Kaverin lapsen synttäreillä koettua
Kaverin lapsella oli synttärit paikassa, jonne oli noin 20 km. Sovimme, että olemme molemmat kuskeja ja otamme kutsuvieraita molemmat autoihimme. Oma poikani oli myös vieraiden joukossa. Automme on aika vanha, kun taas kaverillamme on uudempi ja ns. hienompi auto. Jo heidän pihassa tuli pientä kisaa siitä, kuka pääsee siihen kaverin autoon ja kuka joutuu "tohon vanhaan romuun" eli meidän autoomme. Olin aika äimistynyt, että näin suoraan sanotaan. Kyseessä siis 10-vuotiaat pojat.
Perillä automme jatkui puheenaiheena. Yksi pojista, todella varakkaan perheen poika, varsinkin jaksoi jankuttaa "rämisevästä romusta", jonka kyytiiin kukaan ei kotimatkalla halua. Se aiheutti paljon naurua ja poika jatkoi ja jatkoi ja kohta pari, kolme yhtyi ivailuun.
En todella tiennyt, mitä vastata. Mikään hassun naseva vastaus ei tullut mieleeni. Oma poikani oli vähän vaisu ja kiusaantunut koko ajan siellä synttäreillä ja minun sisälläni KIEHUI. Kerroin kaverilleni poikien käytöksestä ja hän nauroi vain että joo, heidän autoon ei nyt vaan mahdu kaikki.
Jotenkin se päivä meni ja tuli kotimatkan aika ja juuri se tilanne tuli, että kukaan ei halunnut meidän autoomme ja kaverini keksi loistoidean ARPOA, kuka "joutuu matkustamaan Pirjon autolla kotiin."
Kotona melkein jo itkin kiukusta, niin nolattu olin. Vai olenko nyt ihan yliherkkä?? Minusta kaverin olisi pitänyt puhaltaa peli poikki ja ja ojentaa poikia heti, kun auton pilkka alkoi, eikä vain korostaa sitä noin tyhmästi.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (206)
Olen sitä mieltä, että jo 10v poika tietää, mikä auto on romu ja mikä ei. Ehkä ei kannata kuvitella, että se Toyota Corolla vuosimallia 2004 vastaisi tuliterää Mersua. Katso asioita asioina: sun auto oli romu siihen toiseen verrattuna ja rehelliset kaverit sen ääneen sanoivat.
Voin vain kuvitella miltä tuo livenä tuntunut. Surullinen tarina :(
Arvonnan sijasta tuon aikuisen olisi tosiaan pitänyt viheltää peli poikki ja sanoa että nyt mutinat pois, auto kelvatkoon tai sitten kävelevät.
Jos tuo on totta niin erittäin typerää ja huonoa käytöstä paitsi aikuiselta, myös niiltä kymmenenvuotiailta pojilta. Et ole yliherkkä. Olisisn sinuna sanonut että ei ole pakko tulla romun kyytiin, selvitkää takaisin miten itse haluatte.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:12"]
Olen sitä mieltä, että jo 10v poika tietää, mikä auto on romu ja mikä ei. Ehkä ei kannata kuvitella, että se Toyota Corolla vuosimallia 2004 vastaisi tuliterää Mersua. Katso asioita asioina: sun auto oli romu siihen toiseen verrattuna ja rehelliset kaverit sen ääneen sanoivat.
[/quote]Sinusta rehellisyys ja suorapuheisuus on yhtä kuin pilkka ja moukkamainen käytös?
Olisitten panneet ne pilkkakirveet kävelemään kotimatkalla, kun kerran kyyti ei kelvannut. Muutama kilometri tienlaitaa olisi tehnyt eetvarttia. Vanhakin auto olisi sen jälkeen kelvannut.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:12"]
Olenko muidenkin mielestä? / ap
[/quote]
Ahaa, tähän väliin tulikin jo vastauksia. Kiitos mielipiteistänne. Olen täällä vieläkin aika äimänä siitä, mitä tapahtui. Joku pieni huomautus tai tirskunta ei olisi hetkauttanut, mutta kun se jatkui ja jatkui... tuli olo että eihän tämä voi olla totta. / ap
Mitä väliä jollain autolla? Voin ymmärtää, että poika 10 wee luulee, että kaikilla on ja pitääkin olla Mersu, mutta älä sä turhaan lähde tollaiseen vouhotukseen. Auto on normaalille ihmiselle kulkuväline ja piste.
Oma isäni, Diplomiinsinööri ja toimitusjohtaja ajaa vanhaa Citikkaa ylpeästi :D Join him! Fakta on, että tyhmempää sioitusta kun uusi auto ei olekkaan, arvo laskee silmissä.
Miksi et itse "puhaltanut peliä poikki"? Ei tuo sen enempää sen toisen vanhemman asia ollut.
Voin kuvitella kuinka mukavia aikuisia näistä pojista kasvaa jos ihmisen arvo mitataan materialla.
En voinut laittaa 10-vuotiaita kävelemään tietenkään maantienvartta. Olisihan se ollut ylireagointia. Heidät piti saada turvallisesti kotiin. Kaverinkin mielestä kaikki oli ok ja synttärit oli kivat. / ap
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:16"]
Miksi et itse "puhaltanut peliä poikki"? Ei tuo sen enempää sen toisen vanhemman asia ollut.
[/quote]Se toinen aikuinen ehkä jos omasi yhtään empatiakykyä saattoi tajuta kuinka pahalta ja hämmentävältä moinen käytös tuntui. Pahensi vielä lapsellisella arvonnallaan tilannetta. Fiksu ihminen asettuu heikomman puolelle.
Mä olisin sanonut että jos kyyti ei kelpaa niin arvon pojat voi kävellä.
Ihan tosi. Eikö lapsille opeteta mitään käytöstapoja? Kyydityksestä kiitetään eikä toisia ihmisiä tai niiden omaisuutta arvostella ETENKÄÄN kun arvostelun kohde on paikalla ja tarjoaa apua.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:14"]
Olisitten panneet ne pilkkakirveet kävelemään kotimatkalla, kun kerran kyyti ei kelvannut. Muutama kilometri tienlaitaa olisi tehnyt eetvarttia. Vanhakin auto olisi sen jälkeen kelvannut.
[/quote]
Soitto kotiin, vanhempi hakemaan ja ap:lle syyte heitteillejätöstä. Vanhemmilla myös oikeus vaatia korvauksia. Ehdottomasti kannattaa laittaa vieraat lapset kävelemään, koska jos jotain olisi sattunut, olisi ap ollut syytettynä, ei ne lapset.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 17:18"]
Miksi ei ollut enempää kuskeja? Itse en olisi päästänyt lastani autoosi, sillä tuskin sinulla oli hänelle sopivaa turvaistuinta. Veijari on syntynyt loppuvuodesta ja 133 cm mittainen, lain mukaan siis oltava turvalaitteessa noinkin pitkä matka.[/quote]Olisitko antanut 133cm lapsesi pilkata vanhaa autoa?
Onneksi meilläkin on kalliit autot,ei tarvitse sun lailla hävetä ;-)
Olisit vain tokaisut, että nyt kaikki matkustavat eri autossa paluumatkalla kuin tullessa, niin olisi mennyt tasapuolisesti. Aikuinen, vieraskin voi vastaavassa tilanteessa ojentaa tuonikäisiä lapsia.
Olet yliherkkä.