Vinkkejä LÄMPIMÄÄN pukeutumiseen!? Paleleminen
Auttakaa vilukissaa, liian monta vuotta tuhlattu palelemiseen. Tänään lämpötila on siis ollut 2-4 astetta plussan puolella ja menetin jo toivoni tulevan talven suhteen, jälleen. Kuinka selviytyä kylmyydestä?
Puin tänään ylleni 2xlegginsit, paksut polvisukat, farkut, alusvaatteet, t-paita, 2xpitkähihainen icon myöhäinen paita, hieman löysempi paita, paksu huppari, kevyttoppatakki, paksut sormikkaat. Ja olin umpijäässä. :( Mitä tein väärin ja mitä oikein? Palelen myös sisällä, etenkin sormista lähtee usein tuntokin. Vihaan talvea niin paljon!!! Help!
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:09"]
Mitä te puette pakkasilla, kun jo nyt noin toppaatte?
Mulla oli tänään töissä t-paita, jonka alla pitkähihainen ohut trikoopaita
Töissä sisälämpötila oli jotain alle 10 astetta ja ulkona nollan pintaan. Ihan hyvin tarkeni.
[/quote]
Mitä hyötyä tästä kommentista oli? Minä ja moni muu ei tarkene tässä säässä noin vähillä. Tilannetta ei muuta, vaikka sinulla olisi kuuma uimapuvussa -20 asteessa.
Lohduttavaa kuulla että on muitakin jotka palelee.
Lapaset tai rukkaset on lämpimämmät kuin hansikkaat.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:54"]Kerrospukeudu oikeisiin materiaaleihin. Eli alle villaa ja väliin fleece ja päälle kuorivaate tarvittaessa topattu. Ei kaksia leggareita, ne todennäköisesti oli vielä puuvillaa, joka on todella kylmä materiaali.ilmaa pitää jäädä väliin ei mitään farkkuja. [/quote] Just näin. Ja jalat, kädet ja pää lämpimäksi niin ei muutenkaan palele. Itse vietän osan talvea siperiassa eikä mikään pese villaa. Tarpeeksi reiluja itse neulottuja villalapasia kolmet päällekäin, ei liian tiukkaan pakettiin, niin pysyy sormet lämpimänä 40 astetta pakkasta.
[/quote]
Mä en tarkene edes 10 asteen pakkasessa, vaikka on kolmet villalapaset päällekkäin. Sormet ja varpaat menee pakkasella aina ihan vitivalkoisiksi, koviksi ja tunnottomiksi, vaikka mitä olisi päällä.
Jos löydät jostain nahkarukkaset joissa on lampaankarvaa sisävuori niin kannattaa ostaa. Joskus sellaisia myydään markkinoilla ja myyjäisissä, käsityönä tehtyjä. Itse hukkasin omani, pitäis etsiä uudet. Teddyvuori ei ole yhtä lämmin kuin aito lammas.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:09"]
Mitä te puette pakkasilla, kun jo nyt noin toppaatte?
Mulla oli tänään töissä t-paita, jonka alla pitkähihainen ohut trikoopaita
Töissä sisälämpötila oli jotain alle 10 astetta ja ulkona nollan pintaan. Ihan hyvin tarkeni.
[/quote]
Mitä hyötyä tästä kommentista oli? Minä ja moni muu ei tarkene tässä säässä noin vähillä. Tilannetta ei muuta, vaikka sinulla olisi kuuma uimapuvussa -20 asteessa.
[/quote]
Edelleen mietin sitä, että jos nyt pukeudutte naparetkeilijän varusteisiin, niin mitä sitten kun on oikeasti pakkasta?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:19"]Syötkö liian vähän? Kilpirauhanen lomalla? Liikkumaton elämäntapa?
Ja tosiaan kannattaa muistaa, ne vaatekerrokset eivät itsessään eristä, vaan ilma niiden sisällä ja välissä. Mutta jos aineenvaihduntasi ei ole riittävää, ei auta mitkään vaatteet.
[/quote]
Kilpirauhaskokeet otettu viimeksi keväällä ja normaalit kuulemma oli. Epäilin aluksi kanssa vahvasti sitä sillä mulla oli ollut jo pitkään noin 80% oireista joidenkin nettisivujen mukaan.. Ja on kyllä yhä edelleen, verikokeet aina kuitenkin ollut normaalit. Eli ei pitäisi johtua mistään terveydellisistä vaivoista.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:18"]
Oi kiitos vinkeistä! Täytyykin tarkastaa kerrastojen materiaaleja tarkemmin. Sisälämpötila +23 ja tuo on minimi jolloin vielä tarkenen. Minkälaisia hanskoja suosittelette talveksi? Ja mistä hintaluokasta jos haluaa oikeasti lämpimät? ap
[/quote]
Jos asut useampaa huonetta, laske yhden lämpötilaa ja oleile siellä vähitellen piteneviä aikoja, vaikka sitten toppavaatteissa. Termostaattiasi on heräteltävä. Itse olen ulkotyöläinen ja sisällä on viileää kun on pelkkä puulämmitys. Vaikka pukeudunkin lämpimästi haalariin, kädet ja jalat eivät palele koskaan, koska pidän pääni ja kaulani suojattuina. Ilmeisesti minulla on riittävästi ruskeaa rasvaa, koska tosiaan vuosi vuodelta alkaa olla vetskari haalarissa alemmas auki.
Rukkaset/lapaset ovat aina lämpöisemmät, kun sormet saavat toisistaan seuraa. Pääasia on, että käsineet ovat niin isot, että niihinkin jää ilmatilaa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:54"]Kerrospukeudu oikeisiin materiaaleihin. Eli alle villaa ja väliin fleece ja päälle kuorivaate tarvittaessa topattu. Ei kaksia leggareita, ne todennäköisesti oli vielä puuvillaa, joka on todella kylmä materiaali.ilmaa pitää jäädä väliin ei mitään farkkuja. [/quote] Just näin. Ja jalat, kädet ja pää lämpimäksi niin ei muutenkaan palele. Itse vietän osan talvea siperiassa eikä mikään pese villaa. Tarpeeksi reiluja itse neulottuja villalapasia kolmet päällekäin, ei liian tiukkaan pakettiin, niin pysyy sormet lämpimänä 40 astetta pakkasta.
[/quote]
Mä en tarkene edes 10 asteen pakkasessa, vaikka on kolmet villalapaset päällekkäin. Sormet ja varpaat menee pakkasella aina ihan vitivalkoisiksi, koviksi ja tunnottomiksi, vaikka mitä olisi päällä.
[/quote]
Sama juttu sormien kanssa. Mistä tietää milloin sormet paleltuu ns liikaa? Se jäätymisen aiheuttama kankeus ja kipu on jotain sanoinkuvailematonta!!
ap
Voi myös käyttää merinovillalapasia alla ja nahkarukkasia päällä. Tarkenee vaikka kuussa. Mm. armeijassa jaataan nahkarukkaset ja villalapaset pakkaskäsineiksi.
Jos tykkää neulomisesta niin kannattaa neuloa pitkät ranteenlämmittimet. Halutessaan voi tehdä peukalolle reiän mutta ei oo pakko. Helppo ja nopea tehdä ja nykyisin on niin ihania lankojakin. Samalla langalla voi tehdä myös säärystimet
Alle tekninen alusasu. Mieluiten sellainen, jossa merinovillaa. Päälle tilanteen mukaan fleece-välikerros tai jotain siistimpää. Päällimmäiseksi kuorihousut tai jos olet sisällä unohda fleece ja ihan vain perushousut. Jalkaan villasukat ja Kuomat tai vielä mieluummin Ugit. Tällä kelillä tarkenee vielä lenkkareilkanin, jos alla villasukat. Käteen tuplapaksuiset villalapaset tai kintaat lampsannahkaa.
Jos ostat untuvatakin, älä osta halpaa! Säästä mieluummin merkkitakkiin jossa on todistus ettei untuvia ole kynitty elävistä linnuista. Semmoinen on inhottavaa, hirveän julmaa ja tuskallista eläinrääkkäystä ja yleistä kiinassa ja muissa halpatuotantomaissa. Joutsn, ticccket ym. eivät kyni elävältä.
Suosittelen markkinoilla käymistä. Luonnonmateriaaleista tehdyt vaatteet, kuten karvalakit, turkisrukkaset ja villakerrastot ovat kaikkein lämpimimpiä. Niille kojuille asiakkaaksi missä näyttää läyvän pilkkimistä harrastavia pappoja. ;) Ostin pari talvea sitten R-Collectionin untuvatakin kirpparilta, ja sellainen olisi varmasti vilukissalle sopiva koska minä en voi käyttää sitä kuin pahimpina pakkasina.
Muista myös hoitaa villaisia ja muita lämpimiä vaatteita oikein. Jos peset väärin, materiaali kittaantuu ja menettää lämmittävyytensä. Villapaitaa ei tarvitse pestä kuin kerran vuodessa, kunhan sen ripustaa ulos/ parvekkeelle tuulettumaan aina käytön jälkeen.
Mulla on kylminä päivinä käsissä ohuet villasormikkaat ja niiden päällä anopin neulomat, pässinpökkimät lapaset. Hyvin tarkenee.
Talvikengistä tuli mieleen, että mulla on muutaman vuoden ollut ihan loistavat Eccon nilkkurit. Päällinen on vettähylkivää materiaalia. Vuori ei ole mitenkään ihmeellinen, mutta todella lämmin. Käytän niissä lämpöpohjallisia, sellaisia huopatyyppisiä. Ja ovat tietysti sen verran isot, että jos oikein kylmä tulee, niihin mahtuu ylimääräinen sukkapari. Lumisina pakkaspäivinä ulkoillessa ei huopikkaita voita mikään. Ja villahousujen keksijälle pitäisi antaa joku palkinto. :)
Mä käytän säärystimiä. Lämmittää ihanasti nilkkoja. Ja talvikengät pitää olla laadukkaat, nahkaa eikä hiostavaa muovia. Tarperksi tilavat. Ka kunnon paksut pohjat. Ohutpohjaisista tulee kylmä heti läpi. Urheilukaupasta saattaisi saada teknisiä talvivaellussukkia, jos haluaa oikein panostaa.
Pipo on tietenkin ehdoton, koska pään kautta haihtuu paljon lämpöä.
Ranteenlämmittimet ja kynsikkäät on myös välillä sisälläkin käytössä esin tietokoneella kirjoittaessa.
Olen myös ostanut merinovillaisen lantionlämmittimen. Se on aivan mahtava!
Sisällä mikrossa lämmitettävä kaurapussi harteille.