Kysymys pitkäaikaistyöttömille keski-ikäisille.
Ottaisitteko vastaan työvoimatoimiston teille lähettämän puolipäivätyön? Olen koneenrakennusinsinööri amk ja minulle tarjottiin työtä eräässä yhdistyksessä jonkinlaisena nuokkarin apulaisena. Palkka 920 e kuussa.
Haitat: oheiskuluineen työstä saa noin saman kuin kotona, tukityörahat menee hukkaan alalla, joka ei vastaa koulutustani mitenkään. Olen halunnut oman alani työtä, jotta ammattitaito pysyisi yllä ja haluaisin käyttää tukikuukaudet sellaiseen.
Mitä tekisitte sijassani? Neuvoja kaivataan.
Kommentit (25)
Onko mitään kokemusta kellään siitä, onko pakko ottaa puolipäivätyö vastaan, kun hakee kokopäivätyötä?
Kertokaa ihmeessä vielä muitakin kokemuksia, jos on! Kiitos tähänastisista.
ap
Minä olen ollut paljon työttömänä, välillä oli oma firmakin viitisen vuotta. Mulla on kokemuksia työttömyydestä 1992 vuodesta lähtien kun 17 vuotiaana valmistuin kauppiksesta suoraan kortistoon.
Viimeisin työttömyys oli 2,5 vuotta, ensin olin kaksosten kanssa sen 3 vuotta, ja sen jälkeen työttömänä, eli 5,5 vuotta olin pois työelämästä.
Minua ei koskaan laitettu mihinkään työkärin toimesta nyt kun oli pienet lapset, sanoin suoraan että etsin työtä josta jää käteen lasten päivähoitomaksun jälkeen enemmän kuin työkkäriraha. Lasten päivähoitomaksu 550€ ja työkkäriraha netto n. 660€. Nyt pääsin kuukausi sitten töihin, ja kun laskin verokortin työtä varten jonka palkka on n. 1950€ br. tuli loppuvuoden veroprosentiksi 6,5, työkkärinrahasta maksoin 18%.
Työkkärissä ollaan kyllä mun kokemuksen mukaan hyvinkin ymmärtäväisiä kun asiakas on normaali itsestään huoltapitävä ihminen, ja selvästi etsii töitä sen mitä etsii. Kyllä siellä tiedetään mikä on realistista työnsaannin osalta jos on pidempään ollut työttömänä, ja niihin tukitoimiinkin "pääsee" lähinnä ne joiden katsovat hyötyvän siitä eniten.
Pääsin töihin paikkaan joka työllistää pitkäaikaistyöttömiä, palkkatuella, terapiatyönä ja kuntouttavana työnä. Olen ollut mukana pari vuotta myös kuntakokeilussa jossa etsitään ratkaisuja pitkäaikaistyöttömyyden hoitoon, olen myös ollut yhden kauden kaupungin henkilöstölautakunnasta, joten tiedän aika paljon työttömyydestä meidän kaupungissa. Meidän fimassa työllistetään paljon sellaisia "toivottomia" ihmisiä joilla ei ole juuri mahdollisuutta päästä vapailla markkinoilla koskaan töihin, jotkut eivät osaa edes kengännauhojaan sitoa. Erään miehen piti mennä pesemään autoja, mutta ei kuulemma osannut avata vesikraanaa :) Siinä sen huomaa että itse on pitänyt itseään luuserina, mutta kuitenkin on aika kaukana vielä todella vaikeasti työllistettavistä. Monesti olen työttömyysaikoina miettinyt kun olen kohdannut vähän epäpäteviä ihmisiä töisä, että miksi tuo on päässyt töihin, mutta minä en, vaikka tekisin tuonkin työn paremmin. Mulla on varmasti vaikuttanut moni asia negatiivisesti, väärä puoluekanta, ammattiliitossa toimiminen, ylipaino ja pienet lapset, vielä sen lisäksi että kun olin nuorempi niin jo pelkkä lisääntymisikä naisella oli huono juttu, mistä sen tietää, mutta jännä juttu että nyt kuitenkin mulla on etua töissä siitä että kokemusta työttömyydestä on niinkin paljon ja pitkältä ajalta.
Meni nyt vähän asian vierestä, sori. Tuli vaan mieleen:)
Kiitos. Kaikki ovat kiinnostavia luettavia. Luen lisääkin mielelläni.
ap
Mieheni on hyysäämässä pitkäaikaistyöttömiä työpajassa. Mieheni itsekin on ollut työtön. Ne hyysättävät ovat puolet ulkomaalaisia, sitten vankilakundeja, adha-potilaita ja täysin työhaluttomia.
,
Turhauttaa, kun tuki menisi sitten tuossa nollatyössä. Olen siis jo keski-ikäinen ja valmistuin suurin toivein kahdeksan vuotta sitten.
Ap