Auttakaa! Miten helpottaa angiinan aiheuttamaa hirveää KIPUA? :(
Nieleminen sattuu ihan hulluna, tuntuu ettei sylkeäkään pysty kunnolla nielemään. Nukkuminenkin on jotenkin tuskaista, kun tuntuu että ei henki kulje ollenkaan makuuasennossa.
Auttaisikohan ihan kipulääkkeet? Mitkään pastillit yms. ei helpota ollenkaan. Päinvastoin tuntuvat että kirveltävät vain kamalasti. :(
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:29"]
Antibiootteja ei saa ennen kuin viljelyllä varmistettu streptokokki.
[/quote]Kyllä me saatiin heti kun käytiin lääkärissä. Nieliviljelyyn labraan pääsi vasta seuraavana päivänä ja tulokset kestää yli viikonlopun. Lääkäri käski aloittamaan kuurin varmuuden vuoksi nyt heti ennen kuin tulokset on saatu.
[/quote]
Ei kai missään enää tehdä viljelyä, kun pikatesti antaa tuloksen 10 minuutissa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:37"]
[/quote]Kyllä me saatiin heti kun käytiin lääkärissä. Nieliviljelyyn labraan pääsi vasta seuraavana päivänä ja tulokset kestää yli viikonlopun. Lääkäri käski aloittamaan kuurin varmuuden vuoksi nyt heti ennen kuin tulokset on saatu.
[/quote]
Fiksu lääkäri. Meillä joutuu aina odottamaan viljelyn tuloksia ennen kun saa reseptin. T: angiina 2-3 kertaa vuodessa
Kurkkukipu ja angiina ovat kyllä niin eri sairauksia, ettei voi verrata. Sain ekan ja ainoan angiinani ihan aikuisena. Mullakin oli jo paise kurkussa. Nestemäinenkin antibiootti on pahimmillaan tosi vaikea niellä.
Pyydät lääkäristä jonkun kunnon kipulääkkeen etkä tyydy mihinkääm buranaan yms.
Vähän ot, mutta mun elämän pahimpia kipuja oli se, kun mulla oli streptokokkitulehdus nielussa. Aivan järkyttävä kipu. Syöminen sattui niin paljon, että itkin samalla kun söin. Sain siihen antibiootit, jotka onneksi auttoivat nopeasti, mutta seuraavaksi iskikin sitten paha ientulehdus... Ei kivaa! Onneksi ei ole noista sen jälkeen tarvinnut kärsiä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:40"]
Mulla ollut kurkku kipeä keskiviikosta lähtien. Nyt nieleminen on helpottunut. En ajatellut mennä lääkäriin - en halua syödä turhia lääkekuureja.
[/quote]
Angiinassa on yleensä vain hoitamattomana mukavat kasat jälkitauteja. En oikeasti jättäisi hoitamatta.
[/quote]
No tuolla tuskin on angiinaa, se kipu kun vaan pahenee ilman antibiootteja, harvemmin helpottaa parissa päivässä. Voi se kurkku olla kipeä ihan vaan flunssan takia, ei se aina angiinaa ole. Ohis
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:42"]
[/quote]
[/quote]
Jep, sama täällä. Viljely voidaan tehdä jos pikatesti näyttää negatiivista, mutta kurkkukipu vaan jatkuu tai on todella kova. Mutta jos se testi näyttää positiivista niin silloin viljelyä ei tehdä vaan saa suoraan antibiootit. Ja tosiaan tulos tulee n. 10-15 min.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 22:42"]
[/quote]
[/quote]
Jep, sama täällä. Viljely voidaan tehdä jos pikatesti näyttää negatiivista, mutta kurkkukipu vaan jatkuu tai on todella kova. Mutta jos se testi näyttää positiivista niin silloin viljelyä ei tehdä vaan saa suoraan antibiootit. Ja tosiaan tulos tulee n. 10-15 min.
[/quote]Oh, meillä päin ei ilmeisesti sitten ole kuultukaan pikatesteistä. Nieluviljelyyn lähettivät ilman mitään testailuja.
Sain tänään angiinadiagnoosin ja antibiootit. Ainoo mikä mulla yhtään lievittää kurkkukipua on todella kuuma juotava. Oon yrittänyt myös bafucinia, buranaa ja perus kurkkutabletteja. Ei auta, joten toivotaan että antibiootti auttaa pian. Siihen asti mulla on ympäri vuorokauden termosmukillinen kuumaa juotavaa lähellä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä aikuinen ihminen nyt muutaman päivän kurkkukipua kestää. Ihan oikeasti nyt, miten te luulette että ennenvanhaan kukaan selvisi hengissä yhtään mistään.
[/quote]
juu kestää..tyhmän lääkärin takia pitikin kestää 3 elämäni kamalinta päivää vaikka vedin burana 800 ja banacodia kuin karkkia samaan aikaan.. että saisin edes hetken helpotuksen.. ku luuli vain pelkäksi viirukseksi...
Ku maanantaina menin uudestaan lääkäriin ja löin nyrkkiä pöytään että en lähde täältä mihinkään ennenkuin selvität mikä mua vaivaa... tajus sentää vihdoinkin laittaa nieluvijelyyn ja sen vielä jatkoviljelyyn streptokokkihan se oli yli 40 astetta kuumetta pitkälti yli 400 tulehdusarvot.. lääkäri hätääntyi ku tulokset soitti ja sano jos nää suunkautta otettavat antibiootit ei tehoo niin joudut tiputukseen.. sanoin et mihis mä vauvan ja eskarilaisen laitan...
toisen kerran ku tuli sama ko. tauti niin tiesin jo mikä mulla oli.. ja vaadin heti kunnon tutkimukset, ja sanoin että sille lääkärille en halua.. ne vastas että ei tarvikkaan se on saanut kenkää.. jos ois kolmannen kerran tullut olisin joutunut nielurisojen poistoon.. no ei onneksi tullut
toivottavasti sulle joskus tulee et pääset sinäkin kestämään vähän pientä kipua...!
ku ei ne ennenvanhaan kestänetkään.. vaan kuoli pois..
ihme se jolla on monta näitä ei ole nielurisoja poistettu.. mun serkku poistatutti kun oli kerran kuussa kipeä ja kyllä kannatti
Tiedän, tää on vanha mutta niin. Mulle annettiin eilen V-penia 1500 g ja pitäs keskiviikkona alkaa helpottumaan. Syön ibuxiinii myös kipuun.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:50"]Tiedän, tää on vanha mutta niin. Mulle annettiin eilen V-penia 1500 g ja pitäs keskiviikkona alkaa helpottumaan. Syön ibuxiinii myös kipuun.
[/quote] nii ja multa otettiin tulehdusarvot ja viljely. Huomenna soitto päivystykseen
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä aikuinen ihminen nyt muutaman päivän kurkkukipua kestää. Ihan oikeasti nyt, miten te luulette että ennenvanhaan kukaan selvisi hengissä yhtään mistään.
[/quote]
juu kestää..tyhmän lääkärin takia pitikin kestää 3 elämäni kamalinta päivää vaikka vedin burana 800 ja banacodia kuin karkkia samaan aikaan.. että saisin edes hetken helpotuksen.. ku luuli vain pelkäksi viirukseksi...
Ku maanantaina menin uudestaan lääkäriin ja löin nyrkkiä pöytään että en lähde täältä mihinkään ennenkuin selvität mikä mua vaivaa... tajus sentää vihdoinkin laittaa nieluvijelyyn ja sen vielä jatkoviljelyyn streptokokkihan se oli yli 40 astetta kuumetta pitkälti yli 400 tulehdusarvot.. lääkäri hätääntyi ku tulokset soitti ja sano jos nää suunkautta otettavat antibiootit ei tehoo niin joudut tiputukseen.. sanoin et mihis mä vauvan ja eskarilaisen laitan...
toisen kerran ku tuli sama ko. tauti niin tiesin jo mikä mulla oli.. ja vaadin heti kunnon tutkimukset, ja sanoin että sille lääkärille en halua.. ne vastas että ei tarvikkaan se on saanut kenkää.. jos ois kolmannen kerran tullut olisin joutunut nielurisojen poistoon.. no ei onneksi tullut
toivottavasti sulle joskus tulee et pääset sinäkin kestämään vähän pientä kipua...!
ku ei ne ennenvanhaan kestänetkään.. vaan kuoli pois..
ihme se jolla on monta näitä ei ole nielurisoja poistettu.. mun serkku poistatutti kun oli kerran kuussa kipeä ja kyllä kannatti
[/quote]
Säästösyistä aikuisten nielurisaleikkauksia ei enää kovin mielellään julkisella tehdä. Yksityiseltä voi saada lähetteen kunnalliselle, mutta maksaa aika paljon.
Turhaan te AP:ta lääkäriin patistatte. Ei ne tee mitään ennen kuin nieluviljelyjen tulos on saatu ja täällä siihen menee ainakin 3-5 arkipäivää.
Ei missään nimessä lämmintä juoda, vaan kylmää! Syö Jäätelöä ja ime jääpaloja, turruttaa kurkkua ja helpottaa kipua. Näin minulle on lääkärit sanoneet, ja se myös auttanut. Lisäksi antibiootti.
Olen itse sairastanut angiinaa useasti lapsena ja se johtui luoja ties mistä (liian tehoton siivous tms.) Minulle lääkäri sanoi että angiina ei mene ilman antibioottia ohi. Siihen on olemassa myös ihan pikatesti eli jos eivät ole pikatestiä sulle tehneet niin eikun takas terkkariin! En jaksanu lukea koko ketjua mutta ajattelin kertoa että ei mene ilman antibioottia ohi.. jos joku sitä ei täällä jo kertonut.
Hanki penisilliinikuuri, ei siihen muu auta.