Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäriasema kertoi puhelimessa tietojani työkaverilleni, saako niin tehdä?

Vierailija
16.10.2014 |

Utelias työkaverini oli ryhtynyt selvittämään terveystietojani. Hän tiesi henkilötunnukseni ja oli kysellyt käyttämältäni yksityiseltä lääkäriasemalta kaikenlaista, ja saanutkin tietoja kuten millä lääkäreillä ja milloin olen käynyt. Voiko tällaisia tietoja luovutta vieraalle ihmisille, eikö nämä ole salassapidettäviä??

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa luovuttaa henkilön tietoja työkaverille.

Mutta siis onko tämä työkaverisi valehdellut olevasi sinä ja todistanut sen henkilötunnuksella? Ei varmasti meinaan yksikään asema anna toisen tietoja niin että sanoo "Hei, olen N.M:n työkaveri. Tarvitsisin hänen terveystietojaan. Tässä hänen henkilötunnuksensa jolla löydätte tiedot järjestelmästä!"... Ja jos tyyppi tosiaan on valehdellut olevansa sinä niin sitten se pääsyyllinen on kyllä tämä työkaveri...

Vierailija
2/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on käynyt kämmi lääkäriaseman puolelta... Tai kämmi työkaveriltasi, jos on sinuna esiintynyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:33"]

Mutta siis onko tämä työkaverisi valehdellut olevasi sinä ja todistanut sen henkilötunnuksella? Ei varmasti meinaan yksikään asema anna toisen tietoja niin että sanoo "Hei, olen N.M:n työkaveri. Tarvitsisin hänen terveystietojaan. Tässä hänen henkilötunnuksensa jolla löydätte tiedot järjestelmästä!"... Ja jos tyyppi tosiaan on valehdellut olevansa sinä niin sitten se pääsyyllinen on kyllä tämä työkaveri...

[/quote]

Kyllä vaan ja on taitanut tehdä rikollisen teon, kun on esiintynyt tuossa asiassa sinuna.

Vierailija
4/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saa antaa! Itse sairaalassa työskentelen ja pakko kyllä myöntää, että olen itsekin antanut potilaasta tietoja aika heppoisin perustein.

Vierailija
5/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli valehdellut olevani sukulaiseni, ja että olen antanut suostumuksen tietojen hankkimiseen... Mitä en siis ole tehnyt! Luulisi että suostumus olisi minulta pitänyt varmistaa jotenkin - onhan heillä järjestelmässä minun yhteystietoni!

Vierailija
6/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
7/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh  hoijakkaa, eihän ne saanu poijjatkaa..

Vierailija
8/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan idiootti?!

Vierailija
9/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä tiedät tästä koska .....  ???

Vierailija
10/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin liikuttavaa että on työkavereita jotka välittävät toisen terveydestä noin paljon. Ole kiitollinen AP, minä ainakin olisin.

Vierailija
11/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoa taas pukkaa.

Vierailija
12/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:33"]

[/quote]

Kyllä vaan ja on taitanut tehdä rikollisen teon, kun on esiintynyt tuossa asiassa sinuna.

[/quote]

Suomessa ei ole rikos esiintyä toisena henkilönä, eikä noita tietoja varmaan voi oiken käyttää mihinkään hyötymystarkoituksessakaan, joten se ei ole petoskaan. Lääkäriasema on tehnyt rikoksen kun on luovuttanut tietoja varmistamatta henkilöllisyyttä.

Vierailija
13/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:38"]

Hän oli valehdellut olevani sukulaiseni, ja että olen antanut suostumuksen tietojen hankkimiseen... Mitä en siis ole tehnyt! Luulisi että suostumus olisi minulta pitänyt varmistaa jotenkin - onhan heillä järjestelmässä minun yhteystietoni!

[/quote]

Joo kyllä olisi todellakin pitänyt varmistaa. Sukulaisethan on usein kaikkein pahimpia urkkijoita, ja automaattisesti millekään sukulaisille ei kuulu tietoja antaa. 

Tämä on oikeasti aika iso asia ja toivon että joihinkin toimiin viitsit ap ryhtyä tämän osalta. Ihmisen elämän voi aika paljolti joskus jopa pilata urkkimalla saadut ja ympäriinsä juoruina levitellyt yksityiset terveystiedot, ja siksikään tällaista ei saisi ikinä päästä tapahtumaan. 

Olen itse joutunut myös terveystietojen urkinan kohteeksi, kun minua inhoava anoppi oli pyytänyt tutun sairaanhoitajan urkkia ja välittää hänelle tietojani kuntayhtymän terveysjärjestelmästä. Anoppi vielä oli niin saakelin tyhmä, ettei osannut olla paljastamatta että hänellä on tietoa mitä ei millään pitäisi olla, jolloin jäi koko kuvio avustajineen kiinni. 

Vierailija
14/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tietoj ei saa antaa edes sukulaisille, vain henkilötietoihin merkitylle lähiomaiselle.

Vierailija
15/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Joo, olen ottanut yhteyttä lääkäriasemiin (näitä tietoja oli annettu kahdesta eri paikasta, selvisi juuri) ja teen ehkä kantelun jonnekin.

Olen ollut sairauslomalla pari kertaa viimeisen vuoden aikana, ja vaikka esimieheni tietää syyn niin en ole halunnut kertoa muille työpaikalla. Nyt tämä työkaverini on siis yrittänyt onkia tietoja. Ei hän mitään kauhean vakavaa ollut kai saanut tietää (diagnoosejani jne), mutta varmasti siitäkin voi jotain päätellä minkä alan erikoislääkärillä olen käynyt...

Vierailija
16/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:50"]

[/quote]

Tietoj ei saa antaa edes sukulaisille, vain henkilötietoihin merkitylle lähiomaiselle.

[/quote]

Eikä edes lähiomaisille ilman asianomaisen suostumusta. Ystäväni on virallisissa papereissa isänsä lähiomainen ja sen lisäksi tämän holhooja raha-asiossa, eikä hänellekkään kerrota sairaalasta isänsä asioita.

Vierailija
17/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

Mitä tietoja lähiomaiselle saa antaa? Ei kai sellaisellekaan ihan mitä vaan?

Vierailija
18/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisena henkilönä esiintyminen ei ole Suomessa rikos. Mutta tuo kyllä täyttää jossain määrin petoksen tunnusmerkit, minusta.

Vierailija
19/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 13:54"]

AP: Joo, olen ottanut yhteyttä lääkäriasemiin (näitä tietoja oli annettu kahdesta eri paikasta, selvisi juuri) ja teen ehkä kantelun jonnekin.

Olen ollut sairauslomalla pari kertaa viimeisen vuoden aikana, ja vaikka esimieheni tietää syyn niin en ole halunnut kertoa muille työpaikalla. Nyt tämä työkaverini on siis yrittänyt onkia tietoja. Ei hän mitään kauhean vakavaa ollut kai saanut tietää (diagnoosejani jne), mutta varmasti siitäkin voi jotain päätellä minkä alan erikoislääkärillä olen käynyt...

[/quote]

Ei mitään ehkä, vaan tietysti teet kantelun tuosta ja ehkä myös tutkintapyynnön  poliisille että onko rikottu lakia.

Vierailija
20/27 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 14:03"]

Toisena henkilönä esiintyminen ei ole Suomessa rikos. Mutta tuo kyllä täyttää jossain määrin petoksen tunnusmerkit, minusta.

[/quote]

Petokseen liittyy aina hyötyminen, uteliaisuuden tyydyttäminen ei ole rikos.

Lääkäriasema tuossa on se joka on mahdollistanut väärin toimimisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän