Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys pitkäaikaistyöttömille keski-ikäisille.

Vierailija
16.10.2014 |

Ottaisitteko vastaan työvoimatoimiston teille lähettämän puolipäivätyön? Olen koneenrakennusinsinööri amk ja minulle tarjottiin työtä eräässä yhdistyksessä jonkinlaisena nuokkarin apulaisena. Palkka 920 e kuussa.
Haitat: oheiskuluineen työstä saa noin saman kuin kotona, tukityörahat menee hukkaan alalla, joka ei vastaa koulutustani mitenkään. Olen halunnut oman alani työtä, jotta ammattitaito pysyisi yllä ja haluaisin käyttää tukikuukaudet sellaiseen.
Mitä tekisitte sijassani? Neuvoja kaivataan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mua.ainakin jurppis jo tuo puolipäivätyön surkea palkka. Eihän tolla elä sa on sidottu duuniin, mistä ei ammattikaan kehity. En tiedä, mitä työkkärille sepustaisin

Vierailija
2/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on niin,että sulla on varaa valita, jos sulla on varaa valita. Mitä muita työpaikkoja sulle on tarjolla - itse löytämiäsi tai muiden tarjoamia? Jos valittavana ei ole kuin tämä, sun kannattaa myöntää, että niitä oman alan paikkoja ei sulle ole, ja ottaa tämä. Jos taas sulla on taskussa joku oman alan paikka, niin mene ihmeessä sinne.

kaikkein hölmöintä, myös taloudellisesti, on jäädä kotiin odottelemaan jotqin "parempaa", koska rehellissesti sanottuna, ne vaihtoehdot vaan vähenee ajan myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:42"]

No, mua.ainakin jurppis jo tuo puolipäivätyön surkea palkka. Eihän tolla elä sa on sidottu duuniin, mistä ei ammattikaan kehity. En tiedä, mitä työkkärille sepustaisin

[/quote]

puolipäivätyön palkalla ei tarvikaan elää, koska sen lisäksi saa soviteltua työttömyyskorvausta.

Vierailija
4/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on pieni palkka ja koulutukseesi nähden alakanttinen homma ilmeisesti muutenkin. Riippuu ihan mitä itse ajattelet. Voisihan tuota ehkä kokeilla. Mä kokeilin tuollaista vastaavaa juttua omalta alaltani mutta se oli fiasko. Petyin ja alkoi harmittamaan entistä enemmän kun toiset siellä oli kokopäiväisiä ja saivat kunnon palkkaa ja mä kävin vaan kääntymässä ja siihen kuitenkin paloi rahaa ja aikaa.

Vierailija
5/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta, jo työmatkoihin menee aikaa ja rahaa yhtä paljon kuin täyspäiväisellä. En kai saa mitään soviteltua, kun eikö se työkkäriraha ole jotain vähän yli 700 e kuussa.
Mutta tuolla tuhlaantuisi se tukityollistämisraha kokonaan sitten. En tuollaisessa paikassa saisi työkokemusta enkä suhteita alani ihmisiin työn toivossa. Turhauttaa kauheasti.
Pystynkö edes kieltäytymään? Onko pakko mennä.
Haluaisin mennä oman alan töihin ja käyttää tukirahat siihen.
Tuon työn vastaanottamisen jälkeen vaan sama kituutus surkealla tulolla jatkuisi.
Ap

Vierailija
6/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sinut valittu jo siihen, vai menetkö vasta haastatteluun? Kuinka kauan sun pitäisi olla siellä töissä? Kyllähän tuo palkka jo kerryttää vähän työssäoloehtoa ansiosidonnaista varten, jos vaikka pääset jossain vaiheessa parempaan paikkaan, tuolta tukityöpaikastahan varmasti pääsee lähtemään kesken sopimuksenkin jos löydät jotain omalta alalta. Oletko ottanut verotuksen huomioon? Tuosta palkasta et maksa paljon mitään veroa, ja työkkärirahasta menee varmaan lähes 20%? Voihan se olla että siitä jäisi vähän muutakin kuin työnilo käteen.

Vierailija
7/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä valittu. Pelkään, että joko valitaan tai jatkossa saan samnlaisia työhönosoituksia.
Mitä, onko samansuuruinen palkkatulo ja työkkärikorvaus eri tavala verotettava?
Harmittää, kun menisi työnantajia houkutteleva tukimahdollisuus hukkaan tuossa hanttihommassa.
Onko ylipäätään mahdillista vaatia, että ottaa vastaan vain kokopäivätöitä?
Kirjoittakaa vielä!
ap

Vierailija
8/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 11:42"]

[/quote]

puolipäivätyön palkalla ei tarvikaan elää, koska sen lisäksi saa soviteltua työttömyyskorvausta.

[/quote]

Eipä välttämättä saa. Jos palkka on sama kuin korvaus, niin ei saa. (vai onko muuttunut, ennen ei ainakaan saanut). 

Ap, palkkaa verotetaan hieman vähemmän kuin työkkärikorvausta. Lopullisessa verotuksessa lasketaan yhteen, mutta palkasta saa tulonhankkimisvähennyksen, mitä ei korvauksesta saa. Moni tekee korvauksista verkossa ennakonpidätystä laskiessaan sen virheen, että laittaa korvaukset palkkatulojen kohdalle. Toiset luuleva siksi, että verotus on sama. Korvaukset ne pitää laittaa sosiaalietuuksien kohdalle, koska sosiaalietuuksia verotetaan eri tavalla. 

Vierailija
9/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastattelussa kerrot, että olet koneenrakennusinsinööri ja sillä alalla omimmillasi, mikä varmasti pitää paikkansakin, niin tuskin sinua nuokkarille valitaan.

Itse ottaisin ouolipäivätyönkin ja yrittäisin saada jonkin toisen siihen oheen, mutta toimistotyöläisenä vaikea kuvitella itseöni nuokkarille.

Vierailija
10/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo verotusasia oli mielenkiintoinen. Kiitos.
Saisin tuosta työstä.suunnilleen saman kuin nyt korvausta, kun huomioin kulut.
Voiko puolipäivätyöstä kieltäytyä vain siksi, että hakee kokopäivätyötä.
En tosiaankaan tuntisi nuorisotalityötä omakseni.
Harmittaa, kun olen vaivautunut tuon tutkinnon suorittamaan, niin sitten tarjoavat tuollaista, johon kävisi kuka vain.
Ap

Vierailija
11/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on nuokkari?

Vierailija
12/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama juttu.

Itse kävin insinöörinä vuoden vähän vastaavanlaisessa jutussa.  Opein muutaman asian:

- Sain hyviä suhteita joiden avulla olisin jo työllistynyt mutta tietyt terveysongelmani ovat tulleet esteeksi työssä jota tarjottiin (tarjottu työ olisi ollut omalta alaltani ja sitä tarjottiin koska sain maineen "hyvänä tyyppinä" vaikka teinkin erilaista työtä).

- Kuvittelin saavani soviteltua päivärahaa mutta en saanutkaan koska työnantajani sai täysmääräistä tukea minun työllistämiseen muuten olisin saanut (soviteltua päivärahaa saa vaikka palkkaa isompi kuin työllistämistuki tietyn kaavan mukaan laskettuna ellei tuo korkein tuki työnantajalle)

- Ainakin minulla oli lain määräämänä työsopimuksessa ehto "jos palkkatuen saaja saa työpaikan tai opiskelupaikan jossa pidempi sopimus mitä määräaikaisessa tukipaikassa voidaan tämä tukipaikka sopimus (purkaa tai lopettaa en  muista tarkkaa sanamuotoa). Mutta hommasta voi siis lähteä kesken pois parempaan työpaikkaan. Jos et halua tuota työtä kannattaa haastattelussa muistaa mainita että lähtee heti jos saa oman alan työtä ja etsii sitä aktiivisesti ja neuvotteluja on käynnissäkin...

-Palkkatyöstä saa tietyn kiinteän vähennyksen, tuista ei. En muista varmaksi mutta asiasta löytyy verottajan sivuilta.

- Itselläni palkka oli vähän isompi ja vuoden tukityön jälkeen olen nyt ansiosidonnaisella taas ja se on melkein yhtä suuri kuin tuki oli.

- Jos et halua paikkaa niin pyydä kovempaa palkkaa perustellen koulutuksella ja työkokemuksella

- Vuoden tukityöllistämisen jälkeen on mahdollista saada vielä toinen vuosi puolta tukea. Tosin sitä on nykyään vaikeampi saada kuin ennen ja sitä ei saa esim samaan tai samankaltaiseen työhön mitä sai sen ekan vuoden.

- Jos haluat oman alan töihin niin kannattaisiko ensin hakeutua sopivan kuuloiseen firmaan omalla alallasi ilmaiseen työharjoitteluun  (työkkärin kautta työttömyyskorvauksella siis) pariksi kuukaudeksi ja sitten voisi tarjota jatkoa tällä palkkatuella.  Näin voisit näyttää ensin olevasi hyvä tyyppi, sitten palkkatuella jatko ja toivon mukaan sitten vakipaikka ?

Tsemppiä ap.

Vierailija
13/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa ensin ottaisit asioista selvää ap. Tässä hieman apua.

Oletko oikeutettu palkkatukeen vai korkeimpaan korotettuun palkkatukeen? Siitä riippuu saatko soviteltua ansiosidonnaista.

Laske verolaskurilla todellinen veroprosenttisi.

Ota selvää, saatko asumistukea.

Ota selvää, saatko toimeentulotukea.

Vasta näiden jälkeen voit laskea todellisen hyödyn. Ja hyöty on aina työkin. Muista, ettei sinua ole vielä valittu työhön, ehkä et työnantajan mielestä ole edes siihen sopiva.

Tiedäthän, että osa-aikatyöstäkin kertyy ansiosidonnaista. Miten kauan olet ollut työttömänä? Pienikin ansiosidonnainen on parempi kuin vastaava Kelan raha, koska viranomaisille se on ollut merkki siitä, että olet edes kahden vuoden sisällä ollut työelämässä.

Vierailija
14/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös laki muuttunut niin että 300 euroa saa kuukaudessa tienata niin ettei vaikuta työttömyystukeen. Sitten siitä ylimenevästä osasta tulee soviteltu työttömyysraha.

http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1866898

Ota selvää liitoltasi tai kassaltasi miten tulosi menisivät jos tienaat tuon määrän.

Vierailija
15/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 19:43"]

Eikös laki muuttunut niin että 300 euroa saa kuukaudessa tienata niin ettei vaikuta työttömyystukeen. Sitten siitä ylimenevästä osasta tulee soviteltu työttömyysraha.

http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1866898 

Ota selvää liitoltasi tai kassaltasi miten tulosi menisivät jos tienaat tuon määrän.

[/quote]

Tavallisestihan se menee siten, että työttömyystukeen ei, mutta asumistukeen liki täysimääräisesti, joten nettoansio on jotain parikymppiä tuosta kolmesta sadasta.

Yksikin kovasti mainostettu takavuosien satasen korotus taisi tuoda jotain alle 30€ kun tuo otettiin huomioon.

Vierailija
16/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyden kannalta parempi mennä työhön! Saat neuvoja aina sen mukaan kelt kysyt neuvoa.

Oman liitoni mukaan alle 4900 € palkalla ei pidö mennä työhön tällä kokemuksella, ja vuoden olen ollut ilamn työtä, eipä kommentti ole kovin perusteltu. TYökkarin eukko ei edes tiedä mitä palkkaa pitää saada jne.

Karseimpia ovat ns. FEC- harjoittelut, joista et koskaan työllisty, uusi ilmaistekijä tulee 6 kk jälkeen aina uudelleen...

Ehkä on tehtävä kahta työtä, soviteltava ja siinö sivussa ilman verokirjaa jotain you know ja kulukorvauksia ja muita kikkailuja, PERKELE on tämä touhua tässä maassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
17/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori. 17:Lle piti yläpeukku laittaa

Vierailija
18/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, en ymmärrä lausetta: työkkärin eukko ei edes tiedä mitä palkkaa pitää saada.

Vierailija
19/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan korkeinta palkkatukea. En saa asumistukea enkä toimeentulotukea.
Tuo ansiosidonnainen korvaus näin pienipalkkaisen työn jälkeen tuskin eroaisi paljoakaan tavallisesta työttömyyskorvausesta.
Voiko kieltäytyä sillä perusteella, että hakee kokopäivätyötä?
Tuollainen palkka ei ollenkaan innosta, kun tienisti on sama kuin työttömänä, mutta työ sitoo (olen perheellinen)
Menisin kyllä kokemuksen ja suhteiden takia, jos olisi lähellä omaa alaani.
Joku kysyi, mikä on nuokkari. Se on nuorisotalon lempinimi ainakin Turussa.
Ap

Vierailija
20/25 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 20:19"]

17, en ymmärrä lausetta: työkkärin eukko ei edes tiedä mitä palkkaa pitää saada.

[/quote]

Niin, viisaimmat nauvot tulee te- tomistolta kaiken kiusaamisen lisäksi siitä mitä pitäisi hakea, mutta edelleen se eukko ei tiedä edes mitä palkkaa pitäisi saada ja mitä se vaatii hakijalta ylipäätään saada eli ovat NIIN NIIN pihalle koko yhteiskunnasta. Te- toimistot voisi aivan hyvin lopettaa ja siirtää palvelun pilveen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi