Rahat ei riitä kolmilapsisessa perheessä :/
Hei te muut kolmen lapset äidit, miten saatte rahat riittämään elämiseen? Vinkkejä kiitos, käykö 4-kymppinen tavara kaupaksi?
Perheen bruttotulot ovat noin 5500, netto noin 3800-3900 ja rahat ei kertakaikkiaan riitä enää. Tienataan molemmat palkansaajat karkeasti 2800 per nuppi. Kamalaa pihitystä koko ajan että selvitään. Onko teillä muilla paljon paremmat tulot vai onko vika meidän arjen valinnoissa? Nyt kun lapset koululaisia niin musta tuntuu että pakko alkaa miettimään vaihtoehtoisia lisätienistejä.. :/
Kommentit (178)
Jos ap, et halua mistään säästää, niin sitten sinun on vain miehesi kanssa keksittävä niitä lisätuloja.
Itse olen valinnut sen, että olen mieluummin lasten kanssa kuin painan töitä henkeni edestä: ostetaan yleensä vain se, mitä ilman ei tulla toimeen. Ruokana on paljon linssejä ja papuja. 1 kerran viikossa liharuokaa, 2 kertaa kalaa, joista toinen on seitä. yksi munapaivä, jolloin proteiini tulee munasta. Tällöin syödään esim. espanjalaista perunamunakasta tai omeletteja. Kahtena päivänä linssejä ja kolmantena papuja/herneitä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:50"]
Minulle tuo asenne siitä, että kun kuulun keskiluokkaan, niin minä olisin oikeutettu saamaan kivan talon, sisustusremonttia, uusia huonekaluja, lähes uuden auton tai lähes uuden auton, juuri ne maksulliset harrastukset, jotka haluan, työpaikkaruokailun, uusia vaatteita aina silloin kun huvittaa, syödä mitä haluan laskematta sitä, matkoja, niin monta lasta kuin ihan itse haluan jne.
Jotakin edellisestä voi saada, tai jopa kaikenkin, mutta ei samaan aikaan!
Ei omassa lääkäri-opettaja- lapsuudenperheessä tehty samaan aikaan remonttia, kun lapset olivat pieniä (putkirempntti on tietenkin asia erikseen) tai ostettu lähes uutta autoa, kun tehtiin remppaa. Kun oli maksullisia harrastuksia, niin sitten ei matkusteltu kalliisti. yövyttiin sukulaisten luona tai sitten teltassa. Kun oikein törsättiin niin yövyttiin retkeilymajassa. Ruokana meillä oli kerran viikossa illalla puuroa, herkkuina itse leivottua pullaa tai itsetehtyä suklaakiisseliä. Syötiin tarjousten mukaan.
Kun vielä lisää sen, ettei yhtään edes ajattele, että mitä noihin kaikkiin edellisiin menee rahaa, vaan juurikin koiralle annetaan filettä, niin kyllähän siinä rahaa palaa.
[/quote]
Juu myönnän, auto on ostettu (melkein) uutena, tosin vanhahan se jo on. Kaikki tuo muu loppu mulle ei ole ollut mahdollista saavuttaa, onko se sen auton vika, en usko. Todellakin olen sitä mieltä että ansaitsisin enemmän, olen nähnyt vaivaa elämässäni sen eteen. Nähtävästi en tarpeeksi. En todellakaan asuisi tässä putkiremonttilainataloyhtiössä mutta seuraava halvempi tästä olisi joku saunaton kerrostaloasunto -ellen muuttaisi maalle. Kun ostimme tätä asuntoa vajaa 10 vuotta sitten tämä olisi suunnilleen ainut asunto jonka hinta alkoi ykkösellä kakkosen tai kolmosen sijaan johon silloisen nelihenkisen perheen kanssa mahduimme asumaan. Pieneksihän tämä on käynyt mutta muuhun ei oikein ole varaa sitäkään, mitä tähän.
ap
Olen yksinhuoltaja. Tulot lapsilisän ja eltusmaksun kanssa n.2600 käteen. Yksi lapsi. Asunto maksettu, vastike 60 € vesi ja lämmitys 150 €. Maalla asun 100 neliötä uudehkossa rivarissa järven rannalla. Joka vuosi käydään lapsen kanssa ainakin Lontoossa ja Tukholmassa ostoksilla. Molemmat harrastetaan ratsastusta. Vene ja auto on. Ja rahaa jää säästöön. Marjat ja sienet metsästä. Kalat järvestä. Mielestäni mistään ei tarvitse pihistää. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Jos asuisin pääkaupunkiseudulla, olisi köyhä. Elämänlaatu olisi surkea. Mitä kukakin arvostaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:50"]
Minulle tuo asenne siitä, että kun kuulun keskiluokkaan, niin minä olisin oikeutettu saamaan kivan talon, sisustusremonttia, uusia huonekaluja, lähes uuden auton tai lähes uuden auton, juuri ne maksulliset harrastukset, jotka haluan, työpaikkaruokailun, uusia vaatteita aina silloin kun huvittaa, syödä mitä haluan laskematta sitä, matkoja, niin monta lasta kuin ihan itse haluan jne.
Jotakin edellisestä voi saada, tai jopa kaikenkin, mutta ei samaan aikaan!
Ei omassa lääkäri-opettaja- lapsuudenperheessä tehty samaan aikaan remonttia, kun lapset olivat pieniä (putkirempntti on tietenkin asia erikseen) tai ostettu lähes uutta autoa, kun tehtiin remppaa. Kun oli maksullisia harrastuksia, niin sitten ei matkusteltu kalliisti. yövyttiin sukulaisten luona tai sitten teltassa. Kun oikein törsättiin niin yövyttiin retkeilymajassa. Ruokana meillä oli kerran viikossa illalla puuroa, herkkuina itse leivottua pullaa tai itsetehtyä suklaakiisseliä. Syötiin tarjousten mukaan.
Kun vielä lisää sen, ettei yhtään edes ajattele, että mitä noihin kaikkiin edellisiin menee rahaa, vaan juurikin koiralle annetaan filettä, niin kyllähän siinä rahaa palaa.
[/quote]
Juu myönnän, auto on ostettu (melkein) uutena, tosin vanhahan se jo on. Kaikki tuo muu loppu mulle ei ole ollut mahdollista saavuttaa, onko se sen auton vika, en usko. Todellakin olen sitä mieltä että ansaitsisin enemmän, olen nähnyt vaivaa elämässäni sen eteen. Nähtävästi en tarpeeksi. En todellakaan asuisi tässä putkiremonttilainataloyhtiössä mutta seuraava halvempi tästä olisi joku saunaton kerrostaloasunto -ellen muuttaisi maalle. Kun ostimme tätä asuntoa vajaa 10 vuotta sitten tämä olisi suunnilleen ainut asunto jonka hinta alkoi ykkösellä kakkosen tai kolmosen sijaan johon silloisen nelihenkisen perheen kanssa mahduimme asumaan. Pieneksihän tämä on käynyt mutta muuhun ei oikein ole varaa sitäkään, mitä tähän.
ap
[/quote]
teillähän on vaikka mitä koko ajan: on kolme lasta, on melkein uutena ostettu auto, vaikka ei olisikaan enää uusi (olisi säästänyt roimasti, jos olisitte ostanut sen vaikka vain 1-2 vuotta vanhempana), on remppalainaa, lapsilla maksullisia harrastuksia jne, jne. Lisäksi et ole valmis säästämään niistä pienistä summista, joista loppujen lopuksi tulee suurehko summa.
kyllähän jokainen meistä on sitä mieltä että ansaitsisi enemmän. Mietipä sitä, että jos olisit aloittanut lastesi teon 1-2 vuotta myöhemmin, ja säästänyt tuon ajan kaiken sen, mitä lapsesi kuluttavat, niin eikö elämäsi olisi helpompaa?
Voit toki päättää, että elämäsi on kurjaa, koska sinulla ei ole varaa kaikkeen mitä haluaisit (harvalla on). Tai sitten voit nauttia niistä lapsistasi, leipoa heidän kanssaan pullaa herkuksi, järjestää edulliset lettukestit keitellä hilloja marjoista, jotka olette yhdessä käyneet poimimassa ja lopuksi syödä herkut siellä rivitalonne pihalla, jota kaikilla ei ole.
Sen jälkeen leikitte koiranne kanssa ( jota kaikilla ei edes voi olla allergioiden takia puhumattakaan rahasta).
Niin mitä kaikkea sinä ap oikein ajattelet, että olisit ansainnut työmäärälläsi?
Eli millaiseen leintasoon olisit tyytyväinen?
Työppaikkaruokailu, neljäs lapsi, uusi 300 neliön omakotitalo Westendistä, uudet autot, vene, mökki, ulkomaan matkoja 2-5 vuodessa, oma hevonen, oma talli, oma tallinhoitaja, siivoaja, oma kokki, assistentti
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:45"]
Juu, olet oikeassa.
ap
[/quote]
Kuka on oikeassa?
Ap hyvä, koiralle EI syötetä broilerin fileitä. lastenlautasille sen verran ruokaa että jaksavat syödä, lisää voi ottaa. Ruokaa jatketaan edullisilla kasviksilla ja juureksilla. Köyhä tarjoilee myös perunaa ja pastaa. Opettelet ajattelemaan, että kaikessa pitää säästää.
Mun pojilla ei ole pitkiä kalsareita, asutaan teitä pohjoisempana. Tarkenee collegehousuilla ja toppahousilla. Jos pitkiä kalsareita tarvitaan, ne ostetaan keväällä alesta seuraavaa talvea varten tai kirpparilta käytettynä. Eikä niiden hintaa laiteta mukaan ruokakuluihin. Vaatekulut on erikseen.
Nyt alat laittaa ruutupaperille ylös miten ja mihin käytät rahaa, ja alat verrata hintoja kaupassa.
Näitähän on pilvin pimein, elävät tavoitellen enemmän ja enemmän, eivät ole koskaan tyytyväisiä, kunnes tulee dementia eivätkä muista enää mitä tavoittelevat ja elämä on ohi..
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 21:56"]
Ap hyvä, koiralle EI syötetä broilerin fileitä. lastenlautasille sen verran ruokaa että jaksavat syödä, lisää voi ottaa. Ruokaa jatketaan edullisilla kasviksilla ja juureksilla. Köyhä tarjoilee myös perunaa ja pastaa. Opettelet ajattelemaan, että kaikessa pitää säästää.
Mun pojilla ei ole pitkiä kalsareita, asutaan teitä pohjoisempana. Tarkenee collegehousuilla ja toppahousilla. Jos pitkiä kalsareita tarvitaan, ne ostetaan keväällä alesta seuraavaa talvea varten tai kirpparilta käytettynä. Eikä niiden hintaa laiteta mukaan ruokakuluihin. Vaatekulut on erikseen.
Nyt alat laittaa ruutupaperille ylös miten ja mihin käytät rahaa, ja alat verrata hintoja kaupassa.
[/quote]
Mutku, ei keskiluokkaan kuuluvan pitäisi tarvita syödä perunaa, pastaa tai juureksita.Pelkkää rucolaa ja filettä sen ollla pitää. Lisäksi lautasella kuuluu olla niin paljon, että voi jättää siitä lautaselta koiralle.
Samoin ei keskiluokkaiseen elämään kuulu laskea niitä rahoja. Kyllähän sitä nyt jokaisella pitää olla sen verran, että riittää kaikkeen siihen, mihin itse kokee olevansa oikeutetuu, koska on kerran niin paljon puurtanut siinä elämässään.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 20:15"]Keskiluokkaisilla perheillä tuntuu muuten olevan ihan vakiona lemmikkejä, yleensä koiria tai kissoja.. Näitä hankkiessa ei monelle tule mieleen, kuinka järkyttävän paljon niihin uppoaa rahaa. Haluaisin ap tietää, että onko perheessänne useampi koira vai oikeasti yhdenkö koiran ruokinta maksaa 80e kuussa? Olisiko koiran ruuasta mahdollista säästää, oletko tehnyt kunnon hintavertailuja siitä, mistä saman ruokasäkin saisi halvemmalla? Monet tuntemani koiranomistajat säästävät ruokinnassa myös tekemällä itse ruokaa koiralle, hakevat teurastamolta vatsaa, munuaisia ja kaikkia ripelihija ja keittävät niistä ruokaa. Oletko ap miettinyt koiran muita kuluja.. Jos se sairastuu, eläinlääkärikuluihin sitä vasta omaisuus meneekin.
[/quote]
En ole ap. mutta meilläkin menee lähes 100e koiran ruokaan kuukaudessa, koska koira syö viljatonta kuivaruokaa. Halvempi, viljaa sisältävä ruoka aiheutti koiralle tulehduksia korviin joten viljaton ruokavalio oli ainoa vaihtoehto. Eläinlääkärikäynnit on kalliita ja onneksi ei ole tarvinnut siellä enää käydäkään kun löydettiin koiralle sopiva ruoka.
Joo siis alunperinhän ketutti nää puurolounaat, ei ehkä palvelusväen puute kuitenkaan? Onneksi huomenna on salaattia :)
Ap
Britt caressa hyvä hinta-laatu-suhde, ja ollaan jopa saatu koiran vilja-allergiaa hieman lievitettyäkin ehkä oikean ruokavalion myötä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:19"]
Joo siis alunperinhän ketutti nää puurolounaat, ei ehkä palvelusväen puute kuitenkaan? Onneksi huomenna on salaattia :) Ap
[/quote]
Niin, ajattle,jos olisitkin laittanut ne fileenpalaset pakkaseen, niin olisit saanut puuropäivänä filettä ja riisiä. Siihen kun lisää porkkanaa jossainmuodossa, niin eroaa annos kyllä puurosta.
Eli nyt fileet koiralta sinulle, ja koiralle munuaisia.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:22"]
Tiukkaa tekisi meilläkin noilla teidän tuloilla. Meillä on bruttotulot 14000€ kuukaudessa, joten näillä tuloilla tullaan kyllä hyvin toimeen komen lapsenkin kanssa.
[/quote]
Te olettekin yhteiskunnan loisia, mutta AP käy töissä. Se, että asuu muuallakin kun vuokrakasarmissa pikkukaupungissa ja nostaa asumislisää, työttömyyskorvausta, sossuntukia yms. on katsos vähän eri asia. Tietysti ethän sinä tätä tajua kun olen elämässä epäonnistunut parasiitti, toisaalta johtuuko se älykkyydestäsi en tiedä, mutta jos johtuu niin holhouksen alle tuollainen ja lapset huostaan.
[/quote]
Ai että, tämä oli hyvä! Vielä kun on älykkyys - tai sen puute - vedetty mukaan :D
Mä olen miettinyt nyt tota meidän rahankäyttöä ruokakaupassa enkä kyllä todellakaan tajua miten te jotkut käytätte tuokakauppaan vain 500 tms kuussa. Olen koittanut pihistellä tämän viikon ja tehnyt kaksi ruokareissua lidliin (50 + 80 = 130e) ja yhden prismaan (40e), jälkimmäinen sen takia että piti hankkia esikoiselle pitkiä kalsareita (4 kpl, niihin meni 20e, halvinta merkkiä Rainbow) joita ei liiteristä saa. Lisäksi ostin pyykinpesuaineen ja jotain juustoa ja maitoa ja banaaneja Prismasta. Yhteensä siis näihin "ruokaostoksiin" (joihin myös lasken perustarvikkeet kuten nuo kalsarit mukaan) mennyt tällä viikolla 170e ja todellakin olen koittanut säästää. Tuosta ruokamäärästä on nyt jäljellä puolikas paketti nakkeja (jätän sen huomiseksi) ja kanapaketin nostin nyt pöydälle mistä alan tehdä ruokaa kohta. Huomiseksi siitä jäisi korkeintaan jotain jämiä lapsille mutta todennäköisesti koira saa ne -haluan että sekin saa kotiruokaa ja täydennykseksi kuivamuonaa. Huomenna siis pakko suunnata kauppaan uudelleen. Leipää, jugurttia ja maitoa vielä on jäljellä mutta lihaa tai kalaa on haettava huomenna tai ainakin viimeistään ylihuomenna. Joko me vaan syödään melko paljon tai sitten te parin sadan käyttäjät syötte todella paljon vähemmän kuin me. Karkeasti laskien siis 700 eurolla saattais kuussa selvitä mutta viiteensataan en kyllä katso että tällä syöjämäärällä on järkeä edes alkaa tavoittelemaan. Toisaalta, onhan tuo 700e 300e enemmän kuin tonni joten sillä saa jo hankittua lapsille talvikengätkin tai jotain muuta tarvittavaa.
ap
Ap, ei koiralle ole järkeä syöttää ruokaa, jota ihmiset voisivat syödä, viittaan tuohon että syötät kanan rippeet koiralle, koska haluat että sekin saa kotiruokaa! Oikeasti luut ja rustot ovat koiralle mieluisampia, ei kannata todellakaan mitään kallista lihaa syöttää koiralle. Mars mars, menet eläinkauppaan ja ostat KOIRALLE tarkoitettuja lihoja sieltä, saa pakatettuna lihaa ja luita sun muuta. Lisäksi mieti koiran ruokinta muutenkin: syötätkö kuivaruokana jotain superkallista Royal Caninia, vaikka koira pärjäisi oikein hyvin edullisemmalla HauHau Championilla tai vaikka Jahti- ruualla.. on nimittäin ihan tutkimuksia, että monissa ruuissa maksetaan siitä merkistä ja nuo Jahti ja Hauhau ovat laadultaan aivan hyviä vaikka eivät niin kalliita olekaan. Mutta sama mitä syötätkään, tarkista mistä ruokasäkin saa halvimmalla, kannattaako ostaa lähimmästä kaupasta vai tulisiko halvemmaksi esim. netin kautta. Joskus ero isossa kuivaruokasäkissä voi olla jopa useita kymppejä, vaikka on ihan sama merkki kyseessä.
Paljon myös vaikuttaa lasten ikä ja eritoten sukupuoli noissa ruokakustannuksissa. Kasvava urheileva poika saattaa syödä triplat verrattuna äitiinsä saati sitten pieneen tyttöön. Jos perheessä on vaikka se kolme urheilevaa poikaa, niin ruokamenot ei vaan ole yhteismitallisia perheen kanssa, jossa pieniä tyttöjä.
No eivät ne, jotka kertovat käyttävänsä ruokakauppaan vähän rahaa, laske siihen mitään kahdenkympin kalsareita mukaan. Eikä sinunkaan pitäisi niitä ruokakuluiksi laskea.
Ja siis pointtihan tässä on, että sellaisia ihmisiä, joilla on valta ja raha, ei nämä asiat ihan oikeasti kiinnosta. Vaikka mikä kriisi olisi, rikkaat pysyy rikkaina, niin systeemi vaan toimii. Raha revitään sitten köyhien ja keskiluokkaisten selkänahasta. Vituttaa vaan noi pörssin romahduksen, kriisit, lamat sun muut, kun ei ne tosissaan valtaapitävien elämää hetkauta juuri lainkaan. He pinnistelevät ja siirtelevät nappuloita vaan juuri sen verran, että kansan syvät rivit pysyvät kutakuinkin tyytyväisinä tai edes hiljaisina.
Repikää siitä. Enkä edes ole persujen äänestäjä.