Ahdistuneisuus ja kyvyttömyys rauhoittua ja rentoutua
Mulla on ollut viimeisen vuoden ajan ajoittain pahaakin ahdistuneisuutta ja uniongelmia, mutta nyt siihen on tullut mukaan kyvyttömyys rauhoittua ja rentoutua. Töissä touhuan kuin sähköjänis, ja töiden jälkeen suoritan koko ajan jotain, oli se sitten liikuntaa, leipomista tai muita harrastuksia. En vain pysty rauhoittumaan.
Lisäksi toisena huolestuttavana asiana olen huomannut kovan ostamisen tarpeen. Nytkin jääkaappi on täynnä, enkä millään ehdi kaikkea syödä. Juuri leivoin töihin herkkuja, että saa ruokatarpeita kulumaan. Ja olen aika pieniruokainen(syömishäiriöitä taustalla).
Nytkin pitäisi nukkua mutta vireystila on ihan tapissa ja aivot ja kroppa käy kierroksilla. Mikähän mua tällä kertaa vaivaa?? Kokemusta on jo masennuksesta, anoreksiasta, bulimiasta ja ahdistuneisuudesta :/
Kommentit (24)
No se tässä oli kyllä mielessä, täytyypä napata sellainen, kun varastosta löytyy...
Ei sitä nukkumista kannata ottaa niin vakavasti. Sähän saat hyvin tehtyä asioita. Mikä tarve sulla on nukkua?
No siis sitten kun pysähdyn, esim ruoka- tai kahvitauko töissä, niin väsymys iskee ihan täysillä. Saatan nukahtaa pukuhuoneen penkille, mutta iltaisin ja öisin en osaa rauhoittua ilman lääkkeitä tai rauhoittavia luontaistuotteita.
Ap, mulla on myös tuota, etten osaa rentoutua ja rauhoittua. Ja siksi nukahtaminen onnistuu vasta pikkutunneilla, kun olen doupannut itseeni erilaisia käsikauppanukuttimia.
Herään silti usein jo 4-5 aikaan, jolloin yritän kumminkin nukkua vähän lisää.
Olen menettänyt elämäniloni, ja suoritan pelkästään. Olen nyt syksyllä aloittanut monta harrastusta, joilla täyttää tyhjät illat. Olen jo vanha, mutta edelleen odotan sitä päivä, joloin varsinainen, oikea elämäni voisi alkaa. 😬
Olen yksinäinen sinkku, vastentahtoisesti. Eli antaisin oikean käteni hyvästä kumppanista.
Helposti tulee loppuunpalaminen, kun on ylivireystilassa jatkuvasti, kokemusta on. Hermosto pitää saada rauhoitettua. Luonnossa rauhallinen liikkuminen auttaa.
Millaisia ajatuksia päässäsi öisin pyörii?
Vierailija kirjoitti:
Helposti tulee loppuunpalaminen, kun on ylivireystilassa jatkuvasti, kokemusta on. Hermosto pitää saada rauhoitettua. Luonnossa rauhallinen liikkuminen auttaa.
Mulla onkin taustalla burnout. Kauan sitten jouduin sen takia pois työelämästä.
Liikun luonnossa ja muutenkin.
Ei auta jokailtaiseen levottomuuteen.
6
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ajatuksia päässäsi öisin pyörii?
En ole ap, mutta vastaan.
Ei päässä pyöri mitään erityistä; en huolehdi tai stressaa konkreettisia asioita.
Nukahtamisen vaikeus ei siis johdu siitä, että mielessä on huolia tai muuten asiat pyörisivät päässä. Kyse on koko kehon ylivireystilasta, fyysisestä ylivalppaudesta.
Sille ei voi kerrassaan mitään. Yhtä vähän kuin väsynyt ja uupunut voi uupumukselleen.
Jollain se vireys pitää saada poikki. Onko muuta kuin kemikaalit? Ja sama uudestaan seuraavana iltana. Ei hyvä. :((
dystymia, high functioning depression
Siis ihan kuin olisin itse kirjoittanut tätä :,(
Minulla on kova ahdistus kun en koskaan onnistu saada elämässäni asiat jotka haluan tai päästä ympäristöihin johon pyrin. En edes yritä saada kuu taivaalta.
Mitä enemmän ikää sen kovempi ahdistus. Olen 30/N
Kuinka paljon menee kahvia/ muita stimulantteja?
Syötkö mitä lääkkeitä?
Kuinka paljon harrastat liikuntaa?
Mitä pakenet kokoaikaiseen tekemiseen?
Mites ruokavalio, onko liian niukka tai toisesta päästä epäterveellinen?
Kannattaa tutustua taistele ja pakene aiheeseen. Sietoikkuna on jostain syystä kapeampi, kuin ihannetilanteessa se on laajahko.
Ylivireys ikäänkuin jatkuvaa taistelutilannetta ja kahvitauolla raju väsähtäminen melkeimpä lamaantumista.
Vierailija kirjoitti:
dystymia, high functioning depression
Diagnoosi on todennäköinen, mutta se ei lämmitä.
Syynä on jyrkkä ristiriita reaalitodellisuuden ja halutun elämänsisällön välillä.
Ja kuten komentoija 12 kertoi, ahdistus vain kasvaa vuosien myötä, kun mitkään pyrkimyksesi eivät tuota tulosta. Eikä tosiaan kyse ole liian korkeista tavoitteista.
Kuunnelkaa YouTubesta joku rentoutusjuttu. Löytyy monia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon menee kahvia/ muita stimulantteja?
Syötkö mitä lääkkeitä?
Kuinka paljon harrastat liikuntaa?
Mitä pakenet kokoaikaiseen tekemiseen?
Mites ruokavalio, onko liian niukka tai toisesta päästä epäterveellinen?
Mä nyt vastaan, vaikka en ole ap; saa muutkin.
-päivittäin pari kuppia murukahvia, jossa ei liiemmälti kofeiinia
Olen aloittanut 5-htp kapselit, toistaiseksi en huomaa muuta vaikutusta kuin etteä illalla ei ainakaan kannata ottaa, jos yhtän haluaa nukkua
Vahvat b-vitamiinit
-ei reseptilääkkeitä, illalla melatoniini, yrtit, antihistamiini
-liikunta päivittäin 1-2 h, ei illalla
-pakenen tyhjää oloa, elämän turhuutta
-olen kasvissyöjä+kala, lakua ja tummaa suklaata menee paljon
En polta, en juo.
Itsellä hirveä ahdistus ja herään liian aikaisin.
Pikkasen helpottaa kun kuuntelen äänikirjoja.
Mania jos käyt ylikierroksilla jatkuvasti suorittaen ja shoppailet liikaa.
Otapa Opamox apuun ainakin öiksi.