Miten teillä jaetaan raha asiat avoliitossa?
Ollaanko me mieheni kanssa oikesti ainoa pariskunta joka ei laske että kaikki menee pennilleen tasan vaan se maksaa jolla on enemmän käyttövaraa tilillä? yleensä niin että mies maksaa koko vuokran 880e, oman lainanlyhennyksensä (joskus minä maksan tämän mutta vuoteen en ole vuokraa maksanut) minä kaikki muut laskut ja kaikki ruoat, joskus mies tuo kaupasta maitoa, suklaata tms? :D
Kommentit (26)
Mies opiskelee, minä käyn töissä, joten joudun maksamaan suurimman osan menoista. Toivottavasti opiskelujen jälkeen löytyy miehelle töitä, että vähän jäisi ylimääräistäkin.
Me ollaan jo iältämme vähän vanhempia. Mun lapset on jo aikuisia, miehellä yksi ala-ikäinen joka asuu meidän kanssa.
Asunto on miehen ja hän maksaa sen kulut. (vastike, lainanlyhennys, sähkö, vakuutus.) Lisäksi mies hoitaa mökkinsä ja veneensä kustannukset. Ostaa omat kaljansa ja vaatteensa.
Minä huolehdin, että talossa on ruokaa ja pesuaineet ja vessapaperit yms. Sekä hankin kissojen (2 kpl, toinen mun oma) ruuat ja hiekat. Mulla on auto, jonka vakuutukset ja verot maksan, bensat suurimmaksi osaksi. Käytän itse autoani päivittäin, mies tosi harvoin yksinään.
Ulkona jos käydään, molemmat maksavat yleensä omansa ja kotona viettävän "mukavan"illan kustannukset jaetaan, silloin toinen maksaa ruuat ja toinen juomat.
Meillä on yhteiset rahat ja palkat menee samalle tilille. Tilltä menee suoraveloituksena lainat ja kun sen jälkeen maksaa kertyneet laskut, niin hyvä kun riittää ruokarahaa seuraavaan tiliin. Ei ole mitään ongelmia rahan jaons suhteen, kun ei hirveästi ole jaettavaa.
Ei me silti niin kamalan tiukialla olla ja kumpikin saa ostaa sen mitä tarvitsee. Rahan käytöltämme olemme aika samanlaisia, niin ei tästä ole koskaan tarvinnut riidellä tai laskea kuka mitäkin on tienannut tai ostanut.
No meillä mies on työtön ja minä käyn töissä, vuokra maksetaan puoliksi mutta kyllä minä käyn enemmän kaupassa ja maksan enemmän laskuja jne. :D
Meilläpä jaettiin avoliitossa kulut niin, että mies vastasi kiinteästä omaisuudesta ja minä hoidin jääkaapin, vessapaperit, lasten tarhamaksut...
Ja arvaa mitä? Ukolla on tällä hetkellä puolen miljoonan omaisuus ja mulla tuulenhuuhtoma perse!
Mutta kaikkea ei voi rahassa mitata, kuten mielenrauhaa ja onnea... Ja nykyään, vaikka se omaisuus ei niin mukaan tartukaan, on rahaa ihan kaikkeen mitä itse haluaa. Pitää vaan olla vähän tarkempi halujensa kanssa :)
Kummallakin omat tilit, vuokra puoliksi. Mä oon hommanut kotivakuutukset, mies hoitaa sähkö- ja nettilaskun.
Ruokia ostetaan kumpikin, ei lasketa mutta jos yhdessä käy kaupassa niin suurinpiirtein puolet ja puolet, sitten kumpikin käy yksin kaupassa myös. Itse tulee ostettua sisustusjuttuja ym. enemmän, mies osti pari viikkoa sitten uuden telkkarin. Hmm, mitäs vielä...Niin, kumpikin opiskelijoita, mies töissä päivän viikossa, minä viikonloppuisin miten jaksaa (keikkaduuni). Isommat hankinnat muuttaessa ostettiin niin, että toinen maksoi sängyn, toinen sohvan jne. Nyt kun haaveilen uudesta lipastosta, niin se ostetaan sitten todnäk puoliksi.