Rahat ei riitä kolmilapsisessa perheessä :/
Hei te muut kolmen lapset äidit, miten saatte rahat riittämään elämiseen? Vinkkejä kiitos, käykö 4-kymppinen tavara kaupaksi?
Perheen bruttotulot ovat noin 5500, netto noin 3800-3900 ja rahat ei kertakaikkiaan riitä enää. Tienataan molemmat palkansaajat karkeasti 2800 per nuppi. Kamalaa pihitystä koko ajan että selvitään. Onko teillä muilla paljon paremmat tulot vai onko vika meidän arjen valinnoissa? Nyt kun lapset koululaisia niin musta tuntuu että pakko alkaa miettimään vaihtoehtoisia lisätienistejä.. :/
Kommentit (178)
Totta. Ei tahdo meillkään rahat riittää. Kaikki on niin kallista. Teinien elättäminen on kallista. Koulukirjat ja koulumatkat maksaa. Vaatteita kuluu aivan eritavalla kuin muutama vuosi sitten. Kasvavat kohisten ja syövät paljon. Teini ikä on huono aika lopettaa lapsen harrastus vetoamalla rahaan. Talolainaa vielä kivasti jäljellä. Vakuutuksiakaan ei voi tai usakalla irtisanoa nyt. Yhtä kituuttamistahan tämä on. Niin nettotulot n 4000e/kk
Meillä on kaksi lasta, nettotulot inan päälle kolme tuhatta. Asumiseen menee kaikkinensa (vastike sekä lainan lyhennykset asuntoon ja mökkiin) noin 900 euroa, muuhun elämiseen vähän kuusta riippuen noin 800-1200 €/kk ja säästöön samaten kuusta riippuen noin 800-1200 €/kk.
Mikä teillä menee eri tavalla?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:10"]
Meillä on kaksi lasta, nettotulot inan päälle kolme tuhatta. Asumiseen menee kaikkinensa (vastike sekä lainan lyhennykset asuntoon ja mökkiin) noin 900 euroa, muuhun elämiseen vähän kuusta riippuen noin 800-1200 €/kk ja säästöön samaten kuusta riippuen noin 800-1200 €/kk. Mikä teillä menee eri tavalla?
[/quote]
Paljonkos teillä menee ruokaan ja pakollisiin laskuihin rahaa, vai kuka teidät elättää?
[/quote]
Paljonkos teillä menee ruokaan ja pakollisiin laskuihin rahaa, vai kuka teidät elättää?
[/quote]
Tuossahan se jo luki. Vähän kuusta riippuen 800-1200 euroa.
Meillä neljä lasta, tulot melkein samat. Kaikesta säästetään, esimerkiksi viikkorahoja ei makseta, nuoremmat käyttävät sisarusten vanhoja vaatteita, ei kalliita harrastuksia, ruoka Lidlistä jne. Missään ei käydä, ei edes isovanhempien mökillä.
Ja nyt olemme niitä isotuloisia, joilta leikataan täysimääräisesti lapsilisät. En tiedä mitä järkeä on työnteosta, ei mitään.
Taas joku kusi pää täällä kehumassa omia tuloja... Haista jo paska oikeesti meidän perhe tulee toimeen noin 1500e kuukaudessa vallan mainiosti ja rahaa jää säästöönkin mukavasti
Tiukkaa tekisi meilläkin noilla teidän tuloilla. Meillä on bruttotulot 14000€ kuukaudessa, joten näillä tuloilla tullaan kyllä hyvin toimeen komen lapsenkin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:01"]
Vähän sama ongelma on. Kolme lasta, nettotulot lapsilisien kanssa neljän tonnin paikkeilla. Ja ainaista pihistelyä. Tosin tiedän meillä syyn joka on miehen konkurssivelat. Paska juttu, mutta minkäs teet :(
Pelottaa ajatus työttömyydestä, toistaiseksi molemmilla on hyvä ja vakaa työpaikka.
[/quote]
Miksi te tätä alapeukutatte? Hitto, me sentään maksamme velkamme itse, joku paskiainen maksattaisi velkansa yhteiskunnalla, sekin on mahdollista ja meillä edessä jo työttömyys tulee. Joudumme ulosottoon ja kun ei ole mitään mistä ottaa, saa velkojat jäädä nuolemaan näppejään. Näin kulkaa moni konkurssin tehnyt tekee koska velkataakka on liian suuri. Me EDES yritämme maksaa itse pois.
5.
Jaa. Meillä vain kaksi koululaista, koko perheen nettotulot samat kuin teillä. Meillä jää joka kuukausi rahaa käyttämättä, ja kerran vuodessa voidaan tehdä muutamien tonnien lomareissukin ilman, että tili kolisee sen jälkeen tyhjyyttään. En usko, että kolmas lapsi veisi meitä konkurssiin jos olisi iältään vaikka jotain nykyisten välistä. Talo on kuitenkin sen kokoinen että tänne kolmekin lasta hyvin mahtuisi.
Rahankäytössä ja kulutustottumiksissanne on pahasti vikaa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:04"]
Olisit mettinyt lisääntymisen määrää. Turha rutista kun paskat on housussa.
[/quote]
Juu oikeassa olet. En todellakaan tajunnut totuutta vielä pikkulapsiaikana. Kusessa ollaan nyt. Jotenkin kyllä tuntuu että tämä peruselämäkin on kallistunut (ruoka) aivan älyttömästi, vai oliko kuitenkin niin etten osannut aiemmin ajatella miten paljon viisihenkinen perhe kuluttaa..? Kertokaa, ahistaa.
ap
[/quote]
Jep, kyllä vaan niin on, että siinä missä ennen lapsia tehtiin paljon, niin tänä päivänä perusduunareilla ei ole varaa samanlaista katrasta elättää. Tai jos on, niin elämä ei ole niin helppoa, että kaikkeen on varaa.
Tästä syystä Suomessakin keskimääräinen lapsiluku on alle kahden.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:10"]
Meillä on kaksi lasta, nettotulot inan päälle kolme tuhatta. Asumiseen menee kaikkinensa (vastike sekä lainan lyhennykset asuntoon ja mökkiin) noin 900 euroa, muuhun elämiseen vähän kuusta riippuen noin 800-1200 €/kk ja säästöön samaten kuusta riippuen noin 800-1200 €/kk. Mikä teillä menee eri tavalla?
[/quote]
Apuva!!! Mun nettotulot ovat 2600, ja säästöön ei jää juuri mitään... ja lapsiakin vain kaksi :D, no ei, jää kuukaudessa aina satanen... Asuminen on toki kalliimpaa kuin teillä, mutta muuten?
Yksi teini, netto 5000 kuussa. Pari tonnia lainoihin ja laskuihin, tonnilla safkaa ja parilla tehdään mitä huvittaa tai säästetään. Oikein hienosti riittää rahat kaikkeen.
Minkälaisen kulutuksen koet pihistelyksi? Sehän on ihan selvä, että keskituloinen lapsiperhe joutuu miettimään mihin rahansa käyttää ja tinkimään monista asioista. En siltikään kutsuisi sitä pihistelyksi vaan elämäksi.
Meillä on myös kolme lasta ja nettotulot 3200€ mukaan lukien lapsilisät ja minun opintotukeni. Ei saada kaikkea mitä halutaan. Ei esim. matkustella tai tehdä juuri mitään erikoista. Isommat hankinnat on aina kova erä esim. rikki mennyt astianpesukone. En kuitenkaan katso, että varsinaisesti joutuisimme pihistelemään mistään oikeasti tärkeästä. Toki ei lomailla tai ostella uusia autoja ja hienoja vaatteita, mutta en edes ajattele, että se oikeus kuuluu meille kaikille.
Meillä tulot samaa luokkaa ja ei ole kyllä ylimääräisiä. Päivähoitomaksu 600€, asuminen kaikkineen noin 1400€, autolainaa 100€, loput kuluu kauppaan ja vakuutusmaksuihin ja auton kuluihin.
Asumiseen n 1400 / kk
Ruokaan n 800-1000 € / kk
Autolaina 280 € / kk
Vakuutukset n 250 € / kk (en ole ihan varma tästä, mies hoitaa nämä)
Bensa 200 - 250 € / kk
Koiran ruoka n 80 € / kk
Keittiöremonttivelka 250 € / kk
Putkiremonttivelka 250 € / kk
Lasten harrastukset 120 € / kk
..tuossa nyt suurin piirtein noita kiinteitä kuluja.. noihin riittää rahat mutta kaikki tämän päälle tuleva on "katastrofi" -tai ainakin migreenin paikka. Jos tarvitsee ostaa vaatetta, kenkää, lääkkeitä, parturikäyntiä, synttärin järjestämistä tms niin heti on tili tyhjä. Käytännössä näin tapahtuu joka kuukausi, aina vain jollain lapsella on jonkun asian tarve.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:32"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:10"]
[/quote]
Apuva!!! Mun nettotulot ovat 2600, ja säästöön ei jää juuri mitään... ja lapsiakin vain kaksi :D, no ei, jää kuukaudessa aina satanen... Asuminen on toki kalliimpaa kuin teillä, mutta muuten?
[/quote]
No sulla on siis noin 500 euroa vähemmän tuloja kuin meillä. Eli säästöön voisi samanlaisella kulutuksella jäädä 300-700 per kuukausi, jos asuminen olisi niin ikään saman hintaista. Paljonko enemmän teillä siihen menee?
Mä elätän 5 ihmistä,mies tuloton.,palkkaa tulee näppyyn 1000-1500 riippuen vuodenajasta. Hyvin pärjätään,jää rahaa säästöönkin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:41"]
Minkälaisen kulutuksen koet pihistelyksi? Sehän on ihan selvä, että keskituloinen lapsiperhe joutuu miettimään mihin rahansa käyttää ja tinkimään monista asioista. En siltikään kutsuisi sitä pihistelyksi vaan elämäksi.
Meillä on myös kolme lasta ja nettotulot 3200€ mukaan lukien lapsilisät ja minun opintotukeni. Ei saada kaikkea mitä halutaan. Ei esim. matkustella tai tehdä juuri mitään erikoista. Isommat hankinnat on aina kova erä esim. rikki mennyt astianpesukone. En kuitenkaan katso, että varsinaisesti joutuisimme pihistelemään mistään oikeasti tärkeästä. Toki ei lomailla tai ostella uusia autoja ja hienoja vaatteita, mutta en edes ajattele, että se oikeus kuuluu meille kaikille.
[/quote]
Pihistely on mulle sitä että tili ei riitä vaan kaksi viikkoa kuusta kituutan töissä puurolla (!!!) että saan illaksi lapsille ruokaa. Visa vinkuu viikko ennen palkkaa väkisinkin. Mun mielestä ei ole reilua että mulla, työssäkäyvällä ihmisellä, ei ole varaa edes työpaikkalounaaseen.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:46"]
Mä elätän 5 ihmistä,mies tuloton.,palkkaa tulee näppyyn 1000-1500 riippuen vuodenajasta. Hyvin pärjätään,jää rahaa säästöönkin.
[/quote]
En tiedä missä majassa elät, itse asun pk-seudulla.
ap
Kyllä eläminen on kallistunut, paljon, ruoka ja kaikki muukin.