Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska unettomuudesta lääkäriin?

Vierailija
16.10.2014 |

Illalla nukahtaminen on usein hankalaa, aamulma herään aina vain aikaisemmin ja aikaisemmin, tänään neljältä. Herätessä oksettaa ja ahdistaa ajatus tulevasta päivästä. Takana on vaikea masennus ja uupumus, joka silloin oireili myös unettomuutena, mutta on tässä jo muutama vuosi oltu ilman lääkkeitä tai muuta hoitoa.

Kauanko sitkuttaisit, koska lääkäriin? Muuten voisin jo mennä, mutta mies ei oikein arvosta jos vaimo syö ns. päälääkkeitä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä pitää päivärytmi säännöllisenä ja riittävästi aktiivisuutta päivään. Ulkoile pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Syö hiilihydraattipitoinen iltapala. Lue unenhuolto-ohjeet ja noudata niitä. Älä käytä alkoholia. Ehkä saat unirytmin kuntoon ilman lääkkeitä, jos jaksat tehdä em. jutut parin kuukauden ajan.

Vierailija
2/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no nuo ns. perusasiat on jo kunnossa. Lisäksi syön jaksamiseen ja mielialaan vaikuttavia vitamiineja, joista olen todennut olevan apua. Melatoniinia en ole kokeilöut, koska se taitaa auttaa lähinnä nukahtamiseen ja itselleni isompi ongelma on aamuyöheräily. Vielä ei sentään olla siinä että herään klo 1, sekin on joskus ollut tapana. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vajaa vuosi sitten samassa tilanteessa. Heräsin klo 3-4 yöllä ja seuraava päivä aivan pilalla. Mulla aikainen herääminen liittyi stressiin. Siinä vaiheessa, kun aloin herätä vielä aikaisemmin; joskus klo 1-2, varasin lääkäriin ajan. Ensin mulle kirjoitettiin melatoniinia, joka vaikutti parhaiten aamuyöllä (Sircadin). Tuo lääke ei auttanut yhtään. Sain kuitenkin toisella käynnillä reseptin Mirtazapiiniin, joka on oikeasti mielialalääke. Se otetaan illalla ja vaikuttaa unettavasti. Lempeämpi vaihtoehto varsinaisille unilääkkeille. Sain avun tuosta Mirtazapiinista. Suosittelen menemään lääkäriin, kun herääminen alkaa vaikuttaa oleellisesti jaksamiseen. Itse sinnittelin muutaman kuukauden.

Vierailija
4/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa stressiin ja mielialaan liittyvältä. Joskus tietysti on pakko kokeilla unilääkkeitä, jos unettomuus käy liian pahaksi. Tietysti olisi tärkeää, että saisit puhuttua asiosita jollekin, koska unettomuus on yleensä oire jostain, jota pitäisi hoitaa.

Vierailija
5/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 06:42"]Olin vajaa vuosi sitten samassa tilanteessa. Heräsin klo 3-4 yöllä ja seuraava päivä aivan pilalla. Mulla aikainen herääminen liittyi stressiin. Siinä vaiheessa, kun aloin herätä vielä aikaisemmin; joskus klo 1-2, varasin lääkäriin ajan. Ensin mulle kirjoitettiin melatoniinia, joka vaikutti parhaiten aamuyöllä (Sircadin). Tuo lääke ei auttanut yhtään. Sain kuitenkin toisella käynnillä reseptin Mirtazapiiniin, joka on oikeasti mielialalääke. Se otetaan illalla ja vaikuttaa unettavasti. Lempeämpi vaihtoehto varsinaisille unilääkkeille. Sain avun tuosta Mirtazapiinista. Suosittelen menemään lääkäriin, kun herääminen alkaa vaikuttaa oleellisesti jaksamiseen. Itse sinnittelin muutaman kuukauden.
[/quote]
Kiitos vertaiskokemuksen kertomisesta. Itsekin olen käyttänyt mielialalääkettä pienellä annostuksella aikaisemmin hoitamaan sekä unettomuus- että mielialaongelmia. Se oli kyllä "pehmeä" hoito ja toimi hyvin. Toivotaan, että heräämiseni ei tästä enää aikaistu. Jotenkin ei haluttaisi mennä lääkäriinkään. Ap

Vierailija
6/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin unettomuutta. Kokeile ensin itsehoitoa. Melatoniinia (ilman reseptiä apteekista/luontiksesta), rentouttavia tabletteja/tippoja (luontaistuotekaupoista), hengitysharjoituksia, meditaatiota, noin yleensäkin tee asioita joista nautit ja jotka saavat sinua rentoutumaan. Yöllä kun heräät tai kun illalla et saa unta, mahdollisuuksien mukaan keskityt rentouttamaan itseäsi ja olemaan ajattelematta mitään.

Jos kotikonstit eivät auta ja univaje kasvaa, sitten lääkäriin.

Tsempit!

Vierailija
7/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syoda kolme paivaa pelkastaan sardiineja tai makrilleja lihan sijaan. Jos ei auta ahdistukseen, niin sitten laakariin.

Vierailija
8/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla melatoniinia. Otat illalla ennen nukkumaanmenoa 2 mg ja jos heräät neljältä niin vielä 1 -2 mg lisää!

Vierailija
9/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 07:07"]Kannattaa kokeilla melatoniinia. Otat illalla ennen nukkumaanmenoa 2 mg ja jos heräät neljältä niin vielä 1 -2 mg lisää!
[/quote]
Kuinka pitkä vaikutusaika sillä on? Mulla on herätys 6.00 että ehdin töihin. Vaikuttaako melatoniini mitenkään jaksamiseen aamulla, ts. tekeekö se aamuista tokkuraisia? Ap

Vierailija
10/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 07:15"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 07:07"]Kannattaa kokeilla melatoniinia. Otat illalla ennen nukkumaanmenoa 2 mg ja jos heräät neljältä niin vielä 1 -2 mg lisää! [/quote] Kuinka pitkä vaikutusaika sillä on? Mulla on herätys 6.00 että ehdin töihin. Vaikuttaako melatoniini mitenkään jaksamiseen aamulla, ts. tekeekö se aamuista tokkuraisia? Ap

[/quote]

Ei tee. Vaikuttaa lyhyen aikaa, sen nukahtamisen ajan. P.s. itse pahimpina unettomuuskausina tein sitäkin, että aamusta/aamupäivästä energiajuomaa ja tosiaan illasta/yöstä melatoniinia ja rentoutustuotteita. Ei ehkä kovin terveellistä, mutta auttoi jaksamaan pahimman yli ilman lekurikäyntejä.

Parhaimman avun sain, kun oikeasti ymmärsin, että yöllä ja illalla EI mietitä mitään ikäviä juttuja eikä yritetä parantaa maailmaa/elämäänsä. Ne jutut jätetään päivään. Yöllä ei mietitä mitään, yritetään vain rentoutua tai jos pakko miettiä jotain, niin sitten jotain ihanaa ja rentouttavaa.

Itse olen myös huomannut liikunnan olevan hyvä pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ja sitten taas noin tunti ennen nukahtamista ja siitä eteenpäin rauhallista rentoutumista ja virittäytymistä uneen. Sänkyyn vasta kun on tarkoitus nukahtaa.

Päiväunet pois. Herää aina samaan aikaan.

Vierailija
11/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.s. etsi Youtubesta Matka alitajuntaan -unihypnoosi sekä Mindfulness- (ja muita rentoutus-) harjoituksia! :)

Vierailija
12/12 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän edelleen Avena Sativaa. Saa vaikka netistä tilattua, edullista ja hyvää. Tukee hermotoimintaa, rentouttaa, auttaa unettomuuteen. Sen lisäksi sitä melatoniinia.

Halit tähän päivään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän