Mitä vastata itsemurhaa yrittäneelle kaverille, jota ei halua tavata?
Nyt on meneillään viides yritys, pääsee sairaalasta huomenna ja haluaa heti tavata. Itse en saa näistä tapaamisista mitään, koko ajan saa vaan pelätä, että joko se taas yrittää. Toki haluaisin olla tukena vaikeassa tilanteessa, mutta miten? Mistä olis oikeesti apua ja mikä vaan tukee huomionhakua?
Kommentit (78)
Väärä paikka kysyä tällaisia. Saa aivan vääränlaisia ohjeita. Soita mieluummin vaikka johonkin mielenterveyden neuvontapuhelimeen.
Minä en edes halunnut tavata ystäviä, kun olin vaikeasti masentunut. Tiesin, että heidän olisi vaikeaa kuunnella, mikä mieltäni painaa, ja minua taas olisi harmittanut se, ettei heistä kukaan olisi osannut sanoa mitään, mistä on apua. Tapaamisia jatkettiin sitten taas, kun olin vähän paremmassa kunnossa. Keskustelut hoidin sairaanhoitajan kanssa.
Siis miksi et halua tavata ystävääsi? Mitä jos seuraavaa tapaamista ei tulekaan enä, mieti sitä omantunnon tuskaa joka seuraa loppuelämän. Itsemurhaa yrittäneet kyllä jossain kohtaa vievät homman tappiin asti, ja sillä että.ihmiset karttavat kuin jotain spitaalista edesauttaa asiaa. T. Muutaman itsemurhan tehneen tuntenut
On nyt vähän itsekästä sinulta miettiä omaa ahdistustasi. Sinun tehtäväni on olla kaverille tukena. Koita asettua omasta asemastasi ja laittaa omat tarpeet hetkeksi sivuun ja asettua hänen asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
On nyt vähän itsekästä sinulta miettiä omaa ahdistustasi. Sinun tehtäväni on olla kaverille tukena. Koita asettua omasta asemastasi ja laittaa omat tarpeet hetkeksi sivuun ja asettua hänen asemaansa.
Hyvä neuvo muuten, mutta nyt on jo viides kerta kun kaveri yritti lopettaa itsensä. Aloittajakin on vain ihminen, ei hän voi venyä ja vanua loputtomiin eikä olla tukemassa tätä härdelliä. Kai sillä kaverilla on muitakin ystäviä? Vai ovatko jo kyllästyneet tähän ralliin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole, tottakai täytyy toimia oman jaksamisensa rajoissa ja etupäässä huolehtia itsestään. Kuinka edes pitää huolta muista jos itse nääntyy? Oma terveys ensin.
Itselläkin vakavia mt-ongelmia ja jossain vaiheessa mieheni pärähti mulle, että nääntyy mun kanssa ja vien voimia kun pitäis keskittyä kasaamaan omaakin elämää.
En loukkaantunut, aloin itsekin ajattelemaan että olen kuormittanut ressukkaa ihan liikaa ja sen jälkeen ollut kasaamatta ongelmiani hänen päälleen ja yrittänyt kovempaa pärjäillä itse. Ihmissuhteiden pitäisi mennä vastavuoroisesti.
Joskus mun täytyi itsekin laittaa välit poikki pitkäaikaiseen ystävään, kun täytyi keskittyä omaan paranemiseen ja olin ihan hukassa tuon ystävän kanssa. En mä voinut häntä auttaa ja hänen ongelmansa pahensi omaa oloani.
Oma terveys aina ensin, vaikka se voi brutaalilta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus auttaa ja parantaa. Ei tarvi enää edes miettiä itsemurhan tekemistä kun Jeesus antaa uuden elämän.
Minun Jeesukseen uskonut tätini teki itsemurhan.
Jeesus ei aiheuta kenenkään ihmisen itsemurhaa, se miksi sinun tätisi on uskossa ollessaan tehnyt itsemurhan, sitä me emme tiedä, mutta sopii miettiä, onko ollut elävässä uskossa. Vai valehteletko sinä.
Jokainen, joka todella tuntee Herran, ei itseään tapa, vaan Hän auttaa jokaista omaansa. Ihminen voi masentua ja elämässä tulla vastoinkäymisiä, mutta elävässä uskossa oleva turvautuu Jeesukseen, koska tuntee Hänet henkilökohtaisesti.
Mutta tässä maailmassa ja maassa, on paljon uskonnollisuutta, ja uskonnollisuus ei ihmisen sielua pelasta.
Päinvastoin, uskonnollinen elää synnissä, hän luulee olevansa matkalla Taivaaseen, mutta hän ei koskaan käänny elävän Jumalan puoleen koko sydämestään, ei pyydä syntejään anteeksi, eikä voi pelastua. Uskonnollisuus on hirveä eksytys ja sitä on kirkot täynnä, eksyneitä kadotukseen joutuvia ihmisiä ja pappeja.
Sinun tätisi teki oman ratkaisun, mutta se ei ollut Jeesuksen tahto.
Ap:n kaverilla on nyt mahdollisuus pelastua, jos hän saisi kuulla, että Jeesus Kristus sovitti hänen syntinsä ristillä. Uskomalla Häneen,syntiensä sovittajaan, antamalla elämänsä Hänelle, joka kärsi ja kuoli juuri tämän ihmisen tähden, tämä ihminen saisi aivan uuden elämän.
Ja kun Jeesus antaa uuden elämän, ei useinkaan ihminen pysty edes käsittämään, miten ihmeellisesti Jeesus muuttaa koko elämän.
Näin kävi minulle ja näin on käynyt niin monelle ihmiselle, joka on lähtenyt seuraamaan Jeesusta.
Sanot suoraan että et hyödy ystävyydestä hänen kanssa niin et halua olla tekemisissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Ehkä tapaan hänet lyhyesti jossain julkisella paikalla kahvilla.
ap
Tätä meinasin ehdottaa. Julkisella paikalla ja teet selväksi, että sun pitää sitten lähteä viimeistään klo x kun on menoa. Voit olla kuuntelijana ja ymmärtäjänä mutta omilla ehdoillasi.
Tämä. Sanot että sun pitää lähteä klo x.
Saako kaverisi ammattiapua? Epävakaan täytyy saada tukea jotta ymmärtää itseään ja osaa jakaa voimavaransa.
Vierailija kirjoitti:
Sanot suoraan että et hyödy ystävyydestä hänen kanssa niin et halua olla tekemisissä
Kaikkea ei pidä sanoa suoraan. Varsinkin kun on sairaasta ihmisestä kyse.
Mielummin rajat. Ja vähentää yhteydenottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sanonut tuota hänelle suoraan aiemmin? Jos et, ehkä kannattaa.
En ole sanonut suoraan. En ole uskaltanut, koska hän on voinut niin huonosti. Olisko se kuitenkin hänenkin kannalta parempi, että sanon suoraan?
ap
Sinun kannaltasi on parempi sanoa suoraan. Ja tosiaan mene johonkin julkiseen paikkaan , saa varmaan hermoromahduksen jos on tottunut että suostut aina kuuntelemaan. Eikö tuollainen kuuluisi jo laitoshoitoon?
Tämä on varmasti raskasta sinulle ap, mutta onhan henkilö kuitenkin ystäväsi. Olette monet kommentoijat kyllä aika julmia ihmisiä. Toinen on juuri yrittänyt itsemurhaa ja kehotatte ap:ta hylkäämään hänet tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmasti raskasta sinulle ap, mutta onhan henkilö kuitenkin ystäväsi. Olette monet kommentoijat kyllä aika julmia ihmisiä. Toinen on juuri yrittänyt itsemurhaa ja kehotatte ap:ta hylkäämään hänet tässä tilanteessa.
Vaikuttaa huomionhakuiselta, kun viides(kään) yritys ei tuottanut tulosta. Joku raja muiden ihmisten pompottelussakin.
Vierailija kirjoitti:
Haloo VIIDES kerta eli on tullut tapa. Huomannut että itsaria yrittämällä saa huomiota ja sympatiaa. Liian raskasta jopa ystävälle.
Sanot että on muuta menoa etkä selvitä asiaa sen kummemmin. Jos alkaa pommittaa, niin blokkia. Jos ilmestyy oven taakse niin et avaa. Jos yhteydenotto jatkuu niin soitat hähäkeskukseen ja kerrot mikä on tilanne, niin ambulanssimiehet vie sen laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo VIIDES kerta eli on tullut tapa. Huomannut että itsaria yrittämällä saa huomiota ja sympatiaa. Liian raskasta jopa ystävälle.
Tällä tyypillä on siis dg epävakaa persoonallisuushäiriö. Siitä ei voi parantua joten luvassa samaa sekoilua niin kauan että onnistuu (vahingossa) itsarissaan. En olisi tekemisissä, vaikea nähdä mitä AP saa tästä ystävyydestä? Ystävät saa valita eikä ole pakko jäädä roikkumaan tuollaiseen. Nähdäkseni ihmisellä ei ole velvollisuuksia muita kuin itseään ja lapsiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja heti osastolta päästyään pitäisi jo nähdä ystäviä. Kyllä se taitaa olla tässä tapauksessa niin, että kaveripiirin huomio ja huolehtiminen ainoastaan ylläpitää tätä sairaalloista kierrettä.
Sanot suoreen ettei hänen olemassaolonsa kiinnosta sinua. Et ole vastuussa toisen ihmisen mielisairaudesta tai siitä että vaikka vetäisi itsensä kiikkumaan.
Älä tapaa tai esitä väkisin ystävää, jos se ei kiinnosta tai et saa siitä mitään. Älä yritä auttaa ainakaan väärillä sanoilla ettei tila pahene, jätä se ammattilaiselle tai hänen tilan tunteville. Hän löytää uusia tuttuja varmasti tulevaisuudessa tai pärjää jotenkin eteepäin.
Jos olette ystäviä niin miksi ette voi tavata? Ystävän tukena ollaan aina. Tapaamme aina ystävien kanssa kun toisella on tarve. Muista että nämä menevät aina molempiin suuntiin, jos sinulla tulee tarve.