Rahat ei riitä kolmilapsisessa perheessä :/
Hei te muut kolmen lapset äidit, miten saatte rahat riittämään elämiseen? Vinkkejä kiitos, käykö 4-kymppinen tavara kaupaksi?
Perheen bruttotulot ovat noin 5500, netto noin 3800-3900 ja rahat ei kertakaikkiaan riitä enää. Tienataan molemmat palkansaajat karkeasti 2800 per nuppi. Kamalaa pihitystä koko ajan että selvitään. Onko teillä muilla paljon paremmat tulot vai onko vika meidän arjen valinnoissa? Nyt kun lapset koululaisia niin musta tuntuu että pakko alkaa miettimään vaihtoehtoisia lisätienistejä.. :/
Kommentit (178)
Ei meinaa rahat riittää sitten millään täälläkään! Myös kolme lasta. Ennen sai säästöön rahaa ja pystyi esim matkustamaan, nyt on joka kuukausi rahat loppu. Luottokorttikin jo lähes tapissa. . :(
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 18:54"]
Hei te muut kolmen lapset äidit, miten saatte rahat riittämään elämiseen? Vinkkejä kiitos, käykö 4-kymppinen tavara kaupaksi?
Perheen bruttotulot ovat noin 5500, netto noin 3800-3900 ja rahat ei kertakaikkiaan riitä enää. Tienataan molemmat palkansaajat karkeasti 2800 per nuppi. Kamalaa pihitystä koko ajan että selvitään. Onko teillä muilla paljon paremmat tulot vai onko vika meidän arjen valinnoissa? Nyt kun lapset koululaisia niin musta tuntuu että pakko alkaa miettimään vaihtoehtoisia lisätienistejä.. :/
[/quote]
Vika on rahankulutuksessasi eikä missään muussa asiassa
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:10"]
Totta. Ei tahdo meillkään rahat riittää. Kaikki on niin kallista. Teinien elättäminen on kallista. Koulukirjat ja koulumatkat maksaa. Vaatteita kuluu aivan eritavalla kuin muutama vuosi sitten. Kasvavat kohisten ja syövät paljon. Teini ikä on huono aika lopettaa lapsen harrastus vetoamalla rahaan. Talolainaa vielä kivasti jäljellä. Vakuutuksiakaan ei voi tai usakalla irtisanoa nyt. Yhtä kituuttamistahan tämä on. Niin nettotulot n 4000e/kk
[/quote]
Lapsen EI pidä saada kaikkea haluamaansa. Teidän tapauksessanne lapset näyttävät saavat kaiken mihin teillä vaan on varaa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:55"]Aivan järkyttävää jeesustelua ja mollaamista. Miksi aina pitää ryhtyä arvostelemaan jos joku yrittää vähän purkautua ja kertoa ongelmistaan. Mä en voi käsittää. Ihmisten ongelmat ovat erilaisia.
ymmärrän ihan täysin tämän tilanteen, on varmasti monen sattuman ja epäonnen summa että rahat ei riitä mihinkään vaikka tulot onkin hyvät. Mm. Pääkaupunkiseudulla elämä on järjettömän kallista, lasten on saatava harrastaa koska itse en haluaisi että hengaavat jossain kylillä kun ei ole muuta tekemistä ja auton pitää olla sellainen että sillä uskaltaa ajaa pitkiä työmatkoja, vakuutusten on oltava kunnossa jne.
vähän tsemppiä nyt porukat.
[/quote]
Ap:lle on annettu hyviä neuvoja mutta mikään ei kelpaa. Ei se yhdessä asian voivottelu paranna tilannetta yhtään enempää.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:04"]
Olisit mettinyt lisääntymisen määrää. Turha rutista kun paskat on housussa.
[/quote]
Juu oikeassa olet. En todellakaan tajunnut totuutta vielä pikkulapsiaikana. Kusessa ollaan nyt. Jotenkin kyllä tuntuu että tämä peruselämäkin on kallistunut (ruoka) aivan älyttömästi, vai oliko kuitenkin niin etten osannut aiemmin ajatella miten paljon viisihenkinen perhe kuluttaa..? Kertokaa, ahistaa.
ap
[/quote]
Jep, kyllä vaan niin on, että siinä missä ennen lapsia tehtiin paljon, niin tänä päivänä perusduunareilla ei ole varaa samanlaista katrasta elättää. Tai jos on, niin elämä ei ole niin helppoa, että kaikkeen on varaa.
Tästä syystä Suomessakin keskimääräinen lapsiluku on alle kahden.
[/quote]
Varaa kyllä on mutta kun vanhemmat ovat idiootteja. Jokainen lapsi Ei tarvitse omaa huonetta. He eivät tarvitse älypuhelimia tai tabletteja. Ne eivät tarvitsse merkkivaatteita eikä niiden täydy harrastaa kalliita harrastuksia.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:15"]
Lihapullia, nakkeja ja kalapuikkoja saa kyllä jo alle/vähän yli euron paketti joten niistä ei kyllä saa kalliita millään ilveellä!
[/quote]
Kyllä ne vaan tulee kalliiksi, koska se ruoka EI ole riittoisaa. Eli se yksi paketti menee perheellä vain yhteen ateriaan. Laskepa huviksesi. TIedän tämän, koska olen kotitalousopettaja toiselta ammatiltani...
[/quote]
No ei tule kalliiksi sittenkään. Lihapullat maksavat reilu 2 euroa kilo. Kalapuikot ja nakit kanssa. Saat 3 kiloa ruokaa 6-7 eurolla. Laita perunaa mukaan se ei maksa edes euroa kilolta.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:15"] Lihapullia, nakkeja ja kalapuikkoja saa kyllä jo alle/vähän yli euron paketti joten niistä ei kyllä saa kalliita millään ilveellä! [/quote] Kyllä ne vaan tulee kalliiksi, koska se ruoka EI ole riittoisaa. Eli se yksi paketti menee perheellä vain yhteen ateriaan. Laskepa huviksesi. TIedän tämän, koska olen kotitalousopettaja toiselta ammatiltani... [/quote] no ei kyllä siitä 400g jauhelistakaan kyllä 5henkeä syö kuin yhden aterian...ja sen hinnalla saa jo ainakin kolme pussia lihapullia!
[/quote]
Eikai kukaan syö pelkkää jauhelihaa tai lihapullia? Perunaa mukaan kaksi kiloa niin jo lähtee nälkä. Eikä maksa paljoa
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:54"] [quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:35"]-muuttotappioalueella ei niin vain myydä taloa ja muuteta halvempaan -pitkiä työmatkoja ei siis voi myöskään voi lyhentää eikä tuhatta kilometriä viikossa voi ajaa auton rutkulla (ja kun työpaikat ovat vielä 170km päässä toisistaan,on pakko olla kaksi autoa) -jos perheessä tarvitaan vaikkapa gluteenitonta tai maidotonta ruokaa niin näkyyhän se ruokalaskussa Ja todetaan vielä että jos lopetan einesten (lihapullat, kalapuikot,nakit...) ostamisen niin sitten ei voida syödä oikeastaan enää mitään! Eli oliko vielä hyviä säästövinkkejä? [/quote] Niin ne pitkät työmatkat tuli yllätyksenä just muuton jälkeen? [/quote] työmatkat olivat 10km kun talo ostettiin...uudet työt piti ottaa sieltä mistä sai kun vanhat loppuivat. Muita viisasteluja? [/quote] Okei, kuinka monta vuotta olette yrittäneet myydä sitä asuntoanne? Meillä meni kaksi ja puoli vuotta, mutta vihdoin saatiin asunto myytyä, ja muutettua lähemmäksi palveluita! Enää ei tarvita autoa, ja menot siten paljon pienentyneet. ELi olen itse omakohtaisesti käynyt tämän prosessin läpi, kun emme saaneet tarpeeksi läheltä kotia työpaikkoja, ja miehen työt loppuivat, niin pakko oli muuttaa ja laittaa talo myydyksi. Joten kysynkin, kuinka monta vuotta olette aktiivisesti myyneet? Oletteko itse esim. tehneet myynninedistämistä, (kuten me vähän pintaa rempattiin itse halvalla, jolloin se lisäsi talon kiinnostavuutta myynnillisesti)? [/quote] eli toisen pitäisi irtisanoa itsensä että toinen pääsisi lähemmäksi työpaikkaansa? Ja asumisen kulut nousisivat molemmissa suunnissa jos muuttaisi. Lisäksi vielä voisi käydä niin että velkaa jäisi vaikka saisi myytyä. Eli missäköhän se säästö taas tässäkin kohdassa oli...?
[/quote]
Miksi kummankin pitää muuttaa?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:54"] [quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:35"]-muuttotappioalueella ei niin vain myydä taloa ja muuteta halvempaan -pitkiä työmatkoja ei siis voi myöskään voi lyhentää eikä tuhatta kilometriä viikossa voi ajaa auton rutkulla (ja kun työpaikat ovat vielä 170km päässä toisistaan,on pakko olla kaksi autoa) -jos perheessä tarvitaan vaikkapa gluteenitonta tai maidotonta ruokaa niin näkyyhän se ruokalaskussa Ja todetaan vielä että jos lopetan einesten (lihapullat, kalapuikot,nakit...) ostamisen niin sitten ei voida syödä oikeastaan enää mitään! Eli oliko vielä hyviä säästövinkkejä? [/quote] Niin ne pitkät työmatkat tuli yllätyksenä just muuton jälkeen? [/quote] työmatkat olivat 10km kun talo ostettiin...uudet työt piti ottaa sieltä mistä sai kun vanhat loppuivat. Muita viisasteluja? [/quote] Okei, kuinka monta vuotta olette yrittäneet myydä sitä asuntoanne? Meillä meni kaksi ja puoli vuotta, mutta vihdoin saatiin asunto myytyä, ja muutettua lähemmäksi palveluita! Enää ei tarvita autoa, ja menot siten paljon pienentyneet. ELi olen itse omakohtaisesti käynyt tämän prosessin läpi, kun emme saaneet tarpeeksi läheltä kotia työpaikkoja, ja miehen työt loppuivat, niin pakko oli muuttaa ja laittaa talo myydyksi. Joten kysynkin, kuinka monta vuotta olette aktiivisesti myyneet? Oletteko itse esim. tehneet myynninedistämistä, (kuten me vähän pintaa rempattiin itse halvalla, jolloin se lisäsi talon kiinnostavuutta myynnillisesti)? [/quote] eli toisen pitäisi irtisanoa itsensä että toinen pääsisi lähemmäksi työpaikkaansa? Ja asumisen kulut nousisivat molemmissa suunnissa jos muuttaisi. Lisäksi vielä voisi käydä niin että velkaa jäisi vaikka saisi myytyä. Eli missäköhän se säästö taas tässäkin kohdassa oli...?
[/quote]
Miksi kummankin pitää muuttaa?
[/quote]
Kahden asunnon pito se vasta halpaa onkin, vai...?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:55"]
Aivan järkyttävää jeesustelua ja mollaamista. Miksi aina pitää ryhtyä arvostelemaan jos joku yrittää vähän purkautua ja kertoa ongelmistaan. Mä en voi käsittää. Ihmisten ongelmat ovat erilaisia.
ymmärrän ihan täysin tämän tilanteen, on varmasti monen sattuman ja epäonnen summa että rahat ei riitä mihinkään vaikka tulot onkin hyvät. Mm. Pääkaupunkiseudulla elämä on järjettömän kallista, lasten on saatava harrastaa koska itse en haluaisi että hengaavat jossain kylillä kun ei ole muuta tekemistä ja auton pitää olla sellainen että sillä uskaltaa ajaa pitkiä työmatkoja, vakuutusten on oltava kunnossa jne.
[/quote]
Älä selitä. Sitten on turha valittaa jos ei ole rahaa. Jos tuhlaa ei ole oikeutta tulla valittamaan
Meillä kuusihenkisessä perheessä kaikki tulot yhteensä noin 2400 euroa. Mukana lapsilisät. Ei sossurahoja. Kolmivuoroduunia ja kht koska toisella ei nyt töitä. Ei pärjätä mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:44"]Asumiseen n 1400 / kk
Ruokaan n 800-1000 € / kk
Autolaina 280 € / kk
Vakuutukset n 250 € / kk (en ole ihan varma tästä, mies hoitaa nämä)
Bensa 200 - 250 € / kk
Koiran ruoka n 80 € / kk
Keittiöremonttivelka 250 € / kk
Putkiremonttivelka 250 € / kk
Lasten harrastukset 120 € / kk
..tuossa nyt suurin piirtein noita kiinteitä kuluja.. noihin riittää rahat mutta kaikki tämän päälle tuleva on "katastrofi" -tai ainakin migreenin paikka. Jos tarvitsee ostaa vaatetta, kenkää, lääkkeitä, parturikäyntiä, synttärin järjestämistä tms niin heti on tili tyhjä. Käytännössä näin tapahtuu joka kuukausi, aina vain jollain lapsella on jonkun asian tarve.
ap
[/quote]
Mitä kaikkia vakuutuksia teillä oikein on?
No mulla menee 1600e/kk pelkkiin omiin menoihini, että ymmärrän tuskasi. Rahat aina finaalissa. Ruoassa vois pihistellä, ehkä tekin pystyisitte siinä säästämään? Heitättekö paljon roskiin? Lehtitilaukset myös helppo säästökohde.
Eikö niitä säästövinkkejä voi antaa ilman haukkuja?
Mietin vaan kun meillä on pärjättävä n. 1700 eur nettona. Perheessä 2 aikuista+3 lasta iältään 13, 15 ja 16v. Tuo viimeinen aloitti lukiossa nyt syksyllä ja paljon menee kirjojen hankintaan, vaikka käytetyt ostetaan. Vuokrasta Kela maksaa 270 ja meidän osuus on 650. Erikseen on maksettava vesi. Puhelinlaskuihin n. 130 kk. Pojan futismaksuun 120/kk. Matkalippuihin menee kk 126. Sitten vielä on maksettava netti ja sähkö. Vaatteet ostan kirppareista ja alennuksista. Lapsille ei anneta viikkorahaa. Ei leffaan, ei Lintsille, eikä mihinkään jossa pitää maksaa lippua. Tekee kipeä kyllä, että lapset kasvaa puitteissa. Kotimaahan 14 vuoteen ei käyty. Eli, tultiin Suomeen eikä lähdetty enää käymään. Vanhin poikamme nyt 24v. On joutunut keskeyttämään lukion, koska ei silloinkaan ollut varaa kirjoihin.
En jaksa enää mihinkään. Työpaikassani kiusataan minua. Tekisi mieli palata kotimaahan...
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:55"]Aivan järkyttävää jeesustelua ja mollaamista. Miksi aina pitää ryhtyä arvostelemaan jos joku yrittää vähän purkautua ja kertoa ongelmistaan. Mä en voi käsittää. Ihmisten ongelmat ovat erilaisia.
[/quote]
Ap:lle on annettu hyviä neuvoja mutta mikään ei kelpaa. Ei se yhdessä asian voivottelu paranna tilannetta yhtään enempää.
[/quote]
En käsitä mistä viestistä saitte käsityksen että "mikään ei kelpaa". Olen merkinnyt kirjoittamani viestit (ap). Kiitän vinkeistä, kuten sanottu, ruokakauppaostoksia on jo karsittu. Pahaa tekee karsia lisää kun miettii lasten parasta. Mainittu 80 € / vko on kyllä aika tiukka. Sillä ei sitten astianpesukoneainetta tai vessapaperia paljon ostella..
Ap
Mulla ei oo lapsia ja pärjään noin 2000€/kk heittämällä!
Asunto: 700€
Autolaina: 150€
Sähkö, puheli yms laskut: noin 100€
Bensa ja ruoka: 600€
Vakuutukset: 145€
Mut jos tosta pitäis vielä lapsi elättää niin tiukkaa vois tehdä..
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:01"]
Vähän sama ongelma on. Kolme lasta, nettotulot lapsilisien kanssa neljän tonnin paikkeilla. Ja ainaista pihistelyä. Tosin tiedän meillä syyn joka on miehen konkurssivelat. Paska juttu, mutta minkäs teet :(
Pelottaa ajatus työttömyydestä, toistaiseksi molemmilla on hyvä ja vakaa työpaikka.
[/quote]
Miksi te tätä alapeukutatte? Hitto, me sentään maksamme velkamme itse, joku paskiainen maksattaisi velkansa yhteiskunnalla, sekin on mahdollista ja meillä edessä jo työttömyys tulee. Joudumme ulosottoon ja kun ei ole mitään mistä ottaa, saa velkojat jäädä nuolemaan näppejään. Näin kulkaa moni konkurssin tehnyt tekee koska velkataakka on liian suuri. Me EDES yritämme maksaa itse pois.
5.
[/quote]
Meillä on nettotulot samat kuin teillä, kaksi lasta (kolmas harkinnassa) ja velkaa vähän: asuntolainaa jäljellä n. 75 000€ (4h, 2x kylppäri, sauna yms 115m2), autosta (vm 2011) on jäljellä velkaa muutama tuhat. Ei muita lainoja, ei kulutusluottoja. Ruoka mitä syömme on terveellistä. Lapset päiväkodissa 15/kk, maksu 380€.
Ei meillä ole ollenkaan tiukkaa, valintojahan nämä :)
Ei ruokaan pitäisi noin paljon mennä kun lapset syövät koulussa arkisin. Mitä mies syö töissä? Entä sinä ap silloin kun et syö puuroa? Söin itse ennen aina ravintolalounaan mutta luovuin siitä kun laskin paljonko säästän ottamalla eväät. Säästöä tuli lähes 150€/kk. Ja ihan yhtä hyvää ruokaa saan silti syödä.
Herranjessus miten törkeää kommentointia aloittajalle!!!!! Kaikki ongelmat johtuvat siitä, että rahan arvo on laskenut parinkymmenen vuoden aikana aivan hirveän paljon!!!
Ennen samalla rahalla sai puolet enemmän kuin nyt.
Mitä varten te kritiikin esittäjät puolustelette sitä, että nykypäivänä kaupasta ei pysty normaalituloilla ostamaan muuta kuin tyyliin kaalia ja perunoita?? Eihän se meidän kuluttajien vika ole, vaan vika on kyllä aivan jossain muualla. Lidliäkin pidetään halpana kauppana (jota se toki Suomen mittakaavassa onkin) mutta juurihan ilmestyi vertailu, jonka mukaan Suomen Lidlissä on todella paljon kalliimmat hinnat kuin Saksan Lidlissä... Ym, ym.
Kyllä minun mielestäni joku asia on pahasti pielessä silloin, jos on kovalla työllä ja vaivalla opiskellut itselleen ammatin ja tekee joka päivä todella kovasti töitä, eikä palkakseen saa kuin laskujen jälkeen tyhjyyttään ammottavan pankkitilin ja ahdistuksen!!!
Kyllä se vain niin on, että Suomi on maailman kallein maa, kun suhteutetaan ihmisten ostovoima hintoihin!!!
Sympatiani ovat todella aloittajan puolella! Meilläkin on 2 pientä lasta ja kun palkoista on maksetttu asuntolaina, sähkö, vesi, vakuutukset, 2 auton bensat (työmatkojen takia) pakolliset lasten vaatteet, tarvikkeet ja RUOKA, niin puilla paljailla ollaan, vaikka me molemmat olemme muka ihan ok-palkkaisissa ammateissa...
On tämä jostain niin syvältä :(