Älytöntä sitoutua, että kutsutaan töihin kun jossain pikkupuljussa tarvitaan.
Katsoin juuri telkkarissa kokoomuksen ja sdp:n väittelyä ja siinä oli videolla yrittäjä, jolla oli joku pieni vintage-kauppa. Se olisi halunnut jonkun työntekijän muutamaksi tunniksi viikossa, mutta oli katkera, kun sellaista ei ole kannattavaa palkata.
Kauheaa, jos joku joutuisi tuollaiseen työhön, että on sidottu siihen, että yrittäjä voi sitten tarpeen mukaan pyytää viikossa vaikka 8-20 tunniksi töihin ihan mielensä mukaan. Ihan vakavalla naamalla se pikkuyrittäjä olisi tällaisen orjan itselleen halunnut, mutta ei , kun on niin kamalan kallista. Maksaisi palkkaa kympin tunti ja hui kamala: se olisi lisäkuluineen jopa 17 euroa.
Kuka hullu tuollaiseen hanttihommaan haluaa????
(Ei kai vaan kokoomus kannata tällaista. Olen ollut aina kokoomuksen äänestäjä, kun olen arvoiltani konservatiivinen ja sukuni on aina äänestänyt sitä, mutta kokoomuksen ajamat arvot alkavat mietityttää. Sdp:tä en millään voisi kyllä äänestää sen liian liberaalien näkemysten vuoksi. Joku siltä väliltä täytynee löytää.)
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:42"]
Olen kolmekymppinen opiskelija, ja lähtisin riemusta kiljuen tuollaiseen työsuhteeseen kympin tuntipalkalla, varsinkin vintageliikkeeseen. Ymmärrän kyllä, ettei tuolla tavalla voi elättää itseään, mutta lisätuloksi se sopisi oikein hyvin.
[/quote]
Riemusta kiljuen? Jos kerran ymmärrät tämän lisätuloksi, milloin ajattelit tehdä sitä päätyötäsi? Ethän pystyisi sitoutumaan siihenkään, kun vintage-liikkeen pitäjä tarvitsisi sinut kuitenkin töihin milloin hänelle sattuu sopimaan.
Luulen, että aloittajan pointti oli nimenomaan tuo epävarmuus. Aikataulujaan tai palkkatuloaan ei myöskään koskaan voisi edes arvioida etukäteen, vaan sitä olisi täydellisesti toisen mielenliikkeiden sätkynukke. Kammottava ajatus.
Kuulostaa menneen maailman satamaduunarin elämälle, jossa käytiin toiveikkaina päivittäin kyselemässä, josko olisi hommaa tarjolla. Usein ei ollut, sitten kärsittiin nälkää ja jyrsittiin kyrsää. :-(
[/quote]
Kuten kirjoitin, niin olen opiskelija eli minulla ei ole mitään päätyötä. Ja nimenomaan opiskelujen oheen tuollainen työ sopisi paremmin kuin hyvin, lisätienestiksi.
No, eihän nuo kulut ole sitten paljon mitään, jos se tosiaan oli vain 10 / 14.
Juu, riistotyötä on.
Mullakin tämän tyyppinen työmahdollisuus tiedossa, enpä tiedä onko järkeä mennä, työnantaja saa vielä mun kaa työllistämistukea...kokemuksia?
Nollasopimuksissa on vielä sekin ongelma, että kun tarvittaessa kutsutaan töihin, niin siihen on vaikea alkaa sovitella toisenkaan työn vuoroja. Itse opiskellessani olin tällaisella sopimuksella, ja luennoilta joutui välillä olemaan pois, kun työvuoro osui huonoon aikaan. Jos taas työvuorosta kieltäytyi, niin saattoi mennä kuukausi, ettei töihin kutsuttu ollenkaan, vaikka yhtä aikaa työkavereille riitti vuoroja aiempaa enemmän eli ne työt teetettiin sitten heillä. (Meitä oli siellä useampi samanlaisella sopimuksella.)
Olisin silloin jo ottanut mieluummin tavallisen osa-aikaisen työn, jossa tunnit ja työajat tietäisi etukäteen, vaikka niitä tunteja olisikin sitten ollut vähemmän. Itse sain tuossa koko ajan opintotukea, eli ei tarvinnut pelätä täysin tulottomia kuukausia, töissä oli sellaisiakin, joille tuo epävarmuus oli pysyvä olotila.
No kuule ap, on olemassa muitakin ihmisiä kuin kokoomuslaisia, joille elämän pääsisältö on rahan kerääminen. Joitakin kun kiinnostaa rahaa enemmän vapaus ja mahdollisuus tehdä työtä muulloinkin kuin arkisin 8-16, sillä silloin siitä voi jopa nauttia eikä vain odottaa lomaa ja viikonloppuja. Sitä paitsi kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että kyllä, sellaisella työnteolla voi elää, ja elättää lapsensakin, kun siihen voi yhdistää monenlaisia töitä ja sen lisäksi voi saada soviteltua päivärahaa, asumistukea ja jopa toimeentulotukea.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:50"]
Opiskelijalle tuollainen ehkä vielä menee, jos opiskelija haluaa, mutta olisi kamalaa, jos ihan työkkäristä alettaisiin tuollaiseen pakottaa. Tuo on riistoa, jos tuo on ainoa työ muuten työttömälle.
[/quote]Onko tuossa riistäjinä ne asiakkaat, kun heitä ei tule niin paljoa, että yritys voisi palkata kokoaikaisen työntekijän?
Ei tuollainen heittopussina oleminen ole mitään vapautta, kun toinen päättää noiden työaikojen ajankohdat ja kestot. Tuosta on vapaus kaukana. Orja sinä siinä olet ja se toinen on orjan isäntä. Koiran asemassa: pitää tulla kutsusta ja saat sitten laihan luun palkaksi.
Ihan eri asia olisi sellainen työ, mitä voisi tehdä silloin, kun työntekijälle itselleen sopii. Se olisi sitä vapautta.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:49"]
Ei tuollainen heittopussina oleminen ole mitään vapautta, kun toinen päättää noiden työaikojen ajankohdat ja kestot. Tuosta on vapaus kaukana. Orja sinä siinä olet ja se toinen on orjan isäntä. Koiran asemassa: pitää tulla kutsusta ja saat sitten laihan luun palkaksi.
Ihan eri asia olisi sellainen työ, mitä voisi tehdä silloin, kun työntekijälle itselleen sopii. Se olisi sitä vapautta.
[/quote]Ryhdy yrittäjäksi :)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:05"]
Olen kolmekymppinen opiskelija, ja lähtisin riemusta kiljuen tuollaiseen työsuhteeseen kympin tuntipalkalla, varsinkin vintageliikkeeseen. Ymmärrän kyllä, ettei tuolla tavalla voi elättää itseään, mutta lisätuloksi se sopisi oikein hyvin.
[/quote]
Riemusta kiljuen? Jos kerran ymmärrät tämän lisätuloksi, milloin ajattelit tehdä sitä päätyötäsi? Ethän pystyisi sitoutumaan siihenkään, kun vintage-liikkeen pitäjä tarvitsisi sinut kuitenkin töihin milloin hänelle sattuu sopimaan.
Luulen, että aloittajan pointti oli nimenomaan tuo epävarmuus. Aikataulujaan tai palkkatuloaan ei myöskään koskaan voisi edes arvioida etukäteen, vaan sitä olisi täydellisesti toisen mielenliikkeiden sätkynukke. Kammottava ajatus.
Kuulostaa menneen maailman satamaduunarin elämälle, jossa käytiin toiveikkaina päivittäin kyselemässä, josko olisi hommaa tarjolla. Usein ei ollut, sitten kärsittiin nälkää ja jyrsittiin kyrsää. :-(
[/quote]
Kuten kirjoitin, niin olen opiskelija eli minulla ei ole mitään päätyötä. Ja nimenomaan opiskelujen oheen tuollainen työ sopisi paremmin kuin hyvin, lisätienestiksi.
[/quote]
Eli olisit valmis luopumaan mahdollisuudesta mennä luennolle/tenttiin jonakin päivänä, kun yllättäen tulisi kutsu liikkeeseen? Haluaisit myös kuukausittain arpoa opintotukesi kanssa, koska minimissään tunnit eivät riittäisi elämiseen (8 x 10 x 4 vkoa = 320 miinus verot), mutta jos tunteja tulisi enemmän, menettäisit opintotukesi ja uusintakäsittely voisi viedä kuukausia? Tokihan se olisi kivaa, jos ylimääräisen rahan saisi todella pitää, mutta opiskelijana tällainen "tulomahdollisuus" enemmän hankaloittaisi elämää.
Harmittaa sanoa näin, koska mielestäni ihmisiä tulisi kannustaa työntekoon. Kiitos kuitenkin maamme verotuksen + tiukkojen tulorajojen, ajatus on kaunis vain idealistin huuruisten silmälasien läpi katsottuna.
Ei tuo typerä sopimus olisi sen vintage-liikkeen asiakkaiden vika. Liike ei vaan kannata tarpeeksi hyvin, jotta voitaisiin kokopäiväinen vakituinen työntekijä palkata.
Syy on yrittäjässä. (Huono liikeidea, huono sijainti, huono markkinointi tms.) Täytyy tyytyä siihen, että ei ole parempaa putiikkia pystynyt pykäämään ja sitten ei vaan voi palkata kokopäiväistä työntekijää, kun ei ole onnistunut lisäämään myyntiä riittävästi.
Ihan ok. yritys yrittäjän omaksi työpaikaksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:43"]Sitä paitsi kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että kyllä, sellaisella työnteolla voi elää, ja elättää lapsensakin, kun siihen voi yhdistää monenlaisia töitä ja sen lisäksi voi saada soviteltua päivärahaa, asumistukea ja jopa toimeentulotukea.[/quote]
Mä voin oman kokemukseni perusteella sanoa, ettei tuollaiseen työhön välttämättä voi yhdistää monenlaisia töitä. Entisessä työpaikassa oli pakko ottaa ne vuorot mitä tarjottiin, jos halusi saada jatkossakin vuoroja. Työsuhteen alussa sovittiin suullisesti, paljonko tunteja suunnilleen tulee, mutta nollasopimuksella työnantaja pystyi halutessaan määräämään tekemään täyttä viikkoa ja joskus töitä ei ollut yhtään. Toisaalle ei voinut lupautua töihin, kun ei tiennyt, milloin on kiinni siinä ensimmäisessä paikassa. Mun elämän tarkoitus ei ole rikastua, ja epäsäännöllinen työaikakin on ok, mutta en todellakaan halua elättää lapsiani niin että koskaan ei tiedä, mistä ja paljonko seuraavassa kuussa tulee palkkaa vai pitääkö alkaa tehdä hakemusta sossuun. Jos pomo on hankala, niin tollasessa työssä ihmisellä ei ole minkäänlaista vapautta.
33 jatkaa. Haukuin liikaa yrittäjää. Kyllähän hänellä oli mukava yritys ja sille asiakkaita. Pitäsi kumminkin tyytyä tosiasioihin, että ei voi haikailla tuolla myyntimäärällä työntekijää. Hänet itsensä tietysti se liike työllistää mukavasti.
ap
Tyypillinen ammatinharjoittaja, työllistää itsensä ja elää vaatimattomasti hautaamispäiväänsä asti.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli olisit valmis luopumaan mahdollisuudesta mennä luennolle/tenttiin jonakin päivänä, kun yllättäen tulisi kutsu liikkeeseen? Haluaisit myös kuukausittain arpoa opintotukesi kanssa, koska minimissään tunnit eivät riittäisi elämiseen (8 x 10 x 4 vkoa = 320 miinus verot), mutta jos tunteja tulisi enemmän, menettäisit opintotukesi ja uusintakäsittely voisi viedä kuukausia? Tokihan se olisi kivaa, jos ylimääräisen rahan saisi todella pitää, mutta opiskelijana tällainen "tulomahdollisuus" enemmän hankaloittaisi elämää.
Harmittaa sanoa näin, koska mielestäni ihmisiä tulisi kannustaa työntekoon. Kiitos kuitenkin maamme verotuksen + tiukkojen tulorajojen, ajatus on kaunis vain idealistin huuruisten silmälasien läpi katsottuna.
[/quote]
ei se ihan noin toimi että opintotuen menettää heti jos tienaa vähän enemmän. Se raja, joka oli jotain 600e/kk en muista tarkkaa summaa, on siis vuositasolla ja tienestit tarkistetaan aina lukuvuoden päättyessä. Omia tuloja voi seurata ja sen mukaan voi olla nostamatta opintotukea vaikka jonain kuukausina, jolloin tuloraja nousee ja ei tarvii maksaa tukea takaisin vuoden lopussa.
opiskelijoille on ihan yleistä jättää joitain luentoja väliin ja työ on ihan hyvä syy siihen. Opiskelijalle tämmönen työ on ihan hyvä juttu.
En kyllä olisi voinut jättää mitään luentoja sivuun jonkun käpyisen työpaikan takia. Teknillisessä yliopistossa ainakin oli paljon luentoja, jotka olivat hyvin tärkeitä tenttiä varten.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Rautalangasta. Koska meinasit opiskella kun päivystät joka päivä 8-21 jos kutsutaan töihin.
Opiskelun pitäisi olla se päätyö.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:23"]
Se oli 10 € ja 14 € kuluineen! Tuo on tyypillinen Kokoomuksen ajama linja, palkat alas, ehdot nollaan ja vielä verotkin alas. Uskomatonta, että tällaista näytetään julkisesti teeveessä, huonoa malli nuorille! Hävetkää hallitus ja Kokoomus!
[/quote]
Minimipalkaksi 100 € / tunti, ammattiliitoille ja työntekijöille lisää oikeuksia, vähintään 200 lomapäivää vuodessa, veroprosentiksi 99!!!
[/quote]
Tätä minäkin suosittelen. Saa itse päättää työajoistaan ja palkastaan. Ja jos otat työntekijöitä, takaat heille vakituisen työsuhteen ja 8h työpäivän kunnon palkalla.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 00:28"]
[/quote]
Tätä minäkin suosittelen. Saa itse päättää työajoistaan ja palkastaan. Ja jos otat työntekijöitä, takaat heille vakituisen työsuhteen ja 8h työpäivän kunnon palkalla.
[/quote]
Mikseihän se yrittäjä saisi itse päättää omassa yrityksessään paljonko tunteja työntekijöillä teettää? Heillä kun on aina oikeus ottaa lopputili jos ei homma miellytä.
Riistoa on tuossa työn epämääräisyys. Ei tiedä, miten paljon tienaa ja se että tuossa ei tienaa tarpeeksi yhteensä kuukaudessa, vaikka on sitoutunut olemaan varalla. (Sivutoimisena ja opiskelijalle tai muille vapaaehtoisille on tietysti ok, mutta olisi riistoa pakottaa ihmisiä tuollaisiin työsuhteisiin tukien menettämisen uhalla.)
Itse haen kovasti kokopäivätyötä. Tuollaista en huolisi.