Kerro typerin ohje laihdutukseen
Syksyllä aletaan taas laihduttaa, joten mikä on sinun mielestäsi huono neuvo?
Kommentit (95)
Loistava ketju.
Aloitetaan toteamalla, että huonoin neuvo on neuvoa lisäämään liikuntaa tai vähentämään syömistä, koska tämä on liian yleistasoista.
Sitten huonoja neuvoja ovatkin yksityiskohtaiset neuvot, koska ne eivät välttämättä päde jokaisella, tai koska yhden neuvon avulla voi laihtua vain vähäsen.
Summa summarun, laihtuminen on vain mahdotonta.
Syö kevyesti.
Tuolla tavalla on koko ajan nälkä ja laihdutus loppuukin siihen.
Itse onnistuneesti laihdutin niin että täsmäsöin, eli säännöllinen ateriarytmi. Jätin pahimmat höttöhiilarit ja sokerit minimiin. Tein jääkaappiin valmiiksi ruoka-annokset, näin tuli syötyä säännöllisesti kun ei tarvinnut joka kerta kokata erikseen. Tein kerralla noin 4:n päivän ruuat valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Syö parin tunnin välein pikkuannoksia.
Siis mitä järkeä? Koko ajan nälkä, jatkuvasti insuliinit tapissa kun kehoon lapataan koko ajan ruokaa --> rasva ei pala.
Paljon järkevämpää syödä 1-3 kunnollista ateriaa päivässä ja siinä kaikki.
Tämä! Ihan järjetöntä laiduntaa koko ajan ja parin tunnin välein närppiä jotain välipaloja. Itse syön oikeaa, nälkää pitävää ruokaa kahdesti päivässä ja BMI on ollut 19 viimeiset 12 vuotta (siitä asti, kun opin syömään kunnolla).
Vierailija kirjoitti:
palstalla suosituin ja noudatetuin ohje läskille on ollut: syö enemmän, ettei elimistö mene säästötilaan. tämä on kai jotain läskin logiikkaa.
Avataan hieman tätä syö enemmän logiikkaa.
Syö enemmän tarkoittaa ruuan määrää mutta ruoka-aine on vähäkalorinen.
Esim. 200g pastan sijasta syöt 50g pastaa ja 200g vihanneksia.
Varmaan se yleisin, eli liikkumattoman sohvaperunan pitäisi alkaa huhkimaan salilla neljästi viikossa ja iltaisin vetäistä 5-10km kävelylenkki säässä kuin säässä. Sen lisäksi että tämänkaltainen muutos ei ole kestävä, laihduttajalle tulee helvetinmoinen nälkä kaikesta liikkumisesta -> sen sijaan että voisit syödä ns. kunnon ruokaa vatsasi täyteen, alatkin huijaamaan elimistöäsi syömällä pikkuisen ruokakökkäreesi kanssa kilon salaattia. Edes asiantuntijat eivät tunnu tajuavan, ettei vatsalaukun venyttämisessä ole järkeä, oli kyseessä sitten salaatti tai herkut...
Miten sitten itse olen laihtunut, liikkumattomana ja yli satakiloisena sohvaperunana? Olen pikkuhiljaa vähentänyt annoskokojani ja korvannut sokerin määrää ruokavaliossani makeutusaineilla. En osta enää sokerivanukkaita, vaan pari kertaa viikossa sokerittoman protskuversion. Sama juttu jäätelön ym. kanssa. Isoin muutos ei ole tapahtunut muuten vaa'alla vaan ihossani: couperosa on lieventynyt etenkin poskissa, ja karvankasvu kasvojen alueella hidastunut huomattavasti (ennen jouduin nyppimään lähes joka päivä, nyt riittää pari kertaa viikossa). Mitä liikuntaan tulee, väitän että sekin käy helpommin kun ensin saa painoa alas (vrt. liikkumaan lähteminen nollapisteestä): muistan kun ekat 4kg olivat karisseet, ja jaksoin yhden porrasvälin lisää hengästymättä puolikuoliaaksi. Ajatella, niin mitätön pudotus ja noin iso muutos! Liikkuminen ei ole vieläkään lempipuuhaani, mutta nyt tulee ainakin sitä hyötyliikuntaa.
Mikä tahansa neuvo jossa ehdotetaan ruokavaliota jota ei pysty ylläpitämään lopun ikäänsä.
Seuraavalla harjoitteella laihtuu takuuvarmasti.
Ota noin hartioiden levyinen haara-asento. Rentouta hartiat ja anna käsien roikkua sivuillasi. Käännä edestakaisin päätä vasemmalla ja oikealle muutaman kerran. Tarvittaessa voit tehostaa liikettä ojentamalla toisen kätesi suoraksi kasvojesi korkeudelle kämmen eteenpäin.
Toista harjoite aina, kun joku tarjoaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä järkeä? Koko ajan nälkä, jatkuvasti insuliinit tapissa kun kehoon lapataan koko ajan ruokaa --> rasva ei pala.
Tämä! Ihan järjetöntä laiduntaa koko ajan ja parin tunnin välein närppiä jotain välipaloja. Itse syön oikeaa, nälkää pitävää ruokaa kahdesti päivässä ja BMI on ollut 19 viimeiset 12 vuotta (siitä asti, kun opin syömään kunnolla).
Mikäs se BMI oli ennen sitä?
"Ole armollinen itsellesi"
Minulla ainakin toimii ankaruus ja tiukkapipoinen itselle asetetuista säännöistä kiinni pitäminen paremmin. Kun ei ole jouston mahdollisuutta, kaikki "voisinko" -kysymykset ja repsahdusverukkeet pystyy ohittamaan suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, miten käytät pilkallisia termejä kuten laiduntaa ja närppiä, kun puhut ylenkatsomistasi ruokatavoista, mutta omaa tapaasi syödä kutsut oikein ja kunnolla syömiseksi.
Ei se, että tuo toimii sinulla, tarkoita että se toimii kaikilla.
Luin joskus 1980-luvun Kauneus ja Terveys -lehteä. Siitä jäi mieleen "takuuvarma dieetti". Ensimmäiset kahdeksan päivää oli hyvin tiukka ja tarkka ruokavalio, vähän niin kuin lentoemäntädieetissä. Ruokamäärät oli pieniä. Yhdeksännen päivän kohdalla ohjeenaoli "syö ihan mitä haluat ja miten paljon haluat". Juttu päättyi toteamukseen, että olet nyt oppinut syömään oikein, niin jatka sitä tästä eteenpäin. En ole ihan varma, laihtuiko kukaan tuolla pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Luin joskus 1980-luvun Kauneus ja Terveys -lehteä. Siitä jäi mieleen "takuuvarma dieetti". Ensimmäiset kahdeksan päivää oli hyvin tiukka ja tarkka ruokavalio, vähän niin kuin lentoemäntädieetissä. Ruokamäärät oli pieniä. Yhdeksännen päivän kohdalla ohjeenaoli "syö ihan mitä haluat ja miten paljon haluat". Juttu päättyi toteamukseen, että olet nyt oppinut syömään oikein, niin jatka sitä tästä eteenpäin. En ole ihan varma, laihtuiko kukaan tuolla pysyvästi.
Jos ohjeen käsitti niin, että 9. päivästä eteenpäin sai syödä niin, että napa ruskaa, niin varmaan kaikki lihoivat.
Jos taas tarkoitus oli, että ollaan aina 8 päivää tiukalla dieetillä ja joka 9. päivä mässätään, niin enpä usko kovinkaan monen jaksaneen tuota pitkään noudattaa.
"Syö vain yksi ateria päivässä"
En ole yhtään varma mistä tällaisen "neuvon" olen kuullut, mutta ex-poikaystäväni noudatti vastaavanlaista dieettiä. Ei se tietenkään toiminut kun sillä ainoalla aterialla mätetään ruokaa hirveät määrät eikä edes katsota mitä suuhunsa laittaa.