Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä LÄMPIMÄÄN pukeutumiseen!? Paleleminen

Vierailija
15.10.2014 |

Auttakaa vilukissaa, liian monta vuotta tuhlattu palelemiseen. Tänään lämpötila on siis ollut 2-4 astetta plussan puolella ja menetin jo toivoni tulevan talven suhteen, jälleen. Kuinka selviytyä kylmyydestä? 

Puin tänään ylleni 2xlegginsit, paksut polvisukat, farkut, alusvaatteet, t-paita, 2xpitkähihainen icon myöhäinen  paita, hieman löysempi paita, paksu huppari, kevyttoppatakki, paksut sormikkaat. Ja olin umpijäässä. :( Mitä tein väärin ja mitä oikein? Palelen myös sisällä, etenkin sormista lähtee usein tuntokin. Vihaan talvea niin paljon!!! Help!

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:51"]Paljonko teillä on sisälämpötila? Meillä on irtopatteri ja yleensä melkein + 26 ja se takaa viihtyvyyden kotona. Farkut on ehdoton ei ulkona. Hanki villasukkahousut. Pidä ulkona aina päähinettä. Hanki lämpimät kengät.
[/quote] se on muun kerrospukeutumisen lisäksi pakko, jos aikoo tareta.

Vierailija
2/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrospukeudu oikeisiin materiaaleihin. Eli alle villaa ja väliin fleece ja päälle kuorivaate tarvittaessa topattu. Ei kaksia leggareita, ne todennäköisesti oli vielä puuvillaa, joka on todella kylmä materiaali.ilmaa pitää jäädä väliin ei mitään farkkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mikä materiaali ihoa vasten? Kokeile merinovilla-aluskerrastoja.

hanki todella hyvät paksupohjaiset villavuorelliset talvikengät

talveksi hyvä laadukas untuvatakki (siis jos vain on taloudellisesti mahdollista)

jotain muuta kuin puuvillafarkut

pidä ranteet lämpimänä, vaikkapa "rannesäärystimillä, merinovilla"

Kunnon nahkarukkaset

Vierailija
4/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin palelen helposti, mutta käytän yleensä vaan kovimmilla pakkasilla jotain farkkujen alla. Tuntuu, että ei yhdet legginsit paljoa auta ja enempää ei mahtuisikaan... Vihaan myös talvea ja odotan pakkasia kauhulla. En uskalla vielä kulkea edes hm:n "villakangastakilla", että tarkenen talvella jotenkuten... Eli ei musta taida paljon apua olla :D

Vierailija
5/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:54"]Kerrospukeudu oikeisiin materiaaleihin. Eli alle villaa ja väliin fleece ja päälle kuorivaate tarvittaessa topattu. Ei kaksia leggareita, ne todennäköisesti oli vielä puuvillaa, joka on todella kylmä materiaali.ilmaa pitää jäädä väliin ei mitään farkkuja.
[/quote]

Just näin. Ja jalat, kädet ja pää lämpimäksi niin ei muutenkaan palele. Itse vietän osan talvea siperiassa eikä mikään pese villaa. Tarpeeksi reiluja itse neulottuja villalapasia kolmet päällekäin, ei liian tiukkaan pakettiin, niin pysyy sormet lämpimänä 40 astetta pakkasta.

Vierailija
6/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä jos palelee niin veren saa kiertämään imuroimisella. Ainakin mulla tulee siinä aina lämmin. Mulla on yleensä monta neuletta päällekäin ja kotona aina villasukat. Säärystimet lämmittää myös ihanasti nilkkoja ja sormettomat hanskat käsiä. Joskus olen myös myssy päässä sisällä. Tuulen ja sateen pitävä takki on must näin alkutalvesta kun vielä ei ole kauheasti pakkasta mutta kosteus käy luihin ja ytimiin.

Vierailija
7/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvilla on melko turha materiaali talvella. Villaa ja fleeceä käytän itse paljon. Sukat ovat tärkeät. Laita ihoa vasten hyvät merinovillasukat ja päälle vielä tavalliset villasukat. Kenkiin kannattaa hommata villapohjalliset. Itse hankin Emu kengät jotka ovat jumalattoman rumat ja lämpimät. Olen huomannut että jos jalat ovat kylmät, koko muukin kroppa palelee. Fleecehousut lasketteluhousujen alla niin ei varmasti koivet ja takapuoli palele. Jotkut menkkahaukan kympin fleecehousut ovat ihan passelit. Itse en jaksa enää välittää tyylikkyydestä kovalla pakkasella, kehtaan mainiosti kulkea lasketteluhousuissa myös kaupungilla.

Vierailija
8/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja liiku ulkona

Vierailija
9/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon ulkovaatteet pitää olla eli toppatakki- ja housut, kunnon myssy tai karvahattu, lämpimät kengät ja hanskat. Alle sitten vaatetta lämpötilan mukaan. Mulla on urheilukerrasto, sen päällä silkkivillakerrasto, siinä päällä fleeceasu ja sen jälkeen ulkovaatteet. Karvalakki, huivi ja kintaat, sukat, villasukat ja maiharit jalassa. Ei oo kylmä. Jalat on tärkeät, vaikka ei olis paljon pakkasta niin jalat paleltuu maan kosteudesta ja sitä kautta on jäässä koko kroppa.

Vierailija
10/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Asunnosakin palelen jos lämpötila alle 22..ja kun vuokralla asuu niinaika usein on alle :( . Taidan tänä vuinna ostaa merinovillaisen alusasun . Ehkä se auttaisi hiukan.

Vierailija
11/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te puette pakkasilla, kun jo nyt noin toppaatte?

Mulla oli tänään töissä t-paita, jonka alla pitkähihainen ohut trikoopaita, ulkona työskennellessä oli tuulensuojana huppari. Jalassa oli ohuet ulkohousut, siis tämmöset juoksuhousut tjsp. Työhaalari (hihaton, osittain kastui läpimäräksi vedellä lotratessa). Villapohjasukat ja kumpparit.

Töissä sisälämpötila oli jotain alle 10 astetta ja ulkona nollan pintaan. Ihan hyvin tarkeni.

Mä niin rakastan tätä vilpoisuutta!

Vierailija
12/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että myös puuvilla(myös trikoo) ja silkki lämmittävät - luonnonmateriaaleja siis. 

En tiedä missä asut, mutta ainakin täällä Helsingissä tuulee aina ja se tekee kylmän kylmemmäksi. Mulla on talvea varten paksu, pitkä villakangastakki, joka pitää tuulta ja jonka alle mahtuu hengittäviä kerroksia. (On myös tyylikäs :)). Se pitää takapuolen ja polvet lämpiminä. Eli siis päällimmäiseksi tuultapitävää. Ja kaulahuivi suuta ja nenää peittämään pakkaspäivinä. 

Taidat olla todellinen vilukissa, toivottavasti löydät sopivan vaateyhdistelmän. :)

Vierailija
13/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusa tuntuu että tarvin nyt yhtä paljon vaatetta kuin pakkasella. Joko se on tämä kosteus tai sitten kroppa tottuu kylmään pakkasiin mennessä.

Vierailija
14/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kiitos vinkeistä! Täytyykin tarkastaa kerrastojen materiaaleja tarkemmin. Sisälämpötila +23 ja tuo on minimi jolloin vielä tarkenen. Minkälaisia hanskoja suosittelette talveksi? Ja mistä hintaluokasta jos haluaa oikeasti lämpimät?
ap

Vierailija
15/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takki kannattaa olla semmonen että se peittää takapuolen, suojaa kaulan eikä päästä ranteista kylmää. Ulkohousuja mulla on eri vahvuisia, paksuimmat 30 asteen pakkasille.

Vierailija
16/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö liian vähän? Kilpirauhanen lomalla? Liikkumaton elämäntapa?

Ja tosiaan kannattaa muistaa, ne vaatekerrokset eivät itsessään eristä, vaan ilma niiden sisällä ja välissä. Mutta jos aineenvaihduntasi ei ole riittävää, ei auta mitkään vaatteet.  

Vierailija
17/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa. Itse odotan, että markkinoille tulee jotain astronauteille tarkoitettuja vaatteita.

Vierailija
18/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain markkinoilta ostin helVEtin rumat villahousut jotka on tosi lämpimät kovilla pakkasilla. Jos sisällä oikein palelee jalkoja niin reinoissa pysyy varpaat lämpiminä. Ei ihme että vanhukset niitä suosii. Kenkänä mulla on nauhalliset kuomat, niissä on niin reilu lesti että mahtuu villasukka.

Vierailija
19/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:18"]

Oi kiitos vinkeistä! Täytyykin tarkastaa kerrastojen materiaaleja tarkemmin. Sisälämpötila +23 ja tuo on minimi jolloin vielä tarkenen. Minkälaisia hanskoja suosittelette talveksi? Ja mistä hintaluokasta jos haluaa oikeasti lämpimät? ap

[/quote]

Kunnon nahkarukkaset. Eli nahkaa ulkopinta ja sisällä jotain luonnonmateriaalia. Tai sitten lapaset, jotka on 100% villaa.

Nahka pitää tuulta ja villa lämmittää. Villalapanen käytössä huopuu ja pitää silloin myös tuulta, lämmittää märkänäkin. Ei missään nimessä mitään sormikkaita, niissä jokainen sormi on yksinään kylmää vastaan.

Vierailija
20/61 |
15.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina yrittänyt viivyttää toppisaikaa mahdollisimman pitkälle, mutta äsken tulin ulkoa ja oli niin kylmä, että huomenna toppis tulee käyttöön. Tuuli on uskomattoman raaka. Johtuuko lämpimästä syksystä, en tiedä, mutta paleli aivan järkyttävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän