lähes jokainen asia minkä olit maininnut.
Ei tuossa ole mielestäni mitään kummallista. Hyvinhän se on mennyt, jos ja kun syntyi terve vauva. 12h ei ole vielä kovin pitkä synnytys. Tiesitkö, että synnytyksen kesto lasketaan säännöllisistä supistuksista?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:28"]
[/quote]
Lähes jokainen asia minkä olit maininnut.
[/quote] Millähän perusteella? Kerro toki lisää. Olen miettinyt sitä, miksi raskauden annettiin jatkua noin myöhään. Painoarvion vuoksiko? Ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:33"]
Ei tuossa ole mielestäni mitään kummallista. Hyvinhän se on mennyt, jos ja kun syntyi terve vauva. 12h ei ole vielä kovin pitkä synnytys. Tiesitkö, että synnytyksen kesto lasketaan säännöllisistä supistuksista?
[/quote]
Itse synnytin synnytyssalissa Naistenklinikalla esikoista 14h.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:28"] Mitä provoa tässä on? :o synnytin naistenklinikalla. Ap [/quote] Lähes jokainen asia minkä olit maininnut. [/quote] Millähän perusteella? Kerro toki lisää. Olen miettinyt sitä, miksi raskauden annettiin jatkua noin myöhään. Painoarvion vuoksiko? Ap
[/quote]
Jos istukan virtaukset on ok ja lapsi kasvanut normaalisti sekä äidn terveys ok. voidaan raskautta jatkaa periaatteessa tosi pitkälle.
No mun mielestä toi raskauden kesto ei ole ihan normaalia. Mulle sanottiin raskausaikana, että ihan viimeistään 42. viikolla on synnytys, eli käynnistetään silloin jos ei ala itsestään. Mullakin meinattiin käynnistää, varattiin jo aika, mutta synnytys lähti itsestään käytiin rv 41 + 5. :)
Ihan normaalilta vaikuttaisi. Aika pitkälle annettiin mennä, mutta jos vauvalla oli kaikki ok, niin ei mitään ihmeellistä. Kokoarvio on aina arvio, voi heittää paljon, ja mulla on ainakin yksi ystävä, jolla käynnistetty noilla viikoilla ja samalla tavalla.
Sinulla on varmaan pitkä kierto? Tuttava ihmetteli miten hänen raskaudet annetaan aina mennä niin paljon yli jopa on 17 päivää mutta hänen kuukautiskiertonsa oli 44 päivää. Eli jos laskee normikiertoon verrattuna niin lapsi saanut alkunsa 7 päivää myöhemmin jos oletetaan sen tapahtuneen kierron puolivälissä.
Mulla meni 2 vk yli lasketun ja käynnistettiin, kun oli raskausmyrkytys ja raskausdiabetes. Synnytys kesti 17,5 h ja sitten kiireellinen sektio. Lapsen kasvot olivat eteen päin oli kuuöemma syy sille, ettei tullut itsekseen ulos.
No tuon painoarvion vuoksi synnytys olisi pitänyt käynnistää jo aikaisemmin. On myös aika erikoista, että naikkarilla painoarvio menee noin paljon pieleen. Ultrattuhan sua on tuohon rv-määrään jo useasti siellä, naikkarilla. Koska yliaikaisseurannat tehdään neuvolan sijaan äitiyspolilla.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:41"]
Sinulla on varmaan pitkä kierto? Tuttava ihmetteli miten hänen raskaudet annetaan aina mennä niin paljon yli jopa on 17 päivää mutta hänen kuukautiskiertonsa oli 44 päivää. Eli jos laskee normikiertoon verrattuna niin lapsi saanut alkunsa 7 päivää myöhemmin jos oletetaan sen tapahtuneen kierron puolivälissä.
[/quote]
Alkuraskauden ultrassa korjataan tuo kierron pituuden heitoista johtuva la.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:42"]
No tuon painoarvion vuoksi synnytys olisi pitänyt käynnistää jo aikaisemmin. On myös aika erikoista, että naikkarilla painoarvio menee noin paljon pieleen. Ultrattuhan sua on tuohon rv-määrään jo useasti siellä, naikkarilla. Koska yliaikaisseurannat tehdään neuvolan sijaan äitiyspolilla.
[/quote]
Se menee pieleen, jos lapsella on esim. lyhyt reisiluu tai pitkä reisiluu. Painoa on tosi vaikea silloin todentaa.
Miten on annettu mennä noin paljon pitkälle?!
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:42"]
[/quote]
Se menee pieleen, jos lapsella on esim. lyhyt reisiluu tai pitkä reisiluu. Painoa on tosi vaikea silloin todentaa.
[/quote]
Painoarviota ei tehdä pelkästään ultralla, eikä varsinkaan pelkästä reisiluusta. Myös tunnstelemalla tehty kliininen painoarvio on todettu lähes yhtä luotettavaksi kuin ultralla tehty. Painoarviot heittävät keskimäärin 500 g, oli sitten kyseessä ultralla tehty tai kliininen arvio. AP:n on sitäpaitsi arvioinut useampi henkilö. 1,6 kilon heitto painoarviossa on aika hemmetin merkittävä juttu. Sen ja rv 43+5:n perusteella koko alkuperäinen juttu haiskahtaa vähän paskalle, erityisesti jos kyseessä on olut Naistenklinikka.
Menehän muualle provoilemaan.