Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te vanhoillislestadiolaiset saatte rahanne riittämään?

Vierailija
17.10.2014 |

Ihan mielenkiinnosta kysyn millaiset tulot pitää olla että pystyy 8-15 lasta elättämään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaiset paikat pelataan itselle ja kaltaisilleen. Korruptio kukkii ja lahkolaisille tehdään halvalla, mutta muilta nyhdetän sitäkin enemmän.

Vierailija
2/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissani 80-90-00 -luvuilla oli kyllä aina rahasta tiukkaa. Lapsia oli vanhemmillani 11 ja vain isä kävi työssä. Hän oli ehkä keskituloista hieman parempituloinen kunnes laman seurauksena teki vuosikausia pätkätöitä, masentui pahasti jäi osa-aikaiselle sairaseläkkeelle. Samaan aikaan äitini aloitti sitten täyspäivätyön ja on työelämässä edelleen. Lapsia asuu kotona vielä 3. 

Raha oli tiukassa, mutta sitä käytettiin myös todella järkevästi. Äiti leipoi kaiken itse. Meillä lapsilla oli aina kaikilla jokin harrastus, ei mitään kallista, mutta jokin harrastus oli hyvä olla. Jos joku ei halunnut harrastaa, äiti ja isä kannustivat siihen todella paljon. Autoja oli vain yksi, koskaan ei matkusteltu ulkomaille, eikä suomessakaan kuin hyvin harvakseltaan. Vaatteita saimme tosi tarpeeseen uusina, kaikki kierrätyskelpoiset kierrätettiin. Kännykät saimme vasta yläkoulussa, nuoremmat ovat saaneet sitten jo aiemmin kännyköiden yleistyessä. Tasku- eikä viikkorahaa ei saatu, hyvin harvoin mitään ylimääräistä rahaa koskaan kotoa saatiin. Itse alettiin maksaa omat puhelinlaskut kun saatiin puhelimet. Töitä ja rahaa yritettiin lapset itse saada, säästää vaatteisiin, puhelimeen jne. Ajokouluja vanhempani eivät voineet kustantaa meille lapsille. 

Vaikka rahaa ei ollut yhtään ylimääräistä, emme koskaan joutuneet kärsimään puutteesta. Puhtaat ja siistit vaatteet löytyivät aina, hyvää ja terveellistä kotiruokaa joka päivä, lämpöä ja rakkautta riitti, vaikka materiaa, lomamatkoja ym. ei ollut. 

Rankinta oli teiniaikoina, kun ystäväpiirissäni oli paljon hyvätuloisten lapsia, joilla oli aina taskurahaa, uusia vaatteita, viimeisintä teknologiaa ja pääsivät matkustelemaankin. Itse säästelin euroja päästäkseni ystävien luokse. Se oli vaikeinta.

Opin lapsuuteni rahallisen niukkuuden ansiosta sen, että itse on töitä tehtävä, jos jotain haluaa. Säästin ja kituutin saadakseni kannettavan tietokoneen opintoihini, säästin ja kituutin hankkiakseni itselleni ajokortin ja maksoin jo 14-vuotiaana omat puhelinlaskuni. Opin sinnikkyyttä, jota moni ei nykypäivänä opi.

Mutta täytyy sanoa, että ihmettelen syvästi, miten nykypäivänä suurperheet pärjäävät! Kulut ovat nyt jo ihan eri luokkaa kuin lapsuudessani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa taivaan lintuja! Taivaallinen isä ruokkii heidätkin. Eikö hän teitä enemmän rakasta, te vähäuskoiset!!! En muista menikö juuri noin mutta tuohon turvaan kun itsellä tulee epäilyksiä. Itsellä on 3 lasta ja ikää 30v. Hyvin on meistä huolehdittu vaikka koeteltukin on elämässä taloudellisesti ja terveydellisesti.

Vierailija
4/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa niin sen ohella teille kaikki muukin annetaan.

Vierailija
5/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt samaa !

Vierailija
6/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mimmoset tulot pitäisi olla. Mutta sen voin kertoa, että mulla rahat riittää oikein mainiosti, kun ei ole lapsia ja käyn töissä.

Vierailija
7/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin on hyvää ruokaa ja mukavuuksia ja ulkomailla käydään kerran kahessa vuodessa (äiti ja isä käy kahestaan kyllä useemmin), mutta onhan se tiukkaa rahan kanssa kokoajan...

Vierailija
8/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 20:30"]No meillä ainakin on hyvää ruokaa ja mukavuuksia ja ulkomailla käydään kerran kahessa vuodessa (äiti ja isä käy kahestaan kyllä useemmin), mutta onhan se tiukkaa rahan kanssa kokoajan...
[/quote]

ja meitä lapsia on siis 7

Vierailija
9/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisöllisyys - perheet auttavat toisiaan ja etenkin rakentaessa vl-miehet jakaa ja tekee työn yhdessä. Lapsille saa vaatteita ilmaiseksi ystäviltä, muilta uskovaisilta...
Rahaa ei kulu viihteeseen eli alkoholiin, keikkalippuihin, ehkäisyyn jne.

Lisäksi tarvitaan "hyvää pelisilmää". Rahaa riittää kun sitä osaa käyttää oikein. Raha ei ole jumala ja materialistisuus ei vie taivaaseen.

Vierailija
10/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin riittää. Lapsia 4. Mun tulot 8500, miehellä 6000e/kk. Matkustelua, hienot autot, velaton talo, harrastukset. Miten ap itse pärjäät?

Vierailija
11/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 22:31"]Hyvin riittää. Lapsia 4. Mun tulot 8500, miehellä 6000e/kk. Matkustelua, hienot autot, velaton talo, harrastukset. Miten ap itse pärjäät?
[/quote] siistiä!:) mitä teette työksenne?

Vierailija
12/12 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 21:46"]Yhteisöllisyys - perheet auttavat toisiaan ja etenkin rakentaessa vl-miehet jakaa ja tekee työn yhdessä. Lapsille saa vaatteita ilmaiseksi ystäviltä, muilta uskovaisilta...
Rahaa ei kulu viihteeseen eli alkoholiin, keikkalippuihin, ehkäisyyn jne.

Lisäksi tarvitaan "hyvää pelisilmää". Rahaa riittää kun sitä osaa käyttää oikein. Raha ei ole jumala ja materialistisuus ei vie taivaaseen.

[/quote]

Pisti vähän silmään, että ehkäisy luetaan viihteeksi, tosi erikoinen näkemys :-)
Ohis, mutta ehkäisykulut ei muuten kaada kenenkään budjettia, kortsuja saa halvalla tai jos haluaa pitkällä tähtäimellä ajatella niin kertasijoituksena vasektomia on hyvä ratkaisu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi