Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin jatkuvasti haukkuva koira. Miten häiriön saa loppumaan?

Vierailija
09.09.2021 |

Naapurilla on koira, joka haukkuu pitkiä aikoja, kun hän lähtee töihin. Herätään siihen lähes joka arkiaamu. Haukkuminen alkaa n. 7 aikaan aamulla ja jatkuu n. tunnin, välillä tunteja. Etätöissä ollessa haukku välillä päivisin mutta pahinta on tuo haukkumiseen herääminen. Välillä kun ei hauku niin ulvoo. Kiva oli kesälomallakin herätä haukkumiseen. Kyse ei ole mielestäni enää normaalista elämisen äänistä.

Olen käynyt naapurilla sanomassa kasvokkain ensimmäisen kerran viime syksynä. Hän ei uskonut, että kyseessä on hänen koiransa, vaikka melu selkeästi tulee hänen asunnostaan. Sanoi katsovansa mitä voi tehdä. Olen sen jälkeen ollut isännöitsijään pari kertaa yhteydessä viime keväänä. Aluksi isännöitsijä sanoi, että hänelle tulisi kirjallinen varoitus mutta myöhemmin kanta muuttuikin. Hän sanoi, että olen ainoa valittanut ja että on jo keskustellut naapurin kanssa. Olen taas mennyt lähes vuoden jälkeen puhumaan naapurille eikä hän edelleenkään usko, että koiransa eroahdistuksissa haukkuu. Kuulemma ei voi asialle mitään tehdä. Koira ei selkeästi voi hyvin mutta häntä ei kiinnosta. Haukkuminen kaikuu käytävillä, joten en ymmärrä miten kukaan muu ei ole valittanut. Muuten siedän elämisen ääniä mutta jatkuva koiran haukkuminen raastaa hermoja. Mitä voin tehä? En tunne muita naapureita.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä vain saa loppumaan. Itse muutin juuri pois asunnosta, jossa olin asunut 11 vuotta, että pääsin eroon metelöivästä naapurista ja hänen haukkuvasta koirastaan.

Vuosia sitten asuin rivitalossa, toiseksi viimeisimmässä asunnossa niin että olin päätyasunnossa asuvalle seinänaapurilleni ainoa naapuri. Hänellä oli tauotta räksyttävä koira, saattoi huutaa koko päivän tai koko yön. Omistaja ei välittänyt vaikka kävin ovella monesti. Valitin isännöitsijälle toistuvasti. Kerran soitin jopa poliisit kun koira huusi koko yön, epätoivoisena toivoin jonkinlaista apua. Isännöitsijän mukaan ei voi tehdä mitään, kun on päätyasunto eikä häiritse muita kuin minua. No, muutin sitten pois.

Seuraavassa asunnossani asuin 11 vuotta, ja muutin pois viime viikolla. Asunto oli kerrostalossa, rauhallisessa talossa jossa asui pääosin eläkeläisiä. Aina oli hiljaista. Keväällä yläkertaan muutti nainen koiransa kanssa. Hän remontoi lattian, ja luulen jonkin menneen pieleen äänieristyksessä, koska tämän jälkeen kaikki kuului asuntooni. Koira on iso ja kovaääninen, ja todella haukkuherkkä niin päivin kuin öin, ja lisäksi nainen itse todella kovaääninen ja muutenkin metelöivä (ei juhli, mutta rahtaa huonekaluja eestaas, kutsuu paljon vieraita kotiinsa, kolistaa, jopa kävely on kovaa töminää). Naisen puhe kuului asuntooni pahimpina päivinä 07-23, ja koiran huuto siihen päälle. Isännöitsijä ei välittänyt, kuulemma jälleen normaaleja elämisen ääniä, ja häiritsevät pääosin minua kun tulevat yläkerrastani ja ylimmästä kerroksesta. Naapuri suuttuu kommenteista ja tuli mm. ovelleni räyhäämään kaverinsa kanssa.

Muutin siis taas pois, jälleen rivitalon päätyasuntoon. Seinänaapurissa asuu yksinäinen mummeli ilman eläimiä, toivottavasti ei muuta pois pitkään aikaan.

Kokemukseni perusteella siis haukkuviin koiriin ei reagoida, niitä ei saa hiljaiseksi. 

Vierailija
22/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin äsken tuon pitkän kommentin ja haluan lisätä: minulla on itsellänikin koira, joten en ole koiravihaaja, vaan minusta haukkuva koira ei kuulu kerros- tai rivitaloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valitat kaikesta turhaan, sinua ei enää oteta tosissaan. Ja jos koira haukkuu oikeasti harvoin tai jos oikeasti haukahtelee päivällä, ketään ei kiinnosta, että nukut kellon ympäri ja ongelma on sinun. Muuta pois.

En ole valittanut mistään muusta kuin koiran jatkuvasta haukkumisesta. Ja silloinkin ystävällisesti käynyt puhumassa että onko naapuri tietoinen. Kyse ei ole satunnaisesta haukahtelusta vaan lähes päivittäisestä häiritsemisestä, johon herää aamuisin. Minä aloitan työt 9-10 aikaan ja olen vastaavasti myöhempään. En halua herätä 7 enkä varsinkaan lomalla. Eli ongelma ei ole minun. En minäkään soittele musiikkia silloin kun naapuri nukkuu. Koiran haukkuminen myös häiritsee työntekoa päivisin, jos on etätöissä.

Ap

Vierailija
24/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä vain saa loppumaan. Itse muutin juuri pois asunnosta, jossa olin asunut 11 vuotta, että pääsin eroon metelöivästä naapurista ja hänen haukkuvasta koirastaan.

Vuosia sitten asuin rivitalossa, toiseksi viimeisimmässä asunnossa niin että olin päätyasunnossa asuvalle seinänaapurilleni ainoa naapuri. Hänellä oli tauotta räksyttävä koira, saattoi huutaa koko päivän tai koko yön. Omistaja ei välittänyt vaikka kävin ovella monesti. Valitin isännöitsijälle toistuvasti. Kerran soitin jopa poliisit kun koira huusi koko yön, epätoivoisena toivoin jonkinlaista apua. Isännöitsijän mukaan ei voi tehdä mitään, kun on päätyasunto eikä häiritse muita kuin minua. No, muutin sitten pois.

Seuraavassa asunnossani asuin 11 vuotta, ja muutin pois viime viikolla. Asunto oli kerrostalossa, rauhallisessa talossa jossa asui pääosin eläkeläisiä. Aina oli hiljaista. Keväällä yläkertaan muutti nainen koiransa kanssa. Hän remontoi lattian, ja luulen jonkin menneen pieleen äänieristyksessä, koska tämän jälkeen kaikki kuului asuntooni. Koira on iso ja kovaääninen, ja todella haukkuherkkä niin päivin kuin öin, ja lisäksi nainen itse todella kovaääninen ja muutenkin metelöivä (ei juhli, mutta rahtaa huonekaluja eestaas, kutsuu paljon vieraita kotiinsa, kolistaa, jopa kävely on kovaa töminää). Naisen puhe kuului asuntooni pahimpina päivinä 07-23, ja koiran huuto siihen päälle. Isännöitsijä ei välittänyt, kuulemma jälleen normaaleja elämisen ääniä, ja häiritsevät pääosin minua kun tulevat yläkerrastani ja ylimmästä kerroksesta. Naapuri suuttuu kommenteista ja tuli mm. ovelleni räyhäämään kaverinsa kanssa.

Muutin siis taas pois, jälleen rivitalon päätyasuntoon. Seinänaapurissa asuu yksinäinen mummeli ilman eläimiä, toivottavasti ei muuta pois pitkään aikaan.

Kokemukseni perusteella siis haukkuviin koiriin ei reagoida, niitä ei saa hiljaiseksi. 

Ikävä kuulla, että olet joutunut muuttamaan pois. Se on sitten viimeinen vaihtoehto itsellänikin. Tosin eihän sitä voi tietää, millaiset naapurit uudessa asunnossa on. Käsittämätöntä, että saa häiritä vapaasti yhtä naapuria eikä se muka haittaa kun muut ei valita.

Ap

Vierailija
25/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei häiritse ketään muuta siellä niin oletko nyt ihan varma ettet kuitenkin olisi paisutellut pientä haukahtelua isommaksi ongelmaksi kuin se onkaan?

Ja todella epäreilua alkaa lietsoa muita asukkaita valittamaan sun takia asiasta joka ei heitä haittaa.

Vierailija
26/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nipotusta, koirat haukkuu koska se on niiden tapa puhua. Omistajanko pitäisi sinua varten viedä koira hoitoon päivittäin ?

Ei hoitopaikat ole ilmaisia.

Häiritseehän se että haukkuu kaiket päivät mutta on maailmassa isompiakin ongelmia kuin että kerrostalossa kuuluu ääniä voi luoja ...

Ole kiitollinen että asiat on niin hyvin kuin ovat

Ei yhtään pöllömpi idea kysyä voitko ottaa koiran hoitoon :)

Vierailija
27/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskaa isännöitsijää  ei pidä uskoa. Yhteys taloyhtiön hallitukseen ja tarvittaessa asia esiin yhtiökokouksessa. Ei laissa annetaan kenenkään häiritä taloyhtiössä toista vain sen varjolla, että häiriö ei ulotu muihin. Yhdenvertaisuuskohtelu edellyttää, että kaikilla on yhtäläinen oikeus asumisrauhaan. Ihmisten pitää olla aktiivisia ja vaatia oikeuksiaan. Meidän taloyhtiössä oli nuori nainen, jonka koira ulvoi kaiket yöt, kun emäntä oli jossain. Pari kolme kuukautta siinä meni, lähinnä sen takia, että oli kesälomakausi, mutta syksyn tullen asukkaiden kirjalliset valitukset käsiteltiin hallituksessa ja koiran omistajalle annettiin varoitus ja vuokra-asunnon omistajiin otettiin yhteyttä ja uhattiin asunnon haltuunotolla, niin häirikkö muutti koiransa kanssa. Paikkakuntamme on sen verran pieni, että tiedän hänen joutuneen muuttamaan myöhemminkin samasta syystä.

Vierailija
28/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo ollut naapuriin yhteydessä, niin seuraavaksi otat yhteyttä idånnöitsijään Harkitsis8n myös ELSun tekemistä- ei koira normaalisti hauku/ ulise koko päivää., sillä on joku hätä. Saako riittåvästi aktiviteettia, eroahdistuksesta kärsii jokatapauksessa.

Vierailija
29/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää kirjata tarkasti ylös niitä aikoja ja päivämääriä. Kerrostalossa on täysin mahdollista, että se haukkuminen tulee eri asunnosta kuin luulet, koska äänet kulkee yllättävällä tavalla putkissa/seinissä. Eli kirjaat ylös vaikka 1kk ajan ja sitten lähetät tiedot isännöitsijälle ja naapurille ja kerrot havaintosi. 

Voit pyytää että naapuri itse nauhoittaa koiraansa muutaman päivän (tähän on useita eri ilmaisohjelmia olemassa, mikä vaan ääntä nauhoittava käytännössä ok), jotta hän saa faktatietoa koiransa haukkumisesta tai haukkumattomuudesta. 

Mene soittamaan muiden ovikelloja ja kysy kuuluuko haukkuminen heille ja mistä asunnosta se heidän mielestä tulee. 

Ja toisaalta, jos kyseessä on muutama haukku 5min välein tunnin ajan päivässä niin anna olla, ihan sama. 

Vierailija
30/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme nipotusta, koirat haukkuu koska se on niiden tapa puhua. Omistajanko pitäisi sinua varten viedä koira hoitoon päivittäin ?

Ei hoitopaikat ole ilmaisia.

Häiritseehän se että haukkuu kaiket päivät mutta on maailmassa isompiakin ongelmia kuin että kerrostalossa kuuluu ääniä voi luoja ...

Ole kiitollinen että asiat on niin hyvin kuin ovat

Ei yhtään pöllömpi idea kysyä voitko ottaa koiran hoitoon :)

Saanko tulla sun naapuriin soittamaan musiikkia bassot täysillä yöllä, ja sä vaan valvot ja kuuntelet sitä kiitollisena kun asiat on niin hyvin :)

Vierailija
31/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vain ton 1h aamuisin, kuten kirjotat aluksi niin ei se oikein vielä riitä isomman valituksen syyksi... Normaaleja elämän ääniä. Jos naapuri herää ja möykkää aamuisin niin se on ärsyttävää, todellakin, enkä mäkään halua siihen herätä, mutta heillä on oikeus herätä aikaisin. Ja jos on huono äänieristys niin sitten naapuriin kantautuu se kiljahtelu ja kolina ja koiran äänet ja kaikki... 

Et voi houkutella muita valittamaan jos se ei oikeasti häiritse. Mutta voithan sä heiltä kysyä onko ääntä kuulunut.

Ja on myös mahdollista, että teillä on puutteelliset äänieristeet jossain putkissa tms. Äänitä haukkumista ja lähetä isännöitsijälle. Vaadi että tutkivat mistä äänet kulkeutuu ja tulevat esim eristämään putkia paremmin. Voi olla että teille kantautuu kaikki äänet enemmän kuin muualle. Ja ei se oikein naapurin ongelma kyllä ole. 

Mielestäni 1h koiran melua päivässä on vielä normaalia ääntä. 

1 ratkaisu voisi olla ottaa koira teille hengaamaan päiväksi kun kerran oletta etätöissä. Koirat on usein päivisin superhelppoja ja nukkuvat joku 7h putkeen.

Vierailija
32/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samaa ongelmaa, jatkuva ulvonta ja haukku kuului kaikki päivät, töitä teen kotona jo ennen koronaakin joten oli aika raskasta. Otettiin omistajiin yhteyttä, mies oli puhunut pihalla kun näki ja minä laitoin perään sähköpostia, olin mahdollisimman ystävällinen ja tarjouduin auttamaan eroahdistuneen koiran kanssa (siis jakamaan vinkkejä tms. koska mulla oli siitä paljon kokemusta). Suuttui meille, ei vastannut, jossain vaiheessa sitten muuttivat onneksi pois. Nyt täällä asuinalueella terrorisoi joku pieni koira joka haukkuu ulkona joka päivä monta kertaa päivässä, kivasti kaikuu tuolla kiviseinistä, en tajua mitä siellä tapahtuu. Muuten olis niin rauhallinen ja kiva asuinalue.

Vierailija
33/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan osaa auttaa. Asun itse kennelin vieressä. Koirat haukkuvat varmaan aika paljon. Lisäksi on monta ulkokoiraa tässä lähialueella, että kyllä varmaan ympäri vuorokauden joku haukku jostain kuuluu. Mutta sellaista se täällä maalla on. Jos hiljaisuutta kaipaa on parempi muuttaa kerrostaloon, sanovat :D No ei minua onneksi se haittaa.

Voiko asunnon äänieristystä parantaa?

Vierailija
34/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita heippalappu. Laita siihen, että koiralle kannattaa jättää omistajan vaate viereen päiväksi, herkuilla täytetty konga, kenties pahvilaatikoita, joiden sisällä on herkkuja joita voi repiä jne. Radio voi auttaa joitain koiria.

Sitten voit ostaa hälle haukunestopannan jos se toimisi. Aina se ei toimi. Jotkut koirat vain innostuvat ihanasta sitruunan tai pippurin hajusta tai eivät välitä ultraäänestä.

Vierailija
35/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös, että jos koira haukkuu eroahdistusta päivittäin tuntikausia, kyseessä on ihan aidosti eläinsuojeluasia. Siitä voi ilmoittaa eläinsuojeluun.

Vierailija
36/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisille saa soittaa jos koira räksyttää yli 10 min putkeen. Omistajat voivat joko sitten tajuta vihdoin ostaa sitruunapannan/kouluttaa koiran tai poliisi voi laittaa kuulan kalloon.

Joo Suomessa on kymmeniä tuhansia tapauksia, joissa poliisi on ampunut yli 10min haukkuneen koiran! Ja näkisittepä mitä ne tekee huutavalle lapselle tai yli tunnin huonoa musiikkia kuunnelleelle teinille. Ai ai. On se poliisit Suomessa just tollasia...

Vierailija
37/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää kirjata tarkasti ylös niitä aikoja ja päivämääriä. Kerrostalossa on täysin mahdollista, että se haukkuminen tulee eri asunnosta kuin luulet, koska äänet kulkee yllättävällä tavalla putkissa/seinissä. Eli kirjaat ylös vaikka 1kk ajan ja sitten lähetät tiedot isännöitsijälle ja naapurille ja kerrot havaintosi. 

Voit pyytää että naapuri itse nauhoittaa koiraansa muutaman päivän (tähän on useita eri ilmaisohjelmia olemassa, mikä vaan ääntä nauhoittava käytännössä ok), jotta hän saa faktatietoa koiransa haukkumisesta tai haukkumattomuudesta. 

Mene soittamaan muiden ovikelloja ja kysy kuuluuko haukkuminen heille ja mistä asunnosta se heidän mielestä tulee. 

Ja toisaalta, jos kyseessä on muutama haukku 5min välein tunnin ajan päivässä niin anna olla, ihan sama. 

Olen siis lähtenyt käytävälle ja kävelemään kohti ääntä ja ääni tulee selvästi tietystä asunnosta. Ei sitä omasta kodista pystykään paikantaa. En usko, että naapuri on yhteistyökykyinen. Täytyy noita muita kokeilla.

Ap

Vierailija
38/109 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä mitään, koira on pyhä eläin tässä maassa. Jos olisi lasten aiheuttama häiriö kyseessä voisi lastensuojeluilmoituksella säikäyttää perheen hiljaiseksi. Voisiko eläimestä ilmoittaa johonkin? Ei ole sille koirallekaan hyvä jos on paljon yksin, ei kai ne yleensä turhaan hauku jatkuvasti?

Aiemmin mainittu äänen nauhoittaminen ja isännöitsijälle toimittaminen voisi auttaa, varsinkin jos olisi mahdollista vaikka useampana eri hetkenä saman päivän aikana nauhoittaa ja jotenkin todistaa että on tosiaan jatkuvaa. Varmasti raskasta jos omistaja on välinpitämätön.

Vierailija
39/109 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivallalla. Kuvataan keväällä ajokoiran huuto YouTubeen.

Vierailija
40/109 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se auttaakin paljon, että asukas saa pahimmassa tapauksessa häädön...

En oleta muiden menevän niin pitkälle, mutta itse tarjouduin välillä hoitamaan naapurin eroahdistuksesta kärsivää koiraa. Haukkuminen lakkasi, kun pääsi välillä jonkun kanssa touhuamaan.

No siis kyllähän se auttaa ihan helvetin paljon :D Ja se ei ole naapureiden tehtävä viihdyttää jotain häirikkökoiraa.

Niin toinen voi koiransa kanssa päätyä vaikka kodittomaksi kunhan raukkapienten naapurien ei tarvitse haukkumista kuunnella :DDDD

Olen eläinrakas ihminen ja aika usein koiran pitäminen lemmikkinä on eläinrääkkäystä: jos ei kiinnosta eläimen hyvinvointi, jos ei kiinnosta miettiä, että onko pieni kerrostaloyksiö isolle koiralle oikea paikka olla yksinään pitkä päivä, kun omistaja on töissä. Ja naapureiden yöuni nyt ei vois näitä itsekeskeisiä vähempää kiinnostaa.