Mitä ajattelet perheestä, jolle ei tule sanomalehteä?
Millainen mielikuva tulee, jos kotiin ei tule mitään sanomalehteä?
Joojoo, nyt alkaa se virsi, että lehdet luetaan netistä. Mutta eihän se anna esimerkiksi lapsille esimerkkiä lehden lukemisesta. Ja mistä ne lapset tietää, luetko tabletilta Hesaria, vai sittenkin Iltistä vai pikemminkin salarakkaasi FB- päivitystä.
Keskusteletteko kotona ajankohtaisista asioista?
Kommentit (53)
Ei herätä mitään. Kukin tekee mitä tykkää. Ja jokaisella ne omat syynsä miksi tulee tai ei tule.
Meille ei tule mitään sanomalehtiä. Jumalattoman kallis suhteessa siihen, että tieto lehdissä on jo vanhaa. Tai nippukaupalla liikkeiden mainoksia.
Itse lopetin parin lehden tilaamisen ihan vain siksi etten saanut niistä mitään. Voin ostaa irtonumerona, kun tulee joku kiinnostava juttu.
Aiemmin olisi herättänyt ajatuksia, mutta nykyisin tosiaan verkosta saa uutisnistikin ajantasaisemmat tiedot.
Meille tulee vielä hesari, vaikka mä olenkin ainoa, joka sitä lukee. Mies on niitä netin uutisnistejä ;) Olen kyllä ajatellut sitä jätepaperin määrää, kun yhdelle ihmiselle kannetaan paksu lehti joka päivä, eikä sitä aina edes ehdi lukea.
Monesti, kun aamulla luen lehdestä ääneen miehelleni jonkin kiinnostavan uutisen, hän on jo edellisenä iltana lukenut sen netistä. Vanhoja uutisia, kuten joku jo totesikin. Silti en ole aivan vielä valmis luopumaan paperilehdestäni, tapojeni orja.
Ei herätä mitään - ne uutiset saa sieltä netistä. Lapselle voi antaa myös mallin, että tietoa voi hakea itse - sieltä netistä. Me keskustellaan lasten kanssa paljon ajankohtaisista sekä yleisemmin yhteiskunnallisista ja tieteellisistä asioista. Siinähän lapset oppii, että lähes kaikesta löytyy tietoa, kun sitä osaa etsiä. Samalla voidaan keskustella myös lähdekritiikistä.
Lapsi ei voi tietää, mitä minä netissä teen. Lapsen ovat onneksi myös oppineet huomauttamaan, jos unohdun räpeltämään puhelintani liian pitkän aikaa - ei sitä lehtiä/ nettiä yms. tarvitse silloin selata, kun voi seurustella niiden lasten kanssa ja jutella heidän kanssaan.
Hesarin nettitunnukset meillä on.
Ajattelen että nuokin varmaan haluavat säästää rahaa ja ehkä luontoakin. Netistä luetaan meilläkin. Perjantain lehti on "pakko" ostaa paperisena hyvän ristikon takia.
pieni palkkainen / köyhä / ei vain maailman meno kiinosta / kiireinen, matkustelevainen....
mutta eka mielikuva on pienituloinen..monikaan pienituloinen ei tilaa esim. aamulehteä kuin viikonloppuisin..kallishan se on!!! ja toisena vahvana se ettei VAAN kiinosta mitä maailmalla tapahtuu, saati omassakaan pitäjässä ;) ulkona kuin lumiukko...
Miksi ihmeessä lasten pitäisi saada "esimerkkiä lehden lukemisesta" nimenomaan ihan siinä paperisessa muodossa? Onko se joku itseisarvo kun näkee isän käätelemässä lehteä ruokapöydässä? Minusta on ainakin tärkeämpää lukea ne uutiset ja tehdä itse omia havaintoja ja johtopäätöksiä, ihan sama mistä ne uutiset sitten lukee tai kuulee. Meillä katsellaan kuitenkin uutiset yhdessä ja jutellaan päivänpolitiikasta jonkun verran perheen kesken - miehen kanssa erittäinkin paljon. Hesarin nettitunnukset on myös ja lapsilla hesarin app omissa puhelimissaan.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:01"]
Ajattelen että nuokin varmaan haluavat säästää rahaa ja ehkä luontoakin. Netistä luetaan meilläkin. Perjantain lehti on "pakko" ostaa paperisena hyvän ristikon takia.
[/quote]
Vau! Kunnioitusta herättävää - mä olen muutaman kerran yrittänyt hesarin ristioita ja aina lannistunut saatuani kolme lyhyttä sanaa täytetyksi (ehkä) oikein. Hatunnosto!
Minusta sellainen ihminen on vanhanaikainen juntti, joka tilaa vielä nykypäivänä paperista lehteä kotiinsa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:01"]
[/quote]
Vau! Kunnioitusta herättävää - mä olen muutaman kerran yrittänyt hesarin ristioita ja aina lannistunut saatuani kolme lyhyttä sanaa täytetyksi (ehkä) oikein. Hatunnosto!
[/quote]
Hesarin ristikko on niin paras! Siinä riittää sitä ratkaisemisen iloa tuntikausiksi, ei ole pelkkää mekaanista kirjainten lätkimistä ruutuihin. terkuin perjantailehden ostaja
En ajattele suuntaan eikä toiseen mitään. Meille ei tule kuin mainokset ja niistäkin on riesaa. Yhteen otteeseen tuli Hesari mutta se älytön roskanmäärä alkoi ottaa pattiin. Viikossa tuli jättimäinen pino paperijätettä, ei hyvä!
Paperilehdessä on vain eilisiä "uutisia".
Vieläkö joku tilaa paperilehteä kotiinsa?!?
Joskus tulee luettua jossain pizeriassa tilausta odotellessa ja se plärätty läpi parissa minuutissa, kun siellä ei ole yhtään uutta juttua. Kaikki on tullu luettua jo eilen netistä.
Ilmaisjakelulehdet riittää vallan hyvin.
What? Kenelle muka tulee sanomalehti? Iäkkäille maalaisille.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:16"]
En ajattele suuntaan eikä toiseen mitään. Meille ei tule kuin mainokset ja niistäkin on riesaa. Yhteen otteeseen tuli Hesari mutta se älytön roskanmäärä alkoi ottaa pattiin. Viikossa tuli jättimäinen pino paperijätettä, ei hyvä!
[/quote]
Mikset laita "ei mainoksia" tarraa?
Ei tule hesaria. Uutisia on netissäkin. Käyn kirjastossa useesti. Olen selvillä mitä maailmalla ja Suomessa tapahtuu.
Ap, kyllä uutisien seuraaminen opitaan pikemminkin keskustelun kautta kuin siitä, että vanhemmat rapistelevat paperilehteä aamukahvilla.
Olemme miehet kanssa molemmat toimittajia, minä Ylellä ja mies aikakauslehdessä. Ammatin puolesta pakkokin seurata uutisia! Meille tulee HS paperiversiona, mutta yhä useammin tulee lehteä luettua netistä, mobiiliversiona. On vain yksinkertaisesti todella kätevää!
Asumme kerrostalossa stadissa ja olen huomannut, että rappumme 15 asunnosta ainoastaan meille tulee tuo paperilehti. Trendi on selvä, paperinen lehti kuihtuu aika pian pois tai muuttuu erikoispalveluksi, josta pitää maksaa korkeampi hinta.
Olennaisempaa on keskustella ajankohtaisista asioista lasten kanssa. Opettaa yhteiskunnallisten asioiden mielenkiintoisuus ja se, että niiden tunteminen on sosiaalisesti palkitsevaa. Kun tiedät, et luule.
Joten ei, en ajattele pahaa ihmisistä, jotka eivät lue paperilehtiä. Mutta aika moukkana pidän ihmisiä, jotka eivät MISTÄÄN seuraa uutisia. Ja kategoriaan "ei mistään" upotan kyllä fb:n kaltaiset hevosmiesten uutistoimistot sekä ip-lehtien skuuppitehtaat.
Turhempaa rahanreikää saa hakea, koko pääkaupunkiseudun muka kattava Hesari on niin Helsinkikeskeinen, että siitä ei ole muissa kaupungeissa asuville mitään iloa. Uutiset saan tuoreempina netistä, kenelläkään ei ole aikaa lukea lehteä aamulla ennen töihin menoa ja illalla ei tarvitse vanhoja enää kerrata.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 08:47"]
Millainen mielikuva tulee, jos kotiin ei tule mitään sanomalehteä? Joojoo, nyt alkaa se virsi, että lehdet luetaan netistä. Mutta eihän se anna esimerkiksi lapsille esimerkkiä lehden lukemisesta. Ja mistä ne lapset tietää, luetko tabletilta Hesaria, vai sittenkin Iltistä vai pikemminkin salarakkaasi FB- päivitystä. Keskusteletteko kotona ajankohtaisista asioista?
[/quote]
Hesarin tilaaminen on aivovammaista tänä päivänä. Maan ykkösaivopesulehti.
www.ampparit.com tulee reaaliaikaisena ja päivittyy itsestään... on koko ajan perillä kaikesta mitä tapahtuu oikeasti.
Lopetin Hesarin tilaamisen 20 vuotta sitten. Kaiken näkee netistä, ja tulee seurattua koska on IT ammattilainen.
Ainoa mitä ampparista ei näe on hesarin aivopesuartikkelit...
Hesari osaa kertoa maahanmuutto on ihanaa. Monikulttuurisuus on ihanaa jne...
Aivopesu tapahtuu näin: Isosta ilmiöstä ei kerrota mitään tilastojen tai muun faktan pohjalta. Vaan joku toimittaja kertoo jonkun valitun ihanan yhden henkilön maahanmuuttotarinan vaaleanpunaisten pumpulilasien läpi kirjoitettuna. Näin YHDEN HENKILÖN tarinasta saadaan maalattua kuva KOKO ILMIÖSTÄ.
Yksi syy oli lehden kalleus ja toinen syy, kun lehti myöhästyi aamuisin ja kun soitit jakelupäivystykseen, niin automaatti vastasi aina että syy oli painokoneessa. Kyseinen Aamulehti ei hyvittänyt mitenkään puuttuneita ja myöhästyneitä lehtiä. Kolmas syy: lehden koko muuttui tabloidi kokoiseksi. Ei se ole mikään sanomalehti enää. Katsotaan sitten uudelleen, kunhaan oppivat painamaan lehtensä uudella koneella, miten tilauksen käy