Asumiskustannusten jakaminen
Tilanne se, että olen seurustellut poikaystäväni kanssa reilut pari vuotta. Hän osti asunnon, ja otti lainan siis yksin, koska itse en vielä näin lyhyen seurustelun jälkeen ole valmis ostamaan yhteistä asuntoa. Olemme sopineet että maksan vuokraa hänelle 600€ ja lisäksi puolet yhteisistä kuluista ja laskuista. Olin ajatellut että joutuuhan sitä maksamaan yksinkin 500-600€ yksiöstä. Vanhempani ja paras ystäväni ovat sitä mieltä että sopimus ei ole reilu.
Miten ihmiset yleensä tämmöisissä tilanteissa jakavat kulut?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä lähtisi maksamaan toisen puolesta lainaa. Puolittakaa vastike, sähkö, vakuutukset yms. kulut.
No aika moni vuokralla asuva maksaa "toisen puolesta lainaa". Ehdottaako yksin asuva vuokraisännälleenkin että vain maksat sähköt ja asut ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
On epäreilu jako, maksakaa mieluummin vastike ja lainan korko puoliksi. Tai niin, että sä maksat vastikkeen ja mies hoitaa lainansa. Muuten sä maksat hänen lainaansa ja silloin tyhmää ettei asunto ole molempien omistuksessa, jolloin kartuttaisit tuolla summalla omaa omaisuuttasi. Miehelle hän tää nykyinen systeemi varmasti sopii kun saa itse asua ilmaiseksi ja sulta vielä vähän rahaa omaan taskuunsa.
Miehen se asunto ON. Ja hän on sen hankkinut, tavalla tai toisella. Miksi hänen ei kuuluisi hyötyä tästä omistuksestaan mitenkään? Hänhän voi jo asua "ilmaiseksi" mitä vuokriin tulee oli naisia tai ei.
Mä en käsitä mikä siinä on niin vaikeaa maksaa KAIKKI asumiskulut puoliksi. Meidän tapauksessa siis niin että minä omistan velattoman asunnon. Maksetaan vastike, sähkölasku, vesilasku, netti ym puoliksi. Silloin kun oli vielä lainaa, mies maksoi myös sen puoliksi. Mutta meillä ei ole avioehtoa joten ei hän eron tullessa puille paljaille jäisi. Kuka helvetin idiootti veloittaa vuokraa avopuolisolta, sääliksi käy. 🙄 Omat harrastukset maksetaan kumpikin itse.
Myös siivous ja ruokapalvelut. Kyllä on kivaa olla mies.