Miten suojata omaisuus/vanhuudenpäivät avomiehen perillisiltä.
Eli skenaario olisi tällainen: parikymmentä vuotta yhdessä ollut pari joka ei ole avioitunut tai tehnyt lapsia yhdessä, on saanut maksettua ajan saatossa yhteisen kotinsa. Toinen kuolee ja hänen perillisensä alkaa vaatimaan asunnon (eli äiti/isäpuolen) nykyisen kodin myyntiä tai että tämän eläkkeellä olevan puolison täytyy ostaa osuutensa. Voiko tältä suojautua mitenkään?
Toinen kysymys on miehen omaisuus. Kaikki kesämökit ja veneet jotka ovat olleet yhteiskäytössä ja osa avopuolison elämää vuosikymmenet, menee ilmeisesti puolison lapsille koska ei avioliittoa. Eikö näinollen ole lakipykälää edes käyttöoikeudesta jos avioliitto ei tuo mitään perimissuojaa. Kauhea ajatus, että yhteisen elämän jälkeen toiselta riistetään elinkumppanin lisäksi koko yhteinen elämä.
Luomani tilanne on ihan fiktiota, mutta ajankohtainen siinä mielessä,että olemme suunnitelleet yhteisen asunnon ostoa miehen kanssa. Hänen lapsensa on mukava teini-ikäinem ja välimme ovat ok, mutten voi kuitenkaan luottaa vanhuuden elämäni pysyvyyttä olettamukseen hänen moraalista.
Onko muuta mahdollisuutta kuin olla kaikessa kaiken itsenäinen kustantaja. Ostaa omat kesämökit ja veneet vaikkei minusta yksi perhe tarvitse kaikkea kahtena.
Kertokaa te viisaammat. Pyrkimyksenähän ei ole nyt estää toista saamasta omia perintöjään vaan suojata sen lain edessä heikomman omaisuutta, itsehallinnoimisoikeutta yms... Ei tunnu oikein reilulta ajatus, että 20 vuoden kumppanuuden jälkeen tulee joku ulkopuolinen ja vie mennessään koko elämän.
Kommentit (30)
Avopuolison lapsi saa lakiosansa. Pankkilaina merkitään teille kahteen osaan eli lapsi saa vaatia vain oman puolikkaansa perintötilaisuudessa.
Avioliitto ja sitä kautta avioehto antavat parhaimman suojan.
Miksi ette mene naimisiin, jolloin perintöasiat hoituvat samalla. Tai voitte tehdä testamentin, kannattaa tehdä juristin avustuksella.
Homma hoituu kätevästi keskinäisellä testamentilla, eli siinä ensin kuolleen omaisuus jää jäljellejääneelle.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan: Jos tahtoo saada avioliiton tuomat edut, pitää mennä naimisiin.
Jos sinulla on todisteet omasta osuudestasi omaisuuteen, saat luonnollisestikin ne pitää. Jos avopuolisosi ei ole testamentannut mitään sinulle, hän tahtoo että omaisuus menee hänen lapselleen ja silloin näin tehdään. Joka tapauksessa lapsi saa lakiosansa eli puolet, vaikka testamentti määräisikin eri tavalla.
Ja ei tarvi ostaa kahta venettä, jos hyväksyy sen että maksamalla ½ venettä omistaa ½ venettä, eikä kokonaista.
"Joku ulkopuolinen"?? Kyseessähän on miehen oma lapsi. Olet kyllä erittäin itsekäs ihminen.
Eli testamentillako voi yliajaa joitain asioita ihan oikeasti ja lopullisesti?
Kyllä minä mielelläni naimisiin menisin mutta mies ei, juurikin siksi että hänen aikaisempi avioliittonsa päättyi eroon ja taisteluun oikeudessa sekä lapsesta että miehen perinnöstä. Exällä ei ollut oikeutta sitten mihinkään koska avioliitto oli liian lyhyt, mutta mies taitaa pelätä minunkin olevan ahne, varsinkin kun olen huolissani tästä perimysasiasta miten se mahd. Vaikuttaa minun vanhuudenpäiviini. Haluan elämäni ympäristön pysyvän mahd. normaalina varsinkin näin surullisissa ja isoissa asioissa kuin puolison poisnukkuminen.
Ollaan vielä nuoria (mä 34) eikä asialla sinänsä ole kiirettä. Mun mielestä tuohon voidaan paneutua vasta sitten kun selviää tehdäänkö me niitä lapsia vai eim
Halllintaoikeustestamentti. Vittumainen vaihtoehto lakiosan saajalle: saa perinnön ja perintöverot, muttei mitään oikeuksia.
Ottakaa vaikka henkivakuutus minkä korvauksella lunastaa ne lakiosan saajat ulos.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:27"]
Homma hoituu kätevästi keskinäisellä testamentilla, eli siinä ensin kuolleen omaisuus jää jäljellejääneelle.
[/quote]
Keskinäinen testamentti ei kumoa lapsen oikeutta rintaperillisen lakiosaan.
Kaikki nuo ongelmat olis ollut yksinkertaisesti ratkaistavissa: AVIOLIITTO!
Olisitte menneet naimisiin. Turha kitistä nyt kun paskat on jo housussa.
Kun kahdesta poistuu toinen, pitäisi edelleen kaiken jatkua ennallaan eli toisinsanoen lesken omaisuus tuplautua?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:34"]Kaikessa yksinkertaisuudessaan: Jos tahtoo saada avioliiton tuomat edut, pitää mennä naimisiin.
Jos sinulla on todisteet omasta osuudestasi omaisuuteen, saat luonnollisestikin ne pitää. Jos avopuolisosi ei ole testamentannut mitään sinulle, hän tahtoo että omaisuus menee hänen lapselleen ja silloin näin tehdään. Joka tapauksessa lapsi saa lakiosansa eli puolet, vaikka testamentti määräisikin eri tavalla.
Ja ei tarvi ostaa kahta venettä, jos hyväksyy sen että maksamalla ½ venettä omistaa ½ venettä, eikä kokonaista.
[/quote]
No mutta siinäpä se. Jos haluaa että saa pitää oman kotinsa täysin hallinnassaan, se täytyy ostaa vain ja ainoastaan YKSIN. Varsinkin tapauksissa jossa toisella perillisiä.
Mitä itsekkyyttä on turvata oma selustansa? Se että sanon lasta ulkopuoliseksi pitää paikkansa koska se EX aikoinaan halusi yksinhuoltajuuden, kiristi lapsiasioilla yms... Se lapsi on vain kerran kuussa meillä joten se on mulle ulkopuolinen, miehelle ei. Kun me ei olla edes naimisissa miehen kanssa, muistatteko? ;). Se lapsi ei ole mitään sukua minulle. Ei ns "ystävää" kummempi.
Äitini oli uskoton ja muutti 60 vuotiaana yhteen 70 v rakastajansa kanssa. Hankkivat kesämökin, veneitä, autoja jne. Jos molemmat kuolevat samaan aikaan on meidän lasten istuttava alas rakastajan "lasten" (eli tod näk. päälle 50v täysin tuntemattomien ihmisten) kanssa ja tapeltava siitä, miten omaisuus jaetaan. Ketuttaa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:48"]Kaikki nuo ongelmat olis ollut yksinkertaisesti ratkaistavissa: AVIOLIITTO!
Olisitte menneet naimisiin. Turha kitistä nyt kun paskat on jo housussa.
[/quote]
Ei paskat ole millään lailla vielä housuissa. Ei omisteta mitään yhdessä.
Varaa aika lakimiehelle. Ei näitä asioita maallikon tarvitsekaan ymmärtää! Perhejuridiikkaan perehtynyt pankkilakimies on hyvä henkilö hoitamaan testamentit yms, jotta yllä kuvaamasi tilanne vältetään. Olen itse pankissa töissä, työskentelen tiimissä, jossa on myös pankkilakimies. Äärettömän paljon olen saanut häneltä ohjeita ja vinkkejä.
Nyt tähän tulee joku sanomaan, että testamentin voi tehdä itsekin, netissä on pohjia yms yms ja että lakimies maksaa älyttömästi! Tottakai se lakimiehen tapaaminen, testamentit yms hänen kauttaan maksaa rahaa, mutta muutama satanen on pieni raha siitä, että KOKO omaisuus on turvassa tai periytyy oikealla ja halutulla tavalla. Paljonko vaikkapa auton vakuutuksiin menee rahaa pelkästään vuodessa ja siis joka ikinen vuosi? Jos suunnilleen samalla rahalla saa kattavan ja täydellisesti toteutetun perintösuunnitelman ammatilaiselta, onko se paljon?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:48"]Kaikki nuo ongelmat olis ollut yksinkertaisesti ratkaistavissa: AVIOLIITTO! Olisitte menneet naimisiin. Turha kitistä nyt kun paskat on jo housussa. [/quote] Ei paskat ole millään lailla vielä housuissa. Ei omisteta mitään yhdessä.
[/quote]Ai miten se nyt noin on kun etkös juuri avauksessa väittänyt että olette saaneet maksettua YHTEISEN kodin??
16 jatkaa vielä: Puhu miehesi kanssa, säästäkää rahaa sen verran, että jos pahin tapahtuisi miehelle, miehellä olisi lakiosan verran rahaa, jolloin voi testamentilla siirtää kaiken muun sinulle.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 11:48"]Kaikki nuo ongelmat olis ollut yksinkertaisesti ratkaistavissa: AVIOLIITTO! Olisitte menneet naimisiin. Turha kitistä nyt kun paskat on jo housussa. [/quote] Ei paskat ole millään lailla vielä housuissa. Ei omisteta mitään yhdessä.
[/quote]Ai miten se nyt noin on kun etkös juuri avauksessa väittänyt että olette saaneet maksettua YHTEISEN kodin??
[/quote]
IDIOOTTI "Luomani tilanne on ihan fiktiota" pätkä ap:n viestistä.
-ei ap
Olen kuullut että pitkässä avoliitossa toisen kuollessa voidaan soveltaa avioliittolakeja? Tarkoittaisikohan tämä esimerkiksi lesken asunisoikeutta yhteiseen asuntoon?
Onko mies tietoinen, että sinä suunnittelet hänen lapsensa jättämistä perinnöttömäksi..?
Jos minä eroaisin ja alkaisin uuteen suhteenseen, toimisin juuri kuten miehesi. Ja todellakin jättäisin kaiken mahdollisen perinnöksi lapsilleni!
Lapselle kuuluu lakiosa, muun voi suojata testamentilla. Avioliitto on taloudellisesti kannattava.