Ihan oksettaa, miten aikuiset kommentoivat 14-vuotiaan keskusteluun, että kiusaaminen on hänen omaa syytään.
Olin kommentoimassa tuohon keskusteluun, mutta se ehdittiin poistaa ennen kuin ehdin. 14-vuotias tyttö kertoi pahasta olostaan, kun häntä kiusataan koulussa. Aikuiset ihmiset kommentoivat, että vika on hänessä ja hänen pitäisi muuttua. Kuka sanoo näin kiusatulle lapselle?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Takes two to tango. Kaikki ihmissuhteet on kahden kauppa, joissa tulisikin aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaa miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Kummallista vastuun välttelyä. Oletko itse kiusaaja joka ei kestä omatunnon kolkuttelua?
Kiusaaminen ei ole koskaan kiusatun vika. Kaikista ei tarvitse tykätä, mutta kyllä mukava on osattava olla kaikille.
Siis tää palsta on nykyään niin täynnä katkeroituneita, tunnevammaisia miehiä, ettei täältä kannata apua kysellä. Ikävä kyllä.
Ihan hirveää, että joku on neuvonut tuollaista kiusatulle ihmiselle. Tää palsta vain nykyään on tällainen miesluola, missä syrjäytyneet toopet oksentaa sanoja suustaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mammoista yllättävän moni ihan avoimesti vihaa lapsia ja varsinkin teini-ikäisiä. Sehän käy ilmi myös kaikista kasvatuskeskusteluista, joissa poikkeuksetta kannatetaan keskiaikaisia menetelmiä.
Tämä on suomalainen ilmiö. Muualla suhtaudutaan lapsiin ja nuoriin paljon lämpimämmin kuin Suomessa. Mistä mahtaa johtua, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kommentoijat oikeasti aikuisia tai edes mitään mammoja? Tännehän voi kirjoitella kuka vaan.
Niin se kiusattu on voinut olla trolli joka vastailee itselleen.
Jokaisen keskustelun aloittaja voi periaatteessa olla trolli. Ei oke kuitenkaan mitään järkeä lähteä jokaista aloitusta väittämään trolliksi, kun se ei ole palstailun idea. Tämän kyseisen kesun aloittaja voi kyllä olla trolli, mutta ihan yhtä hyvin hän voi oikeasti olla pahoinvoiva koulukiusattu lapsi. Minusta on tärkeää, että ei tehdä oletuksia ja leimata toista trolliksi, kun silloin oikeasti apua tarvitseva ihminen voi ahdistua vain enemmän, kun kukaan ei edes usko.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin koulussa kasarilla niin kyllä siihen oli aina syy miksi jotakin kiusattiin. Kannattaisi katsoa peiliin.
Jep, olihan siihen syy. Kun painoin 63kg niin aina oli joku repimässä ja tönimässä. Kun paino meni yli 80kg ja penkistä nousi 130kg niin yllättäen ei tönijöitä enää näkynyt, ei vaikka kaivoin verta nenästä käsi kyynärpäätä myöten.
Lapseni luokallani oli tyttö, joka lähetteli ikäviä kännykkäkuvia, levititti ikäviä huhuja ja katsoi muita nenänvarttaan pitkin kehuskellen kalliilla merkkivaatteilla, jne…Useamman kerran koululla selviteltiin, kun tämä tyttö jätettiin ulkopuolelle eli teistä muiden olisi pitänyt sietää sitä ikävää käytöstä?
Harvinaisen sekopäitä ja tunnevammaisia ihmisiä tällä palstalla !
Vierailija kirjoitti:
Lapseni luokallani oli tyttö, joka lähetteli ikäviä kännykkäkuvia, levititti ikäviä huhuja ja katsoi muita nenänvarttaan pitkin kehuskellen kalliilla merkkivaatteilla, jne…Useamman kerran koululla selviteltiin, kun tämä tyttö jätettiin ulkopuolelle eli teistä muiden olisi pitänyt sietää sitä ikävää käytöstä?
Itse opetan lapselleni että kaikki kohdellaan hyvin.
Ja tämä tarinasi tuskin liittyi aloitukseen millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin koulussa kasarilla niin kyllä siihen oli aina syy miksi jotakin kiusattiin. Kannattaisi katsoa peiliin.
Minäkin olin 80-luvulla koulussa. Silloin se syy yleensä oli, että oli muita poikia heikompi.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas luulen ettei kehuskellut vaatteilla vaan kyse oli puhtaasta kateudesta, mitä suomalaisilla kyllä piisaa. Kaikilla pitäisi mennä yhtä surkeasti.
Minäkin varmaan kehuskelin autollani kun jonkun piti käydä sitä naarmuttamassa. Ei ole edes mitenkään erityisen hieno auto.
Naarmuttajille tiedoksi että sormet vääntyy nurin jos jäätte rysän päältä kiinni. Nyt on teilläkin vähän jännitystä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olet SEKOPÄÄ. Sinun se pitäisi katsoa peiliin. Psykopaatti!
Jäi kyllä paha mieli, kun tuo tyttö tosiaan kuulosti siltä että on tekemässä itselleen jotain. :( Eikö edes tällaisessa tilanteessa ihmiset voi niellä ylpeyttänsä ja olla kaatamatta lisää kuraa lapsen niskaan. Joku jopa kehotti tyttöä tekemään youtube-liveä, jossa satuttaa itseään. Missä menee raja, mitä ihmiselle, etenkin lapselle voi sanoa, vaikka saattaisi kuinka olla trolli?
Voi ei :(
En nähnyt kekustelua.
Toivottavasti tyttö tajuaa, että täällä postailee myös ne koulukiusaajat, narkkarit, juopot jne. joiden sanoilla ei ole painoarvoa.
Järkyttävää kuinka naiivia porukkaa voivat aikuiset ihmiset olla🤣🤣🤣🤣🤣🤣 joku kirjoittaa, että "olen miekkonen" ja se on sitten totta, jopa naikkosten palstalla. Joku esiintyy 14-vuotiaana ja se on ilman muuta taas puhdas totuus, kun se netissä sentään lukee 🤣🤣🤣🤣🤣 hohhoijaa IDARIT.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kuinka naiivia porukkaa voivat aikuiset ihmiset olla🤣🤣🤣🤣🤣🤣 joku kirjoittaa, että "olen miekkonen" ja se on sitten totta, jopa naikkosten palstalla. Joku esiintyy 14-vuotiaana ja se on ilman muuta taas puhdas totuus, kun se netissä sentään lukee 🤣🤣🤣🤣🤣 hohhoijaa IDARIT.
Sillä ei itseasiassa ole edes mitään merkitystä onko aloittaja oikeasti se mikä väittää olevansa. Lukijoissa voi kuitenkin olla ihmisiä jotka ovat samassa tilanteessa aloittajan kanssa ja silloin se on sama kuin se olisi tällaisen lukijan oma aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takes two to tango. Kaikki ihmissuhteet on kahden kauppa, joissa tulisikin aina pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaa miettiä olisikohan kummassakin vikaa.
Päteekö tämä vaikkapa väkivaltatilanteissa? Jos kävelen sinua vastaan kadulla, ja yllättäen isken puukon kylkiluiden väliin, niin eikö sinun kuulu miettiä, että mikä oli sinun osallisuutesi tähän kaikkeen ja kantaa vastuuta osallisuudestasi!?
Sarkasmia tajuamattomille teroitan, että joskus asiat menee niin, että joku valikoituu uhriksi täysin syyttömästi. Silloin on turha hakea vikaa molemmista osapuolista, jos vain toisella on veitsi kyljessä.
Mutta nämä mielisairaathan kokevat jo toisen värittömän, hajuttoman ja mauttoman olemassaolon punaiseksi vaatteeksi itseään kohtaan ja hyökkäävät turpa korskuen viattomien kimppuun. Eivät vaan satu tykkäämään toisen vaatteista, kasvoista, puheäänestä tms. Heiltä siis puuttuu täysin ymmärrys siitä, että heidän kiusaamiskohteensa ei tee mitään. Heillä on omassa päässään sellainen valuvika, että he ärsyyntyvät ITSE toisten olemassaolosta ja syyttävät uhriaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kommentoijat oikeasti aikuisia tai edes mitään mammoja? Tännehän voi kirjoitella kuka vaan.
Jokaisen keskustelun aloittaja voi periaatteessa olla trolli. Ei oke kuitenkaan mitään järkeä lähteä jokaista aloitusta väittämään trolliksi, kun se ei ole palstailun idea. Tämän kyseisen kesun aloittaja voi kyllä olla trolli, mutta ihan yhtä hyvin hän voi oikeasti olla pahoinvoiva koulukiusattu lapsi. Minusta on tärkeää, että ei tehdä oletuksia ja leimata toista trolliksi, kun silloin oikeasti apua tarvitseva ihminen voi ahdistua vain enemmän, kun kukaan ei edes usko.
Aika tyhmä saa olla jos luulee että oikeasti apua tarvitseva huutaa sitä vauva.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tyhmä saa olla jos luulee että oikeasti apua tarvitseva huutaa sitä vauva.fi
Aihe vapaa on legenda jo yläkouluikäisten piirissä ja he harrastaa täällä sitä trollausta.
Sairaat yhteiskuntakelvottomat turhakkeet kirjoittavat noin ja heidät pitäisi istuttaa sähkötuoliin.
Mehän tässä ollaan kaikkeen syyllisiä, juu. Ymmärrätkö että persut ovat huolissaan oman maansa ja sen kansalaisten tulevaisuudesta. Se on minusta aika empaattista.