Yksivuotias yksin kerhoon?
Järjestääkö mitään taho kerhoja jo yksivuotiaille? En nyt tarkoita mitään perhekerhoja, vaan sellaista paikkaa, jonne lapsen voi jättää tunniksi, pariksi leikkimään muiden lasten kanssa.
Mitä nyt olen katsellur eri vaihtoehtoja niin kaikki kerhot tuntuvat olevan tarkoitettu lapsille pari-kolmevuotiaasta ylöspäin.
Tuntuu omituiselta, että tarhaan ja päivähoitoon lapsen voi jättää jo alle yksivuotiaana, mutta sitten kerhoon kerran viikossa ei..?
Onkohan todellakin näin?
Kommentit (14)
varsinaisia kerhoja ei varmaan ole. meilläpäin on jonkinlainen kaupungin avoin päiväkoti, jossa on lastenhoito järjestetty kerran viikossa. eli yhtenä päivänä sinne saa jättää pienenkin. muina aukiolopäivinä ollaan vanhempien kanssa.
Kiitos. Havahduin kiskaisemaan pääni perseestä. Aluksi tuli sellainen olo, että "en mä pystyisi 1 veetäni minnekkään jättämään" ja sitten muistin olevani etuoikeutettu av-mamma, jolla hoitajia riittää. Reality check teki hyvää.
Puistotoiminta on 1, 6v eteenpäin.Mannerheimin lastensuojeluliitolla on joillain paikkakunnilla maksullista hoitokerhoja ainakin turussa.
"Kerhoja" ei ole, mutta omani oli puolitoistavuotiaasta lähtien Turun leikkipuistossa:
http://www.turku.fi/Public/?contentid=31051
Olisiko omassa kunnassasi/kaupungissasi sellaista?
Jotkin MLL:n toimsitot tai lähihoitaja koulut järjestävät lapsiparkkitoimintaa, johon voijättää lapsen vähäksi aikaa.
Kiitos vastauksista! Asun siis Oulussa eli jos joku tietää jonkun paikan täällä päin niin ilmoitelkaahan. :)
-ap-
Lähinnä siis ihan lapsen itsensä takia tätä kyselen. On todella sosiaalinen tapaus ja nauttii silminnähden muiden lasten seurasta aina kun sellaisia tilaisuuksia on ollut. Mietin siis, että kun noin hyvin pärjää niin olisi mahtavaa jos joku paikka löytyisi. Samalla saisin toki itsekin aikaa hoitaa asioita, mutta pelkkää lastenhoitajaa en nyt siis kaipaa.
-ap-
Puistotädillä mun lapset kävi 1-3v. Joka päivä pari tuntia. Ihan alkuun vähän lyhyemmin. Toimi loistavasti!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 21:43"]
Kiitos vastauksista! Asun siis Oulussa eli jos joku tietää jonkun paikan täällä päin niin ilmoitelkaahan. :)
-ap-
[/quote]
Avoimen varhaiskasvatuksen taaperoryhmät? Ikärajaa noihin en valitettavasti tiedä, oma lapseni on jo koululainen joten ei ole ollut tarvetta tutustua.
http://www.ouka.fi/oulu/paivahoito-ja-esiopetus/avoin-varhaiskasvatus
Tässä on varmaan se, kun päiväkodissakin pitää olla 1 hoitaja kolmelle noin pienelle (tai voi olla enemmänkin). Kerhoissa ei ole mahdollista niin moneen hoitajaan. Noin pieni on kuitenkin vielä niin avuton ja voi vierastaakin paljon. Kerhot on tarkoitettu lasten viihdykkeeksi, ei lastenhoitopaikoiksi. Kerhot kuulemma katsoo vähän pahalla liian villejä ja herkkiä lapsia, koska heillä ei ole koulutusta ja aikaa sellaisille. Meidän tyttö ajettiin pois puistotoiminnasta, koska ei 2 vuotiaana osannnut yhtään olla tuntemattomien lasten kanssa (minun seurassani ei ollut ikinä kiusannut muita lapsia, mutta kun en ollut paikalla, haki kai huomiota heittämällä hiekkaa muiden päälle ja muuta). Kerhot ja puistotoiminnat on tarkoitettu rauhallisille lapsille, joita ei tarvitse "hoitaa" vaan, jotka istuvat nätisti ringissä. 1 vuotiaalle voi tulla myös kakat housuun.
Oulussa voi saada kerran viikossa hoitoapua Lintulammen asukastuvan oppisopimustöntekijöistä, ensimmäinen yhteydenotto neuvolan kautta ja jatkossa voit olla itse yhteydessä yhteyshenkilöön :)
Meillä ainakin kunta pitää kerhoa johon 1v ikäraja. 3 tuntia kerran viikossa.
Ennen vanhaan puisto-tädit olivat tätä varten. Todella harmi että melkein kuolleet sukupuuttoon!