Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet perheestä, jolle ei tule sanomalehteä?

Vierailija
17.10.2014 |

Millainen mielikuva tulee, jos kotiin ei tule mitään sanomalehteä?

Joojoo, nyt alkaa se virsi, että lehdet luetaan netistä. Mutta eihän se anna esimerkiksi lapsille esimerkkiä lehden lukemisesta. Ja mistä ne lapset tietää, luetko tabletilta Hesaria, vai sittenkin Iltistä vai pikemminkin salarakkaasi FB- päivitystä.

Keskusteletteko kotona ajankohtaisista asioista?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalehtien "sisältö" tulee nykyään parista tuutista konserniyhteistyön takia. Monistekamaa siis. Mahdollisimman halvalla, nopeasti ja vähällä väellä tehtyä ilmoitusten tilkettä.

Siksi postiluukustani ei tule enää yhtään sanomalehteä. (Muutama vuosi sitten tuli kolme: Hesari, maakuntalehti ja paikallislehti.)

Vierailija
42/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että perheessä on tabletit ja älypuhelimet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luetaan ilmaisjakelulehdet ja Maaseudun Tulevaisuus. Maakuntalehteä ei enää tule, koska se oli kallis eikä hinta vastannut laatua. Aivan paska lehti oli. Olemme muutenkin joutuneet vähentämään menoja nyt kotihoitoajaksi, ja päätimme yksin tein lopettaa tuon maakuntalehden mieluummin kuin MT:n. Kesällä kun maksettiin lomarahat, tilasin viikonlopuiksi taas maakuntalehteämme, mutta havaitsin jälleen, miten huono lehti oli kyseessä. Ei tarvitse tilata enää sittenkään, kun palailen sorvin ääreen ja rahatilanne paranee.

Joku täällä kertoi, että heidän maakuntalehtensä meni pilalle uuden päätoimittajan myötä. No niin meni meilläkin. Mahtoiko olla sama konsultti työssä? Koko pieneni, fontti muuttui, "sivuotsikot" muuttuivat epämääräisiksi... Sisältöä vähennettiin, toimittajia pistettiin pihalle, lehdessä ei ollut enää juuri muuta luettavaa kuin sarjakuvat ja mielipidepalsta ja sitten ehkä yksi tai kaksi varsinaista uutista. Lehdestä tuli sellainen Ilta-Sanoma-tyyppinen, iso otsikko ja iso kuva mutta juttua ei nimeksikään. Jotain sensaatioartikkeleita, ei mitään oikeita juttuja. Lehden päätoimittaja kuoli juuri (kovin valitettavaa, ei ollut vanha mies vielä), mutta ehkä uusi päätoimittaja muuttaa lehteä taas parempaan suuntaan.

Minusta on tärkeää näyttää lapsille nimenomaan paperilehden lukemisen malli. Ei lapsi sitä näe, mitä aikuiset netistä lukevat, se kun on semmoista surffaamista. Ihan samoin lapsi oppii tv-uutisten katsomisen vain mallista. Meillä lapsi on innokas kirjojen ja lehtien selaaja, meillä kun niitä on joka paikassa ja kaupassa kierretään aina lehtihyllyn kautta.

Minusta on turha väittää, että lehti on vanha jo saapuessaan. Ei niitä nettiuutisia joka minuutti päivitetä, ellei tule suoraa tietoa, että jutussa on joku virhe. Aamulla kun lukee lehden, saa uutiset ihan yhtä tuoreina kuin netistä. Lisäksi lehdissä voi olla enemmän kuvia, haastatteluja ja lisätietolaatikoita ym., joita ei netissä ole. Jos siis on hyvä artikkeli ja hyvä lehti kyseessä.

Sitä en ole koskaan tajunnut, miksi joku haluaa tilata Hesaria Helsingin ulkopuolella, satojenkin kilometrien päässä. Mitä se meitä täällä liikuttaa, jos Jumbossa on ale?

Vierailija
44/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarista on nettitunnukset ja maakuntalehti tulee paperisena. Sanomalehti, kahvi ja aamupuuro on minulle luksusta, josta en ihan heti luovu. Autottomana, lapsettomana jne en jaksa kokea syyllisyyttä paperilehdestä. Netinkin toimitetusta uutissisällöstä maksaa joku paperilehden tilaaja.

Vierailija
45/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen joka päivä Hesarin ja maakuntalehden, vaikka en tilaa niitä. Sen lisäksi luen kahta paikallislehteä. Minulle tulee 10 erilaista aikakauslehteä. Omistan 5000 kirjaa. Ne kaikki kuuluvat minun elämäntapaani ja ovat tärkeä osa työtäni.

Mutta en ole halunnut aivopestä lastani elämään samaa arvomaailmaa kuin minä. Ja erinomaisen fiksu aikuinen hänestä on tullut.

Vierailija
46/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ihmetyttää täällä näkyvä sanomalehtivihamielisyys. Periaatteessa tabletilla voi lukea vaikka Hesarin näköisversiota muttei se kauhean kätevää ole. Mutta tämähän on makuasia. Itse seuraan uutisia/tapahtumia tabletilla, PC:llä, telkkarista ja sanomalehdestä.

Juuri uutistaustojen vuoksi on hyvä seurata kunnollista toimitettua aineistoa olipa se sitten netissä tai paperilla. Tämä taitaa olla se olennaisin asia tässä. Muuten saattaa jäädä vaikka jonkin magneettimedian "uutisten" varaan - aika ikävin aivopieruin.

Vierailija
47/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että ekologista ja nykyaikaista jos uutisia luetaan kuitenkin jostain.

Itse olen lukenut Hesaria lähes pakkomielteenomaisesti yli 30vuotta mutta paperiversio alkoi vain tuntua hankalalta ja epäekologiselta. Inhoan siivoamista ja kaapeissa ei ollut tilaa jätepaperikasoille . Nykyisin luen Hesarini Ipadilta työmatkalla bussissa tai raitsikassa tai iltaisin ennen nukkumaan menoa.

Ipad on vaan niin paljon helpompi kantaa mukana eikä tuota jätettä. Samalla luen ipadilta muitakin lehtiä, kuten Kauppalehteä, Talouselämää, iltapäivälehtien nettisivuja ja seuraan uutisia myös ulkomaista medioista niin amerikkalaisita kuin venäläisistä lähteistäkin. 

Tästä sain kyllä ajatuksen ladata hesari poikani Ipadiin.

Vierailija
48/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään uskotte että uutiset saa netistä? Kun kukaan ei tilaa lehtiä, ei millään makseta toimittajien palkkoja. Miten mahtaa tulevaisuudessa olla. Tuleekohan kaikki nettiuutiset maksulliseksi, mitä veikkaatte?

Vierailija
49/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sanomalehteä tilata uutisten takia. Minusta se on typerä argumentti olla tilaamatta lehteä, että samat asiat saa nopeammin tietoonsa netistä ja telkkarista. Eihän mikään sanomalehti enää toimi niin, että ykkösjuttuna on "tiesittekö että noin vuorokausi sitten tippui lentokone". Kyllä kaikki sanomalehdet olettaa tämän tyyppisen uutisen kohdalla, että perusjutut ihmiset on saanut tietoonsa jo muualta ja sanomalehdessä oleva juttu on jonkin sortin uutisanalyysi. Ylipäänsä sanomalehdet ovat mielestäni muuttuneet enemmän aikakausilehtimäiseen suuntaan siinä mielessä, että ei ne artikkelit ole pääasiassa enää mitään uutisia eilisen tapahtumista vaan yleisistä ajankohtaisista ilmiöistä. Esim. tämän päivän Hesarissa oli juttua autokaupoista netissä, köyhyydestä Helsingissä ja merikonteista asuinkäytössä. Siis mielenkiintoisia asioita, mutta ei mitään "tapahtui eilen" -settiä.

Siinä en näe mitään eroa, että luetaanko lehti paperisena vai tietokoneelta/tabletilta, mutta sen sijaan on typerää kuvitella että lehden nettisivut on sama asia kuin itse lehti.

Vierailija
50/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin lapsi tarvii esimerkkiä lehden lukemisesta??! Hei haloo, herätkää nykypäivään!!

Vierailija
51/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetaan lehdet netistä. Ja kyllä, lapsille opetetaan asia myös. Muutenkin pyrimme välttämään tarpeetonta jätettä.

Vierailija
52/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 10:34"]Ap, kyllä uutisien seuraaminen opitaan pikemminkin keskustelun kautta kuin siitä, että vanhemmat rapistelevat paperilehteä aamukahvilla.

Olemme miehet kanssa molemmat toimittajia, minä Ylellä ja mies aikakauslehdessä. Ammatin puolesta pakkokin seurata uutisia! Meille tulee HS paperiversiona, mutta yhä useammin tulee lehteä luettua netistä, mobiiliversiona. On vain yksinkertaisesti todella kätevää!

Asumme kerrostalossa stadissa ja olen huomannut, että rappumme 15 asunnosta ainoastaan meille tulee tuo paperilehti. Trendi on selvä, paperinen lehti kuihtuu aika pian pois tai muuttuu erikoispalveluksi, josta pitää maksaa korkeampi hinta.

Olennaisempaa on keskustella ajankohtaisista asioista lasten kanssa. Opettaa yhteiskunnallisten asioiden mielenkiintoisuus ja se, että niiden tunteminen on sosiaalisesti palkitsevaa. Kun tiedät, et luule.

Joten ei, en ajattele pahaa ihmisistä, jotka eivät lue paperilehtiä. Mutta aika moukkana pidän ihmisiä, jotka eivät MISTÄÄN seuraa uutisia. Ja kategoriaan "ei mistään" upotan  kyllä fb:n kaltaiset hevosmiesten uutistoimistot sekä ip-lehtien skuuppitehtaat.

[/quote]Hyvä vastaus muuten, mutta haukuit minua juuri moukaksi tietämättä minusta mitään :) Harmi että menin peukuttamaan ennen loppua.

Vierailija
53/53 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille, eikä useimmille tutuillekaan tule paperilehteä. Hirveä roskaläjä ja vanhoja uutisia. Joku tekstiviestipalsta on ainoa, minkä töissäkään enää luen paikallislehdestä. Muut uutiset on luettu eilen jo netistä. 

Minä taas ihmettelen, ketkä vielä tilaavat paperilehteä. Joskus tuli lasten kanssa pulma, kun koulussa käskettiin tuoda lehdestä joku artikkeli kouluun. Oletusarvona oli, että jokaiseen perheeseen tulee paperiversio paikallisesta sanomalehdestä. Mutta sekin asia ratkes, kun kysyin, että kelpaako paikallisen lehden nettiversiosta tulostettuna. En viitsinyt lähteä irtonumeroa koulun takia ostamaan.