Amerikkalaisten työllistyminen kaatuu Suomessa kielimuuriin
Suomalaisten yritysten kielivaatimus on este joka estää ulkomaalaistaustaisten ihmiste. Ja työllistymisen Suomessa ja se koetaan syrjinnäksi. Työntekijöiltä odotetaan edes kohtuullista suomenkielen taitoa eikä lyhyillä kielikursseilla opittu taito usein aina riitä. Kimberley Gowdy on Yhdysvalloista Suomeen muuttanut ulkomaalaistaustainen, joka ei löytänyt Suomesta bisnesanalyytikon työpaikkaa pelkällä englanninkielen taidolla. Lopulta Gowdy ryhtyi Suomessa yrittäjäksi ja päätyi leipomaan työkseen keksejä vaikka sekään ei ole poistanut kyseistä kieli ongelmaa. Ainoan lohdun Gowdy saa siitä että keksit ovat hänen intohimonsa ja Amerikassa on sanonta, että "kun teet intohimoasi, raha tulee perässä."
Myös Yle moittii suomalaisia yrityksiä liian korkeasta ja kovasta kielivaatimuksesta.
"Ulkomaalaistaustaisten osaaminen jää helposti hyödyntämättä, kun yritykset odottavat heidän hallitsevan suomenkielen hyvin. Kielivaatimuksista ei usein luovuta, vaikka moni ala Suomessa kärsii kroonisesta työntekijäpulasta." kirjoittaa Yle. Kyselyn mukaan jokainen palvelualan yritys vaati työntekijöiltään lähes äidinkielen tasoista suomenkielen osaamista.
- - -
Yksi ratkaisu tähän ongelmaan olisi se että englannista tehtäisiin Suomessa virallinen työkieli sillä kyse on kansainvälisesti erittäin merkittävästä kielestä ja se myös helpottaisi huomattavasti suomalaisten yritysten kansainvälistä toimintaa ja työvoiman siirtoa jos työpaikoilla puhuttaisiin ja käytettäisiin ensisijaisesti englantia. Jos siis tätä kielimuuria ei olisi olemassa, olisi Yhdysvalloista tulossa Suomeen paljon korkeakoulutettua työväkeä joka ei löydä töitä kotimaastaan.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla, tai maasta pois!
Koskee myös jenkkejä.
Mikähän se maan tapa on? Pitääkö minun häipyä Suomesta koska en osta joka perjantai megakossua ja ole läskimahainen pösilö?
Britti Dave meni naimisiin suomenruotsalaisne naisen kanssa ja hän on oppinut sekä suomen että ruotsin. Suomea alkoi opiskella jo hyvän aikaa ennen kuin edes asuivat täällä.
Asenteesta se on kiinni. Ja minä en ainakaan työnantajana arvosta passiivista ja laiskaa ihmistä.
Meidän firman johtaja on niin tarkka, että hyvän suomen ja englannin lisäksi pitää osata ruotsia. Moni potentiaaliselta vaikuttava hakija ei ole saanut paikkaa, koska haastattelu on tyssännyt ruotsin kieleen. Olen ollut töissä firmassa 20 vuotta ja kertaakaan en ole silti tarvinnut ruotsia. Meni hiukan ohi aiheen, mutta pointtini on se, että joskus noi kielivaatimukset menevät liiallisuuksiin.
Eiköhän kova isänmaallisuus ja yrittäjyys sulje hiukan toisiaan pois. Jos yrittäjyys perustuu vapaaseen markkinatalouteen, se ei voi keskittyä pieneen tai nurkkakuntaiseen markkinaan/alueeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielen kurssille mars!
Jutussahan kerrotaan, että kursseilla saavutettavissa oleva taito ei riitä, vaan edellytetään äidinkielen tasoista suomea. Itse olen opiskellut englantia 7 vuotta peruskoulussa, kolme vuotta lukiossa, yliopistossa virkamiestason ja ollut 10 vuotta jenkin kanssa aviossa eikä minunkaan englanti ole äidinkielen tasoista. Kysehän ei ole kielestä lainkaan, vaan siitä, että halutaan suosia kotimaisia hakijoita, samaan aikaan, kun heitä ei ole ka yritykset kärsivät työvoimapulasta. Ääliömäistä mielestäni.
Ei puhuttu mitään äidinkielentasoisesta suomesta vaan edes kohtuullisesta suomenkielen taidosta.
"Maan tapa" ei ole periferiassa kovin hyvä lähtökohta kapitalismille. Vaikuttaa silti, että ainakin pk-yrittäjissä on suhteellisen paljon persuhenkisyyttä. He saattavat muodostaa tulpan maamme taloudelliselle kehittämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielen kurssille mars!
Jutussahan kerrotaan, että kursseilla saavutettavissa oleva taito ei riitä, vaan edellytetään äidinkielen tasoista suomea. Itse olen opiskellut englantia 7 vuotta peruskoulussa, kolme vuotta lukiossa, yliopistossa virkamiestason ja ollut 10 vuotta jenkin kanssa aviossa eikä minunkaan englanti ole äidinkielen tasoista. Kysehän ei ole kielestä lainkaan, vaan siitä, että halutaan suosia kotimaisia hakijoita, samaan aikaan, kun heitä ei ole ka yritykset kärsivät työvoimapulasta. Ääliömäistä mielestäni.
Ei puhuttu mitään äidinkielentasoisesta suomesta vaan edes kohtuullisesta suomenkielen taidosta.
Et viitsinyt lukea edes sitä artikkelia.
Minun mieheni on jenkeistä ja on kyllä oppinut puhumaan suomea, koska siihen on motivaatiota. Sanoi, että ogelma oli ensin se, että hänelle alettiin puhumaan englantia (kaupassa, työelämässä jne) kun tajuttiin, että mies on jenkki. Mies on sitten aina itse puhunut suomea sen mitä osasi ja kun pääsi työelämään pyysi, että hänelle puhuttaisiin suomeksi, jotta oikeasti oppii kielen. Tiedän mieheni lisäksi monia muita ulkomaalaisia, jotka taas eivät ole oppineet suomea vaikka ovat asuneet Suomessa vuosia. Minusta ihan asenteesta kiinni. Ei tämä mikään ylivoimainen kieli ole, vaikka ei helpoimmasta päästä olekaan. Minulla on huono kielipää ja kyllä vaihtarina ja au pair vuosina opin puhumaan ranskaa ja espanjaa.
Eihän se nyt niin vetele että oman laiskuuden takia vaaditaan vierasta kieltä toisen maan viralliseksi. Jos odottaa palvelua äidinkielellään niin pitää muuttaa sitten Iso-Britanniaan, Irlantiin, Uuteen-Seelantiin jne. eikä valita ihan toisen kielisfäärin maata. Pylly penkiin ja suomen kielen kirja kouraan. Itse tiedän japanilaisen naisen, hollantilaisen miehen ja pari bangladeshilaista jotka oppivat suomen kielen ihan nurputtamatta, ja noin se pitääkin mennä.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin tulla kielipuolen palvelemaksi tai asiakkaaksi. Luulisi bisnesanalyytikonkin hoksanneen että suurin osa Suomen bisneksistä on ihan suomenkielisiä.
Finnish is the most useless and unnecessary language in the world. But you get along better with English and you don’t need anything else.
Ja tämä ongelma koskee pääasiassa julkista sektoria
Vierailija kirjoitti:
Koskee myös jenkkejä.
Ja paskat. Nykytilanne jossa viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi, on täysin järjetön. Ruotsin voi nykymaailmassa unohtaa kokonaan, virallisiksi kieliksi suomi ja englanti, niin tänne voitaisiin saadakin koulutettua työvoimaa.
Ei ole oikea ongelma tiede- ja teknologiasektoreilla, mutta muualla yritysmaailmassa suhtautuminen on selvästi nuivempaa. Vaikka suomalaisten osalta sujuvaa kielitaitoa löytyisikin, ollaan paljon laiskempia käyttämään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee myös jenkkejä.Ja paskat. Nykytilanne jossa viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi, on täysin järjetön. Ruotsin voi nykymaailmassa unohtaa kokonaan, virallisiksi kieliksi suomi ja englanti, niin tänne voitaisiin saadakin koulutettua työvoimaa.
Miten tämä asiaa auttaa, jos joku osaa vain englantia? Pitäisi osata suomi ja englanti, ei joko tai.
Itseasiassa suomalaisilla yrityksillä on joku blokki ulkosuomalaistenkin palkkaamisessa. Jostain syystä ulkomailla hankittua kokemusta ja koulutusta vierastetaan.
Olen itse asunut ulkomailla jo melkein 30 vuotta ja suurin osa tänä aikana Suomeen palanneista tutuista on kokenut duuninhaun todella hankalaksi ja useampi on palannut ulkomailla kun ei kunnollista paikkaa Suomesta ole loytynyt, eikä ole 10+ vuoden kokemuksella viitsinyt aloittaa pohjalta. Sen sijaan esim ruotsalaisista ja muun maalaisista kotimaihinsa palanneista tutuista moni on päässyt kuorimaan kermat päältä mitä tyopaikkoihin tulee. Ulkomaan kokemus ja kielitaito on iso valttikortti muualla, jostain syystä Suomessa ei.
Vierailija kirjoitti:
No miksi amerikkalaiset edes jäisi suomeen? Paska palkka, korkeat verot ja hirveät kulut.
Äitiyspäiväraha, kunnallinen päivähoito, neuvola, koulu, maksuton koulutus lapsille
Huomaa kyllä minkälaista etuoikeutta englantia äidinkielenään puhuvat nauttivat. On muuten todella törkeä ehdotus, että suomalaisten pitäisi Suomessa alkaa töissä puhua lähtökohtaisesti vierasta kieltä, että vieraskielisellä olisi vähän helpompaa päästä tänne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkoot suomen kielen jos tahtovat olla ja elää täällä. Niin kaikki muutkin ulkkikset joutuvat tekemään.
Mä olen siitä tarkka, että haluan asioida ja palvelun suomeksi täällä Suomessa. Siitä en tingi yhtään.
Tämä. Suomessa pitää palvelu saada suomeksi. Suomalaisissa yrityksissä/ Suomessa olevissa toimipisteissä pitää käyttää suomea!
Heikennetään merkittävästi sitten suomalaisten työllistymistä, jos pitää englantia käyttää. Miten se vaikuttaa meidän työllisyysasteeseen? Työhyvinvointiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee myös jenkkejä.Ja paskat. Nykytilanne jossa viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi, on täysin järjetön. Ruotsin voi nykymaailmassa unohtaa kokonaan, virallisiksi kieliksi suomi ja englanti, niin tänne voitaisiin saadakin koulutettua työvoimaa.
Ei ole mitään syytä miksi Suomessa pitäisi olla englanti virallisena kielenä.
"Suomeen on lähes mahdoton rekrytoida ulkomailta ihmisiä, koska vaaditaan suomenkielen lähes täydellistä osaamista"
"Hyvä hyvä, niin pitääkin osata, maassa maan tavalla!!!"
--> Koulutetut asiantuntijat eivät muuta suomeen.
*hämmästynyt picachu*
---
Ajatteletteko ihan tosissaan että suomi pärjää ikuisesti eristäytymällä muusta maailmasta, kun aivovuoto käy jo kiivaasti suomesta pois päin jo kansalaistenkin keskuudessa? Vai heitetäänkö tähän väliin taas vaan super kekseliäitä tuoreita vitsejä vuohipaimenista? Ehe ehe.