Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitetaanko alatiesynnytyksessä kanyyli?

Vierailija
19.10.2014 |

Ja miksi?

T. Piikkikammoinen

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali on vielä pahempi kuin kanyyli. Sehän isketään selkäytimeen.

Vierailija
2/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu kanyyli joka kerta, mut mun sairaushistoria on semmoinen, että tietä suoneen voi tarvita nopeasti ja se on ollut siks aina automaattinen. Perusterve synnyttäjä ei sitä välttämättä tarvitse.

Ja ihan turha jälleen lähteä heittämään mitään "sitä ei siinä huomaa", koska jos on oikeasti piikkikammoinen, niin sitä mielummin juoksee seinästä läpi kun ottaa ylimääräisen piikin käteen. Tietty eri asia jos nyt vähän kipu jännittää, mutta oikeastikin fobiasta kärsiviä ihmisiä on olemassa, eikä sellaisesta pelosta pääse yli jollain "reipastuppa nyt"-lässynläällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ekaa synnytystä muakin jännitti jostain syystä koko synnytyksessä se kanyylin laitto. Sitten tositilanteessa se olikin ihan pikku juttu kaikkeen siihen synnytyskipuun verrattuna. Silloin kun synnytys on täysillä päällä, ihminen on jossain ihan alkukantaisessa/eläimellisessä tilassa, ei siinä ehdi ajattelemaan tai pelkäämään mitään kanyyleja. :)

Vierailija
4/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minua pelotti etukäteen, että jos en saa varmuuden vuoksi kanyylia. Ekassa synnytyksessä kun huone pölähtää täyteen porukkaa, samaan aikaan kaksi gyneä repii alapäätä ja verinäytteen ottaja kyynärtaivetta, sen jälkeen suunnitelmana juoksujalkaa hätäsektioon, niin kyllä siinä helpotuksen huokaus oli, että kanyyli oli jo paikallaan etukäteen. Aiemmin on ihan kokeneilla anestesialääkäreillä ollut hidasta suoniyhteyden saanti huonoihin suoniini, niin olisi siinä vauva saanut huonolla tuurilla kärvistellä hapenpuutteesta lisää. Vaikka kanyylin laitto satuu minusta yleensä pirusti niin se yksi kärpäsen kakka siinä supistusten välissä. Eikä tarkoitus ole nyt pelotella, minullakin oli loppu hyvin, kaikki hyvin ja päällimmäiseksi jäi positiiviset muistot vaikkei mennytkään kuin strömssössä. 

Vierailija
5/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin ekassa synnytyksessä. Tokassa ei. Mulla ei ole mitään hajua, koska se on mulle laitettu. Valokuvista näkyy, että jossain välissä ei ole ja joskus loppupuolella näkyy olevan tullut käteeni. Ei siinä kivussa sattunut laitto, kun en kerta ollut huomannut laittoa. Ammattitaitoinen laittaja oli asialla. Aikaisemmin kanyylin laitto on sattunut. Oksitosiinia laittoivat.

Vierailija
6/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan varma, mutta liittyy jotenkin puudutuksen laittoon.

Vierailija
7/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luultavimmin ja aivan varmuuden vuoksi. Älä pelkää, et sinä siinä tilanteessa mitään piikkiä mieti ja kätilöt tekevät sen niin monta kertaa päivässä ettei se edes satu.

Vierailija
8/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos esim antibioottia tulehdukseen niin silloin

Vierailija
9/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudutaan tiputtamaan esim. Oksitosiinia tai antibioottia, silloin kyllä.

Vierailija
10/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös käynnistyksessä laitetaan, vaikkei puudutusta saisikaan.

Vierailija
11/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laitetaan. Hätätilanteita varten varalta, nesteytystä, lääkitystä...

Vierailija
12/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Synnytykseen suhtaudun muuten positiivisesti ja rauhallisin mielin, mutta pelkkä ajatus kanyylista oksettaa. Olen ollut leikkauksessa muutama vuosi sitten ja silloin sitä ei meinattu saada paikalleen kun jännitin niin paljon. Jäi kai kammo siitä kokemuksesta.

Ap

Vierailija
13/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos synnytys etenee normaalisti, ei ole mitään syytä laittaa kanyylia, synnyttäähän ihmiset kotonakin pelkän kätilön avustamina.

Puudutukseen, oksitosiiniin tms. voi tarvita kanyylin, mutta ei niitä kaikille synnyttäjille laiteta.

Vierailija
14/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä synnytystä eikä ole ikinä laitettu kanyyliä. Ei ole kyllä laitettu puudutuksiakaan. Eikä todellakaan tarvitse minkään "varmuuden vuoksi" laittaa!

Minä myös piikkikammoinen, ja oikein hyvin pärjäsin ilman piikkejä ja puudutteita. Todellakin olisin huomannut jos sellainen olisi laitettu!

Vierailija
15/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:06"]

Jos synnytys etenee normaalisti, ei ole mitään syytä laittaa kanyylia, synnyttäähän ihmiset kotonakin pelkän kätilön avustamina.

Puudutukseen, oksitosiiniin tms. voi tarvita kanyylin, mutta ei niitä kaikille synnyttäjille laiteta.

[/quote]

Niin että synnytä kotona tai yksityisellä klinikalla, sairaalassa vedetään samalla kaavalla kaikki!

Vierailija
16/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai laitetaan.
Tilanne voi synnytyksessä muuttua radikaalisti, jolloin esim hätäsektioon joudutaan turvautumaan. Silloin sinulle annetaan nukutusainetta kanyylin kautta.
Samoin verituotteita, lääkkeitä, nesteitä voidaan joutua antamaan suonen sisäisesti.
Vaikka sulla on piikkikammo, niin veikkaan vahasti, että synnytyskipujen aikana et kovin jaksa enää pienen piikin takia porata. Tuskin edes huomaat pistosta.
Ja ei, mulla ei oo kokemusta synnytyksistä.

Vierailija
17/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:11"]Tottakai laitetaan.
Tilanne voi synnytyksessä muuttua radikaalisti, jolloin esim hätäsektioon joudutaan turvautumaan. Silloin sinulle annetaan nukutusainetta kanyylin kautta.
Samoin verituotteita, lääkkeitä, nesteitä voidaan joutua antamaan suonen sisäisesti.
Vaikka sulla on piikkikammo, niin veikkaan vahasti, että synnytyskipujen aikana et kovin jaksa enää pienen piikin takia porata. Tuskin edes huomaat pistosta.
Ja ei, mulla ei oo kokemusta synnytyksistä.
[/quote]

No mulla on tosiaan neljä synnytyskokemusta ja ihan sairaalassa, eikä ikinä laitettu mitään kanyylejä tai piikkejä muutenkaan. Ei niitä varmuuden vuoksi laitella, jollei ole mitään ennalta tiedettyä riskiä.

Vierailija
18/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pakollinen ole. Synnytyksen jälkeen annetaan rutiinisti oksitosiinia kohdun supistumisen jouduttamiseksi ja jotta istukka irtoaisi, mutta tuon voi antaa myös piikkinä lihakseen eli sitä varten ei tarvi sitä kanyylia laittaa. 

Toki jos synnytystä täytyy tukea oksitosiinilla avautumisvaiheen aikana tai jos on muuten ongelmia niin kanyyli laitetaan. Ja aina ennen epiduraalipuudutusta tippa laitetaan ja nesteytetään, sillä pyritään estämään epiduraalin aiheuttama verenpaineen lasku. 

Vierailija
19/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olisin porannut pienen piikin takia. Synnytyskipu oli luonnollista (en väitä että pientä) mutta hyvin siedettävissä. Piikeistä ja toimenpiteistä panikoin, ja halusin olla toimintakykyinen synnytyksessä joten pärjäsin ilman.

Ja tiedostan hyvin että olisi voinut tulla tilanne, jossa olisi ollut pakko mennä sektioon. Onnekseni niin ei käynyt, vaan selvisin ilman. Ja huom. en arvostele sektiota haluavia, itse en vaan olisi vapaaehtoisesti ikinä uskaltanut!

Vierailija
20/28 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laiteta automaattisesti.

Kyllä ne saa laitettua nopeasti jos kiire tulee ja silloin sinä et asiasta välitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme