Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SUPER-iso maha, voiko olla jotain vakavaa? Lääkäriin?

Vierailija
16.10.2014 |

Olen käsittääkseni perusterve, ainakin ollut. 1,5 vuotta sitten oli kaikki verensokerit, kilpparit, ym. arvot OK. Mahani on aina ollut hiukan pömppö mutta viimeisten muutaman kuukauden aikana siitä on tullut VALTAVA! En ole raskaana, lukuisat testit tehty. Painokin on noussut. Vyötärö on yli 140 cm :( Lantio ja rinta huomattavasti pienemmät. Maha on pyöreä ja kuin pallo (laitan kuvan niin näkyy, ettei tässä ole tosiaan mistään mielikuvitusongelmasta kyse http://i58.tinypic.com/3321og1.jpg)

Mitä tehdä? Voiko kyse olla jostain vakavasta? Pitäiskö mennä lääkäriin? Mua nolottaa ihan hirveästi tämä maha ja kuinka näytän raskaana olevalta... en kehtaa mennä enää minnekkään, kun mahaa ei saa piiloon :(

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt säikähdä kun kerron oman tarinani. Minä paisuin samoihin mittoihin aivokasvaimen vuoksi. Mene vaikka yksityiselle magneettikuvauksiin. Suomessa on hyviä neurokirurgeja jotka osaavat poistaa aivokasvaimia.

Vierailija
22/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Onko tähän mitään "luonnollista" syytä eli käytännössä että olisi alkanut syödä todella paljon enemmän kuin ennen ja/tai liikkua todella paljon vähemmän? Jos tällaista luonnollista syytä ei ole niin kipinkapin lääkäriin, ei varmasti ole normaalia! 

Itse kyllä onnistuin avioeron jälkeen tuollaisen lihomistahdin aikaansaamaan ilman sairautta, mutta silloin syy ei ollut mysteeri: alkoholin suurkulutus, suruun ahmiminen, kaiken liikunann poisjättö, kun ennen olin ollut kestävyysjuoksua harrastava ortorektikko.

[/quote]

Olen syönyt vähän enemmän herkkuja kuin ennen, mieleni on tehnyt kovasti mm. suklaata.... Ja mies on vienyt hieman useammin ulos syömään, noin 1 kerran viikossa (ennen käytiin kerran kuussa). Muuten syön aika samalla tavalla kuin ennenkin. Liikunta on pysynyt samassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rasvaa/nestettä kertynyt muualle? Niska, kasvot? Onko jalat hoikat vai paksut? Mustelmia, raskausarpia?

Vierailija
24/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskukseen varaat ajan ja varatessasi mainitset hurjasta painonnnoususta ja vatsan paisumisesta isoksi palloksi. Saat kyllä lähetteen vatsan ultraamiseen ja verikokeisiin.

Vierailija
25/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet lääkäriin. Ne voi siellä painaa villasella koko asiaa, vähän kun täällä tehdään... mut sit vaan laitat topakasti vastaan ja VAADIT päästä ultraan, magneettikuville tms koska nyt ei oo normaalia!

Vierailija
26/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 15:46"]

[/quote]

Onko tähän mitään "luonnollista" syytä eli käytännössä että olisi alkanut syödä todella paljon enemmän kuin ennen ja/tai liikkua todella paljon vähemmän? Jos tällaista luonnollista syytä ei ole niin kipinkapin lääkäriin, ei varmasti ole normaalia! 

Itse kyllä onnistuin avioeron jälkeen tuollaisen lihomistahdin aikaansaamaan ilman sairautta, mutta silloin syy ei ollut mysteeri: alkoholin suurkulutus, suruun ahmiminen, kaiken liikunann poisjättö, kun ennen olin ollut kestävyysjuoksua harrastava ortorektikko.

[/quote]

Olen syönyt vähän enemmän herkkuja kuin ennen, mieleni on tehnyt kovasti mm. suklaata.... Ja mies on vienyt hieman useammin ulos syömään, noin 1 kerran viikossa (ennen käytiin kerran kuussa). Muuten syön aika samalla tavalla kuin ennenkin. Liikunta on pysynyt samassa

[/quote]

Ok, ei selitä noin nopeaa ja rajua lihomista nuo "vähän enemmän herkkuja" ja kerran viikossa syömässä ulkona... Kyllä ehdottomasti kannattaa käydä lääkärissä, todennäköisesti joku ei nyt ihan ole kohdallaan elimistössä. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään vakavaa, mutta jos onkin, niin mitä nopeammin ongelma löydetään sitä todennäköisemmin se saadaan hoidettua!

Vierailija
27/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomattavasti sua laihempi, mutta mulle tulee välillä tuo sama ongelma. en ole saanut selville miksi. Silloin olen aivan varma, että olen raskaana, se on jotain tajutonta. Jos jotain olen saanut selville, niin sen, että joskus esim. porkkanat ja muut ruuat turvottavat mahani jättimäiseksi. MIksi, sitä en tiedä. Silloin ei myöskään pieretä enempää kuin normaalisti eli ei tunnu olevan pelkkää ilmaakaan. Nyt on taas mystisesti ongelma kadonnut, vain tullakseen joku päivä uudelleen. En usko, että ongelmasi on vakava mutta menet sinne yleislääkärille heti, koska se voi myös olla jotain muuta. TOsin jos ainoa oire on tuo pullotus, niin sulla voi ollla joku sama kuin mulla. Jos, niin tule kertomaan, mitä sun lekuri sanoi. Mä jeesasin sua neuvolla, niin kerro sä puolestaan lääkärin "arvaus" asiasta. meinaan epäilen, ettei se osaa sanoa tuohon mitään,ainoastaan sulkee vakavat syyt pois

Vierailija
28/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:06"]

Onko rasvaa/nestettä kertynyt muualle? Niska, kasvot? Onko jalat hoikat vai paksut? Mustelmia, raskausarpia?

[/quote]

Naama on pyöristynyt, mutta ei mitenkään mahdottomasti. Jalat ovat hoikat. Maha on tullut täyteen raskausarpia! Mustelmia saan helposti..

Vierailija
29/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli heti mieleen kaverin tuttavan tapaus. n. 30 vuotias kahden pienen lapsen äiti. Valitteli outoja ja joskus kovi mahakipuja ja kävi useamman kerran lääkärissä, mutta lääkärit käskivät vain kokeilla erilaisia ruokavalioita. Maha oli myös kasvanut huomattavasti ja mainitsi tästäkin asiasta viimeisillä käynneillään kun kasvua ei enää voinut vähätellä, niin mahan kasvun lääkärit kuittasivat turvotuksella mikä tulee sopimattomista ruoka-aineista ja lihomisesta. Lähipiiri oli hyvin huolissan, koska maha nytti aivan kuin raskausmahalta mitä pidemmälle sitä eteni. Loppuen lopuksi meni yksityiselle erikoisläääkärille ja mikäs muukaan sieltä löyty kuin kasvain(mahasyöpä tjsp) ja elinaikaa annettiin n. 3 kuukautta.

Ja kyllä, elinaikaa ei ollut yhtään sen kauemaa kuin 3 kuukautta.

Mun mielestä tämä oli vain niin sokeeraavaa ja näitä tarinoitahan riittää. Sen jälkeen olen ollut sitä mieltä, että jos kehossa tai jossain tapahtuu muutoksia ja tuntemuksia jotka eivät vain tunnu itsestä normaalilta, eikä esim. yhdellä lääkäri käynnillä saa korjausta asiaan niin suoraan ehdottomasti yksityiselle erikoislääkärille. Ja tiukkana pitää olla että mitään ei suljeta pois ja kaikki tutkitaan. Pieni hinta siitä että esimerkiksi syöpä etenisi niin pitkälle että kuolema on enää ainut vaihtoehto.

Samantyylinen juttu rintasyövästä kiersi facebookissa ja iltalehdessäkin oli juttu (nuori pienen lapsen äiti ja myös raskaana sai rintasyövän ja sitä ei otettu todesta ja nyt on kaksi lasta ilman äitiä).

En todellakaan halua siis pelotella, mutta tälläiset asiat kannattaa ottaa todesta ja vaatia tutkimuksia. Tuollainen maha ei tule väärästä ruokavaliosta.

Vierailija
30/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:08"]

Mä olen huomattavasti sua laihempi, mutta mulle tulee välillä tuo sama ongelma. en ole saanut selville miksi. Silloin olen aivan varma, että olen raskaana, se on jotain tajutonta. Jos jotain olen saanut selville, niin sen, että joskus esim. porkkanat ja muut ruuat turvottavat mahani jättimäiseksi. MIksi, sitä en tiedä. Silloin ei myöskään pieretä enempää kuin normaalisti eli ei tunnu olevan pelkkää ilmaakaan. Nyt on taas mystisesti ongelma kadonnut, vain tullakseen joku päivä uudelleen. En usko, että ongelmasi on vakava mutta menet sinne yleislääkärille heti, koska se voi myös olla jotain muuta. TOsin jos ainoa oire on tuo pullotus, niin sulla voi ollla joku sama kuin mulla. Jos, niin tule kertomaan, mitä sun lekuri sanoi. Mä jeesasin sua neuvolla, niin kerro sä puolestaan lääkärin "arvaus" asiasta. meinaan epäilen, ettei se osaa sanoa tuohon mitään,ainoastaan sulkee vakavat syyt pois

[/quote]

Mahani on ennenkin ollut sellainen, että se turpoaa esim. leivästä. Mutta se oli kuitenkin jossain mittasuhteissa muuhun vartalooni ennen... Kerron sitten mitä lääkäri sanoo! Tsemppiä

Vierailija
31/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samoin, ja syyksi paljastui 5kg munasarjakysta.

Vierailija
32/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:14"]

[/quote]

Miten tällainen selvisi? Saanko kysyä mille lääkärille hakeuduit? Mietin, että pitääkö tässä varata useita esim. gynekologi ja yleislääkäri?

Vierailija
33/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanan aiheuttama mahan turvottelu on eri asia kuin 20kg:n painonnousu puolessa vuodessa. Näistäkin viimeiset 10kg kahdessa kuukaudessa. Näinhän ap tuolla aiemmin kirjoitti.

Vierailija
35/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:14"]

[/quote]

Miten tällainen selvisi? Saanko kysyä mille lääkärille hakeuduit? Mietin, että pitääkö tässä varata useita esim. gynekologi ja yleislääkäri?

[/quote]

Riittää että varaat ajan yleislääkärille. Yleislääkäri tarpeen mukaan lähettää eteenpäin erikoislääkäreille.

Vierailija
36/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Ja ole tiukkana! Minut lähetettiin terveyskeskuksesta kotiin, ei ollut aikaa tehdä ultraäänitutkimusta. Sain särkylääkereseptin. Syöpä löytyi sitten vähän myöhemmin. Nykyään olen terve.

Vierailija
38/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 16:08"]

[/quote]

Mahani on ennenkin ollut sellainen, että se turpoaa esim. leivästä. Mutta se oli kuitenkin jossain mittasuhteissa muuhun vartalooni ennen... Kerron sitten mitä lääkäri sanoo! Tsemppiä

[/quote]

Jes, tsemppiä sullekin! Älä jännitä tätä suotta etukäteen liikaa, koska siitä ei ole sulle kuin haittaa, mutta hoida homma pois mahd. pian, niin ei tarvitse enää stressata

Vierailija
39/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys vielä 38:lta: Kaikki syövät eivät oirehdi alkuun mitenkään. Turvotus voi olla ensimmäinen oire.

Vierailija
40/161 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mitä käy :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi