Miltä teistä tuntuisi, jos töissä olisi jokaisen pakko joka päivä osallistua tapaamiseen, jossa kerrotaan millainen mielenterveys on sinä päivänä?
Siis emme ole töissä psykiatrisessa sairaalassa, missään henkisesti vaativassa työssä emmekä mielenterveyskuntoutujien kuntoutuspaikka (ei niin että siinä olisi mitään pahaa). Vaan ihan "normaali" työpaikkaa (tai no, mikä nyt normaali).
Nyt meille tuli uusi työntekijä ja hänen ehdotuksensa on, että pitäisimme joka päivä tapaamisen, jossa jokainen kertoisi millainen heidän mielenterveytensä sinä päivänä on. Olivat kuulemma tehneet hänen entisellä työpaikallaan noin.
Me muut kieltäydyimme tuosta, mutta jäin miettimään, että jos noin on oikeasti tehty jossain, niin onko se yleisempikin tapa enkä vain ole koskaan kuullut?
Ja mitä tykkäisitte tuollaisesta?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tällaista. Kerran viikossa. Uusi esihenkilömme kuvittelee, että tämmöiset tilaisuudet tuovat hyvää pirinää työyhteisöön.
Meidän talossa on viime aikoina väki vaihtunut aika tiuhaan.
t. opettaja
Eikä! Siis oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tällaista. Kerran viikossa. Uusi esihenkilömme kuvittelee, että tämmöiset tilaisuudet tuovat hyvää pirinää työyhteisöön.
t. opettaja
Yyh, karseeta.
Laita esimiehelle nimetöntä palautetta ja kerro, että tuollainen on itse asiassa työntekijän näkökulmasta todella ahdistavaa. Ja että on hienoa, jos työympäristö sallii omien fiilisten kertomisen, jos itse haluaa. Mutta ettei pitäis olla mitään erillistä hetkeä, missä on pakko jakaa itsestään jotain. Hyi.
Kysyisin että ootko kuullut rituaalimurhista ja tunteeko kuuluvansa tekijä-, vai uhripuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tykkäisin kun saisi päästellä niitä höyryjä ulos, eikä joka päivä kiukutella yksinään. Nytkin on sellainen tilanne päällä etten oikein tiedä kenelle sitä purkaisi.
Minä raivosin avokonttorissa, kun siltä tuntui.
Ei ollut harkittua, mutta stressaavassa työssä kilahtelin tuon tuosta.
Samassa karsinassa oli kollega, joka huudatti radiosta NRJ Energy- kanavaa.
Olisin varmaan paiskannut toosan lattiaan, jos en olisi irtisanoutunut ja alkanut yrittäjäksi.
Kaikki voisivat kokoontua yhteen ja kertoa että miten viimeisin masturbaatiointi meni.
Sitten pohditaan että miten se vaikutti mielenterveyteen.
Ei missään tapauksessa. Homma voi saada hyvin ikäviä piirteitä, kun joku tulkitsee jotakin väärin ja sitten vielä levitellään ympäriinsä ja asiat muuttuvat ties mihin suuntaan.
Kaikki tämmöinen pakko "ripittäytyminen" on vastenmielistä. Se, paljonko yksityisasioistaan puhuu, on ihan jokaisen oma asia. Ei kai siihen nyt mitään pakollista viikkoistuntoa tarvita, vaan jokainen voi puhella kahvipöydässä ihan vapaasti ongelmistaan, jos tarvetta ja halua on. Sen voi toki ottaa tavaksi, että edes joskus kysytään toisilta (ilman mitään järjestettyä massatilaisuutta), että miten menee/mitä kuuluu.
Kuulostaa aivan sairaalta. Ja laittomalta.
Vierailija kirjoitti:
t. opettaja
Jos olisi noin, niin ottaisin puheeksi esihenkilön kanssa, samoin HR:n, työsuojelun ja liiton juristin. Ei mitenkään hyväksyttävää.
Onko kyse jonkinlaisesta päivän tunnelma - kierroksesta? Minusta hyvä idea.
Onko tuo työntekijä määrätty teille töihin vai tuliko hän sinne omasta halustaan?
Joko tuollaisen vetäisi lekkerillä, tai sitten monotonisesti raportoisi "tänään torstaina 9.9.2021 klo 19:37 mielenterveyteni on erinomainen. Päätän raporttini tähän".
Tosin en haluaisi kuulla MITÄÄN muiden mielenterveydestä, päinvastoin. Siellä kuitenkin joku "sosiaalinen lörpöttäjä" avautuisi jostain liian henkilökohtaisesta ja yksityisestä, esim. mitä löytyi avatun teratooma-kasvaimen sisältä, minkä jälkeen pitäisi mennä suihkun lattialle sikiöasentoon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työstä aika paljon. Mutta koen että tuollainen miniretro siihen että mistä tänään kenkä puristaa voisi toimia tiimin yhteen nivomisessa.
IT - alalla harrastetaan dailyja. Ja kyllä siihen dailyn protokollana voisi lisätä yhdeksi kohdaksi vielä hymiöt. Eli millä fiiliksellä tänään töihin - jos surunaamalla tai pirunsarvilla, niin haluatko kertoa mistä tämä fiilis? Onko jotain miten voitaisiin auttaa fiilistä paremmaksi?
Juu juu. Saisitte joka päivä minulta pellenaaman. Toki voisin tarvittaessa kertoa, mitä ja ketä se tarkoittaa, jos ette itse arvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"How are you today?" vai jotain laajempaa.
Itse asiassa minua kiinnostaisi enemmän ihan käytännön fyysinen terveys. Jokainen kertoisi, onko pää/mahakipu, mikä vaihe kuukautiskierrossa on menossa, miten vatsa on toiminut, onko lihakset kireänä, silmät kuivat jne.
Minua ei kyllä kiinnostaisi toisen vatsan toiminta suuremmin.
Mitä ihmettä minä sillä tiedolla tekisin?!
Työkaverit voisivat tsempata ja kannustaa ummetuksesta kärsivää kollegaa vessan oven takana!
Lihasjäykkyydestä kärsiviä pitäisi jokaisen vuorotellen hieroa.
Kuka haluaa kuulla muiden mielenterveyspohdintoja töissä?? Siis oikeasti. Mä en todellakaan halua kuulla mitä myyntiosaston Kimmo ajattelee äitisuhteestaan tänään, tai miten vastaanoton Maikki on ollut hieman itkuinen, mutta ajatteli tsempata lounaaseen asti ja sitten soittaa siskolleen. Siis wtf.
Käytännössä kuitenkin ainoa hyväksytty vastaus olisi "kaikki jees" ja urpo hymy naamalle. Lisääkö se sitten mielenterveyttä, että pitää oikein erityisesti vuorotellen esittää toisillemme voivamme tosi hyvin? Enpä usko.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin että ootko kuullut rituaalimurhista ja tunteeko kuuluvansa tekijä-, vai uhripuolelle?
Vai henkipuolelle?
Joo ei. Mielenterveyteni ei kuulu työkavereille ollenkaan.
"Äänet sanoivat minulle, etten saa vastata tällaisiin kysymyksiin".
Tai jos on intellektuellia popkultturellia väkeä niin "naapurin koira sanoi, että tänään ei saa vastata kysymyksiin".
t. opettaja