Miten ottaa tähän ystävään etäisyyttä?
Nyt on tullut tilanne etten enää jaksa ystävääni. Ollaan molemmat entisiä tahattomasti lapsettomia ja oltu yhtä aikaa hoidoissa. Ollaan saman ikäisiä, alle kolmikymppisiä ja meillä on paljon yhteistä.
Hän on siis saanut kaksi lasta ja minä olen nyt raskaana.
Ongelma on se että hän vain jauhaa lapsistaan. Hän lähentelee heistä päivittäin kuvia ja suutahtaa aina jos en kommentoi kuvia mitenkään. Äitiydestä on tullut hänelle koko maailma.
Minulta hän ei kysele enää mitään muuta kuulumisia, kuin raskaudesta.
Yritän aina ohjata keskustelua muualle mutta se ei onnistu. Hän on yksinkertaisesti ihan HULLU, melkein tyrkyttää kaupassakin sylin täyteen vauvan vaatteita ja pommittaa Facebookissa kutsuja äitiysryhmiin jonne en halua vielä liittyä.
Minusta tuntuu että tapaamiset vie voimia. Hän sanoo aina että harjoittelepas tuosta vaihtamaan vaippaa, kun kohta teillekin tulee tällainen. Osaan vaihtaa vaippoja erittäin hyvin, mutta se ei mene hänelle perille. Hän onjopa pyytänyt miestäni harjoittelemaan kun olimme kylässä ja mies meni aivan hiljaiseksi, kun lapsettomuus painaa vielä.
Surullisinta on että olen hänen lapsensa kummi ja lapsi on ainoa kummilapseni, josta välitän todella paljon. Sen takia en haluaisi ottaa etäisyyttä.
Niin ja vielä hän tuntuu suutahtavan kun en osta omalle tulevalle lapselleni vaatteita ja hiplaile sellaisia kaupassa. Olen vasta viikolla 13 menossa, joten en vielä uskallakaan.
Kommentit (19)
Opettele laittamaan rajat tälle ystävyydelle, ja sanomaan suoraan kun jokin asia esimerkiksi loukkaa sinua. Ja tiedän, se on helpommin sanottu kuin tehty! Kuitenkin välien katkaiseminenkaan ei kuulosta järkevältä, kun hänen lapsensa on kummilapsesi.
Mieti ensimmäisenä kuinka paljon jaksat olla tekemisissä hänen kanssaan. Onko se kerran-kaksi viikossa vai kuussa? Sitten pidät huolen, että tapaatte vain tämän verran. Eli kun ystävä ehdottaa tapaamista, niin ehdota sinulle sopivaa aikaa, ja tämän tapaamisen jälkeen sovit uuden tapaamisen vasta tietyn ajan päähän, tai vaihtoehtoisesti kun hän soittaa ja ehdottaa jo esim seuraavana päivänä tapaamista, niin sanot ettet nyt kerkeä/jaksa. Tarpeeksi kauan kuin teet noin, niin ei ystäväsi enää jaksa päivittäin ehdotella. Whatsapp viestien katsomisen päivittäin lopetat, eli mykistät sen keskustelun, ja katsot lähetetyt viestit esim pari kertaa viikossa pikavilkaisulla. Sinulla ei ole velvollisuus olla kokoajan saavutettavissa, ja mikäli ystävälläsi on todella tärkeää asiaa hän voi kyllä laittaa tekstiviestin. Kun ystäväsi tölväisee jotain esim vaipanvaihdosta, niin sanot suoraan että me kyllä osaamme vaihtaa vaipat, emmekä näe edes tarpeelliseksi harjoitella ks taitoa. Alat siis hyvin selvästi rajata sinun aluettasi. Tuollainen ei ole normaali ystävyyssuhde, vaan lähestyy enemmänkin jonkinlaista läheisriippuvuutta. Voit myös puhua suoraan ystävällesi, ja sanoa että raskaus on vielä arka paikka sinulle, ja toivot ystäväsi kunnioittavan tätä. Todennäköisesti ei usko, mutta oletpahan sen ainakin suoraan sitten sanonut.
Nauttikaa miehen kanssa raskaudestasi ihan kahdestaan! Ja ostatte ne vauvanvaatteet yhdessä, etkä lähde vaatekauppoihin ym ystäväsi kanssa ennen kuin olette saaneet itse sellaisen fiiliksen päälle että uskallatte jo hieman nauttiakin tilanteesta! :)
Yksinkertaisesti tulet olemaan yhtä hullu!
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:01"]Yksinkertaisesti tulet olemaan yhtä hullu!
[/quote]
En todellakaan. Osaan ottaa muidenkin tunteet huomioon. Koko identiteetin ei tarvitse rakentua äitiydelle. Ap.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:01"]Yksinkertaisesti tulet olemaan yhtä hullu!
[/quote]
En todellakaan. Osaan ottaa muidenkin tunteet huomioon. Koko identiteetin ei tarvitse rakentua äitiydelle. Ap.
[/quote]
Sinä olet vasta raskaana etkä todellakaan voi sanoa miten lapsen syntymä tulee sinuun vaikuttamaan!
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:01"]Yksinkertaisesti tulet olemaan yhtä hullu!
[/quote]
[/quote]
Sinä olet vasta raskaana etkä todellakaan voi sanoa miten lapsen syntymä tulee sinuun vaikuttamaan!
[/quote]
Kyllä voin sen sanoa ettei kyky ottaa toiset huomioon katoa. Lapsettomuuden kanssa kamppailussa sitä on ollut pakko opetella etsimään elämään mahdollisimman paljon muuta sisältöä. Ap.
Muistan itsekin tuon ajan, että minusta ei ainakaan tule äitiä , joka pyörii vain lapsen ympärillä, mutta niin siinä vaan kävi...ja paljon muutakin tuli vannottua.
Osaat ottaa muut huomioon, mutta et hyväksy, että ystäväsi ei ole sinä?!
Anna sen tuhista ja puhkua ja paheksua. Sinulla on oikeus olla oma itsesi ja olla kommentoimatta hänen juttujaan jos ei kiinnosta kommentoida. Vedä siis rajat teidän ystävyydelle. Sinä pidät huolta tästä lähtien omalla mukavuusalueella pysymisesi etkä lähde sellaiseen mitä et halua tehdä. Toisaalta myös hyväksyt, että hän on mikä on. Sun ei tarvitse vastailla niihin viesteihin ja vaihtaa vaippaa jos et halua. Eikä sun tarvitse edes selitellä näitä asioita mitenkään.
Tsempit! Tiedän ettei ole helppoa..
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:15"]Osaat ottaa muut huomioon, mutta et hyväksy, että ystäväsi ei ole sinä?!
[/quote]
Ei kun en hyväksy että miksi suuttua jos en jaksa kommentoida jokaista vauvakuvaa, joita tulee ainakin 5 päivässä. Esimerkiksi. Jaksaisitko sinä? Ihan tosissaanko näpyttelisit aina että ihkua, ettei se toinen suutu? Ap.
Ja eikös se ole jokaisen oma asia millä viikoilla niitä vauvanvaatteita alkaa hiplailla, aika tökeröä tyrkyttää toiselle. Jos niitä teidän logiikalla mennään hiplaamaan ennen kun se testitikku kuivaa, niin mitäs sitten kun tulee keskenmeno? Ap.
Onko teillä siis niitä neuvoja? Eikä ennustelua että ap:sta tulisi samanlainen.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:19"]
Anna sen tuhista ja puhkua ja paheksua. Sinulla on oikeus olla oma itsesi ja olla kommentoimatta hänen juttujaan jos ei kiinnosta kommentoida. Vedä siis rajat teidän ystävyydelle. Sinä pidät huolta tästä lähtien omalla mukavuusalueella pysymisesi etkä lähde sellaiseen mitä et halua tehdä. Toisaalta myös hyväksyt, että hän on mikä on. Sun ei tarvitse vastailla niihin viesteihin ja vaihtaa vaippaa jos et halua. Eikä sun tarvitse edes selitellä näitä asioita mitenkään.
Tsempit! Tiedän ettei ole helppoa..
[/quote]
Mä näkisin, ettei ole mitään mieltä olla ystävä ihmisen kanssa, josta tulee itselle huono olo. Jos olisin aloittaja, viilentäisin ja etäännyttäisin välit varmaankin juuri noin, eli jättäisin vastaamatta, en reagoisi, jos hyppii nenille käskemään jotain, enkä ehtisi enää jatkossa sori vaan tavata. Suoraan sanottuna, en olisi missään tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa, hän veisi vain, ei antaisi. Minä arvostan todella suuresti hienotunteisuutta ja älyä, eikä tuollaisella ihmisellä niitä ominaisuuksia ole, ei kumpaakaan.
Mahtaa muuten olla hankalaa, kun olette tavallaan "naimisissa" todella rasittavien ja energiaa vievien esim. facebook-kavereiden kanssa, otan osaa. Hankalaa on varmasti heivata sieltä pois niitä ongelmatapauksia piireistään. Onneksi en itse kuulu facebookiin, ja muilla tavoin onkin erittäin paljon helpompaa säädellä, kenen kanssa olen tekemisissä ja kenen kanssa ei.
12 lisää: ei tuo edes vaikuta enää terveeltä käytökseltä, siis joku jatkuva kaverin pommittaminen kuvilla ja viesteillä, eikä etenkään se painostus ja pakottaminen vastaamaan niihin takaisin jotain turhaa joka kerta. Onkohan se nainen seonnut? Maaninen? Käyttääkö se jotain... piriä?
Eikö sille kaverille voi sanoa suoraan mitään? Vaikkapa että: en halua vielä hösätä mitään, en ostaa mitään, koska katson kaikessa rauhassa miten raskaus jatkuu. Tai voisi sanoa: kiitos vaan hoito-ohjeista, mutta jatketaan tuonnempana. Opettelen mielelläni ukon kanssa sitten ihan kahdestaan, kun on sen aika. Tai valokuvista: älä pahastu suotta, jos en joka kuvaan kirjoita kommenttia. Lapsesi ovat söpöjäja katson kuvasi kyllä aina.-----En voi käsittää, onko nuorten äitien elämä oikeasti tuollaista kiristystä, uhkailua ja kaveruudella ahdistelua?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 09:51"]
Eikö sille kaverille voi sanoa suoraan mitään? Vaikkapa että: en halua vielä hösätä mitään, en ostaa mitään, koska katson kaikessa rauhassa miten raskaus jatkuu. Tai voisi sanoa: kiitos vaan hoito-ohjeista, mutta jatketaan tuonnempana. Opettelen mielelläni ukon kanssa sitten ihan kahdestaan, kun on sen aika. Tai valokuvista: älä pahastu suotta, jos en joka kuvaan kirjoita kommenttia. Lapsesi ovat söpöjäja katson kuvasi kyllä aina.-----En voi käsittää, onko nuorten äitien elämä oikeasti tuollaista kiristystä, uhkailua ja kaveruudella ahdistelua?
[/quote]
Mun mielestä pointti on, että miksi olla tekemisissä jatkuvalla syötöllä rajoja ylittelevän kanssa? Monet osaavat aivan luontaisesti kunnioittaa toisen rajoja, eli toista ihmistä, joten miksi stressata ja ahdistaa itseään ja hukata aikaansa tuollaiseen ihmiseen. En näe mitään syytä. Ei aikuinen ihminen juuri miksikään enää muutu, enkä mä ainakaan alkaisi muokkaamaan jotain tyyppiä, siis yrittää sellaista, jos en edes pidä tyypistä juurikaan, ja jota en halua elämääni.
Mun mielestä nro 14 antoi aika fiksuja kommenttiehdotuksia. Tuollaisella historialla minäkin varmaan suhtautuisin raskauteen alkuvaiheessa vielä katsotaan -asenteella.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 21:15"]Osaat ottaa muut huomioon, mutta et hyväksy, että ystäväsi ei ole sinä?!
[/quote]
Ei kun en hyväksy että miksi suuttua jos en jaksa kommentoida jokaista vauvakuvaa, joita tulee ainakin 5 päivässä. Esimerkiksi. Jaksaisitko sinä? Ihan tosissaanko näpyttelisit aina että ihkua, ettei se toinen suutu? Ap.
[/quote]
Ap, älä välitä kaverisi suuttumisista. Melkein vaikuttaa, että kaverisi yrittää "suuttumisillaan" hallita sinua. Ensi kerran kun tulee jotain kiukuttelua häneltä, voit vaikka lähteä kokonaan tilanteesta pois tai jätät kokonaan kommentoimatta kuvia.
Lapsellista kaverisi käytös on. Tietysti voit kysäistä suutahtelevalta kaveriltasi, että onkos hänelle nyt tullut känkkäränkkä-päivä? Tai kysy, että kiukuttelemallako hänen omatkin lapsensa saavat mitä haluavat?
Sehän on vain perinteinen ihanan ihku ekstrovertti ja etenkin "niin ihanan sosiaalinen", eli narsistisesti muita pompottava, muita koko ajan hallitsemaan pyrkivä, koko ajan äänessä, minä minä minä, palvo minua- "anna kun minä näytän, et sinä osaa, minä osaan sinunkin edestäsi..." koko ajan kaiken tilan vievä, rajaton, asiaton ja... oikeasti tyhmä. Näitä on nähty, ikävä kyllä. Inhoan syvästi tuota ihmistyyppiä nykyään, aina ei vaan voi kokonaan kartellakaan.
Kiitos neuvoista :) Tämän päiväinen näkeminen tuon kaverin kanssa oli sen verran ahdistavaa että on nyt kyllä pakko ottaa etäisyyttä. Kuvat jätän kommentoimatta kun en oikeasti enää edes keksi niihin mitään.
Joku puhui facebook-riippuvuudesta: Niin siis ne kuvat tulee suoraan mun puhelimeen. Whatsapin kautta. Faceen tuo hullu kaverini ei halua laittaa kuvia lapsistaan eli siellä saan onneksi olla rauhassa. Ap.