Saako opettaja käydä oppitunnin aikana pissalla?
Jos tulee pakottava pissahätä. Olen ymmärtänyt, että luokkaa ei saa jättää hetkeksikään yksin, eli vessaan ei saa mennä.
Ihmisoikeudet kuitenkin kieltävät epäinhimillisen kohtelun. Minun mielestä vessassa käynnin kieltäminen on epäinhimillistä kohtelua. Eikö teistä tässä ole ristiriitaa?
Kommentit (73)
Käyt välitunnilla niin kuin muutkin oppilaat ja opettajat. Tai sitten vähennät sitä kahvin litkimistä niin ei hätä yllätä.
Opettaja sisällyttää vessakäynnin osaksi opetusta. Koko luokka menee vessaan (vanhoissa kouluissa oli vielä isot yhteiskäymälät) ja kun koko porukka on samassa tilassa, ovat oppilaat opettajan valvonnassa.
Pakkohan se on mennä, jos meinaa housuun tulla, vaikka olisi tunti käynnissä. Ehkä voi viereisen luokan opelle sanoa, että se on menoa nyt.
Oppilaitten pitää pystyä olemaan 45 minuuttia ilman vessakäyntejäkin, niin pitää pystyä opettajankin. Oppilaat eivät käyneet vessassa kesken tunnin silloin, kun minä olin opettajana. Kerran oli 3 vintiötä samaan aikaan vessanovella kesken tunnin jonossa, mutta se lysti loppui komentoon terveydenhoitajan luo. Terve lapsi kyllä kestää pidätellä tunnin, mutta tietenkin lupasin käydä silloin kun näytti olevan tosi kyseessä.
Nykykoulussa ei enää mitään kopioita oteta, ei varsinkaan kesken tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaitten pitää pystyä olemaan 45 minuuttia ilman vessakäyntejäkin, niin pitää pystyä opettajankin. Oppilaat eivät käyneet vessassa kesken tunnin silloin, kun minä olin opettajana. Kerran oli 3 vintiötä samaan aikaan vessanovella kesken tunnin jonossa, mutta se lysti loppui komentoon terveydenhoitajan luo. Terve lapsi kyllä kestää pidätellä tunnin, mutta tietenkin lupasin käydä silloin kun näytti olevan tosi kyseessä.
Ei kyllä pysty olemaan ilman vessaa, jos menee maha sekaisin. Esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymän oireillessa, on pakko päästä vessaan. Muuten tulee vetelät housuun ja koko luokka haisee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin otan kopioita.
Joskus on ollut pakko. Nyt maskin kanssa puhuessa mulla kuivuu suu ja kurkkua kutittaa, tulee sitten juotua vettä aika paljon. Ja mitä kopioiden ottamiseen tulee, aika paljon on ollut sähköisten materiaalien kanssa ongelmia tässä syksyllä. Välillä on ollut tilanne, että kesken tunnin on pitänyt ottaa joku varasuunnitelma käyttöön. Usein se on sitten joku moniste.
todellakin päästän oppilaan tunnilla vessaan, jos tulee tarve. Oon nähnyt menkkojen ohivuotoja tuolille ja joskus on joku housuunkin pissannut. Lapselle kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos kova hätä niin ei kai sitä housuunkaan päästetä
Huonosti on asiat, jos opettajaksi ehtinyttä ei vieläkään ole saatu opetettua sisäsiistiksi. Työkykyisellä aikuisella pitää sen verran olla pidätyskykyä, että kestää oppi"tunnin" loppuun asti. Jos ei, hankkikoon vaipat.
Itse asiassa välitunnillakaan ei välttämättä ehdi. Voi joutua syystä tai toisesta jututtamaan oppilaita silloin, mennä välituntivalvontaan tai vastata tärkeään ja yllättävään puheluun, esimerkiksi. Oppitunnin pituus on 60 minuuttia, josta opetusta on vähintään 45 minuuttia.
Opettaja on vastuussa luokasta myös sen vessareissun ajan. Eli voi käydä jos uskaltaa ottaa sen riskin tai soittaa vessareissun ajaksi luokkaan rehtorin tai muun koulun aikuisen jolla ei ole omaa luokkaa vahdittavanaan
Meillä ope sanoo että" Oottakaa hetki, mun pitää käydä vessassa. Te osaatte olla nätisti!"
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin 00-luvulla opettajat kävi milloin missäkin tunnin aikana.
Samoin aikaisemminkin. 90-luvulla meidän amiksen yksi opettajista kävi jopa ryypyillä kesken tunnin. Yritti toki peitellä sitä mutta kaikki sen huomasi että se oli loppupäivästä jo kännissä ja viina haisi kyllä sisupastillien ja partaveden läpi.
Ei saa käydä oppilaatkaan. Jos on niin paha pissavaiva, että ei pysty pidättelemään 45 minuuttia, on mentävä lääkäriin, tai ainakin kouluterveydenhoitajan luo. Näin siis minun oppilaani. Eräässä koulussa oli aika villiä menoa, kun puoli luokkaa oli jonottamassa tunnin aikana vessaan. Siitä tuli loppu sillä, että käskytettiin terveydenhoitajan luo.
Mistä aloittajalle tuli asia mieleen?
ei saa vaan pissin pitää antaa valua hameen alta lattialle
Vierailija kirjoitti:
No jos on valittava, kustako housuun vai mennäkö vessaan, niin en itse ainakaan paljon lottoaisi.
Tunnilla housuun kusemalla saisit varmaan jonkun kivan lempinimen.
Vierailija kirjoitti:
Pyh. Ope voi käydä vessassa välkällä, niin kuin oppilaatkin. t.ope
Entä kakkosella samantien.
Vierailija kirjoitti:
Pyh. Ope voi käydä vessassa välkällä, niin kuin oppilaatkin. t.ope
Käyttäkää järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että et ole enää opettaja. Oppilaalle vessaan pääsy on nykyään ihmisoikeuskysymys, jota ei voi kieltää ja jotkut oppilaat ramppaavat vessassa joka tunti. Nykykoulussa otetaan myös kopioita.
Kukaan niitä lukkoja rämpänny tunnin alussa ja lopussa. Höpöhöpö. Miksi piti olla muka auki tunnin aikana?