//********** 2008 KESÄNUPPUJEN viikko 33 **********\\
Kommentit (49)
no mites ois keskiviikko... mulle ei käy to ja pe, koska en mielellään lähde tuon 4 vuotiaan kans minnekkään kun ei jaksa istua paikallaan viittä minuuttia ja se on hoidossa ma, ti ja ke. ja missä te haluutte trehvata. olisin kans halunnu quinnyt mut ku menin jo ostaan britaxin kaukalon alesta..no kelepaahan nämäki.. missä päin oulua te olette, me täällä kempeleen rajalla eli sama mulle mennäänkö kaupunkiin vai zeppeliiniin tms
Arki koitti tännekkin kun mies palas töihin ja esikoisella alkoi koulu, esikoinen aloitti 1 luokan ja on aivan tohkeissaan =)
Yöt tyttö nukkuu hyvin mut sitten päivällä vain sellaisia 15-30min pätkiä. Tänään ensi kerran tyttö viihtyi jopa 30min lattialla peiton päällä itsekseen kun laitoin muutamia leluja mitä sai katsella =)
Muutenkin tyttö kovasti tahtoisi olla mahdollisemman pystyasennossa että näkisi paremmin ympäristöä, velipojilleenkin jo kovasti nauruja väläyttelee ja yrittää "asiaa" kertoa.
Kix: Sulla oli tosiaan tytölle näppärä menopeli kun tavattiin =)
Nyt telkkarin ääreen, palaillaan!
Kauris ja tyttö 2kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=bb0d3def-6945-11dd-8280-…!
Kertokaahan, kuinka kauan tuollainen turvakaukalo pyörillä-systeemi on käyttökelpoinen? Meidän Maxi-Cosin painoraja on vissiin 13 kg, poju on nyt 6 kg. Mietin kovasti näitä kuljetusjuttuja, kun tosiaan kantorepussa olo aiheutti järkyttävän huudon. Hankalaksi menee :-/
Tänään olin ekaa kertaa tanssitunnilla ja ihanaa oli :) Käsilihakset ovat kyllä hyvässä kunnossa, kun kantelee päivät pitkät alati kasvavaa punttia. Keskivartalo oli lötkö kuin keitetty spagetti, joten töitä saa tehdä ennen kuin hallinta on palannut. Mutta yllättävän hyvin jaksoin. Huomenna sitten aerobiciin, jesjes.
Kauhea eroahdistus iski, kun olin 2,5 tuntia poissa vauvan luota. Piti sylitellä toista kauheasti, kun tultiin kotiin.
Olen miettinyt, olenkohan kauhean lepsu äiti, kun nukutan vauvaa syliin (taustalla kylläkin tosi hankalat päiväuninukahtamiset), kanniskelen muutenkin sylissä paljon ja vastaan itkuun heti. Anoppi kun aina jauhaa, että antaa lapsen itkeä ja kyllä se siitä rauhoittuu. Tänään oli jättänyt pojan huutamaan iltaraivareitaan yksin :( Ei niihin raivareihin mikään juuri auta, mutta en koskaan jätä lasta huutamaan yksin, kanniskelen mieluummin sylissä ja hyssyttelen. Miten te muut toimitte, ja kehittyykö tällaisesta hoidosta jotenkin hankalasti hoidettava lapsi?
Poltsi+minimies 8 vk
poltsi: Eli niin kauan menee kun vauva mahtuu kaukaloon, yleensähän kaukalo vaihtuu muuksi istuimeksi n. vuoden iässä (ainakin meillä, tosin meillä pienikokoinen pikkumies). Mutta 6kk voit jo laittaa tavallisiin rattaisiin istuskelemaan, eli siihen asti mulla ollut kaukalo travelsystem käytössä, sit pelkkään ratasosaan, toki kaukaloakin voi käyttää, esim jos nukahtaa autoon...
ja tuohon toiseen kysymykseen...ei tuon ikäistä vauvaa voi mielestäni huudattaa tai jotenkin unikouluttaa, kaikilla vauvoilla on eri temperamentit ja ovat erilaisia, esim meillä esikoinen nukahti helposti itsekseen omaan sänkyyn. tämä tapaus on hankalampi, mutta puoliunessa yritän laittaa sänkyyn ja sitten käsi päänpäälle ja toinen selälle, aina ei onnistu ja joskus nukahtaa syliin, riippuu paljon vauvan vireystilasta ja tietenkin mitä aikasemmin oppii itsekseen nukahtamaan, sen parempi. Meillä esikoisen kans jouduttiin sit kuitenkin pitämään unikoulua päälle puolenvuoden iässä vaikka ennen sitä oli ollut helppo nukahtaja, nämä unijututkin vaihtelee suuresti, esim hampaiiten tulon aikana ja mielestäni syliin nukuttamisessa ei ole mitään pahaa pikkuvauvana, koska joudut vielä monet kerrat niitä nukuttamistapoja muuttamaan (toki toiset joutuu, toiset ei). Itse yritän kyllä pistää tätäkin vauvaa vain sänkyyn, mutta joskus väsyneenä annan periksi ja otan joskus viereenkin, siihen nukahtaa heti. Mutta, älä nyt vielä huolehdi siitä nukuttamisesta, kun voit pitää (lempeää?)unikoulua sitten myöhemmin, niihin löytyy ohejita ja musta ainakin kannattaa, meillä ei olla jouduttu esikoista juuri koskaan erikseen nukuttamaan, itsekseen on osannut sänkyynsä jäädä nukahtamaan.
KAURIS kiva nähdä sinunkin tytön kuva kun oli se naamapuoli hyvin piilossa kaukalossa nukkuvalla neidillä :).
Huh kun nukuttaa, nyt pehkuihin, tyttö on nukahtanut nyt 3 iltaa peräkkäin aikaisemmin kuin klo 23! Toivottavasti pysyy tässä iltarytmissä.
Minusta vauvan kanssa on hyvä olla lepsu, jos muka on lepsuutta että ei jätä itkemään yksin. Huolenpitoa ja hellyyttä se minusta vain on, onhan nämä vielä tosi pieniä vauvoja. Mun esikoinen itki ja huusi vauvana tosi paljon, kannoin ja heijailin häntä kantoliinassa korvatulpat korvillani joskus koko yönkin. Kun vauva-ajasta selvisin hengissä niin tosi kiltti ja helppohoitoinen lapsi hän oli sitten leikki-ikäisenä. Nämä kaksi pienempää eivät onneksi ole olleet sellaisia huutajavauvoja (ja kylläpäs ovatkin tuntuneet helpoilta sen ensimmäisen jälkeen!), mutta totta kai reagoin itkuun mahdollisimman nopeasti, kun eihän se vauva huvikseen itke. Isompi lapsi voi kitistä ja parkuakin ihan testimielessä (saanko tahtoni läpi? kestääkö äidin hermot?) ja osaavat olla aika oveliakin nuo lapset, mutta eihän tuollainen pikkuruinen vauva vielä noin laskelmoi jos itkee. Syliin nukuttamisesta en mene sanomaan juuta enkä jaata, tuntuu että on niin tapauskohtaista kuinka helposti ja miten vauva nukahtaa. Samalla vauvallakin on kaikenlaisia kausia jolloin nukahtaminen on välillä helpompaa ja välillä vaikeampaa, ja minulla on taipumusta valita se nopein ja helpoin tie, kunhan nukahtaa niin sama miten...
Meillä on vauva nukkunut nyt kaks päivää tosi hyvin. Toissapäivänä nukkui päiväunia vaunuissa noin 5 tuntia ja samaten eilen noin 4h. Eilen illalla laittoi nukkumaan 22 maissa ja heräsi eka kerran 05 sen jälkeen nukahti uudelleen ja nukkuu vieläkin. Oiskohan joku nukkumisvaihe päällä? Ja ilmatkin on viilenneet, joten saa paremmin nukuttua. Ihana kun sai itsekin nukuttua, vaikkakin yöllä heräsin 3 aikaan odottelemaan koska herää, mutta onneks sain vielä uudestaan unesta kiinni.
Mulla tulee kans annettua vauvan nukahtaa syliin, onneks harvemmin herää vaunuun tai sänkyyn siirrettäessä. Nukahtaa kyllä itsestäänkin nukkumaan, joten ainakaan vielä ei ole ongelmaa syliin nukahtamista kehittynyt. Minustakin on ihana istua illalla rauhassa sohvan nurkassa vauva sylissä ja syöttää sitä ennen nukkumaan laittamista ja kun nukahtaa kannan omaan sänkyyn nukkumaan. Ja kans vastailen itkuun melko herkästi. Jotenkin ei vaan raaski kovin huudattaa pikkusta : ) Olen toiminut samalla lailla toistenkin lasten kanssa ja ei ole koskaan ollut mitään hankaluuksia hoidettavuuden suhteen. Vaikka kun tämä on kolmas lapsi niin väkisinkin joutuu välillä itkemään omaa vuoroaan. Kädet vaan yksinkertaisesti loppuu välillä kesken.
Meillä on käytössä Gracon kaukalo-ratassysteemi ja Emmaljungan yhdestelmät. Kaukalo on hyvä, kun siinä on se alusta, helppo ja nopea kiinnittää. Mutta ei ole hirmu kevyt kaukalo ja on aika leveä. Ei mahdu aina kauppakärryihin ja saa miettiä mihin sen asettelee ruokaostoksilla käydessä. Mutta kaupungilla käydessä on helppo kun kaukalon saa nostettua rattaisiin. Rattaat on quattro tour deluxe mallia. Emmaljungat on isot, mutta kotikäytössä hyvät. Ei niinkään kaupunkirattaina. Niin ja onhan meillä tuolla yhet ABC matkarattaat, jotka pitäisi myyntiin laittaa kun ostettiin nuo Gracon matkarattaat.
Nyt kuuluu huuto yläkerrasta, on varmaan hirmuinen nälkä...
Tuikku
Karkas aikaisempi.. tai sitten nää sivut taas vittuilee.. grr..
Oli vähän vanhempaa sukupolvea oli konsertissa mutta mukavaa oli! :D
Kaikki parhaat soittivat vasta loppupuolella. Kaikkihan tietävät Purplen Smoke on the water, silloin paikka repesi :D Lämppärinä oli Nazareth. Oli muutes sen laulaja semmoinen pystyyn kuivunu äijänkäpy. Pelkäsin että laulaa liaan korkean nuotin ja saa sydärin tms siihen lavalle. Oliskin ollu kerrottavaa lastenlapsille että niin vanhat esiintyjät oli että yks kuoli lavalle..
Ja Sampo yllätti. Ajattelin että siihen perään valvottaa taas yöllä. Mutta poika nukkuikin 0:30-5:30 eli 5h!!! Eipä ennen tuommoista luksusta ole täällä tavattu. Minä siihen heräsin sitten enkää saanut unen päästä kiinni. Luulen että tämä kostautuu vielä päivän mittaan ja päikkärit vetää puoleensa ja vahvasti. Anoppi oli lapsenlikkana ja kahteen otteeseen antanut Tuttelia Sampolle. Poika tuntui motkottavan kotiin tultua että minut jätitte. Vaati vielä molemmat tissit imeä ja vasta sitten nukahti. Ehkä minä olen sitten haluttu tässä mökissä :)
En eilen ehtinyt ja jaksanut pestä vessoja. Tänäänkään ei näytä hyvälle. ;)
- Pirkko ja Sampo
Ja hyvin sujui! Nuo ABC:t on vaan renkaista tosi leveät niin hankalaa oli niiden kanssa kulkea hyllyjen välissä, ja sai vahtia ettei ajele kenenkään nilkoille. Ja sitten kastuttiin läpimäriksi parkkipaikalle kaupungilta kävellessä kun vettä tuli aika reippaasti. Kaukalo istui vaunuissa hyvin ja tyttö reissasi koko päivän niin reippaasti että :) Sisko kun asuu oulussa niin meillä oli siinä hyvä tukikohta käydä kahdesti siellä tankkaamassa.
Kirppikseltä löysin TAAS vaatteita ja siitä viereisestä lastentarvikeliikkeestä ostin tommee tippee pullon, olikin hyvä hankinta! Siellä kirpparilla olis ollut hyvännäköinen kantoreppu mutta siitä oli irronnut hintalappu eikä sitä löytynyt mistään, joten eipä voitu sitä ostaa. Myyjä vain sanoi että 3vrk välein käy tavaran omistajat, sitten voi kysyä uudestaan. Mitäpä se muualta kävijää lohduttaa :(
Tyttö on nyt muutamana päivänä kakkannut vain 1-2krt päivässä, kun tähän asti aina on ollut vaipassa melkein joka kerta myös kakat. Saapa nähdä muuttuuko tämä pysyvästi näin, vai onko vain ohimenevää.
Hieron kauppoja käytetyistä kestoista ja ostin jo aiemmin uuden muumi sisävaipan ja yhden käytetyn AIO:n. Vaikea vaan kun tuota valikoimaa on niin paljon, ettei tiedä keneltä ostais ja millaiset ja montako :) Ajattelin että kun nuo muumin kertiksetkin passaa meille niin jospa tuo kesto olis saman mallinen. Imse vimsen kuoreen sen laitoin, saas nähdä.
Lilypien laskurin mukaan vasta tänään olis 7vko täynnä.
Mielenkiinnosta kyselen, onko teillä muiden vauvoilla tullut mitään selkeitä muita kuin vatsaoireita rotarokotteesta? Meillä poika sai eilen eka satsin RotaTeqia ja illalla paksahti päälle järkyttävä nuha. Onneksi jotenkin kummasti sai kuitenkin nukuttua ihan normaalit yöunet, aamulla heräsi sitten kyllä aikaisemmin röhisemään ja nyt on nukkunut koko aamupäivän klo 09:00 asti. Selosteen mukaan nuha voi olla sivuoire tuosta rokotteesta, mutta voihan olla normaalia nuhaakin, muilla perheessä ei kyllä ole mitään flunssaoireita tällä hetkellä.
Onhan taas vierähtänyt että koneelle on päässyt. Nettiyhteydet ei meillä taas toimi, nyt pääsin varastamaan ukolta kännykkäyhteyttä jotta pääsee helpottamaan nettiriippuvuuttaan ;)
ristiäiset oli ja meni, eikä suinkaan ihan toivotulla tavalla. Olin niin pahalla päällä että ihan vakavissani edellisiltana olin jo peruuttamassa koko bileitä, vaan hammasta purren sitten vedettiin esitys läpi ja illalla huokaistiin helpotuksesta. Ja samalla sitten päätettiin että tästä lähtien ei pidetä minkäänlaisia pakopullakemuja enää ikinä, jopa joulutkin tästä lähtien on pannassa. Lasten synttärit toki käy mutta ilman sukulaisia tietenkin.
Meillä kaksi vanhinta aloitti eskarin. Niin se vaan se aika tosiaan rientää. Niiskis ja nyyhkis. Ihan ilman vaikeuksia se ei ole sujunut vaikka innoissaan joka aamu lähtevätkin. Ovat vaan sen verran ujopiimiä että ekoina päivinä oli pienet itkut tirautettu kun taksista olivat koulun pihalle pääseet - oli vähän paniikinpoikasta iskenyt että mihinkäs sitä pitikään mennä vaikka ekana päivänä olinkin mukana. Vähän tuntuu tökkivän tuolla koululla tuo tiedonkulku ja kun itsekään en pääse paikanpäälle lapsia saattamaan niin täytyy vaan aamuisin sydän syrjällään toivoa että isoimmitta itkuitta selviävät kouluun saakka. Ja koululta taksiin, toissapäivänä oli siitäkin tullut pienet paniikki-itkut mutta eilen jo kuulema selvisivät kyytiin asti jo hymyssä suin. Huih kun äiteetä riipaisee :)
Poltsi: sama laulu on meillä raikunut sukulaisten suusta eli "pilaan" lapseni kantamalla ja sylittämällä (ja liikaa imettämällä - kyllähän nyt joka vauva pitää rytmiin opettaa heti ensipäivistä alkaen...huoh)
Minä kannan ja kannan ja sylitän ja kannan, vaikka ei tarvitsisi. On vaan niin ihana pitää pientä kantoliinassa tuossa rintaa vasten, oli sitten pienellä hätä tahi ei. Ei ne lapset siitä pilalle mene, päinvastoin.
Tuo kolmevuotias asui ensimmäisen vuotensa kantoliinassa aamusta iltaan kunnes oppi kävelemään - ja senkin jälkeen kannoin liinassa kaksivuotiaaksi saakka. Eikä tuo noita vanhempia sisaruksiaan kummempi ole (kaksoset kun meillä ei aikanaan samanlaista sylihoitoa saanut kun en silloin älynnyt liinailun mahdollisuuksia) vaan tosi topakka typykkä :)
Eli älä välitä anopin idiotismeista vaan anna niin paljon syliä vauvalle kuin vaan jaksat, sitä ei vauva (eikä isompikaan lapsi)voi saada liikaa :)
Meillä ei ole vielä minkäänlaista päivärytmiä - tai en ole kiinnittänyt huomiota. Joskus tuo nukkuu koko päivän ja joskus taas valvoo koko päivän ja vetäisee vain pienet puolen tunnin tirsat iltapäivästä. Ei kyllä vielä ole aikomustakaan mitenkään yrittää rytmittää vauvan päivää, onhan tuo kaksikuinen vielä ihan rääpäle eikä ole mihinkään säännöllisyyksiin tarviskaan. Vasta sitten puolen vuoden iässä kun alkaa kiinteitten ruokien maistelu niin silloin alkaa tietty sen myötä säännöllistymään päivärutiinit sillekin kuten isommillakin lapsilla on, nyt nautitaan vaan tuosta vauvantahtisuudesta viimeistä kertaa (mulla ihan kauhea ahdistus kun tämä nyt on se viimoinen lapsonen meillä...)
Neuvola oli viikolla, kaikki hyvin ja ensi kerralla rokotetaan. Tämä napero on ensimmäinen meidän perheestä mikä menee pituutensa puolesta keskikäyrällä. Kaikki me ollaan "kääpiöitten sukua" ja lapset onkin reippaasti miinuksilla niin pituudessa kuin painossa joten ihmetyttää että mitkä geenit tällä pitkäselkäisellä possulla oikein onkaan :) Tuskin tuostakaan kuitenkaan mitään koripallon pelaajaa tulee, isommat siskot on arvioitu aikuisiässä olevan 152-156cm pitkiä ja veljensä 171cm mikäli kasvaa yhtä tasaisesti koko ajan.
Pituutta oli nyt siis 2kk iässä 59(?)cm jos oikein muistan ja painoa 5,4kg.
Mutta nyt ruokkimaan tuota kolmevuotiasta terroristia ja vääntäytymään siivousten pariin...ei vaan millään jaksaisi. Mukavaa loppuviikkoa kaikille
Nappula ja PipsaPossu 2kk ja viikko päälle
mitäs teille on sanottu muuten kiinteiden aloituksesta? Meillä täällä neuvolassa, että ehdottomasti 4kk oli rintmaidolla tai ei, kuulemma 6kk on liian myöhään... Enkuissa oltiin samalla kannalla ja esikoinen aloitti kiinteät 4 kk iässä. Luulen että nytkin pitää aloittaa kun tuota maitoa uppoaa hurjat määrät pieneen ihmiseen jo nyt.
Mutta nyt siivoaan ja ilmoitelkaahan oululaiset ens viikon trehveistä jos sellasia järkätään.
Kix ja madaami 2kk ja risat
Virkistävät päiväunet takana ja vauva tässä tissillä :) Jostakin syystä imetys onnistuu nyt, eikä ole tarvinnut juurikaan korviketta antaa, lypsämisestä puhumattakaan. Neiti tajusi idean ihan yhtäkkiä ja meneillään oleva antibioottikuuri poisti kivut rinnoista ihan tyystin!
Kuluva viikko on ollut kaikin puolin väsyttävä. Mies on vienyt toista lasta kouluun ja minä saatellut toista bussipysäkille. Molemmilla kun lukkarissa menevät aamut ihan ristiin. Kun toinen menee aamulla yhdeksään, toinen kahdeksaan ja seuraavina aamuina taas toisinpäin...Jospa ensi viikolla menisivät jo itsekseen ilman apuamme...toivossa on hyvä elää. Asumme vaarallisen tien varrella, joten koulumatkaa on syytä vähän saatella alkuun. Mikähän siinä on kun ei kauhean mielellään päästäisi lapsiaan kulkemaan busseilla? Eipä meillä ole kuin reilun vuoden verran siitä kun joku sika yritti bussissa koko matkan lähennellä meidän esikoista (hieroi reisiä ja ehdotteli törkeitä) eikä meinannut päästää häntä omalla pysäkillä pois. Toinen väänsi porua ja oli todella järkyttynyt. Ikää meidän tytöllä oli tuolloin alta 10v! On mennyt kyllä luotto ihmisiin ihan täysin...
Nauratti nuo Mansikkapirkon kireät fajanssinkilkuttelut :) Mikähän siinä onkin, että oma äiti käy hermoille? Minukaan ei tarvi kauan oman äitini kanssa olla tekemisissä kun olen jo kireä kuin viulunkieli ja suollan suustani ikäviä kommentteja. Ne ohjeistukset tökkivät ihan kympillä tai oikeastaan se, että hän ilmaisee kaikki kolmen lapsen kasvatuskokemuksensa absoluuttisina totuuksina eikä tajua että on niin monta metodia kuin on lastakin...Ja kyllä hänkin varoittelee ettei vain liiaksi totuta lasta syliin ja että lapsen pitää antaa huutaa jne. Koen kyllä olleeni täysin heitteillä lapsena jos minua on kohdeltu niin kuin hänen inhat neuvonsa antavat ymmärtää. No, ehkäpä tietyt asiat luonteessani selittyvät sitten sillä...suolistokin on ollut koko elämäni ajan ihan sekaisin, ihmekös tuo kun on jo kuukauden ikäisenä alettu antamaan banaania ja ruusunmarjasoseita...lisäksi äitini on ihan ääneen lipsauttanut, että hän on aina tehnyt oman pään mukaan, eikä ollenkaan niin kuin on esim. neuvolassa ohjeistettu, ei edes sinne päin. Minuakin on kuulemma nukutettu vatsallani ihan elämäni ensihetkistä saakka, oikeastaan lienee ihme, että olen hengissä vielä, 70-luvun lapsia kun olen ;-) Kai sitä pitäisi olla onnellinen siitä, että on saanut edes syntyä tähän maailmaan...
Olen sitä mieltä, että lapselle ei voi milloinkaan antaa liikaa syliä. Mitä sitten jos nukkuvatkin vieressä, ei ne enää teininä tule viereen kuitenkaan!
Jep, nyt pyykkivuoren kimppuun...isommat tulevat kohta koulusta ja pienimmät muruset nukkuvat nyt... :)
Kanelisokeri
Eipä ole vielä neuvolassa ohjeistettu asiasta, mutta kyllä minä siinä 4-6kk välimaastossa pikkuhiljaa ne kiinteät ajattelin aloitella, riippuen siitä miten hyvin yöt menevät jatkossakin. Neitihän nukkuu nyt viiden tunnin pätkän ennen ekaa ruokailua, mihin olen enemmän kuin tyytyväinen.
Rotarokotteesta (Rotateq) ei tullut mitään oireita. Mietinkin, oliko sillä vaikutusta lainkaan? Aurora tosin kotona pulautti melkoiset satsit nukkuessaan noin parin tunnin kuluttua rokotteen antamisesta. Mietin myös tuota omaa antibioottikuuriani, että mitenkähän se vaikuttaa rintamaidossa vauvaan nyt kun rotakin on siellä vaikuttamassa?
Kanelisokeri
Sylittelystä yms mun pitikin kirjoittaa. En minäkään kärsi itkettää yhtään enkä kuunnella. Ja olenkin ollut huomaavinani, että kun olen mennyt vauvan luo heti kun se jo vähän inisee eikä vasta vartin itkun jälkeen, niin sillä on vähentynyt se itkun tarvekin, kun se on jo oppinut, että se äippä tulee luokse pienemmästäkin pyynnöstä. En tiedä onko näin, mutta niin olen itselleni uskotellut :) Ei meillä enää itketä edes tuntia päivässä.
Minä tulen oman äitini kanssa hyvin toimeen, ehkä siksi että on oltu aina läheisiä ja kai tuo yhteinen hevosharrastuskin siinä vaikuttaa. Sanoi sekin alkuun että "anna itkeä" kun valittelin etten uskalla esim. käväistä tallissa jos vauva alkaa itkemään. Mutta kun tyttö oli äidillä hoidossa yhtenä päivänä ja oli ollut kärtyinen pari tuntia yhtä kyytiä, niin jo äitikin myönsi ihan itse että ei sitä raaski huudattaa yhtään :)
Meni illalla klo 20.00 nukkumaan ja heräs vasta 5.30 syömään, eli 9,5 tuntia nukkui heräämättä!!! (tai siis syömättä, kyllä se vähän välillä ähisi). Yhden aikaan se ähisi ja mie lähdin äkkiä vessaan, ennen kuin alan syöttämään. No, eihän se herännytkään ja mie jatkoin unia. Koko ajan vähä heräilin, että jokos se nyt herää syömään. Piti jo tarkistaa, että hengittääkö koko vauva. Sitten kun heräs, niin söi ja nukkui vielä 2 tuntia. Sittenkin piti herättää kun lähdettiin matkaan. Arvatkaa oliko tissit täynnä kun heräsin...??
Oli kyllä aamulla aivan toisenlainen olo kuin yleensä. Koko päivän oon ollut energinen ja hyväntuulinen. Kyllä kunnon yöunet on hyvinvoinnin perusta. No, en tuudittaudu liikaa, tää oli aivan varmasti toistaiseksi uniikki juttu. Ens yön sit varmaan noustaan miljoona kertaa...
Ruoka uunissa, kohta syödää makaronilaatikkoa.
Tytteli-83 ja typykkä 2,5kk
Kerkeänpä minäkin pinoutumaan taas tauon jälkeen. Meillä tapahtunutta: ristiäiset 20.7., seuraavalla viikolla muutto. Uuden kodin remontointi oli vielä vähän kesken muuttaessamme, ja hyvässä kaaoksessa olemmekin täällä nyt elelleet ja asettuneet. Osa muuttolaatikoista on edelleen purkamatta, kaikkialla ei ole edes lamppuja katossa, verhot löytyy tasan yhdestä ikkunasta (sälkkärit sentään kaikissa). Kylppäriremontti valmistui viime viikolla, maalia pitäisi vielä sinne tänne sutia ja yksi lastenhuone tapetoida uudelleen. Huomenna tulee liukuovikaapistoja asennettaviksi eteiseen ja meidän makkariin.
Esikoinen aloitti maanantaina koulutien. En ollut ensi alkuun asiasta millänikään, mutta kieltämättä tässä viikon mittaan asia vasta on laskeutunut kunnolla tajuntaani. Fiilikset ovat yhtä aikaa hyvät ja jotenkin selittämättömällä tavalla huonot. Ilmeisesti jotkut omat koulumuistoni ovat aktivoituneet ja sieltä negatiivisemmasta päästä. Ihme juttu. Kai tämä tästä tasoittuu äidin pään sisäinen elämä... Pojasta olen kyllä ylpeä - ihana pieni koululainen!
Meidän pikkuruisena syntynyt pienipainoinen vauvamme on kasvattanut massaa 2 kk:n aikana melko tasan tarkkaan kolmella kilolla, painaen 2kk neuvolan punnituksissa n. 5300 grammaa. Pituutta oli 57 cm. Näytäisi siltä, että heppu on ottanut teidän isompina syntyneet vauvanne kiinni, eli maito on maistunut ja hyvä niin. Aika huimaa kasvua kyllä!
Pikkuinen on tullut viime aikoina ulos kuorestaan, ja seurustelee aivan valtavan innokkaasti. Juttua riittää, hän kysyy ja vastaa ja nauraa päälle. Mikään hangon keksi ei kuitenkaan kokoaikaisesti ole, vaan joskus hyvinkin harkiten hymyjään jakelee. Isot veljet saavat parhaat hymyt, ja lisäksi hän on erittäin kiintynyt keltaiseen Barbapapaan jolle on hymyillyt ja kujerrellut jo 1kk ikäisestä saakka. Nyt ihan tällä viikolla on tapahtunut taas jokin hyppäys - poika lekottelee mielellään sitterissä ja aivan huomaa, kuinka hän imee itseensä kaikkea ympärillä tapahuvaa.
Täysimetyksellä on meillä menty, olen nauttinut kovasti tästä "lypsylehmänä olosta" niinkuin edellisinäkin kertoina. Poika syö päivisin joskus hyvinkin tiuhaan ja joskus enemmän harvakseltaan. Nukkuu hyvin, yö saattaa mennä kokonaankin heräämättä syömään ja yleisimmin yösyöttäjä on yksi tai kaksi. Iltakukkujakaan poitsu ei ole, vaan nukahtaa tuossa 22 maissa tai joskus aikaisemminkin. Vierekkäin nukutaan minä, vauva ja mies, sillä emme millään raaski häntä pinnasänkyynsä laittaa. Päivisin kaveri tajuaa aina herätä kun minä saan eteeni ruoan tai kahvin! Poika tietää milloin on ruoka-aika ;-)
Maarmeladi
...Enpä oo sitte ehtiny eilisen aamupäivän jälkeen tulla kirjottelemaan. Kovasti oli tullu taas kirjotuksia sen jälkeen, meni hetki aikaa niitä lukiessa :)
Tänään oltiin pojan kaa kaupungilla käymäs kahdestaan muutaman tunnin ajan. Ja yllätys yllätys taas sorruin ostamaan sille uusia vaatteita ja uuden kestovaipan...Kävin muuten samalla BabyStylessa hiplaamassa niitä Britaxin Vigour-vaunuja/rattaita ku hoksasin että meidän kaukalohan on samaa merkkiä että sen sais siihen rattaaseen näpsäkästi kiinni :) Kyllähän olivat näppärän oloiset vaunut - tykästyin kovasti...Nyt pitäs sitte vaan saada isäntä pehmitettyä niiden ostoon :D En oo vielä viittiny mainita niistä mitään ku tuli vasta 22.30 kotiin kaverinsa raksalta jonne oli menny suoraan töistä. Oli siis kovin väsyneen oloinen joten aattelin että nyt ei oo paras hetki ruveta keskustelemaan tosta asiasta...:)
Meidän pojasta on yhtäkkiä tullut kovin sylissä viihtyvä. Tänäänkin monta kertaa aloitti karmean huudon ku laitoin sen tuohon vauva-keinuun ja rauhottui sitten heti ku nostin sen syliin...Laitoin sitten taas sen kantoliinaan ja nukkuikin siinä yli tunnin ajan- samoin teki aamupäivällä. Tuo rengasliina vaan on vähän raskaan tuntuinen hartioille- pitäs varmaan ostaa se hug-a-bub - sitä ainakin on kehuttu kovasti...Ton rengasliinan sain lainaan siskolta + vielä sellasen monta metriä pitkän kudotun, oiskohan ollu joku Didymos tai jotain sinne päin...En vaan oikein saa kiristettyä sitä kunnolla niin ku pitää niin sen käyttö on jääny ihan täysin.
Täälä on ollu jotain puhetta itkuun vastaamisesta...Mä myös pyrin heti vastaamaan vauvan itkuun että se tuntis olonsa turvalliseksi. Eihän ton ikäset vauvat osaa vielä ilkeyttänsä huutaa, kyllä niillä aina joku syy siihen itkuun on. En sitte tiedä että onko ennen vanhaan "karaistu" vauvoja tolla lailla että annettu vaan huutaa?
Alcatraz:Meille on ainakin passannu tosi hyvin BumGenius-merkkinen AIO-vaippa. Tosi hyvin istuu päälle ja pesun jälkeen kuivaa ihan älyttömän nopeaa. Ostin sitten tänään saman merkkisen koko vaippaiän taskuvaipan - toivottavasti ois yhtä hyvä ku toi AIO, niin noita vois sitte ostaa enemmänki. Eikä tosiaan tarvis enää mitään muita vaippoja ostaakaan ku pitäs sopia koko vaippaiän noi samat. Noissa muuten tuli mukana 2 imuakin, että niitäkään ei tarvi välttämättä omasta takaa olla. Noita myy ainakin Oulussa Taikapilvi-niminen liike.
Treffejä ehdoteltiin ens keskiviikoksi...Mulla on se jälkitarkastus just silloin, klo 12...Että vasta sen jälkeen pääsisin...:) Minkälaista kellon aikaa olitte ajatellu treffien ajankohdaksi?
Kix: Mulla ei oo itellä kokemusta Teknopalatsista ollenkaan. Satsilla treenasin vissiin 3vuotta ennen kuin vaihdoin viime kesänä Hukkaan. Ja omasta mielestäni Hukka on paljon parempi (mutta tämä vain mun mielipide). Hukassa saa sillä samalla kuukausihinnalla käydä solariumissa, pelata tennistä squashia, salibandya ja sulkapalloa. Plus käytössä 3 kuntosalia ja 4 jumppasalia. Naisten puoli on myöskin erikseen minne miehet ei pääse (mutta naiset pääsee kuitenki joka paikkaan :) Kokemusta on myöskin Ladies Beauty Centeristä- sekin oli ihan ok paikka, mutta Hukka on kuitenkin ollu paras ja monipuolisin!
Jaa pitäsköhän munkin kömpiä nukkumaan...Yritän päästä aamulla ylös klo 6 maissa että näkis sen uinti-finaaliin :) Saakohan Suomi mitalin huomenna????
Suvi
Yritän vähentää kiroilua ja kiertoilmaisut ovat käytössä.. Ikävä ulkoilla kun joka paikka on märkänä. Poika meni pihalle ja 2min tuli sisään kun työntää vettä taivaalta ihan mahottomasti.
Kanelisokeri: minä olen äiteelle saanut sanottua jauhot suuhun. Se on semmoinen tynnyrissä kasvanut, tapin reiästä päästetty hieman valoa sisään. Kun asiat pitäisi tehdä hänen tavallaan ja jos tekee toisin niin tekee väärin. Joskus siihen tepsii että sanoo vaan että OO HILJAA. Ei jaksa sitä marpatusta kuin pienissä erissä.
Sampo kun syntyi niin sain kuulla että "Tue niskaa, älä nyt tapa sitä lasta" Siinä vaiheessa katsoin kai sen verran hitaasti että tajusi napsauttaa turpansa kiinni. Joskus lärvii vitsinä ja hyvässä hengessä mutta mulla ei oo väsyneenä aina kapasiteettia ottaa sitä vastaan. Eli kait siinä on vikaa sitten molemmissa.
Sain otettua lakanat pyykkiin, hui! Jos saisi vielä puhtaat petiin ja ne vessat pestyä. Ei kyllä näytä vieläkään kovin hyvältä sen vessojen pesun suhteen, ei.
Ehket saan tehdyksi jos mies tulee kannustamaan viereen ja hoitaa Sampoa sen välin.
Katseltiin illalla telkkaria ja Sampo kölli miehen sylissä imetystyynyn päällä. Silitti poskesta ja sai hymyjä ja jokellusta. Oli kyllä herttaista. Nukkumaan mennessä halasi mua ja sanoi että on niin onnellinen.
Hyvä niin. Niin minäkin olen. :)
- Pirkko ja 2 ässää
Hei, kylläpä mulle sopisi ens viikolla tiistai?Mites muille OULULAISILLE?
Me asutaan pohjoispäässä Oulua, auto on kyllä käytössä, että päästään Zeppeliiniinkin kohtuu helposti.
Tuli ihan kyynel silmään kun pirkon tekstin luin. Niin IHANAstik kirjoitit vauvan ja miehes suhteesta..
käytiin kävelyllä poikien kaa tänään. sain ahaa-elämyksen ja keksin miten saan tuon touhu-ukon eli Lukan pysymään mun tahdissa. Poitsu istui kolmirattaisen pyöränsä päälle ja mä vedän sitä narussa. Topi nukkui vaunuissa niin sain marssittua parin kilsan lenkin hyvässä tahdissa :)
Hokasin myös että grillille on n. puolen tunnin kävelymatka, jospa sais miehenkin mukaan sillä konstilla ;)
Ei täälläkään raaskita vauvaa itkettää. Ihan tyhmää ajatella että näin pientä vois jotenkin kouluttaa muka itkettämällä. Kyllä se on niin ettei vauvat huvikseen itke, aina jostain syystä. Tuolla 2- vuotiaalla on jo niitä kiukku-tahtoo-haluaa-heti- itkuja. Ihan eri kuulosiakin kuin oikea hätäitku. Ja sylihän se on paras paikka. Sylitän lapsiani niin paljon kun kerkeän. Mielestäni sieltä tulee perusturvallisuuden tunne. Minua rakastetaan.
t:Rouva ja poijaat
minähän se kyselin Oululaisia :)
Meille passaa kaikki muut päivät, paitsi ma ja ti ens viikolla.
Oon käynyt Teknopalatsilla jumpassa kans, se kun on ihan työpaikan vieressä ja saadaan ilmatteeksi käydä. Nyt en ole vauvan jälkeen käynyt mut pakkohan se on joskus aloittaa.
Topi nukkui viimeyön kokonaan!!! kuuden aikaan aamusta oli vasta eka syöttö. Silloin mieskin heräili töihin. On mennyt yöt nyt niin että viimeviikolla syötiin 3 aikaan, sit se siirty pikkuhiljaa 4 ja sit viiteen. ihanaa nukkua!!! ohimenevä vaihe kait tämäkin...sano pessimisti minussa :/
Meillä on vaunuina Quinnyt, kahdet. Toiset Speedi SX ja toiset Zappit. Zappeihin lyön kaupungille/kauppaan mentäessä tuon Maxi Cosin kaukalon adaptereilla (just se Travelsystem), Ei tarvi raahata sitä painavaa kaukaloa käsissään. Tosi kätevä ja toimiva systeemi ollut meillä!
http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/119?fulltext
Tsemppiä mammat arkeen!
halauksin,
Rouva ja Topi 2kk ja reilut