Lihansyönti on kestämätöntä
Lopettaisitko Sinä siis vapaaehtoisesti lihansyönnin jos tilanne niin vaatii?
Kommentit (64)
Eläimet on tarkotettu syötäviksi.Jos jollain afrikkalaisella ei ole varaa syödä niin se on voi voi.Ei ole minun ongelmani.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:23"]
Eläimet on tarkotettu syötäviksi.Jos jollain afrikkalaisella ei ole varaa syödä niin se on voi voi.Ei ole minun ongelmani.
[/quote]
Minä ostin lahjaksi lehmän köyhälle afrikkalaisperheelle. Nyt niillä ainakin on ruokaa. Voisin melkein ottaa tavaksi, ostaa kerran kuussa lehmä jollekin perheelle. Tuli hyvä mieli :)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:23"]
[/quote]
Minä ostin lahjaksi lehmän köyhälle afrikkalaisperheelle. Nyt niillä ainakin on ruokaa. Voisin melkein ottaa tavaksi, ostaa kerran kuussa lehmä jollekin perheelle. Tuli hyvä mieli :)
[/quote]Just.Jokainen ostakoon itse omat ruokansa.
[/quote]
Ihminen on sekasyöjä ja muut eläimet ovat ihmiselle luonnollista ravintoa. Aloitus taisi enemmänkin herätellä keskustelua länsimaisesta lihankulutuksesta nykyisessä mittapuussa. Esim. Kiina vaurustuu vaurastumistaan ja lihan kulutus on kasvaa koko ajan. Siellä tosin ymmärretään käyttää ravinnoksi lähes kaikki ruhon osat.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:26"]
[/quote]
[/quote]
Plussat sulle! :)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 17:52"]
Saisinko mä syödä poroa ja riistaa?
[/quote]
Tuskin. En tiedä, miksi juuri sinulla olisi erityisoikeus verottaa luonnonvaraista eläinkantaa, joka ei millään kestäisi laajamittaisempaa metsästystä ihmisten toimesta. Riistaa nimenomaan ei riittäisi millään, jos yhtään isompi määrä ihmisiä yrittäisi hankkia itselleen lihaa metsästämällä.
Voisin pudottaa lihansyöntini viidesosaan nykyisestä, jolloin lihansyönnin ympäristövaikutukset ja hiilijalanjälki olisi tasapainossa. Australiassa, Irlannissa, Skotlannissa ja monella muulla alueella on valtavia laidunalueita, joilla tuotetaan lihaa, mutta joita ei voitaisi ottaa muuhun ravinnontuotantoon. Näillä alueilla ei kasva mikään muu kuin ruoho, joten ilman karjaa ne olisivat turhana niittynä ja muualta pitäisi raivata enemmän tilaa ihmisravinnolle. Jos lihansyönnin määrä putoisi noin viides- tai kymmenesosaan eri arvioiden mukaan, kaikki liha mahduttaisiin tuottamaan näillä joutomailla ja ongelmaa ei olisi. Lihansyönti ei ole ympäristöongelma, lihansyönnin suuri määrä on se ongelma.
Wikipedian mukaan Suomessa on nykyisin vajaa kolmesataatuhatta nautaa ja viimeisen 40 vuoden aikana niiden määrä on vähentynyt alle kolmannekseen. Eli metaania tuottavien lehmien määrä on vähentynyt ja silti väitetään niiden aiheuttavan ilmastonmuutosta. Ei nyt oikein täsmää.
Terveydelle on kiistatta parempi syödä paljon kasviksia, vähän lihaa. Salaatin tekeminen tulee paljon kalliimmaksi kuin jauhelihan tekeminen, joten itselläni se kaatuu siihen.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 17:52"]
Saisinko mä syödä poroa ja riistaa?
[/quote]
Tuskin. En tiedä, miksi juuri sinulla olisi erityisoikeus verottaa luonnonvaraista eläinkantaa, joka ei millään kestäisi laajamittaisempaa metsästystä ihmisten toimesta. Riistaa nimenomaan ei riittäisi millään, jos yhtään isompi määrä ihmisiä yrittäisi hankkia itselleen lihaa metsästämällä.
[/quote]
Lihan kulutusta tulisi vähentää reippaasti. Tai vittu! Tosiasiassa jauhan tätä samaa paskaa kaikille, jotka vailla omaatuntoa vetävät lihaa napaansa mielin määrin. Kadehdin niitä paskiaisia! Koska pidän omaa kulutusta minimissä ja kuola valuen mietin hyvin paistettuja ulkofile pihvejä!
Syön todella vähän lihaa, siis oikeasti varsin harvoin. Minulle riittäisi satunnainen riistanliha. Tosin eihän tällä väkimäärällä sitäkään riittäisi kaikelle kansalle kerran kuussa. Maitotuotteet ovat kuitenkin minulle pahempi synti. En ole niitä ainakaan heti korvaamassa soijatuotteilla tai muulla vastaavalla.
Lihansyönnissä ei olis mitään ongelmaa, jos elukka syötäis kokonaan. Mutta kun nykyihmisille ei kelpaa kuin rasvattomat fileet.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:46"]Olen jo lopettanut.
T: vegaani
[/quote]pelle
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:07"]
Heti kun joku kertoo mulle jonkun hyvän kasviproteiinin lähteen, mikä ei ole soija tai mitä ei ole tuotettu Kiinassa, voin edes harkita syöväni enemmän kasvisruokia. Linssit ja härkäpapu tekee ruokavalion hieman liian suppeaksi.
[/quote]
Hamppu.
Ja pärjäät kyllä ilman kiinaakin.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/lantun-varassa/?shared=57126-cfda1f90-500
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:46"]Olen jo lopettanut. T: vegaani [/quote]pelle
[/quote]
Mitä pelleä siinä on, että ajattelee myös pidemmälle kuin omaa napaansa?
Ja ennen kuin kukaan tulee huutamaan mistään soijatuotteista mitään niin en syö sellaisia. Ne on minulta pannassa kilpirauhasen vajaatoiminnan ja IBS:n takia.
En missään tapauksessa! Juuri olen alkanut lisäämään ruokavaliooni lihaa koska vatsani oireilee niin monesta muusta ruuasta. Kaikki viljat aion jättää ruokavaliosta pois vähitellen ja kasviksissakin on paljon rajoitteita.
En minä vapaaehtoisesti lihansyönnistä luopuisi. Sen verran paljon tykkään lihasta. Kyllä siihen pitäisi painavampia syitä olla. Jos esim liha olisi niin kallista, ettei minulla olisi mihinkään lihaan varaa, niin sitten olisi kai pakko luopua. Sittenkin yrittäisin varmasti lyöttäytyä joskus tuttavien lihapöytään ;)