Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat ei riitä kolmilapsisessa perheessä :/

Vierailija
16.10.2014 |

Hei te muut kolmen lapset äidit, miten saatte rahat riittämään elämiseen? Vinkkejä kiitos, käykö 4-kymppinen tavara kaupaksi?

Perheen bruttotulot ovat noin 5500, netto noin 3800-3900 ja rahat ei kertakaikkiaan riitä enää. Tienataan molemmat palkansaajat karkeasti 2800 per nuppi. Kamalaa pihitystä koko ajan että selvitään. Onko teillä muilla paljon paremmat tulot vai onko vika meidän arjen valinnoissa? Nyt kun lapset koululaisia niin musta tuntuu että pakko alkaa miettimään vaihtoehtoisia lisätienistejä.. :/

Kommentit (178)

Vierailija
21/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiin menee kyllä kamalasti rahaa. Muistan, kun meillä kaikki pojat asuivat kotona markka-aikana. Silloin koko 7-henkisen perheen ruokalasku oli kuukaudessa noin 9000 markkaa eli koko minun palkkani. Nykyisin, kun asumme miehen kanssa kahdestaan, menee ruokaan kuukaudessa maksimissaan 300 euroa.

Vierailija
22/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa blogia jossa olis ruokaohjeita ja ruokakuluja yms? Siis taloudellista ruuanlaittoa? Tuntuu että sellainen olis nykyaikana varmaan suosittu ja tarpeellinen. Pitäisköhän aloittaa itse :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi porukat ostaa maitoa ja jogurtteja? Turhaa rahanmenoa. Maito on vasikalle ja jogurtin ravintoarvot surkeat.

Vierailija
24/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun jälkeen jään kyllä erittäin mielenkiinnolla seuraamaan parin tuttavaperheen tulevaisuutta.

Yhdessä perheessä kolme lasta, äiti työtön ja isä ammatissa, josta saa bruttona reippaasti alle 2000€/kk. Kummallakaan ei toisen asteen koulutusta.

Toisessa perheessä neljä (!) lasta, vanhemmista molemmat työttömiä ja vailla toisen asteen koulutusta.

Pikkulapsiaika vielä meneillään, mutta ilmeisesti äly ei ole riittänyt siihen asti jotta olisi tajunnut näiden pikkulasten kasvavan nälkäisiksi, nopeasti vaatteista ulos kasvaviksi ja "mä haluun ton ku kavereillaki on!" -teineiksi. 

Tsemppiä heille. Sitä tarvitaan.

Vierailija
25/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitatteko te lihan sekaan mitään halvempaa? meillä paljon säästyy kun käytetään paljon soijarouhetta ja itse keitettyjä papuja yms ja esim vain puolet sitä lihaa...

Vierailija
26/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:39"]

Miksi porukat ostaa maitoa ja jogurtteja? Turhaa rahanmenoa. Maito on vasikalle ja jogurtin ravintoarvot surkeat.

[/quote]

Miksi kukaan ostaa ylipäätään yhtään mitään. Muutetaan metsään ja syödään käpyjä ja sammalta. Taivas on katto ja vettä juodaan ojista.

Vierailija
27/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:51"]

Mun mielestä tää oli loistava keskustelu, lukuunottamatta noita muutamaa älyttömän vihamielistä kommenttia! Oon täysin samaa mieltä siitä, että nykyään on kahden työssäkäyvän aikuisen lapsiperheessä pakko kokoajan kytätä, mihin rahat menee. Ihan älyttömästi menee rahaa asumiskuluihin (riippumatta siitä, asuuko vuokralla/omassa/omakoti/kerrostalossa).

Asumiskulut ja työssäkäydessä usein pakollinen bensa sekä pakolliset päivähoitomaksut ja vakuutukset syö tosi paljon siitä palkasta. Musta tuntuu, että rahaa jää nyt vähenmmän, kun molemmat käy töissä ja lapset päiväkodissa, kuin silloin kun olin äitiyslomalla kahden muksun kanssa. Silloin ei menny bensaa, ei päivähoitomaksua, ja ruokaankin meni vähemmän, kun oli enemmän aikaa sitä tehdä.

Toki ruoasta voi (ja kannattaakin) säästää, mutta aika paljon on pakollisia kuluja, joista vaan ei voi säästää; bensa, vakuutukset, lääkkeet, päivähoito...  

Tulee kieltämättä mieleen, että työssäkäyminen ei oikein motivoi, kun työstä ei jää mitään ylimääräistä käteen. 

[/quote]

Mitä hemmetin ylimääräistä? Ei siitä pidäkkään jäädä mitään ylimääräistä käteen. Asunto on, tavaraa lattaista kattoon ja ruokaa mahan täydeltä joka päivä. Kuitenkin valitetaan koko ajan.

Vierailija
28/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan mäkin olisin köyhä ja rahaa menisi ruokaan poskettomia summia, jos taloudenpito olisi noin suunnittelematonta ja kaupassa käytäisi yhtenään. Olemme hyvätuloinen perhe, mutta emme KOSKAAN osta lihaa normaalilla hinnalla. Maustamattomasta broilerista en maksa koskaan kuin max 6-7 euroa kilo, prisman normaalihinta voi olla jopa 13 euroa kilo. Nytkin oli possun ulkofilee 4.90 euroa kilo. Jauhelihaa on vähän väliä tarjouksessa samoin lohta. Kai teillä nyt pakastin on? Kyllä se liha maksaa, jos aina pitää ostaa juuri silloin normaslihinnalla kun tarve on.

Vierailija
29/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:51"]laitatteko te lihan sekaan mitään halvempaa? meillä paljon säästyy kun käytetään paljon soijarouhetta ja itse keitettyjä papuja yms ja esim vain puolet sitä lihaa...
[/quote]

Soijarouhe ei ole hyvä ihmisravinnoksi, mutta papuja voisi tietysti lisätä. Mutta miksi ei vain osta halvempaa lihaa?

Vierailija
30/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:39"]Miksi porukat ostaa maitoa ja jogurtteja? Turhaa rahanmenoa. Maito on vasikalle ja jogurtin ravintoarvot surkeat.
[/quote]

Kasvavat lapset todellakin tarvitsevat myös maitotuotteita. Lapseni siis iältään 6, 9 ja 10, kaksi poikaa ja yksi tyttö. Syövät keskenään melko lailla samanverran, yhtä paljon kaikki kolme. Tämänpäiväisessä kanapaketissa oli 5 rintafileetä, yksi jokaiselle, pojilta jäi pienet palat koiralle, itselleni pakkasin lopun salaatin ja riisin mukaan töihin huomiseksi. Seuraavaksi varmaan sanotaan ettei mitään fileitä kuulu työssäkäyvien ihmisten lapsilleen -ja koiralleen- tarjota, teurassuikaleita korkeintaan ;) ?
Ap

Vierailija
31/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 18:39"]Miksi porukat ostaa maitoa ja jogurtteja? Turhaa rahanmenoa. Maito on vasikalle ja jogurtin ravintoarvot surkeat. [/quote] Kasvavat lapset todellakin tarvitsevat myös maitotuotteita. Lapseni siis iältään 6, 9 ja 10, kaksi poikaa ja yksi tyttö. Syövät keskenään melko lailla samanverran, yhtä paljon kaikki kolme. Tämänpäiväisessä kanapaketissa oli 5 rintafileetä, yksi jokaiselle, pojilta jäi pienet palat koiralle, itselleni pakkasin lopun salaatin ja riisin mukaan töihin huomiseksi. Seuraavaksi varmaan sanotaan ettei mitään fileitä kuulu työssäkäyvien ihmisten lapsilleen -ja koiralleen- tarjota, teurassuikaleita korkeintaan ;) ? Ap

[/quote]

Koiralle en toisiaan tarjoaisi filettä. Itse käyn paikallisessa lihakaupassa ostamassa sisäelimiä ja niitä sitten valmistan koiralle.

Jos olisit laittanut pienemmät palat jo alunperin lapsille, niin olisit saanut mukaasi myöskin sitä kanafilettä.

Ehkä ajattelumallissasi on jotain petrattavaa: jos annat filettä koiralle, ja joka päivä teet useita vastaavia muutaman euron maksavia päätöksiä, niin siihenhän se raha menee.

Mitenin nimittäin, ettäk uinka usein teillä esim. pestään pyykkiä? Olisitko voinutkin ostaa pelkästään 3 pitkät kalsarit, jos teillä pestään pyykkiä kaksi kertaa viikossa. tai pitääkö tuo pitkien kalsareiden pitäjä pikkukalsareita pitkien kalsareiden alla, jolloin niitä pitkiä voi pitää kaksi päivää?

Teillä kun on kuitenkin perhettä tuon verran, niin luulisi pyykkiäkin tulevan.

Itse olen yhden lapsen yh, ja hänellä on vain kolmet pitkät kalsarit. Näillä selvitään, kun pitää niitä pikkukalsareita alla.

Ja todellakin se elämä ei ole siitä parista lihapalasta tai yksistä kalsareista kiinni, vaan siitä, että on lukuisia pieniä kuluja.

Vierailija
32/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksoit broilerin fileestä? Ja koiralle ei fileet kuulu tuossa tilanteessa. Jämäfileistä olisit saanut itsellesi huomiseksi kanasalaatin, tai köyhänmiehen risoton, lisäämällä riisin ja kanan joukkoon kasviksia.

Vierailija
33/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kannattanut miettiä tuota jo ennen kuin puskee niitä lapsia tähän maailmaan. Tuolla palkalla pitäisi kyllä jo pärjätä.. 

Terveisin pientulonen 1 500 €/kk ja  3 lasta

Vierailija
34/178 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo asenne siitä, että kun kuulun keskiluokkaan, niin minä olisin oikeutettu saamaan kivan talon, sisustusremonttia, uusia huonekaluja, lähes uuden auton tai lähes uuden auton, juuri ne maksulliset harrastukset, jotka haluan, työpaikkaruokailun, uusia vaatteita aina silloin kun huvittaa, syödä mitä haluan laskematta sitä, matkoja, niin monta lasta kuin ihan itse haluan jne.

Jotakin edellisestä voi saada, tai jopa kaikenkin, mutta ei samaan aikaan!

Ei omassa lääkäri-opettaja- lapsuudenperheessä tehty samaan aikaan remonttia, kun lapset olivat pieniä (putkirempntti on tietenkin asia erikseen) tai ostettu lähes uutta autoa, kun tehtiin remppaa. Kun oli maksullisia harrastuksia, niin sitten ei matkusteltu kalliisti. yövyttiin sukulaisten luona tai sitten teltassa. Kun oikein törsättiin niin yövyttiin retkeilymajassa. Ruokana meillä oli kerran viikossa illalla puuroa, herkkuina itse leivottua pullaa tai itsetehtyä suklaakiisseliä. Syötiin tarjousten mukaan.

Kun vielä lisää sen, ettei yhtään edes ajattele, että mitä noihin kaikkiin edellisiin menee rahaa, vaan juurikin koiralle annetaan filettä, niin kyllähän siinä rahaa palaa.

Vierailija
35/178 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot teillä ok, menot vaan liian suuret :)

Vierailija
36/178 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot 3200€, olen itse työttömänä. Mieheltä menee ulosottoon ja yrityksen jäämävelkoihin tuosta 850€, lisäksi työmatkakuluja 400€ kuukaudessa. Asuntolainaan 900€. Että sillee... Mitäpä luulet miten pärjätään?

Vierailija
37/178 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka ei pärjää melkein 4000e? Outoa että ihmiset tuhlailee ja sit ihmettelee kun rahat loppuu..

Vierailija
38/178 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama ongelma on. Kolme lasta, nettotulot lapsilisien kanssa neljän tonnin paikkeilla. Ja ainaista pihistelyä. Tosin tiedän meillä syyn joka on miehen konkurssivelat. Paska juttu, mutta minkäs teet :(

Pelottaa ajatus työttömyydestä, toistaiseksi molemmilla on hyvä ja vakaa työpaikka.

Vierailija
39/178 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit mettinyt lisääntymisen määrää. Turha rutista kun paskat on housussa.

Vierailija
40/178 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:04"]

Olisit mettinyt lisääntymisen määrää. Turha rutista kun paskat on housussa.

[/quote]

Juu oikeassa olet. En todellakaan tajunnut totuutta vielä pikkulapsiaikana. Kusessa ollaan nyt. Jotenkin kyllä tuntuu että tämä peruselämäkin on kallistunut (ruoka) aivan älyttömästi, vai oliko kuitenkin niin etten osannut aiemmin ajatella miten paljon viisihenkinen perhe kuluttaa..? Kertokaa, ahistaa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi