Rahat ei riitä kolmilapsisessa perheessä :/
Hei te muut kolmen lapset äidit, miten saatte rahat riittämään elämiseen? Vinkkejä kiitos, käykö 4-kymppinen tavara kaupaksi?
Perheen bruttotulot ovat noin 5500, netto noin 3800-3900 ja rahat ei kertakaikkiaan riitä enää. Tienataan molemmat palkansaajat karkeasti 2800 per nuppi. Kamalaa pihitystä koko ajan että selvitään. Onko teillä muilla paljon paremmat tulot vai onko vika meidän arjen valinnoissa? Nyt kun lapset koululaisia niin musta tuntuu että pakko alkaa miettimään vaihtoehtoisia lisätienistejä.. :/
Kommentit (178)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:46"]
Mä elätän 5 ihmistä,mies tuloton.,palkkaa tulee näppyyn 1000-1500 riippuen vuodenajasta. Hyvin pärjätään,jää rahaa säästöönkin.
[/quote]
Joopa joo. Miksi tälläisiä yläpeutetaan?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:13"]
Teillä menee ruokaan paljon. Meidän 3 hengen teiniperheessä 300 riitää hyvin ruokaan (sis kissat), eikä edes käydä Lidlissä joka tiputtaisi edelleen. Asumiseen tuo sama 900. Teillä menee vielä lisäksi melkein tonni muihin velkoihin, joita ei pitäisi ottaa tuossa tilanteessa. Nostaa asumiskulut liian suuriksi. Voisiko noiden laina-aikoja pidentää ja kuukausimaksuja pienentää.
[/quote]
Joko teillä ei syödä paljoa tai sitten syödään epäterveellistä.
Sama vika meillä, mutta noin alas en vajoa mitä ap miettii. Meidän netto n. 7000/kk (vaihtelee koska minulla bonussidonnainen palkkaus ja miehellä vuorotyö) . Rahat ei riitä silti mihinkään! Ei törsätä mihinkään ylimääräiseen, autoihin ja asumiseen menee toki rahaa mutta kyse on kuitenkin täysin keskiluokkaisista ratkaisuista. Mediaanitulojen perusteella olemme on tuloksia, mutta tunnemme itsemme köyhiksi. Asuminen ja ruoka on aivan liian kallista Suomessa.
Siis keskituloisia, emme toki tuloksia :). Perhanan autocorrection :)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:59"]Kaksi lasta on aika eri kuin kolme lasta, mitä kuluihin tulee. Tiedän, koska minullakin joskus ollut "vain" kaksi lasta. Teinien "maksoinitsepuolet"-tarinat ei tässä nyt kovin lämmitä ---
[/quote]
no ehän mää nii väittänykkään t. teini jolle on opetettu muutakin ku valittamista
Meidän bruttotulot on yhteensä 8000e, mutta olemme todenneet ettei meillä ole pitkällä tähtäimellä varaa siihen kolmanteen lapseen. Asumiskustannukset ovat niin järkyttävät Helsingissä. Kauempanakin olemme asuneet, mutta se vaati kaksi autoa ja pitkät työmatkat, ei ollut sen arvoista.
Vaikka meillä on periaatteessa kait ihan hyvät tulot, niin verotus ja asuminen vie suurimman osan palkoista. Tulemme molemmat lisäksi "köyhistä" perheistä, vanhemmilla ei ole omistusasuntoja saati mökkejä. Tämän sanon sen takia, että jos haluaisimme viettää esim. juhannuksen mökillä tai kyläillä mummilatyylisesti maalla, siis peruskeskiluokkaista suomalaista elämää, niin meidän olisi vuokrattava mökki (satasia). Ihan kaikki perusjutut maksaa aina satasia meille. Siinä se kolmas lapsi todella jo tuntuisi taloudellisesti.
Itsestään se kiinni on miten tahansa käyttää. Noilla tuloilla meillä oltas jo rikkaita. Tällähetkellä se noin 3000€ riittää elättään 8 hengen perheen ja lapsillakin on omat älypuhelimet
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:35"]-muuttotappioalueella ei niin vain myydä taloa ja muuteta halvempaan -pitkiä työmatkoja ei siis voi myöskään voi lyhentää eikä tuhatta kilometriä viikossa voi ajaa auton rutkulla (ja kun työpaikat ovat vielä 170km päässä toisistaan,on pakko olla kaksi autoa) -jos perheessä tarvitaan vaikkapa gluteenitonta tai maidotonta ruokaa niin näkyyhän se ruokalaskussa Ja todetaan vielä että jos lopetan einesten (lihapullat, kalapuikot,nakit...) ostamisen niin sitten ei voida syödä oikeastaan enää mitään! Eli oliko vielä hyviä säästövinkkejä? [/quote] Niin ne pitkät työmatkat tuli yllätyksenä just muuton jälkeen? [/quote] työmatkat olivat 10km kun talo ostettiin...uudet työt piti ottaa sieltä mistä sai kun vanhat loppuivat. Muita viisasteluja?
[/quote]
Okei, kuinka monta vuotta olette yrittäneet myydä sitä asuntoanne? Meillä meni kaksi ja puoli vuotta, mutta vihdoin saatiin asunto myytyä, ja muutettua lähemmäksi palveluita! Enää ei tarvita autoa, ja menot siten paljon pienentyneet. ELi olen itse omakohtaisesti käynyt tämän prosessin läpi, kun emme saaneet tarpeeksi läheltä kotia työpaikkoja, ja miehen työt loppuivat, niin pakko oli muuttaa ja laittaa talo myydyksi. Joten kysynkin, kuinka monta vuotta olette aktiivisesti myyneet? Oletteko itse esim. tehneet myynninedistämistä, (kuten me vähän pintaa rempattiin itse halvalla, jolloin se lisäsi talon kiinnostavuutta myynnillisesti)?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:15"]
Lihapullia, nakkeja ja kalapuikkoja saa kyllä jo alle/vähän yli euron paketti joten niistä ei kyllä saa kalliita millään ilveellä!
[/quote]
Kyllä ne vaan tulee kalliiksi, koska se ruoka EI ole riittoisaa. Eli se yksi paketti menee perheellä vain yhteen ateriaan. Laskepa huviksesi. TIedän tämän, koska olen kotitalousopettaja toiselta ammatiltani...
Vai että autolainaa, remonttilainaa, kalliit vakuutukset? Nyt järki käteen hyvä ihminen. Koska asumme Suomessa emmekä Yhdysvalloissa, kaikki vakuutukset voi täysin hyvin irtisanoa (paitsi kotivakuutusta ei kannata, mutta se ei ole monta sataa vuositasollakaan). Lainalla hankitun auton voi myydä ja vaihtaa sellaiseen, johon on oikeasti varaa ILMAN lainaa. Ja seuraavan kerran kun tekee mieli remontoida, säästää ne rahat etukäteen ja aloittaa vasta sitten. Niin me muutkin teemme.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:34"]
Vai että autolainaa, remonttilainaa, kalliit vakuutukset? Nyt järki käteen hyvä ihminen. Koska asumme Suomessa emmekä Yhdysvalloissa, kaikki vakuutukset voi täysin hyvin irtisanoa (paitsi kotivakuutusta ei kannata, mutta se ei ole monta sataa vuositasollakaan). Lainalla hankitun auton voi myydä ja vaihtaa sellaiseen, johon on oikeasti varaa ILMAN lainaa. Ja seuraavan kerran kun tekee mieli remontoida, säästää ne rahat etukäteen ja aloittaa vasta sitten. Niin me muutkin teemme.
[/quote]
Yhyy. Mutta kun AP ei HALUA. 1)Ei halua tehdä edullisia ruokia (haluavat syödä eineksiä, koska itse pääse silloin helpommalla), ja 2)asuntoa eivät halua myydä (kun sitä ei kumminkaan saa myydyksi, tämän tietävät jo ilman kokeilemattakin, koska oikeasti eivät halua myydä vaan asua nykyisessä, ylikallissa asunnossa)3) eivät halua vaihtaa autoaan kalliista halvempaan joten joutuvat maksamaan sitä autolainaa
Joten kunnon AV-mammana, AP tulee tänne AV:lle itkemään elämän vääryyksiä, eli heidän rahapulaansa. Itse ei halua muuttaa elämässään mitään mikä oikeasti poistaisi tämän rahattomuusongelman, vaan se on yhteiskunnan, ja työnantajien vika, että rahat eivät riitä!! Myöskään ei saa mainita, että kouluttautumalla fiksusti, saa hyväpalkkaista duunia ja rahaa on siihen elämisen tasoon, mihin AP:lla ei nyt ole oikeasti rahaa; eli kalliseen asumiseen, ja kalliiseen autoon, ja kalliiseen ruokalaskuun... Säälikäämme yhdessä AP:n kokemaa suurta elämänvääryyttä!! *Nyyhkis*.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:34"]
[/quote]
Yhyy. Mutta kun AP ei HALUA. 1)Ei halua tehdä edullisia ruokia (haluavat syödä eineksiä, koska itse pääse silloin helpommalla), ja 2)asuntoa eivät halua myydä (kun sitä ei kumminkaan saa myydyksi, tämän tietävät jo ilman kokeilemattakin, koska oikeasti eivät halua myydä vaan asua nykyisessä, ylikallissa asunnossa)3) eivät halua vaihtaa autoaan kalliista halvempaan joten joutuvat maksamaan sitä autolainaa
Joten kunnon AV-mammana, AP tulee tänne AV:lle itkemään elämän vääryyksiä, eli heidän rahapulaansa. Itse ei halua muuttaa elämässään mitään mikä oikeasti poistaisi tämän rahattomuusongelman, vaan se on yhteiskunnan, ja työnantajien vika, että rahat eivät riitä!! Myöskään ei saa mainita, että kouluttautumalla fiksusti, saa hyväpalkkaista duunia ja rahaa on siihen elämisen tasoon, mihin AP:lla ei nyt ole oikeasti rahaa; eli kalliseen asumiseen, ja kalliiseen autoon, ja kalliiseen ruokalaskuun... Säälikäämme yhdessä AP:n kokemaa suurta elämänvääryyttä!! *Nyyhkis*.
[/quote]
Noin just käy kun pitää esittää rikkaampaa kun onkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:15"]
Lihapullia, nakkeja ja kalapuikkoja saa kyllä jo alle/vähän yli euron paketti joten niistä ei kyllä saa kalliita millään ilveellä!
[/quote]
Kyllä ne vaan tulee kalliiksi, koska se ruoka EI ole riittoisaa. Eli se yksi paketti menee perheellä vain yhteen ateriaan. Laskepa huviksesi. TIedän tämän, koska olen kotitalousopettaja toiselta ammatiltani...
[/quote] no ei kyllä siitä 400g jauhelistakaan kyllä 5henkeä syö kuin yhden aterian...ja sen hinnalla saa jo ainakin kolme pussia lihapullia!
Siis harrastaako teillä kaikki teinit jotain tajuttoman kallista jääkiekkoa tai vastaavaa jos nuo tulot eivät riitä?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote] no ei kyllä siitä 400g jauhelistakaan kyllä 5henkeä syö kuin yhden aterian...ja sen hinnalla saa jo ainakin kolme pussia lihapullia!
[/quote]
Ja kaikenmaailman lisäaineet ja muut sotkut. Ei niissä kyllä mitään lihaa ole. 400g jauhelihaa jatkettuna soijarouheella pyörittelee jokusen lihapullan itsekin.
Joo, ihan samaa mieltä edellisten kanssa. Mitä ihmettä ap tulee valittamaan, että ei suostu luopumaan tuoremehusta ja hedelmistä, kun salaattia ei edes ole varaa ostaa. En tajua. Kuten joku sanoi, tuoremehut ovat silkkaa herkkua, eli ne eivät ole ravinnollisesti lainkaan kiinnostavia, päinvastoin. Salaatteja tosiaan voi tehdä halvalla ilman sitä vihreää salaattia. Oletteko koskaan syöneet esim. porkkanaraastetta? Ja mikä ihme siinä on, että Suomessa pitää syödä banaaneja ympäri vuoden? Ostakaa iso pakastin tai kuivuri ja käykää kesällä marjassa! Kuulostaa ehkä kliseeltä, mutta Suomen metsät on oikeasti täynnä marjoja, jotka on paljon, paljon terveellisempiä kuin nuo hedelmät, ja joita voi poimia ihan ilmaiseksi! Aikaahan siinä menee, mutta se voi oikeasti olla todella kivaa. Ja ne välipalat voi leipoa itse.
Ylipäätään Suomessa ihmiset ovat sikäli vieraantuneet luonnosta, etteivät edes tajua enää, että hedelmillä ja vihanneksilla on sesonkiaikansa, jolloin ne ovat kohtuuhintaisia. Ei samoja asioita kuulu syödä vuotta läpeensä. Ongelma on, että kun niitä marketin hyllyille roudataan kuukausi toisensa jälkeen, kukaan ei enää kiinnitä huomiota siihen, onko niiden aika nyt vai puoli vuotta sitten ja onko hinta kohdallaan. Asiakasta kiinnostaa vaan se, onko paprikaa saatavilla silloin, kun sitä tekee mieli.
Oikeasti ap, elämä on ehkä kallista, mutta sinulla on kuitenkin varaa tehdä siitä kalliimpaa kuin se onkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:35"]-muuttotappioalueella ei niin vain myydä taloa ja muuteta halvempaan -pitkiä työmatkoja ei siis voi myöskään voi lyhentää eikä tuhatta kilometriä viikossa voi ajaa auton rutkulla (ja kun työpaikat ovat vielä 170km päässä toisistaan,on pakko olla kaksi autoa) -jos perheessä tarvitaan vaikkapa gluteenitonta tai maidotonta ruokaa niin näkyyhän se ruokalaskussa Ja todetaan vielä että jos lopetan einesten (lihapullat, kalapuikot,nakit...) ostamisen niin sitten ei voida syödä oikeastaan enää mitään! Eli oliko vielä hyviä säästövinkkejä? [/quote] Niin ne pitkät työmatkat tuli yllätyksenä just muuton jälkeen? [/quote] työmatkat olivat 10km kun talo ostettiin...uudet työt piti ottaa sieltä mistä sai kun vanhat loppuivat. Muita viisasteluja?
[/quote]
Okei, kuinka monta vuotta olette yrittäneet myydä sitä asuntoanne? Meillä meni kaksi ja puoli vuotta, mutta vihdoin saatiin asunto myytyä, ja muutettua lähemmäksi palveluita! Enää ei tarvita autoa, ja menot siten paljon pienentyneet. ELi olen itse omakohtaisesti käynyt tämän prosessin läpi, kun emme saaneet tarpeeksi läheltä kotia työpaikkoja, ja miehen työt loppuivat, niin pakko oli muuttaa ja laittaa talo myydyksi. Joten kysynkin, kuinka monta vuotta olette aktiivisesti myyneet? Oletteko itse esim. tehneet myynninedistämistä, (kuten me vähän pintaa rempattiin itse halvalla, jolloin se lisäsi talon kiinnostavuutta myynnillisesti)?
[/quote] eli toisen pitäisi irtisanoa itsensä että toinen pääsisi lähemmäksi työpaikkaansa? Ja asumisen kulut nousisivat molemmissa suunnissa jos muuttaisi. Lisäksi vielä voisi käydä niin että velkaa jäisi vaikka saisi myytyä. Eli missäköhän se säästö taas tässäkin kohdassa oli...?
Aivan järkyttävää jeesustelua ja mollaamista. Miksi aina pitää ryhtyä arvostelemaan jos joku yrittää vähän purkautua ja kertoa ongelmistaan. Mä en voi käsittää. Ihmisten ongelmat ovat erilaisia.
ymmärrän ihan täysin tämän tilanteen, on varmasti monen sattuman ja epäonnen summa että rahat ei riitä mihinkään vaikka tulot onkin hyvät. Mm. Pääkaupunkiseudulla elämä on järjettömän kallista, lasten on saatava harrastaa koska itse en haluaisi että hengaavat jossain kylillä kun ei ole muuta tekemistä ja auton pitää olla sellainen että sillä uskaltaa ajaa pitkiä työmatkoja, vakuutusten on oltava kunnossa jne.
vähän tsemppiä nyt porukat.
No ei ne banaanit nyt niin paljoa maksa että niitten syömistä tässä pitäis arvostella. 1,29 euroa kg taitaa olla meidän Prismassa aina Rainbow-banaanit. Ei ne banaanit ap:n perheessä se suurin ongelma ole, kyllä siinä jonkun verran saa muutakin ostaa että saa tonnin ruokakauppaan kulumaan kuukaudessa. Meillä syödään peruskotiruokaa, välipaloiksi jugurttia, myös sitä banaania jne. eikä mene kuin maks 500 e kuussa. Mutta ei kyllä ikinä ostella mitään Profeel-rahkoja tms. jotka maksaa lähemmäs 2 e kpl, ei myöskään tuoremehuja tai ylipäänsä mitään mehuja ikinä. Ihan perusmeiningillä mennään ja näin jää rahaa muuhunkin kivaan. Parin sadankin euron vähennys ruokakuluissa olis jo aika iso säästö ap:n perheessä ja helposti toteutettavissa, näin sain vuodessa jo useamman tonnin säästöön. Vaikka toki riippuu aika paljon ruokatottumuksistakin, jollekin joku kasvissosekeitto vois olla kauhistus, itselleni se on suurta herkkua ja sitten taas monet lihat (vaikkapa broileri) on mun mielestä pahaa, ostan sitä vain lasten mieliksi joskus. Itse en myöskään välitä vaaleasta leivästä (pahaa ja kallista), meillä syödään ruisleipää joka on paljon täyttävämpää ja halvempaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:20"] En kyllä tajua siltikään, miten ihmeessä saatte noin paljon rahaa ruokaan tuhlattua. Ostatteko paljon ylimääräistä, ns herkkua; mysliä, jugurttua, mehuja, limsaa, karkkia, sipsiä, pullaa jne? Eineksiä tai puolieineksiä? Pakastepitsoja, valmisaterioita? Koska ainoa keino saada ruokakulut mahdollisimman pieneiksi, on jättää kaikki ylimääräinen turha ostamatta, ja ostaa vain raaka-aineita, ei eineksiä! Teet siis itse esim. perunoista/makaronista/riisistä ja jauhelihasta/tarjouskalasta ym. ruuan! Alusta loppuunsaakka itse. Ei osteta siis mitään valmisperunamuusijauhetta, pakastevalkosipuliperunoita, kananugetteja jne. Vaan tehdään ruoka alusta alkaen itse, ja vieläpä perushalvoista raaka-aineista, ei mitään kallista lihaa/kalaa... Ja tehdään niistä halvoista raaka-aineista riittoisia ruokia, kuten keittoruuat, kastikeruuat, pataruuat, ja sinne laitetaan ruokaan kauden juureksia ja vihanneksia ym. halvempaa materiaalia (esim. sipuli, porkkana, nauris, selleri>siis keittojuurestyyliin). Isosta kattilallisesta kalakeittoa (sei), makkarakeittoa, jauhelihakeittoa, nakkikeittoa, lihakeittoa, kaalikeittoa riittää isolle perheellee pariksi-kolmeksi päiväksi! Ja lautaselliselle tulee aika vähän hintaa, eikä tarvitse joka päivä illat pyhittää sille ruuanlaitolle. Riittää että tekee pari-kolme kertaa viikossa safkaa, ja niistäkin kannattaa ajoittaa ne kerrat vaikka perjantai-illalle, sunnuntai-illalle. Niin ei tarvitse sitten keskellä viikkoa kuin kerran tehdä ruokaa. Jättäisin myös kaikki maksulliset harrastukset pois, lehdet ja sanomalehdet pois, maksulliset tv-kanavat pois, itselle ja lapsille vaatteet kirppikseltä (saa hyväkuntoisia ja muodikkaita, miksi kaiken pitäisi olla uutta?) Vaihtaisin myös asunnon halvempaan, jos kerran perse ei kertakaikkiaan kestä! Tai vaihtoehto on ottaa toinen työ, eli jompikumpi vanhemmista alkaa tehdä lisätyötä! [/quote] Minusta ap:n valituksen pointti (ja tämä tietysti on omaa tulkintaani) on lähinnä se, että kaksi keskituloista ei kykene elättämään nykyään melko standardikokoista perhettä siten, ettei tarvitsisi pihistellä kaikesta. Jos ajatellaan, että ap:n ja miehensä tulot ovat melko vakiot eli isoja ylennyksiä ei olisi odotettavissa, niin minkälaista elämää he viettäisivät seuraavat 10 vuotta pihistellen tv:stä, sanomalehdistä, ruoasta ja vaatteista? Olisiko se tyydyttävää keskiluokkaista elämää? Tottakai jokaisen pitää elää tulojensa mukaan (tämä on edelleenkin suosikkilauseeni) mutta jotainhan on oikeasti pielessä, jos keskiluokkainen, viisihenkinen perhe elää alle 100 neliön asunnossa, ei kykene tarjoamaan lapsilleen harrastuksia, ei pysty ostamaan ruokaa ilman tarjouslaskelmia ja tiukkoja sääntöjä esim. hedelmien ja vihannesten suhteen, ei pysty tilaamaan lehtiä eikä esim. käymään kerran kahdessa vuodessa matkalla. Tottakai ap:n perhe voisi pihistellä ruoasta ja niin kuin ap kirjoittikin, pihisteleekin. Ja varmasti voi miettiä, pitäisikö asunto vaihtaa ja auto myydä. Mutta normaalin keskiluokkaisen perheen pitäisi kyllä pystyä tekemään keittiöremppaa ja maksamaan autovelkaa ilman että ollaan katastrofissa. Tässä yhteiskunnassa on helpompaa olla tuloton tai pienituloinen kuin keskiluokkainen. Jokainen keskituloinen ajattelee, että pystyy elättämään perheen ja ostamaan asunnon ja auton eikä tee edes tiukkaakaan. Ongelmana onkin se, että keskituloinen ei pysty enää elämään keskiluokkaista elämää vaan itse asiassa ostovoima on niin heikko, että kyse on oikeasti köyhästä. On surullista, että tekee töitä ja saa kohtuullista palkkaa mutta elintason puolesta eletään tiukasti. Ap, suosittelen seuraavaa kulujen suhteen. Pidätte kiinteät kulut samoina, jos niitä ei voi järkevällä tavalla pienentää. Jossain vaiheessahan se autovelka ja keittiöremppa on maksettu, mutta jos siihen menee vuosia, voisi olla hyvä pienentää molempia lyhennyksiä esim. 50 eurolla, jos mahdollista. Ruokakulut jaat osiin. Jokaiselle viikolle saat käyttää 150 euroa ruokaan niin, että teet isot ostokset esim. lauantaina tai sunnuntaina (max 100 euroa) niin, että jokaiselle päivälle on suunniteltu ruoka ja täydennysostoksiin jää tuo 50 euroa (maito, tuore leipä, tuoreet vihannekset ja hedelmät), jonka käytät vasta loppuviikosta, aikaisintaan keskiviikkona. Näin ruokakulunne ovat 600 euroa. 50 euroa jää vessapaperiin, pyykinpesuaineeseen, hygieniatarvikkeisiin ja 50 euroa varalla, jos tulee vieraita tai muita yllättäviä ruokaan liittyviä kuluja. Yhteensä siis on käytetty 700 euroa. Jäljelle jää vaatteisiin ja lasten varusteisiin 100-300 euroa (arvioit siis ruokakulusi 800-1000 euron välille). Jos siis käytettävissä on 300 euroa, niin 200 euroa ehdottomasti säästötilille ja 100 euroa varattuna vaatteisiin ja kenkiin joka kuukausi. Eihän se ole paljon, mutta kun kerrytätte vähän säästötiliä (esim. puolessa vuodessa siellä on jo 1200 euroa), niin voitte uudistaa jokaisen perheenjäsenen vaatteita kerralla niin, ettei tule ihan akuuttia tarvetta heti seuraavina kuukausina, säästötilille pitää silti jättää aina noin 500 euroa esim. autoremppaan tai jos pesukone hajoaa tms.). En lähtisi lasten rakkaita harrastuksia karsimaan, ellei sitten lapsi itse ole vähän kyllästynyt harrastukseensa. Mutta toki tekisin lapsille selväksi, että tiukkaa on ja ihan mitä tahansa ei voi eikä kannata toivoa. Kun säästötilille on kertynyt pysyvästi noin 1000 euroa, voi näitä ylimääräisiä rahoja kuluttaa jo kalliimpiin juttuihin, mutta säästötilillä pitäisin ihan aina tuon 1000 euroa pahan päivän varalle. [/quote] Kiitos tästä, ymmärsit mitä tarkoitin. Kaikkein hankalinta on kai hyväksyä että "yhtäkkiä" 4-kymppisenä sitä tajuaakin olevansa KÖYHÄ vaikka en ole mieltänyt sitä olleeni opiskelijanakaan enkä siivojana tai tarjoilijana aikoinaan, tai kotihoidontuella pikkulapsiaikana. Hyvin pärjättiin pienillä tuloillakin. Nyt, ammatin lukeneena ja keski-ikäisenä mulla ei olekaan varaa näihin lapsiini, siltä tuntuu. Ap
[/quote]
Mutta ettehän te ole köyhiä. Teillä on liian kallis kämppä, jota olette vielä lainarahalla menneet remppaamaan. Liian kallis auto. Liian kalliit harrastuket. Liian korkeat ruokakulut. Te ette ole köyhiä te teette omilla valinnoillanne itsestänne köyhiä. Mitäs sitten jos jäätte kummatkin työttömiksi? Toinen kuolee. Eroatte.