Pörssit luhistuivat. Omistatko osakkeita?
Viimeisten kolmen viikon aikana lähes kaikki maailman pörssit ovat luhistuneet. Osakkeiden arvot ovat romahtaneet. ISIS, ebola, Venäjän toiminta Ukrainassa, nehän ne ovat niitä perimmäisiä syitä osakkeiden arvon alenemiselle nyt.
Pörssi ja sijoitusuniversumi kaikkinensa ovat siitä omituisia, että hyvin kannattavan, voittoa tuottavan yhtiönkin osake voi romahtaa vain ja ainoastaan sen takia, että osakkeenomistajat alkavat pelätä. He alkavat pelätä suurta romahdusta, suurta lamaa, maailmansotaa, pandemiaa tai ihan mitä tahansa, kunhan sitä vain voi pelätä.
Osakkeiden arvon romahtaessa osakkeenomistajat yleensä siirtävät rahansa valtionobligaatioihin. Minä tein sen jo silloin, kun tämä nykyinen romahdus alkoi. Obligaatiot eivät tuota juuri mitään, mutta nyt ne ovat paras mahdollinen vaihtoehto osakkeille. Sitten, kun tämän luhistumisen pohja on saavutettu ja orastava nousu on aluillaan, minä ostan taas isojen, vakaiden, pitkän linjan yhtiöiden osakkeita. Näin toimii pelimies.
Kommentit (55)
Joo omistan ja vituttaa... tyyliin sijoitin muutamalla tonnilla ja nyt ne on kymmenesosia. Ei auta kuin oottaa...
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 01:15"]
Hajautus on poikaa.
[/quote]
Ei se hajautus silloin mitään auta kun koko pörssi laskee. Ellet sitten tarkoita hajautuksella sijoitamista osakkeiden ohella esim. neukkukuutioihin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:54"]
Häh? Viime viikolla katsoin osakkeiden yhteisarvon eikä ollut muuttunut mihinkään suuntaan.
[/quote]
Se oli viime viikolla. Tänään on tänään.
Oma pieni salkuni on nousut/pysynyt tasasena ihan hyvin, taisin siis ajoittaa viime osto/myynin ihan hyvin. Nytkin on menossa ostoon parilla sadalla osakeita jotka kyllä tulevat nousemaan aika hyvin lähiaikoina.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 06:40"]
Oma pieni salkuni on nousut/pysynyt tasasena ihan hyvin, taisin siis ajoittaa viime osto/myynin ihan hyvin. Nytkin on menossa ostoon parilla sadalla osakeita jotka kyllä tulevat nousemaan aika hyvin lähiaikoina.
[/quote]
Niin se osakkeiden nousu on vähän kuin oma kulli eli sen taattuun nousun luottaa. Tai ainakin kovin toivoo.
Osakesalkku hieman yli 20 k€, ei juuri peloita, koska sijoitan pitkällä aikajänteellä. Ikää 28 vuotta, joten arvo ehtii vielä kasvaa ennen eläkeikää.
En omista pörssiosakkeita, olen sijoittanut asunto-osakkeisiin, joiden romahtamiseen en usko tällä seudulla missä asutaan. Kasvukeskus, jossa vuokra-asunnoista jatkuva pula. 6 asuntoa tällä hetkellä sijoituksena yhteisomistuksessa mieheni kanssa 50/50. Osa jo täysin velattomia. Lisää on suunnitelmissa ostaa, yksi ainakin vielä loppuvuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 00:24"]
Kolmisen viikkoa. Sen verranhan ne osakkeet maailman melkein kaikissa pörsseissä laskivat, ja torstaina lasku päättyi hirviömäiseen luhistumiseen. Sijoittajat panikoivat hullun lailla, koska ISIS, koska ebola ja koska Venäjä. Ja sitten pari muuta syytä vielä lisäksi. Osakkeita myytiin pois pää märkänä maailmanloppua peläten.
No minä sitten torstaina totesin, että jaaha, eiköhän tässä ole oston paikka. Ostin ns. pohjilta useita reilusti alle todellisen arvonsa romahtaneita firmoja, lähinnä ulkomailta, ja kas kas, perjantaina olikin sitten nousupäivä, kun sijoittajien kammopaniikki tasaantui!
Nettosin 50 000 euroa, koska myin torstaina ostamani osakkeet pois perjantaina loppuillasta. Ei paha, vai mitä?
Minulla on yksi sijoitussalkku, johon olen vuosien varrella kerännyt hyviä osakkeita, enkä ole koskenut siihen. Se ei hetkahda, se tuottaa hyvin. Toinen salkkuni puolestaan on juurikin varattu näitä paniikkimyyjiä varten, siellä on vaihtuvuus kova aina, kun tuulipukukansa myy hysteerisenä. :D
[/quote]
Nettosit 50 000? Pistitkö siis torstaina miljoonan pelirahan sisään? Keskiverrostihan kurssit nousi 3%, mut jos nyt olisit osunut vaikka niihin 5% nousijoihin pelkästään, niin sinun olisi tullut sijoittaa se 1 000 000 euroa saadaksesi 50 000 euron voiton.
Kaivetaanpa 3kk vanha ketju esiin. Kuka myi tuolloin lokakuussa paniikissa? 20% ollaan noustu niistä luvuista.
Minulla on vain Nokiaa keskihintaan 2.60€ joten saa aika pajon pudota, ennen kuin oon miinuksella
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 05:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 01:15"]
Hajautus on poikaa.
[/quote]
Ei se hajautus silloin mitään auta kun koko pörssi laskee. Ellet sitten tarkoita hajautuksella sijoitamista osakkeiden ohella esim. neukkukuutioihin.
[/quote]
Hajautus auttaa nimenomaan mainitun Talvivaaran tapaukseen tai vaikkapa jonkun tietyn maan talouden täydelliseen romahtamiseen. Se, että koko pörssi kokee nousuja ja laskuja on ihan normaalia eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään paniikkia, ellet ihan just näillä näppäimillä tarvitse sitä rahaa (ja jos noin niin olet kyllä valinnut väärän sijoitusinstrumentin riskinsietokykyysi nähden). Jos ei kestä pörssikurssien heilahtelua panikoimatta niin ei kannata sijoittaa. Menee kaikki tuotot kaupankäyntikuluihin ja tulee myytyä huonoissa paikoissa, jos jatkuvasti on reagoimassa.
Omistan osakkeita, mutta pörssien romahtamiset eivät vaikuta mihinkään. Oikeasti hyvin pieni osa osakeyhtiöistä on listautunut pörssiin, silti osakkeet voivat olla hyödyllisiä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 01:43"]
Ei pelota yhtään, kyllä näitä nousuja ja laskuja maailmaan mahtuu. Jos pieni pelko iskisikin, niin kylmiä hermoja vaan kehiin - kaikki mikä menee alas, tulee myös ylös!
[/quote]
Paitsi jos ko. yritys menee konkkaan.
Sijoitan vain sen verran, kun minulla on varaa hävitä ja vain yhtiöihin, jotka ovat hyviä osingonmaksajia. Tällä hetkellä salkku näyttää +4,76%, joten olen oikein tyytyväinen.