Saako opettaja käydä oppitunnin aikana pissalla?
Jos tulee pakottava pissahätä. Olen ymmärtänyt, että luokkaa ei saa jättää hetkeksikään yksin, eli vessaan ei saa mennä.
Ihmisoikeudet kuitenkin kieltävät epäinhimillisen kohtelun. Minun mielestä vessassa käynnin kieltäminen on epäinhimillistä kohtelua. Eikö teistä tässä ole ristiriitaa?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin 00-luvulla opettajat kävi milloin missäkin tunnin aikana.
'07 jälkeen on ovet pidetty lukossa. Ennen sitä toki hilluttiin vapaasti kuka missäkin.
Liittyy asiaan miten?
Kyllä luokan ovet oli lukossa jo 80-luvulla. Varmasti ennen sitäkin.
Eikä ollut. Niistä saattoi kulkea miten halusi. Jotkut sentään koputtivat ennen kuin vetäisivät sen auki.
Ehkä kyläkouluissa ei ollut mutta vähänkin suuremmissa oli. Vai saivatko oppilaat muka mennä luokkiin jo ennen opea, jos ovet auki? Lukossa ne oli.
Se oli ihan normaalia että kellon soitua opettaja ei ilmestynyt samalla sekunnilla vaan luokkaan mentiin valmiiksi. 400 oppilaan koulussa ei käytäväodottelu olisi yhtään parempi ollut
Onko tällainen tilanne tullut aloittajan eteen. Mikä oli ratkaisu?
En muista, että opettaja olisi kertaakaan käynyt vessassa kesken oppitunnin. Voi tietysti olla, että jollain muulla verukkeella on poistunut luokasta ja käynytkin vessassa.
Mulla on IBS ja joskus tulee tilanne että mun on aivan pakko mennä, heti kun mahdollista. En tietenkään anna mitään selontekoa mun luokalle. Ohjeistan tehtävät ja sanon että palaan pian.
Ja kyllä mun tunneilta saa opiskelijatkin poistua vessaan. Meillä on melkein tuhannen opiskelijan koulu ja vessoissa ilmeisesti lähinnä vapetetaan välitunneilla. Joutuvat sitten nimenomaan käymään oppituntien aikana kun välkillä niihin vessoihin ei vaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Voi käydä, jos on pakko, mutta on silti vastuussa luokasta eli itse en hevillä menisi. Usein huomaa klo 12, että ei ole ehtinyt käydä vessassa. Sitten on pakko 😂.
Joo, sama se on oppilailla. Joskus menee koko päivä, ettei ehdi käydä vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on IBS ja joskus tulee tilanne että mun on aivan pakko mennä, heti kun mahdollista. En tietenkään anna mitään selontekoa mun luokalle. Ohjeistan tehtävät ja sanon että palaan pian.
Ja kyllä mun tunneilta saa opiskelijatkin poistua vessaan. Meillä on melkein tuhannen opiskelijan koulu ja vessoissa ilmeisesti lähinnä vapetetaan välitunneilla. Joutuvat sitten nimenomaan käymään oppituntien aikana kun välkillä niihin vessoihin ei vaan pääse.
Ei muuta kuin kotoa kattila mukaan ja siihen päälle vaikka pakastepussi. Sitten kyykistyt pöydän taakse tekemään hommasii ja samalla seurasta oppilaita.
On myös olemassa aikuisten vaippoja. Niitä voi käyttää koulupäivien aikana. Niinhän oppilaatkin joutuvat tekemään, kun ei tunnin aikana saa mennä vessaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oppilaat käy vessassa tunnin aikana.
Ja ope voi poistua luokasta esim. ottamaan kopioita.
Voi näitä aloituksia taas. Ap, oliko muuta?
Olen käynyt eri kouluja noin 15 vuotta. En muista, että kukaan oppilas olisi kesken tunnin käynyt vessassa. Voi olla, että joskus on joku käynyt. Olen unohtanut tai en ole huomannut. Opettajana olen ollut eskarista aikuisten koulutuksiin, yhteensä noin 10 vuotta. En muista niiltäkään tunneilta vessakäyntejä. Voi olla, että joku joskus on käynyt, mutta ei se tavallista ollut.
Mitä on tapahtunut koululaisille sen 10 vuoden aikana, kun olen ollut poissa opetustöistä? Vielä kymmenen vuotta sitten vessakäynnit olivat niin harvinaisia, että oikein tarkkaan muistellessa tulee mieleen yksi kerta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä koulussa ei ole välituntivalvontaa niin, että pidetään silmällä myös vessoja? Vielä 1970-luvulla oli myös vessavahdit, erikseen tyttöjen ja poikien vessoissa. Silloin vaan tupakoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oppilaat käy vessassa tunnin aikana.
Ja ope voi poistua luokasta esim. ottamaan kopioita.
Voi näitä aloituksia taas. Ap, oliko muuta?
Olen käynyt eri kouluja noin 15 vuotta. En muista, että kukaan oppilas olisi kesken tunnin käynyt vessassa. Voi olla, että joskus on joku käynyt. Olen unohtanut tai en ole huomannut. Opettajana olen ollut eskarista aikuisten koulutuksiin, yhteensä noin 10 vuotta. En muista niiltäkään tunneilta vessakäyntejä. Voi olla, että joku joskus on käynyt, mutta ei se tavallista ollut.
Mitä on tapahtunut koululaisille sen 10 vuoden aikana, kun olen ollut poissa opetustöistä? Vielä kymmenen vuotta sitten vessakäynnit olivat niin harvinaisia, että oikein tarkkaan muistellessa tulee mieleen yksi kerta.
No meillä ainakin oppitunnin pituus on kaksinkertaistunut. On eri asia pidätellä 45 min kuin 90 min. Eli tottakai päästän oppilaat tarpeen mukaan vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaitten pitää pystyä olemaan 45 minuuttia ilman vessakäyntejäkin, niin pitää pystyä opettajankin. Oppilaat eivät käyneet vessassa kesken tunnin silloin, kun minä olin opettajana. Kerran oli 3 vintiötä samaan aikaan vessanovella kesken tunnin jonossa, mutta se lysti loppui komentoon terveydenhoitajan luo. Terve lapsi kyllä kestää pidätellä tunnin, mutta tietenkin lupasin käydä silloin kun näytti olevan tosi kyseessä.
Nykykoulussa ei enää mitään kopioita oteta, ei varsinkaan kesken tunnin.
Huomaa, että et ole enää opettaja. Oppilaalle vessaan pääsy on nykyään ihmisoikeuskysymys, jota ei voi kieltää ja jotkut oppilaat ramppaavat vessassa joka tunti. Nykykoulussa otetaan myös kopioita.
Jaa, olen luullut nykykoulun olevan niin digitaalista, että ei siellä enää paperilla tehdä muuta kuin pyyhitään vessassa. Ihmisoikeuskysymys hoidetaan välitunnilla.
Varmaan ensisijaisesti välitunneilla hoidetaan wc-käynti. Jos hätä tulee kesken tunnin, opettaja voi pyytää viereisen luokan opea katsomaan luokkaa sillä välin, kun piipahtaa vessassa. Ja käyhän opettajat tulostamassakin kesken tunnin?
Tämä on juuri sitä järjenkäyttöä, jota toivon sekä opettajilta, oppilailta skä kaikkitietäviltä opettajien mollaajilta.