Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakisitteko hormonikorvaushoitoa, jos kuumia aaltoja olisi jo 49-vuotiaana?

Vierailija
08.09.2021 |

Kokemuksia?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kyllä jättäisin kahvin, alkoholin, sokerin ja vehnän pois. Tuokin voi jo auttaa asiaa. Muuten sitten verikokeisiin ja lääkärin juttusille. 

Hah, jos tuo auttaisi niin maailmassa ei yksikään nainen kärsisi vaihdevuosista.

No ei se välttämättä kaikille auta, mutta kannattaa kuitenkin kokeilla. Itselle on auttanut eikä ole tarvinnut aloittaa hormonihoitoa vaikka lääkäri jo reseptin kirjoitti. 

Sinun oireesi eivät siis ole olleet vaihdevuosioireita vaan seurausta huonoista elintavoista.

Vierailija
22/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska kohonnut rintasyöpäriski.

Sulla ei ole kovin pahat oireet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Lisäisin liikuntaa tuntuvasti ensin. Liian monella ystäväpiirissä on rintasyöpä enkä usko sen olevan sattumaa, että ovat hormonivalmisteita käyttäneitä.

Vierailija
24/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi olen pärjännyt luontaistuotteella. Kahvista en luovu missään nimessä ja haluan kyllä silloin tällöin myös nauttia lasin viiniä tai jotain suklaata.

Olen 51v ja en ole ihan varma onko kuukautiset loppuneet puoli vuotta sitten vaihdevuosien takia koska niitä ei ole kuulunut sen jälkeen kun sain ensimmäisen koronapiikin. Sinänsä ihan sama kumpi syy, en kaipaa niitä takaisin

Vierailija
25/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saman ikäinen, eli juuri täyttämässä 49. Kesällä alkoi kuumat aallot ja yöheräily kahden tunnin välein. Ei liittynyt mielestäni helteeseen mitenkään ja tämän vuoksi kävin gynellä ja verikokeessa ja siellä todettiinkin vaihdevuosien alkaneen. Otin vastaan korvaushoidon ja unet parantuneet, ihanaa ja helpottavaa.

Mikä olo korvaushoidosta? Katosivatko kuumat aallot kokonaan? Tuleeko lihomista/laihtumista? Mihin muuhun vaikuttaa? Auttaako ärtyneisyyteen?

Olo on ihan ok. Kumat aallot katosivat ja yö-unet paranivat. En ole huomannut painossani vaihtelua suuntaan taikka toiseen. Ärtynyt olen aina silloin tällöin ja siihen vaikuttaa yö-unet todella paljon. Oloni yleisesti ottaen on seesteinen. 

Vierailija
26/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, koska kohonnut rintasyöpäriski.

Sulla ei ole kovin pahat oireet?

Mieluummin oireet kuin syöpä.

Vierailija
27/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska en halua lisätä rintasyövän riskiä.

Jos on pienikin riski närästykselle, niin hoito pahentaa sitä.

Vierailija
28/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saman ikäinen, eli juuri täyttämässä 49. Kesällä alkoi kuumat aallot ja yöheräily kahden tunnin välein. Ei liittynyt mielestäni helteeseen mitenkään ja tämän vuoksi kävin gynellä ja verikokeessa ja siellä todettiinkin vaihdevuosien alkaneen. Otin vastaan korvaushoidon ja unet parantuneet, ihanaa ja helpottavaa.

Onko kuukautiset olleet jo poissa pitkään? Eikö virallinen vaihdevuosioireiden alkaminen ole se, että kuukautiset poissa tqrpeeksi pitkään?

Mulla ollut käytössä kierukka vuodesta 2015 saakka vaikean endometrioosin takia. Siksi minulla ei ole kuukautisia ollut satunnaista tiputtelua pelkästään. Tämän seikan vuoksi kävin verikokeessa varmistamassa tilaneeni. Kierukkaa ei vielä otettu pois, mutta varmaankin muutaman kuukauden päästä.

Vierailija
29/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi kyllä jättäisin kahvin, alkoholin, sokerin ja vehnän pois. Tuokin voi jo auttaa asiaa. Muuten sitten verikokeisiin ja lääkärin juttusille. 

Hah, jos tuo auttaisi niin maailmassa ei yksikään nainen kärsisi vaihdevuosista.

No ei se välttämättä kaikille auta, mutta kannattaa kuitenkin kokeilla. Itselle on auttanut eikä ole tarvinnut aloittaa hormonihoitoa vaikka lääkäri jo reseptin kirjoitti. 

Sinun oireesi eivät siis ole olleet vaihdevuosioireita vaan seurausta huonoista elintavoista.

No miksi niitä oireita ei sitten ennen ollut? Perusruokani on aina ollut hyvin kasvispitoista ja sopivasti protskuja ja hyviä rasvoja. Mulle pahinta oli kahvinjuonti, joka laukaisi ihan selvästi niitä kuumia aaltoja. 

Alkoholi ja makeiset aiheuttivat myös ne hikoilukohtaukset. Silloin kun nuo oireet alkoivat, niin kyllä ne vaihdevuodet näkyivät verikokeissa. 

Vierailija
30/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktio auttaa , kolme käsittelyä riitti minulle , niiden jälkeen ei enää oireita tullut ollenkaan. Ihmettelen että ei useammin puhuta tästä että akupunktio auttaa eikä tarvitse käyttää hormoneita.

Vierailija
31/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "jo" 49-vuotiaana? Koska porukka oikein kuvittelee, että niitä pitäisi tulla? 60-vuotiaanako? :D

Vierailija
32/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin hormonikorvaushoitoa ja sain rintasyövän. Olisiko tullut muutenkin, en tiedä. 

Vierailija
33/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olo korvaushoidosta? Katosivatko kuumat aallot kokonaan? Tuleeko lihomista/laihtumista? Mihin muuhun vaikuttaa? Auttaako ärtyneisyyteen?

Auttoi noihin kaikkiin ja lisäksi rintasyövän puhkeamiseen.

T.mummeli

Vierailija
34/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Iso syöpäriski.

Kannattaa etsiä holistisia keinoja. Netistä löytyy paljon tietoa.

Vierailija
35/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akupunktio auttaa , kolme käsittelyä riitti minulle , niiden jälkeen ei enää oireita tullut ollenkaan. Ihmettelen että ei useammin puhuta tästä että akupunktio auttaa eikä tarvitse käyttää hormoneita.

Ehkä siksi, että ei kaikilla auta, esim. minulla.

Vierailija
36/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakenut. Nyt ne alkaa jo helpottaa. Parin vuoden juttu. Ei ollut ihan paha.

Vierailija
37/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Iso syöpäriski.

Kannattaa etsiä holistisia keinoja. Netistä löytyy paljon tietoa.

Tämä. Minä olen käyttänyt holistisia keinoja vaihtareihin kohta kymmenen vuotta. Valko- ja punaviiniä erityisesti.

Vierailija
38/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin ensin kaikki muut vaihtoehtohoidot ja kotikonstit syöpäriskin takia. 

Vierailija
39/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 49 ole mikään "jo"-ikä kuumille aalloille ja hormonikorvaushoidoille, vaan ihan normaali vaihdevuosien alkamisikä. 51 v. on kai tilastollinen keskimäärä. Itse hain viisikymppisenä ja aallot hävisivät kuin tuhka tuuleen.

Vierailija
40/52 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että ei kaikilla auta, esim. minulla.

Mikään ei auta kaikille mutta silti vaihtoehdoista puhutaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän