Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumiskustannusten jakaminen

Vierailija
06.09.2021 |

Tilanne se, että olen seurustellut poikaystäväni kanssa reilut pari vuotta. Hän osti asunnon, ja otti lainan siis yksin, koska itse en vielä näin lyhyen seurustelun jälkeen ole valmis ostamaan yhteistä asuntoa. Olemme sopineet että maksan vuokraa hänelle 600€ ja lisäksi puolet yhteisistä kuluista ja laskuista. Olin ajatellut että joutuuhan sitä maksamaan yksinkin 500-600€ yksiöstä. Vanhempani ja paras ystäväni ovat sitä mieltä että sopimus ei ole reilu.

Miten ihmiset yleensä tämmöisissä tilanteissa jakavat kulut?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun miehen omistamassa asunnossa. Hänellä ei ole asunnosta velkaa lainkaan, sillä hän on perinyt sen. Maksan kaikki laskut (netti, sähkö, vesi, suoratoistopalvelut, yhtiövastike), mutta vuokraa en. Joskus tämäkin tuntuu hieman epäreilulta, sillä mieshän ei nyt maksa asumisestaan yhtään mitään.

On tämä ratkaisu kuitenkin minulle huomattavasti edullisempi kuin vuokralla asuminen samalla alueella.

Mies yritti myös laittaa minua maksamaan kaikki vakuutukset, mutta siihen vedin rajan. Hänellä on kalliita harrastusvälineitä jotka nostavat vakuutuksen hintaa huomattavasti, eikä ole minusta oikein, että jos jotain tapahtuisi, hän nostaisi hyödyn vakuutuksesta jota minä olen maksanut koko ajan.

Vierailija
22/44 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun miehen omistamassa asunnossa. Hänellä ei ole asunnosta velkaa lainkaan, sillä hän on perinyt sen. Maksan kaikki laskut (netti, sähkö, vesi, suoratoistopalvelut, yhtiövastike), mutta vuokraa en. Joskus tämäkin tuntuu hieman epäreilulta, sillä mieshän ei nyt maksa asumisestaan yhtään mitään.

On tämä ratkaisu kuitenkin minulle huomattavasti edullisempi kuin vuokralla asuminen samalla alueella.

Mies yritti myös laittaa minua maksamaan kaikki vakuutukset, mutta siihen vedin rajan. Hänellä on kalliita harrastusvälineitä jotka nostavat vakuutuksen hintaa huomattavasti, eikä ole minusta oikein, että jos jotain tapahtuisi, hän nostaisi hyödyn vakuutuksesta jota minä olen maksanut koko ajan.

Miten olet turvannut selustasi eron varalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet turvannut selustasi eron varalle?

Veikkaan, että säästämällä ja ehkä jopa sijoittamalla sen summan, mikä hänellä nyt jää säästöön kun maksaa asumisesta vähemmän kuin ennen.

Vierailija
24/44 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita poikakaverille palstan kanta ja muista, että sinulla ei ole mitään oikeutta asuntoon, jota et omista, josta et maksa mitään ja josta ei edes ole vuokrasopimusta. Poikakaveri ei tosin voi häätää sinua, kun olet kirjoilla talossa, mutta hän voi muutoin tehdä elosi ja olisi siellä aika lailla hankalaksi, kun ero tulee. Lisäksi sinulla ei ole mitään sisustusoikeuksia (eikä velvollisuuksia) ja poikakaveri voi koska tahansa kerätä tavarasi jätesäkkiin (jota tosin ei saa viedä roskikseen). Hän voi myös kieltää sinulta suihkussakäynnit vedoten siihen, että et maksa vedestä ja katkaista sähköt aina, kun poistuu asunnosta. Hän voi kieltää kavereitasi käymästä ja tuoda sinne muita naisia, koska sinähän et maksa siellä asumisesta mitään, olet vain loisimassa.

Eli kannattaisiko sittenkin maksaa asumisesta jotain?

Aloittajahn on maksamassa paljon enemmän mitä yksin asuessaan maksaisi. Sinäkö pistäisit hönet maksamaan lainankin kokonaan kaikkien muiden kulujen ja vuokran päälle?

Vierailija
25/44 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lähtisi maksamaan toisen puolesta lainaa. Puolittakaa vastike, sähkö, vakuutukset yms. kulut.

Vierailija
26/44 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50/60

Vierailija
27/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuisi väärältä pyytää kumppanilta vuokraa mun omistuskämpästä ...

Muija maksaa sähkölaskun (saan ilmaista sähköä jipii )

Vierailija
28/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin enintään puolet vastikkeesta eli ehkä jonku 50-100€/kk. En penniikään enempää. Ukkohan riistää sua minkä kerkiää. Sä et ole sen vuokralainen vaan tyttöystävä. Jestas sentään.

Vierailija
29/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä diili poikaystävälle. Harvoinpa sitä saa asunnosta vuokratuloa ilman, että joutuu maksamaan kulujen jälkeisestä osasta veroa - koska mitään virallista vuokrasopimustahan teillä ei tietenkään ole - ja vielä niin, että saa itse asua tässä sijoituskämpässä.

Tämä. Sinänsä lähtökohta on oikea, että molemmat osallistuu asumiskustannuksiin (kummankin tulot huomioiden), mutta tuntuu kyllä hieman väärältä tämä teidän asumisjärjestely. Menee kohtuullisen korvauksen yli ja rahanteon puolelle. Jos olisin poikaystäväsi asemassa, ottaisin joko pientä vuokraa tai sitten sovittaisiin, että maksat juoksevia kuluja.

Vierailija
30/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reiluinta on maksaa markkinahintaisen vuokran ja yhtiövastikeen puolivälistä. Eli jos esim vuokra olisi 800e ja yhtiövastike on 200e, niin reilu maksu olisi 500e. Muut asumismenot kuten sähkö ja vesi puoliksi. Näin molemmat hyötyvät yhtä paljon.

Vierailija
31/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäreilu jako, maksakaa mieluummin vastike ja lainan korko puoliksi. Tai niin, että sä maksat vastikkeen ja mies hoitaa lainansa. Muuten sä maksat hänen lainaansa ja silloin tyhmää ettei asunto ole molempien omistuksessa, jolloin kartuttaisit tuolla summalla omaa omaisuuttasi. Miehelle hän tää nykyinen systeemi varmasti sopii kun saa itse asua ilmaiseksi ja sulta vielä vähän rahaa omaan taskuunsa.

Vierailija
32/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ja paras ystäväni ovat sitä mieltä että sopimus ei ole reilu.

Ovat erittäin todennäköisesti aivan oikeassa.

Jos yksin maksaisit 500-600 ja nyt asunnon jakaen maksat 600 niin kyllä on jokin pielessä ja pahasti.

Voi olla että 250 on lähellä reilua, mutta sekin voi olla liikaa, riippuu mitä nuo "kulut ja laskut puoliksi" on.

Vierailija
33/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksat miehen asuntolainaa, sinulle kuuluu osuus asunnosta.

Ei maksa miehen asuntolaina kun on suostunut maksaa vuokraa 600e.Kk.vuokraa. Ei ole mitää oikeutta asuntoon kun ovat niin sanottu avo-pari.Asunon omistajan nimi on vain mies! Jos olisivat avioliitossa,ei avioehtoa.Osituksessa katsotaisin ,paljonko saisi rahaa,avioeron tultua.Jos se asunto edelen miehen nimissä ja ei avioehtoa? Avo- liitossa toisella osapuolella ei toisen nimissä olevaan omaisuuten mitää oikeutta.Ei edes ole ostitus oikeutta. .Joten maksa tai hanki oma kämppä.

Vierailija
34/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samanlainen tilanne toisin päin. Tarvitsimme isomman asunnon kun lapsi syntyi, minä halusin ostaa oman enkä maksaa isoa vuokraa isosta asunnosta, mutta mies ei halunnut ostaa asuntoa. Niinpä ostin asunnon yksin ja mies muutti tottakai sinne mukana. En tietenkään halua miestä ilmaiseksi majoittaa asunnossani, joten sovimme että hän maksaa vastikkeen+vesimaksut ja minä hoidan lainani. Muut yhteiset laskut puoliksi. Tällä hetkellä miehen asumiskulut 90 neliöisessä asunnossa ovat pienemmät kuin mitä hän maksaisi yksinään yksiöstä vuokraa. Itselläni vielä pienemmät. Mielestäni ihan reilu diili molemmille, ei kenenkään tarvitse toista ilmaiseksi omassa asunnossaan majoittaa.

Vierailija
35/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita poikakaverille palstan kanta ja muista, että sinulla ei ole mitään oikeutta asuntoon, jota et omista, josta et maksa mitään ja josta ei edes ole vuokrasopimusta. Poikakaveri ei tosin voi häätää sinua, kun olet kirjoilla talossa, mutta hän voi muutoin tehdä elosi ja olisi siellä aika lailla hankalaksi, kun ero tulee. Lisäksi sinulla ei ole mitään sisustusoikeuksia (eikä velvollisuuksia) ja poikakaveri voi koska tahansa kerätä tavarasi jätesäkkiin (jota tosin ei saa viedä roskikseen). Hän voi myös kieltää sinulta suihkussakäynnit vedoten siihen, että et maksa vedestä ja katkaista sähköt aina, kun poistuu asunnosta. Hän voi kieltää kavereitasi käymästä ja tuoda sinne muita naisia, koska sinähän et maksa siellä asumisesta mitään, olet vain loisimassa.

Eli kannattaisiko sittenkin maksaa asumisesta jotain?

Aloittajahn on maksamassa paljon enemmän mitä yksin asuessaan maksaisi. Sinäkö pistäisit hönet maksamaan lainankin kokonaan kaikkien muiden kulujen ja vuokran päälle?

Osaatko lukea? "... kerro hänelle palstan kanta...".

Miksi naisen ei tarvitse maksaa asumisesta puolta asumiskuluista. Jos yhdessä asuminen maksaa liikaa, kannattaa asua yksin.

Vierailija
36/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seurustellut reilut pari vuotta" - lyhyt seurustelu?   ok.

Vierailija
37/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen tilanne, mä omistin yksin kämppäni ja poikaystävä asui siellä mun kanssa. Meilläkin oli ihan tuore suhde, siksi emme ostaneet puokkiin.

Maksettiin kaikki kulut puoliksi, eli vastike, sähkö ja vesi, vakuutukset sekä lainan korot. Lainanlyhennyksen maksoin yksin kuten myös remonttikulut. Poikaystävä auttoi remppaamisessa, mutta siitä en hänelle maksanut palkkaa vaan meni talkootyönä. Poikaystävä sai siis asua mun kämpässä noin 150e kuukausikuluilla, multa meni samanverran + lainanlyhennys. Nyt tämä asunto on jätetty vuokralle 600e/kk + vesi, joten poikaystävä pääsi noin puolet markkinavuokra(npuolikasta)ansa halvemmalla ja molempien mielestä järjestely oli reilu.

Vierailija
38/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksin asuminen on yksin asumista edullisempaa. Sun pitää verrata mitä vastaavalla alueella on tuon kokoisten asuntojen vuokrat ja jakaa summa kahdella niin saat sen summan, mitä sun kuuluu kohtuuden mukaan poikkikselle asumisesta maksaa.

Edellinen jatkaa: ja jos ette tee vuokrasopimusta, vaan maksat vuokran suoraan käteen, niin maksettava summa on 2/3 kohtuulliseksi lasketusta vuokrasta, koska poikaystäväsi välttää verot.

Tarkoitat ennemmin 1/3 vai mitä. 

Koko aloitus on provo. Täällä on pari viikkoa sitten ollut pitkä ketju aiheesta. Ja sitä aiemmin ja sitä aiemmin.

Meillä mies muutti mun asuntoon. Katsottiin mikä on alueen hintataso vuokralla ja siitä puolet. Lisäksi sähkö ja vakuutus puoliksi. Vastike on pieni ja sen hoidan minä samoin kuin lainat ja mahdolliset remppakulut. Alue ei ole ihan halvimmasta päästä mutta miehellä jää silti hyvin rahaa sijoitettavaksi. Hönellä on kaksi yksiötä, jotka vuokrattuna maksavat itse itsensä. Näin kumpikaan ei "kartuta toisen omaisuutta" vaan voi sijoittaa oman mieltymyksensä mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole eikä aikuinen asu missään ilmaiseksi. Jos ei ole valmis maksamaan osuuttaan niin vaihtoehto on tietenkin olle muuttamatta yhteen ja jatkaa omissa asunnoissa. Ainoa mistä meillä tuli enemmän sanomista on ruokamenot. Meillä on aika erilainen ruokavalio sekä kulutustottumukset. Tämä taklattiin taloustilillä, jolle kumpikin laittaa joka kuukausi sovitun summan. Tililtä menee päivittäisjutut yms. 

Vierailija
39/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap tyhmä jos tuollaiseen olet suostunut. Poikaystävä hyötyy sinusta aivan liikaa, kai myös peset hänen pyykkinsä ja teet ruuat? En todellakaan seurustelisi miehen kanssa, jolle noin räikeä hyväksikäyttö on ok. Omassa tilanteessani muutin miehen omistamaan asuntoon, enkä maksanut hänelle vuokraa, mutta otin suuremman vastuun kotitöistä ja maksoin puolet vesilaskusta ja sähköstä, koska ne oli suoraan kulua minusta. Jos mies olisi vaatinut mua maksamaan hänelle vuokraa, olisin muuttanut pois. Myöhemmin ostettiin yhteinen asunto ja mies piti myymänsä asunnon voiton itsellään. 

Vierailija
40/44 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäreilu jako, maksakaa mieluummin vastike ja lainan korko puoliksi. Tai niin, että sä maksat vastikkeen ja mies hoitaa lainansa. Muuten sä maksat hänen lainaansa ja silloin tyhmää ettei asunto ole molempien omistuksessa, jolloin kartuttaisit tuolla summalla omaa omaisuuttasi. Miehelle hän tää nykyinen systeemi varmasti sopii kun saa itse asua ilmaiseksi ja sulta vielä vähän rahaa omaan taskuunsa.

Ja vielä pillua kaupanpäälle!

Aikamoinen Hannu Hanhi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan