Rahat ei riitä kolmilapsisessa perheessä :/
Hei te muut kolmen lapset äidit, miten saatte rahat riittämään elämiseen? Vinkkejä kiitos, käykö 4-kymppinen tavara kaupaksi?
Perheen bruttotulot ovat noin 5500, netto noin 3800-3900 ja rahat ei kertakaikkiaan riitä enää. Tienataan molemmat palkansaajat karkeasti 2800 per nuppi. Kamalaa pihitystä koko ajan että selvitään. Onko teillä muilla paljon paremmat tulot vai onko vika meidän arjen valinnoissa? Nyt kun lapset koululaisia niin musta tuntuu että pakko alkaa miettimään vaihtoehtoisia lisätienistejä.. :/
Kommentit (178)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:34"]
Kerropa lisää twidän ostoskorin sisällöstä?
[/quote]
Ihan peruskamaa, lihaa, jauhelihaa, kalaa, perunoita, hedelmiä on pakko raaskia ostaa vaikka pahaa tekee, salaattiin menee julmetusti joten sitä on vain noin kerran viikkoon. Maitoa, jugurttia, leipää jne. Juusto on tosi kallista ja tuoremehut myös, niistä en vain ole suostunut vielä luopumaan kun salaatin suhteen jo pihistelen. Iso rahareikä on ollut koululaisten iltapäivät joihin koitan hankkia jotain maistuvaa ja valmista. Pelkällä "ottakaa leipää" jutulla ovat ihan eläimiä kun saavun töistä klo 16. Lisäksi marketista ostetaan pesu- ja hygieniatarvikkeet ja mahdollinen kosmetiikka, jota en sitäkään juuri käytä enää. Juuri rahallisista syistä, näytän oikeasti aika kamalalta "naturellilta" :/
Kesällä aloin käymään Lidlissä että sais jotain tolkkua tähän.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:54"]
Mä kirjaan tähän vertailun vuoksi meidän kulut, 2aik, 2lasta, nettotulot vähän alta neljän tonnin:
Asumiseen n 1400 / kk -- Meillä lainanlyhennys, sähkö, vesi, jäte, kiinteistövero yms. yhteensä n. 1000 e/kk.
Ruokaan n 800-1000 € / kk -- Meillä menee yleensä lähemmäksi 1000e/kk.
Autolaina 280 € / kk -- Mikä? Me ajetaan sellaisella autolla, mihin on varaa, ei siis autolainaa.
Vakuutukset n 250 € / kk -- Meillä n. 200e/kk, ollaan varmaan vakuutettu kaikki mahdollinen.
Bensa 200 - 250 € / kk -- Meillä varmaan muu kuin työajo samaa luokkaa, työmatkoista saan työnantajalta takaisinpäin.
Koiran ruoka n 80 € / kk -- Kissa on halvempi... ;-)
Keittiöremonttivelka 250 € / kk -- Meillä ei remontoida keittiötä, jos siihen ei ole jo valmiiksi rahaa.
Putkiremonttivelka 250 € / kk -- Tämä varmaan olisi ollut pakollista, mutta me asutaan uudessa talossa, ei tätä ongelmaa.
Lasten harrastukset 120 € / kk -- Meillä lasten harrastukset n. 50e/kk
[/quote]
Ihanaa. Kissakin on vielä halvempi. Ap; murre mäkeen... (Tämä oli: SARKASMIA JNE.)
Vihje: saatteko yhdistettyä keittiö-, auto- ja putkiremppalainat yhdeksi lainaksi jossa vaikka kk-erä 500€? Me yhdistettiin muutama laina ja pidettiin huolta siitä ettei muita vastaavia tullut ennen kun edellinen oli kokonaan maksettu. Tämä helpotti meidän tilannetta huomattavasti ja lainojen hallinnolliset kulut ja korkokulut pienenivät paaaljon.
Eli kannattaa tuotakin vaihtoehtoa miettiä vaikka pankin kanssa kimpassa mutta tosiaan vaatii sen että pysytte sen jälkeen ruodussa ettekä heti ensimmäisenä taas vaihda autoa josta tulee uusi osamaksuerä siihen vielä päälle.
Tsemppiä!
Minusta 1400 euron asumiskulut kuulostavat pääkaupunkiseulla ihan kohtuulliselta. Perheasuntojen vuokrat ovat kovat esim. Espoossa noin 80 neliön neliö maksaa keskimäärin 1400 euroa. Jos taas vastaavan ostaa itselleen, niin harvoin lainanlyhennystä pystyy kovin paljon alle 1000 euroa maksamaan, ellei halua maksaa sitä ja korkoja seuraavat 30 vuotta. Päälle sitten yhtiövastike ja hups vaan, kun taas lähestytään 1400 euroa. Myös kotivakuutus ja sähkö ovat asumiskuluja, noin 100 euroa/kk lisää joko vuokraan tai lainanlyhennykseen ja yhtiövastikkeeseen. Omakotitalossa maksetaankin sitten kiinteistöveron lisäksi jäte- ja vesimaksuja ja huomattavasti kalliimpaa kotivakuutusta.
Oma auto on usein tarpeellinen jopa hyvin liikennöidyllä pääkaupunkiseudulla. Meillä esim. mies oli töissä 20 km päässä kodistamme ja matkusti julkisilla työpaikalleen helposti minimissään reilun tunnin ja tavallisesti puolitoistatuntia. Minun työmatkani bussilla, metrolla ja kävellen meni lähes aina noin 55 minuuttia (ja lähemmäksi emme voineet muuttaa, kun asumiskulut olisivat tuplaantuneet) ja näin ollen lapsi olisi ollut päiväkodissa 10 tunnin päiviä. Autolla mies huristi 20 km noin 20 minuutissa ja lapsen päiväkotipäivä lyheni huomattavasti. Espoon sisäinen liikenne on suorastaan huvittavan heikko, melkein aina pitää käydä Helsingistä hakemassa vauhtia.
Ruokakulut ovat tietysti isot, mutta kyllähän kolme koululaista kuluttavatkin. Meillä on kolme urheilevaa poikaa, ja ruokakulut ovat harvoin alle 1000 euroa. Tottahan niistä voi jokusen satasen säästää mutta se merkitsee kyllä isoja muutoksia ruokavaliossa. Meillä pojat syövät paljon hedelmiä, ja kyllä niihin oikeasti uppoaakin rahaa. Luulen, että ruokakulut voisi pudottaa tuohon 600-700 euroon, jos oikeasti kaupassa miettisi tarkkaan ja laittaisi lapsetkin pohtimaan, onko nyt oikeasti tarve banaanille vai ei. Makaronilla voi tietysti täyttää vatsaa mutta en kyllä sitä kovin laadukkaana ruokana pidä.
Liha on kallista, kannatta osa lihasta korvata ruuassa pavuilla, jotka on itse keittänyt ja pakastanut. Ostan itse aina paljon alennuslihoja ja jaan pienempiin annoksoin (150-200g) ja pakastan. Sitten ruokaan puolet lihaa, puolet papuja, ja on myös terveellisempää näin. Meillä syödään myös ihan keitettyjä perunoita, kanamunia, lidlin raejuustoa jne edullista... Meillä pidetään myös puuropäiviä; maitoon tehty puuro, itsetehtyä sämpylää ja kanamunia, halpaa on. Herkkuja leivotaan itse. Ja meillä on kyllä aina paljon vihanneksia ja hedelmiä, mutta ostetaan kauden mukaan, mikä on edullista. Esim salaattia ei osteta, koska ihan turhan kallista!!
Noita vakuutuksia en oikein ymmärrä, miksi niitä pitää olla noin paljon. Suomessa pitäisi esim ilman terveyskuluvakuutusta pärjätä kyllä.
Kun ostimme asunnon niin ykköskriteeri oli, että mä pääsen julkisilla töihin ja 1 auton pitää riittää. Asumme kerrostalossa, muuhun ei varaa. Bruttotulot päälle 7 tonttua, nettona n. 5 tonnia.. Suomi on hlvetin kallis maa!!!
kuinka iso pläntti pihaa aplla? mahtuisi varmaan muutama rivi perunaa, porkkanaa, salaattia? tuoremehut hiiteen, nehän on kallista sokeria purkissa, itse tekemällä esim. mustaherukoista mehua.vitamiinirikkaampaa ja ei myrkkyjä. maalaisjärjellä ja itse tekemällä pärjää pitkälle. rainbowia ja pirkkaa.
meitä on kaksi "lasta" kotona ja vaikka ei vanhemmilla suuria tuloja ookkaan niin esim kesällä sain pyörän, n. 800e, josta toki puolet itse maksoin, harrastan valokuvausta ja ammattilaistason kamera on mutta KÄYTETTY. ikinä ei olla lomalla oltu "turistikohteessa" ja hyvä niin, me ollaan oltu elämyspoluilla tm. ilmaisilla/edullisilla reissuilla. 4hlö perheestä kesäisin töissä, vanhemmat ei kustanna vaatteita(pl. välttämättömät ulkovaatteet), tietokone/puhelinjuttuja, karkkia ... oon vanhemmilta oppinut kirpputorikulttuurin, helppoa rahaa, kun vaivautuu siivoilemaan kaappeja ja toisaalta täysin käyttökelpoisia tavaroita halvalla.
meillä netto tulot n.3200/kk. lainat n.1200+bensat 2 autoon,sähköt ruoka yms. menee tilit +-0. asutaan maalla,vuorotyöt, 2 lasta. mitään ei saa säästöö. lievässä karhukierteessä. ainoo pahe rööki. vaatteet kirppikseltä. ruuaks jauhelihaa ja muuta halpaa ruokaa. vituttaa kympillä ku tilitulee ku se meneekin heti laskuihin. eipä ihmeellisiä reissuja tehdä. noh, iteppä oon asumismuotoni valinnu.
aikanaan miehen lomautus, työttömyys, uudelleen koulutus ja työpaikka matalapalkkaisella alalla sotki talouden kokonaan. voin hyvin samaistua teihin kaikkiin jotka käy töissä, kaikkensa yrittää ja silti tuntuu ettei rahat riitä. se ahdistaa ja stressaa ihan saatanasti.
meijän kaltaisia perheitä on useita, ja monet taistelee samojen juttujen kanssa. itellä puhkes sitte työuupumus+masennus kolmen vuoden stressaamisesta. nyt korvien väliä tässä korjaillaan. että tämmöstä meillä.
Kaksi lasta on aika eri kuin kolme lasta, mitä kuluihin tulee. Tiedän, koska minullakin joskus ollut "vain" kaksi lasta. Teinien "maksoinitsepuolet"-tarinat ei tässä nyt kovin lämmitä ---
Muuttakaa ulkomaille töihin. Norja on hyvä vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:47"]
meillä netto tulot n.3200/kk. lainat n.1200+bensat 2 autoon,sähköt ruoka yms. menee tilit +-0. asutaan maalla,vuorotyöt, 2 lasta. mitään ei saa säästöö. lievässä karhukierteessä. ainoo pahe rööki. vaatteet kirppikseltä. ruuaks jauhelihaa ja muuta halpaa ruokaa. vituttaa kympillä ku tilitulee ku se meneekin heti laskuihin. eipä ihmeellisiä reissuja tehdä. noh, iteppä oon asumismuotoni valinnu. aikanaan miehen lomautus, työttömyys, uudelleen koulutus ja työpaikka matalapalkkaisella alalla sotki talouden kokonaan. voin hyvin samaistua teihin kaikkiin jotka käy töissä, kaikkensa yrittää ja silti tuntuu ettei rahat riitä. se ahdistaa ja stressaa ihan saatanasti. meijän kaltaisia perheitä on useita, ja monet taistelee samojen juttujen kanssa. itellä puhkes sitte työuupumus+masennus kolmen vuoden stressaamisesta. nyt korvien väliä tässä korjaillaan. että tämmöstä meillä.
[/quote]
tsemppiä <3
Suomessa on syömishysteria mennyt yli. Ostakaa vitamiinipillereitä. Hedelmiä voi ostaa, mutta kun ei niissä juuri muuta ole kuin hedelmäsokeria.
on myös valinta missäpäin suomea asuu. itse asun 40km lahdesta, lyhennämme asuntolainaa 750e kk yli 200neliöisestä omakoti talosta 25vuoden laina ajalla. pääkaupunki seudulla asuminen kallista. täällä saat n.200neliöisen omakotitalon n.200tuhannella joka on rakennettu 5v sisään.
mutta toki työpaikka ratkasee missä on pakko asua.
" ei ole reilua, kun ei ole varaa työpaikkaruokailuun" ja sä valitat, ettei rahat riitä. Sulla on jotain vikaa asenteessa. Paitsi, jos raskaudet ovat olleet vahinko. Lisäksi valitat, että asunto on pieni, sekin kertoo vain asenneongelmasta.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:08"]" ei ole reilua, kun ei ole varaa työpaikkaruokailuun" ja sä valitat, ettei rahat riitä. Sulla on jotain vikaa asenteessa. Paitsi, jos raskaudet ovat olleet vahinko. Lisäksi valitat, että asunto on pieni, sekin kertoo vain asenneongelmasta.
[/quote]
Ok
:o
(??!!)
Ap
Meillä tulot bruttona yhteensä 2500 e ja kolme lasta. Yksi yläasteella, yksi alaasteella, yksi alle kouluikäinen. Meillä on uudehko talo lainoineen, mökkilaina, pari venettä, 2 uudehko autoa ja raha riittää ihan ok. Ei jää mut riittää kaikeen. Kerran vuodessa tehdään ulkomaanreissu tai harvemmin. Ruokaa ostetaan mitä halutaan mut ei paljon muuhun mene.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:34"]
Kerropa lisää twidän ostoskorin sisällöstä?
[/quote]
Ihan peruskamaa, lihaa, jauhelihaa, kalaa, perunoita, hedelmiä on pakko raaskia ostaa vaikka pahaa tekee, salaattiin menee julmetusti joten sitä on vain noin kerran viikkoon. Maitoa, jugurttia, leipää jne. Juusto on tosi kallista ja tuoremehut myös, niistä en vain ole suostunut vielä luopumaan kun salaatin suhteen jo pihistelen. Iso rahareikä on ollut koululaisten iltapäivät joihin koitan hankkia jotain maistuvaa ja valmista. Pelkällä "ottakaa leipää" jutulla ovat ihan eläimiä kun saavun töistä klo 16. Lisäksi marketista ostetaan pesu- ja hygieniatarvikkeet ja mahdollinen kosmetiikka, jota en sitäkään juuri käytä enää. Juuri rahallisista syistä, näytän oikeasti aika kamalalta "naturellilta" :/
Kesällä aloin käymään Lidlissä että sais jotain tolkkua tähän.
ap
[/quote]
Ja Lidlistäkö? Meillä neljähenkeä ja poikanikin syö jo enemmän kuin minä. Teen joka päivä ruuan eikä sitä jää seuraavalle päivälle, mutta ei meillä noin paljoa mene ruokaan jos en sitten käy Stockan Herkussa. Jos lidlissä niin viikon ruuat saa 80€:lla.
En kyllä tajua siltikään, miten ihmeessä saatte noin paljon rahaa ruokaan tuhlattua. Ostatteko paljon ylimääräistä, ns herkkua; mysliä, jugurttua, mehuja, limsaa, karkkia, sipsiä, pullaa jne? Eineksiä tai puolieineksiä? Pakastepitsoja, valmisaterioita?
Koska ainoa keino saada ruokakulut mahdollisimman pieneiksi, on jättää kaikki ylimääräinen turha ostamatta, ja ostaa vain raaka-aineita, ei eineksiä! Teet siis itse esim. perunoista/makaronista/riisistä ja jauhelihasta/tarjouskalasta ym. ruuan! Alusta loppuunsaakka itse. Ei osteta siis mitään valmisperunamuusijauhetta, pakastevalkosipuliperunoita, kananugetteja jne. Vaan tehdään ruoka alusta alkaen itse, ja vieläpä perushalvoista raaka-aineista, ei mitään kallista lihaa/kalaa... Ja tehdään niistä halvoista raaka-aineista riittoisia ruokia, kuten keittoruuat, kastikeruuat, pataruuat, ja sinne laitetaan ruokaan kauden juureksia ja vihanneksia ym. halvempaa materiaalia (esim. sipuli, porkkana, nauris, selleri>siis keittojuurestyyliin). Isosta kattilallisesta kalakeittoa (sei), makkarakeittoa, jauhelihakeittoa, nakkikeittoa, lihakeittoa, kaalikeittoa riittää isolle perheellee pariksi-kolmeksi päiväksi! Ja lautaselliselle tulee aika vähän hintaa, eikä tarvitse joka päivä illat pyhittää sille ruuanlaitolle. Riittää että tekee pari-kolme kertaa viikossa safkaa, ja niistäkin kannattaa ajoittaa ne kerrat vaikka perjantai-illalle, sunnuntai-illalle. Niin ei tarvitse sitten keskellä viikkoa kuin kerran tehdä ruokaa.
Jättäisin myös kaikki maksulliset harrastukset pois, lehdet ja sanomalehdet pois, maksulliset tv-kanavat pois, itselle ja lapsille vaatteet kirppikseltä (saa hyväkuntoisia ja muodikkaita, miksi kaiken pitäisi olla uutta?)
Vaihtaisin myös asunnon halvempaan, jos kerran perse ei kertakaikkiaan kestä! Tai vaihtoehto on ottaa toinen työ, eli jompikumpi vanhemmista alkaa tehdä lisätyötä!
Teillä on liikaa lainaa. Vaihtakaa nyt auto halvempaan, ihan älytöntä maksaa lainaa autosta jonka arvo tippuu koko ajan. Asuntolainan lyhennystä neuvottelemaan pienemmäksi ja remppalainat kannattaa yhdistää yhdeksi lainaksi. Ruokakulujakin syytä pienentää.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:07"]
Pienempi talo muualta.
[/quote]
Asutaan rivarissa, alle sata neliötä -eli ahtaasti.
ap