Olen 30v. kuuden lapsen äiti
lapset on 10, 9, 7, 5, 4 ja vajaa 2. Haluatko kysyä jotain. Vastaan vain asiallisiin kysymyksiin
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:40"]
Itse olen 25v 5lapsen äiti! 8,7,4,2v ja 3kk :) lähihoitaja ammatiltani. 2 vanhinta koulussa,muut kotona. Enkä ole lesta,en edes kuulu kirkkoon. Hyvät tulot,meillä yritys ja mies vielä vartijana :) oma koti ja 2autoa ja naimisissa oltu 5v ja yhdessä 12v! Ja rakkaus loistaa ja seksi sujuu :p
[/quote]
Onnea lapsistasi! :) ap
Saako vanhoillislestadiolaiset laittaa lapset tarhaan? Mulla on sellanen skeema että ne äidit on aina kotona ja joka vuosi syntyy lapsi, mutta esim. itselläni menkat alkoi 3 VUOTTA synnytyksen jälkeen niin ei niitä lapsia kaikille synny älyttömällä tahdilla ilman ehkäisyä. On varmasti vl-naisia, joilla on lasten välillä pitkät välit ja täten parempi mahdollisuus opiskella tai tehdä töitä. Vai katsotaanko siellä että naisen homma on jäädä kotiin. Voisko vl-isä päättää jäädä hoitamaan lapsia kotiin ja nainen painais duunia? Tai voisko molemmat vanhemmat painaa duunia ja dumpata muksut tarhaan heti kun vaan voi? Onko tällainen virallisesti kielletty tai katsotaanko sitä ei-virallisesti pahalla? Tekeekö joku näin?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 19:43"]Saako vanhoillislestadiolaiset laittaa lapset tarhaan? Mulla on sellanen skeema että ne äidit on aina kotona ja joka vuosi syntyy lapsi, mutta esim. itselläni menkat alkoi 3 VUOTTA synnytyksen jälkeen niin ei niitä lapsia kaikille synny älyttömällä tahdilla ilman ehkäisyä. On varmasti vl-naisia, joilla on lasten välillä pitkät välit ja täten parempi mahdollisuus opiskella tai tehdä töitä. Vai katsotaanko siellä että naisen homma on jäädä kotiin. Voisko vl-isä päättää jäädä hoitamaan lapsia kotiin ja nainen painais duunia? Tai voisko molemmat vanhemmat painaa duunia ja dumpata muksut tarhaan heti kun vaan voi? Onko tällainen virallisesti kielletty tai katsotaanko sitä ei-virallisesti pahalla? Tekeekö joku näin?
[/quote]
Tietenkin saa laittaa tarhaan. Meillä myös mies on ollut kotona ja minä töissä.
Jokainen perhe ratkaisee itse lastenhoidon niin kuin parhaaksi näkee.
T. Ei-ap
Minkälainen asunto teillä on ja kuinka paljon tilaa? Miten peset pyykkiä (ts.miten ehdit pestä pyykkiä)
Entä siivouspuoli? Itse olen kolmen lapsen kanssa ihan hukassa edellä mainituissa asioissa..
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:16"]Leviskö römpsä
[/quote]tää tais vastata vaan asiallisii kysymyksii. Tulkitsi kai ettei tää ollu asiallinen. Muakin kyllä kiinnostais.
Ja onko synnytyksis käytetty kivun lievitystä ?
[quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 21:14"]
Hoh. Minä en ole vl. Olen 28v neljän lapsen äiti. Lapset 4,3,1v ja vastasyntynyt. Äitiyspäivärahaa\vanhempainpäivärahaa sekä kotihoidon osatukea lukuunottamatta en nosta tukijaisia. Käyn osa-aikatöissä ja lapset hoidetaan miehen kanssa puoliksi. En tajua miksi haluat ihmisten kyselevän sinulta jotain. Tämä on minusta aivan normaalia arkea.
[/quote]
Mikset aloita omaa ketjua? Kaukana olet normaalista arjesta, kun noin monta lasta olet synnyttänyt. Omaan arkeeni ei kummilapsia lukuunottamatta lapsia kuulu. Lähipiirissäni lapsia on 0-2 kpl perheissä ja vanhemmat n. 35-vuotiaita kokopäivä työssäkäyviä kaikki.
[/quote]
Miksi aloittaisin oman ketjun, kun ei kiinnosta teille avata tämän enempää. Miten arkeni eroaa normaaliarjesta? Kun en tee 40h\vko kolmivuorotyötä ja kuljeta muksuja hoidossa?? Hohhoh. Teen töitä ja hoidan lapset kotona, se ei ole teiltä muilta pois. Ainoa, mistää tämän ikäisellä neljän lapsen äidillä on aina selittämistä, on se MIKSI EN OLE VL. Miten minulla voi olla näin monta kersaa ja miten pärjään ilman ulkopuolista apua? Niin.. Hienosti, kiitos. Ha nautin elämästäni.
[/quote]
On vähän katkeraa toi sun vuodatus... Ja kumman paljon vuodatusta noin ihmiseksi jota ei kiinnosta koko ketju. ;)
[/quote]
Mistä kohtaa sä katkeruutta löydät? Mun mielestä toi oli leppoisa teksti jota ei olisi ilman tota sun merkkaamaa vuodatusta edes kirjottaa. Ehkä vähän dramaattinen (ja sitäki varmasti vaan tarkotuksella), muttei sentää millää tavoin katkera. Tai sitten en osaa lukea..
Meillä on omakotitalo, jossa neljä makuuhuonetta. Alakerrassa kaksi huonetta ja ylhäällä kaksi. Tämä on kätevää, koska alhaalla on meidän vanhempien ja sitten 4 ja 5vuotiaiden huoneet. Nuorin on meidän kanssa samassa huoneessa. Esikoisella on oma huone ja 9 ja 7v jakaa huoneen.
Perjantaisin mulla on siivouspäivä, jolloin imuroin, luutuan lattiat, pesen vessan, pyyhin pölyt, pesen pyykkiä, käsipyyhkeet ym.ja joka toinen viikko vaihdan lakanat. Teen niin, että joka toinen viikko vaihdan alakerran lakanat ja joka toinen viikko yläkerran, jolloin myös luutuan yläkerran lattiat. (yläkerran siis imuroin kerran viikossa, mutta luutuan vain joka toinen viikko) Joka viikko en kaikkien lakanoita viitsi pestä, koska siinä olisi sitten jo sellainen kuivatusrumbakin..
Toisinaan tuntuu työläältä aloittaa viikkosiivous, mutta aika nopeaa sen tekee ja on hyvä olla viikkosiivouspäivä niin koti pysyy siistinä. Nytkin on mukava olo kun koti on puhdas. Isommat lapset pitävät huoneensa siistinä, petaavat pedit ja myös pienemmät keräävät lelunsa itse. Joka päivä on toki keittiönsiivousta ja joka toinen päivä suunnilleen tulee tehtyä alakertaan pikainen imurointi.
Puhtaat vaatteet on kaapeissa, likaiset pyykkikorissa, vaatteita ei ajelehdi ympäri asuntoa. Meillä on isot pyykkikorit, joissa on värit mihin mikäkin pyykki tulee, näin lapsetkin osaa laittaa omat vaatteensa oikeisiin koreihin (muistavat jo kyllä ulkoa) eli oma pyykkikori värikkäille, tummille ja valkoisille, helpottaa kummasti kun ei tarvi lajitella vaatteita. ap
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 23:16"]
Täytyyx kaikkie isoje perheitte olla aina lestoi? Mun luokalla on yks, jolla on 10 sisarusta. Ne ei ees kuulu kirkkoo. Eikä myöskää oo mitää sossupummei vaan ihan työssäkäyvii ihmisii.
[/quote]
Asutko J:llä alkavassa kaupungissa? Olet nyt lukion kolmannella?
Olen synnyttänyt kaikki lapset alakautta ja synnytykset on olleet suht.helppoja. Tai en nyt helpoiksi sanoisi, mutta ei mitään kammottaviakaan (toivottavasti ei koskaan tule olemaankaan!)
Olen imettänyt vajaan vuoden, kuudennen lapsen kohdalla imetin reilu vuoden. Riippuu aina vähän miten tullut raskaaksi jne. Aina olen kuitenkin voinut imettää sen 10kk jonka jälkeen antanut jo tavallista maitoa, ei ole tarvinnut korvikkeita juuri käyttää. Joskus on tosiaan ollut niin, että kun lopetan imetyksen niin sitten jo 3-6kuukauden kuluttua saa aloittaa saman touhun alusta..
Kiitos, kaikkea hyvää sinullekin! Ap
Mitä mieltä olet ehkäisyä käyttävistä uskonsisaristasi ja -veljistäsi? Olen tätä lapsiasiaa miettinyt enkä halua kuin korkeintaan kolme lasta, se on aiheuttanut meidän piireissä melkoista kuhinaa. Kun ei saisi ehkäistä ilman lääketieteellistä syytä, miten voitte muka olla uskovaisia jne... tosi tympeää kuunnella sellaista! Mutta aina kun menen kotiin niin ne asiat unohtuu: onni on juuri sen kokoinen perhe kuin itse haluaa :)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="15.10.2014 klo 09:09"]Sulla ei ilmeisesti ole minkäänlaista koulutusta eikä työkokemusta. Kun lapset on tehty ja nuorimmatkin menee kouluun, niin mitä teet sitten? Todennäköisesti tuolloin olet jo noin 50v - viisikymppinen ilman koulutusta ja työkokemusta... Et todennäköisesti ikinä pääse töihin. Mitä ajattelet siitä, vai eikö sinua yhtään häiritse että olet koko ikäsi muiden elätettävänä? Entä jos miehesi päättää lähteä, sä jäät ihan tyhjän päälle.
[/quote]
Minä en ainakaan ikinä tekisi töitä jos ei tarvitsisi. Kuulostaa kauhealta "et todennäköisesti ikinä PÄÄSE töihin". Mä oon ainakin joutunut töihin... Kaikille työnteko ei ole elämän tärkein asia. Pitäis varmaan itsekin alkaa tehdä lapsia.
[/quote]
OT, mutta olisipa kurjaa jos ei olisi löytänyt omaa alaansa. Minusta töissäkäynti on ihanaa! Lomakin tuntuisi ihan tylsältä kun ei välissä olisi töitä. Kotiäitinäkin olisi ihan kamalaa, ainakin jos monta vuotta pitäisi kykkiä kotona lasten kanssa. Onneksi Suomessa on vapaus valita :)
Harrastan lenkkeilyä ja käsitöitä. Käyn lähes päivittäin kolmen vartin kävelylenkillä. Kun mies tulee töisdtä ja ollaan syöty niin lähden itsekseni kävelylle. Valoisaan aikaan lähden lenkille sillain, että lapset jää nukkumaan ja on niin ihana tulla hiljaiseen kotiin jossa jo lapset nukkuu.
Odotan innolla uutta vauvaa. Tässä tulee nyt vähän isompi ikäerokin näiden kahden välille. Meillä on neljä tyttöä ja kaksi poikaa, en nyt halua kertoa syntymäjärjestystä. En tiedä kumpi tuleva vauva on. En ole koskaan halunnut etukäteen tietää lapsen sukupuolta.
Mielestäni ehkäisykysymys on jokaisen perheen oma asia. Itse en halua ehkäistä ja tämä on minulle uskonasia, mutta en voi kertoa sinulle mitä sinun tulisi tehdä. Jumala kyllä näkee ja tietää kaiken meidän elämässä ap
Aiotko koskaan tehtä palkkatyötä?
En osaa sanoa tuhon työjuttuun. Niin kauan ainakin olen kotona kun on pieniä lapsia. ap
Mitä mieltä olet maapallon ylikansoittumisesta?
Eikö sinulla ole kunnianhimoa?
Onko mielestäsi naisen tehtävä olla kotona?
Pidätkö itseäsi älykkäänä ja miten se ilmenee?
Jos luopuisit uskostasi, alkaisitko käyttää ehkäisyä?
Miten elätät itsesi ja mukelosi? Et kait käy minun rahapussilla?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 14:54"]
Mitä mieltä olet maapallon ylikansoittumisesta?
[/quote]
Vastapa tähän?
Tuloina miehen palkka, lapsilisät ja kotihoidontuki/äitiysraha.
Mielestäni nainen voi olla kotona, töissä, opiskelemassa mitä vain. Mitä nyt kukanenkin tekee. Itse en kuitenkaan haluaisi laittaa pientä lasta päivähoitoon ja lapset ovat saaneetkin olla kotona esikoulun alkamiseen asti. Minusta on myös ihanaa olla koulusta palaavia lapsia vastassa kotona. Tekemistä ja touhua riittää.
Olen ihan tavallinen ihminen,mitä älyyn tulee, luulisin
Maapallon ylikansoittumisesta. Jokaisella on aikansa syntyä ja kuolla. En ajattele niin, että maapallon ylikansoittumista ajatellen jokaisella olisi oikeus vain yhteen lapseen. Moni kuitenkin haluaa kaksi jopa kolme lasta. Mielestäni ihmisen oikeutta lisääntyä ei tulisi rajata. Ainakaan jos ei ole mitään suuria henkisiä, päihdeongelmia tms. Onneksi en ole oikea ihminen näistä asioista päättämään
ap
Itse olen 25v 5lapsen äiti! 8,7,4,2v ja 3kk :) lähihoitaja ammatiltani. 2 vanhinta koulussa,muut kotona. Enkä ole lesta,en edes kuulu kirkkoon. Hyvät tulot,meillä yritys ja mies vielä vartijana :) oma koti ja 2autoa ja naimisissa oltu 5v ja yhdessä 12v! Ja rakkaus loistaa ja seksi sujuu :p